Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 4091 ggr
[IsabelleA]
0

Geting stick?

Jag och valpen Ben var ute och gick och plötsligt ser jag att han har något i munnen. Han biter och, gläfser och slickar sammtidigt som jag går fram och kollar vad det är. Då är det en geting som han haft i munnen. (Då undrar ni vad getingen gör ute under denna årstid, det är så att det finns ett "honung hus" där vi bor där getingen antagligen kom ifrån). Han svalde antagligen getingen men jag dubbel kollade i munnen och såg att taggen hade fastnat i gomen på honom. Försiktigt tog jag bort taggen och märkte en lätt svullnad. Finns det något jag kan göra? Han värkar inte lida av det just nu (han springer runt och busar som en tok). Är det farligt på något sätt?

SofiaChristina
0

Hundar kan vara jätte känsliga för geting eller bi stick.

Speciellt valpar.

Zebben
0

Om han är överkänslig så visst kan det svullna. Men annars är det ingen fara. Min ena schäfer tuggar getingar hela sommaren. Hon har ihjäl ett antal i veckan. Och får hon chansen så stoppar hon även huvudet i jordgetingbon och tuggar där med. Ont gör det, men jag har aldrig behövt söka vård. Nu tidigt i höstas så fick hon ungefär 10-15 jordgetingstick över hela kroppen. Men hon är lika glad ändå och vill springa dit nästa gång vi passerar ändå.

Vet inte om det talar för att jag har en intelligent jycke direkt. Obestämd

[IsabelleA]
0

*pustar ut*

SofiaChristina
0

Jag skulle inte pusta ut om min valp blev biten i munnen, men vi är ju olika.

Zebben
0

Håll lite koll, men om hundens allmäntillstånd inte försämras relativt snabbt efter sticket så är det ingen fara. hundar blir inte så påverkade av ett enda stick.

[IsabelleA]
0

#4 Dock värkar hans tillstånd bra och jag som var så himmla orolig kan pusta ut eftersom att jag känner min hund bäst och jag avgör säkert bäst om min hund har ont eller är svullen i munnen. Han värkar väldigt okey nu. Därför Sofia PUSTAR JAG UT Skrattande