Kontrollbehov
Min lilla tjej har ett väldans behov av att ha kontroll hela tiden. Reser jag mej och ska ta ett par steg ut i köket för att dricka vatten så ska hon titta vad jag gör. Hela tiden vad jag än gör så är hon där, vad gör du? vad ska du göra? nu då? va? va? va?
Har ni varit med om liknande och vad har ni isf gjort åt det? Även ni som inte har varit med om det får naturligtvis svara =)
Just nu så visar jag bara tillbaks henne till platsen hon var på innan hon "var tvungen" att följa efter mej.
Känner igen det där, precis sådär gör Algot också. Ska alltid alltid kolla vart man tar vägen. Har ingen aning om om man borde göra något åt det eller bara låta det vara så. Så det blir intressant att se svar :)
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Varför får hon inte följa efter om det är det hon vill?
Mina hundar har haft perioder då de följt mig mer eller mindre hela tiden. Jag ser inget som helst problem med det. Vad mina hundar gör när jag inte är aktiv med dem skiter jag i, så länge de inte förstör saker. Vill de vara där jag är fine, vill de ligga i ett annat rum fine.
Sen för att veta hur du ska komma åt "problemet" är ju att först ta reda på varför hon följer dig. Är det för att hon är osäker när hon inte är med dig? Eller är det för att hon helt enkelt hoppas att det äntligen ska hända nåt kul tillsammans med dig?
Mina hundar är av den osäkrare naturen (men vissa dagar följer de mig i hopp om aktivitet), så jag har helt enkelt jobbat med att stärka deras självförtoende i så många situationer som möjligt. Övningar som gör att de får lyckas, jobba m enbart positiv förstärkning vid inlärning osv. Just nu har jag en jourhund som stundtals är väldigt osäker i många situationer. Än så länge jobbar vi m balansövningar och lättare aktiveringsleksaker för att bygga upp lite av en grund innan vi ger oss på för honom svårare situationer. På de få veckor han har varit här har han redan börjat klara sig mer själv och kan nu faktiskt ligga kvar i ett rum när jag lämnar det. Ibland går han tom och sätter sig i soffan m min sambo, något som vi trodde skulle ta betydligt längre tid än det gjort.

#2 Jag tycker att en hund ska inte behöva springa runt hela tiden utan kunna ligga ner och slappna av oxå. Det är ju ett stressigt beteende framförallt för hunden som måste ha koll hela tiden.
Det kan nog vara på grund av osäkerhet som hon vill vara med mej, men jag tycker inte om att vara övervakad vad jag än gör. Hon slappnar dessutom av när jag visar henne tillbaka till ursprungsplatsen igen.
Mina spontana tankar kring det ni skriver;
Hmmm… är det inte bra att hon är uppmärksam på dig? Jo, men hon måste slappna av oxå. Du är ju flockledaren för henne, så då är det ju viktigt att lära henne att "bara vara" med dig också…. så visa henne tillbax till sin plats visar ju henne att hon ska kunna slappna av och vila ju. Hur går det då när ni är ute? Kan du träna gå fint där hon tittar på dig och är uppmärksam på dig? För då vill man ju att de ska vara uppmärksamma på en ju. Nu gäller det kanske att mer och mer träna henne på var och när du ger henne signaler på att hon ska kunna vila och ta det lugnt, och när hon ska vara mer uppmärksam på dig och vad du vill.

Så där är Bessie med och hon tar med dom andra hundarna. Dom ligger och sover men bara jag rör på mig i fotöljen så flyger hon upp och undrar om jag ska släppa ut dom. Hon ser ut att sova så djupt men flyger upp följer med mig överallt. Det värsta är ju att dom andra också då hoppar upp och tror att något är på gång.

#4 Hon är jätteduktig ute med kontakt och har full koll på när jag stannar, vänder m.m. Fot har jag inte tränat då jag gärna vill ha hjälp med det, vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga och vill inte att det ska bli fel.
Det är jättebra att hon är uppmärksam, men det måste finnas gränser. =)
Åskar och huskatten är likadana:) Jag låter dem bara hållas… så länge de inte ser ut att må dåligt av det bryr jag mig inte
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Tusse är lika dan fast inte mot mig utan mot katterna. Där dom är är han.
Fast det är tur att kissarna sover så mycket, då kan han också vila :)

Skulle inte vilja ha en hund som inte kan koppla av ordentligt hemma. Det Du kan göra är att tydligt tala om de gånger Du vill ha en aktivitet med hunden. Ska Ni träna inomhus, ge mat, gå ut eller klippa klorna. Då sätter Du ett kommando på detta. -Karo, nu kör vi! och detta ska följas av en aktivitet. Säger Du inget, så är hunden inte inblandad i det Du sysslar med. Hon lär sig snabbt att hon kan koppla av oavsett om Du vimsar runt i huset, tills henne kommando kommer.
Visst kan det fungerar ypperligt också att visa henne tillbaka till sin plats, men förr eller senare så kommer det ju att löna sig att följa efter Dig. För några gånger per dag så får hon ju faktiskt mat, gå ut, en klapp eller en blick när hon är i haserna på Dig. Denna belöning räcker gott och väl för att fortsätta ranta efter.
Man måste se lite från hund till hund, hur man gör. Min ena tik har aldrig rantat efter. Min omplacering gjorde det i början, men henne så skickade jag henne tillbaka när hon for upp, varvat med att lägga in kommando på när hon skulle agera hemma. Nu ligger hon och sover och har hittat de där små små signalerna där hon vet att hon ska med, utan att jag kommenderar. Hon har lärt sig våra rutiner och vet när det är deras tur. Sätter matte på sig hundskor eller sätter hon på sig "finskor" ? Har matte hundjackan eller "finjackan"? Båda hundarna har full koll.

#9 Men vill jag henne ngt så säger jag "Locca, kom". Eller bara Locca. Alla andra gånger slutar med att jag visar henne tillbaka till platsen hon låg på sist.
Hon har börjat förstå när hon får följa med ut och när det bara är jag som ska gå. Jag ägnar henne mer uppmärksamhet när hon ska med än när jag själv ska gå.
Men kan det funka att vara envis och visa tillbaks henne till platsen när hon följer efter eller hur gör jag annars?