Hon attackerade Quila :(
Vet inte vart jag ska börja…. hela jag bara skakar.
Hade precis varit ute med Quila, för ca 20 minuter sedan och när jag öppnar porten till trapphuset och ska gå in med Quila så kommer grannhunden (den ylande) efter lös och attackerar Quila.
Jag försökte få bort henne med både händer o fötter men hon fortsatte och rusade efter oss upp i trappan.
Jag bara skrek rätt ut så grannarna under kom ut och undrade vad som hände men stängde lika fort igen då dom är sjukt hundrädda.
Quila försökte försvara sig men hon bara fortsatte bita tills ägaren fick tag på henne vilket tog ett tag.
Quila bara skakade när vi gick upp och in till oss och det sista jag hörde grannen säga var att hon skulle komma in till oss snart, och nu står hon utanför o plingar..
Det verkar som att det gick bra med Quila, inga sår vad jag kan se, men hon är skärrad och jag har några småsår på händerna efter att ha försökt få isär dom.
Jag sitter här instängd i datarummet och adrenalinet bara pumpar i kroppen och tårarna rinner…
Jag är arg och skärrad och jag har ingen som helst lust att prata med ägaren just nu, jag vill bara få vara ifred och få ta hand om min lilla plutta.
Ville bara skriva av mig lite, mamma svarade ju inte på telefon och sambon är på jobbet och hann inte prata så mycket.
~Quila Roze~
Stackars *tröstkram*
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Oj! Varför i hela fridens namn var hunden lös?
Ojjj… säg till grannen att ha munkorg på sin hund utanför lägenheten framöver!
Massor av kramar till dig.
Men nu har jag pratat med min lilla Stumpa!
En sak är säker den där tjejen klarar inte av sin hund och nu är det verkligen bevisat. För Quila är ju en riktigt snäll vovve och det finns ingen anledning att hoppa på henne.
Quila komsi, komsi hem till mig och busa, för jag är en snäll labbe-marodör, som gillar dig och ingen sån där knäpp och störd grannhund. /Amos

Tack snälla ni!
Det är bättre nu, men har fortfarande inte öppnat dörren för grannen, och nu är även hennes föräldrar här och ringer på… Men orkar faktiskt inte prata nu och det får dom förstå
Quila är lite orolig och vill vara intill mig hela tiden, så nu har vi bäddat iordning till henne här intill mig.
Hon är väldigt tagen och trött och ligger och suckar och pustar hela tiden, men hon verkar inte ha ont någonstans iaf och inget synligt.
Jag fick på några märken på händerna, men inget allvarligt.
Min trötta och medtagna tjej
~Quila Roze~
Usch, det är aldrig kul när sånt här händer! Vilken tur att det verkar ha gått bra med Quila i alla fall.
Positivt dock att din granne vill ha kontakt med dig. Då tar hon förmodligen ansvar för vad som hänt. Hoppas du orkar prata med henne sen och att hon inser att hon behöver hjälp med sin hund alternativt leta efter ett nytt hem åt henne.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Kolla noga efter sår efter huggtänder. De kan vara små och djupa och man ser dem inte annars förräns de har blivit varfyllda och infekterade. Hoppas det blir någon ordning med din grannes hund. Annars tycker jag att du ska polisanmäla. Det som har hänt er är totalt oacceptabelt! Mvh Ylva

#6 Ja det är ju sant, det gör hon faktiskt.
Vet att jag borde öppna och ta det med henne nu, men hittar nog inte dom rätta orden nu. Är alldeles för arg och uppriven för det. Får ta det i morgon istället när jag hunnit smälta det lite och kan föra en vettig konversation med henne.
~Quila Roze~

#7 Har förökt kolla igenom henne ett par ggr nu, men känner ingenting.
Dock slickade hon sig endel på bakbenet när vi kom in precis, men jag hittar inget där heller. Ska känna igenom henne en gång till innan vi lägger oss sen så att man inte missat något.
~Quila Roze~

#8 Absolut, ta det med henne när du känner att du orkar istället. Annars blir det bara fel.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

En fördel att hon är korthårig när du letar sår
. Jag förstår så väl att du blir upprörd!
Man blir ju tokig när någon gör illa ens lilla älskling. Lycka till!

#11 Precis, jag hade inte fått fram något vettigt nu ändå mer än att hon och hennes hund kan fara åt pipsvängen, och lite mer än så vill jag ju få fram. Skämt åsido, men känns mycket bättre att ta det när inte adrenaliner åker berg-o-dal-bana i kroppen.
#12 Ja man blir ju det… Nu ligger hon här intill helt däckad, tog nog på krafterna
Ska lägga mig intill henne nu och bara hålla om henne en stund, min lilla gumma!
~Quila Roze~
Stackars liten gumman. Hoppas grannen tar sitt ansvar när du väl orkar prata. Dom kan ju inte ha den lös när den beter sig på de viset.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

#14 Mamma, nu känns det genast mycket bättre, men du måste ha enorm lungkapacitet som blåste och pustade nästan 3 mil ändå hit
#15 Hon har den aldrig lös annars, tack och lov. Nu skulle hon gå från ena trappuppgången till den andra och antar att hon höll i halsbandet eller något. Allting gick så fort så jag hann inte en reagera förrän hon hängde i hasorna på Quila. Men något koppel såg jag aldrig.
~Quila Roze~
Har hunden bitit hål i din han bör du uppsöka läkare om du inte vet när du fick din senaste stelkrampssruta, tycker så synd om er. Hoppas att ni snart kommit till sans å orkar med en diskution med ägaren till den galna hunden. en stor kram på er
Oj, stackars Quila vad hon måste blivit rädd!
Ta den tiden du behöver för att samla dig innan du pratar med grannen. Precis som du säjer själv så kommer du inte få fram det du vill ha fram förrän de värsta känslorna har lagt sig.
Lägg om såret på din hand också så det inte blir infekterat!
Krama om Quila ordentligt nu och försök koppla av lite:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Var precis ute och busade lite i snön med Quila, men hon är uppmärksam och på vakt mot främmande ljud (framförallt ljud bakifrån) och även när det gick förbi folk så ryggande hon tillbaka lite innan hon fattade att det var okej.
Hoppas på att det går över och att hon blir sig själv snart igen…
Hon var väldigt glad och pigg ute för övrigt men är väldigt noga med att ha kontakt med mig och se så att jag är med, även här hemma så går hon och kollar till mig hela tiden.
Tänk va mycket kärlek ett fyrbent lurvig goding kan skänka!
~Quila Roze~
olyckor händer.
Hade hunden varit aggressiv hade din hund varit död nu, hunden kanske bara hade pms.
Men visst, ägaren borde ha haft bättre koll, ja fattar inte hur hunden kunde sticka ut, från en lägenhet till trappen utan att ägaren märkt nåt… ?
Det bästa du kan göra är bara att återgå till det normala, efter nån dag, för om du är rädd, osäker eller nervös känner din hund av det och det smittar av sig. Men idag lär ni nog vara i chock.
Jag va i chock och beskyddande över min hund mot andra tikar i säkert 2 veckor innan det släppte för mig.

#0 Det är väldigt otäckt sånt där :( Min papillon blev på hoppad bakifrån i sommras av en frannes hund. Men jag fick in en ordentlig spark på revbenen på den hunden så den gav sig och höll sig på avstånd. Ägarn på stod att den hade slitit sig men hunden hade ett kedje stryp och han hade kopplet i handen så det var bara en ren lögn! Men sen dess så är min hund rädd för andra hundar vilket visar sig i aggression mot hundar som vi möter ute.
HUndar ryker ihop, ibland får man sära på dem, ibland råkar man få en snyting självi det hela.
Men man ska ändå alltid ha uppsikt över sin hund, men olyckor händer.
lyssna på vad den andra ägaren har att säga, det hela var säkert bara en olycka, om hunden inte brukar vara lös eller har ett aggressivt temperament (bara för en hund ryker ihop med en annan är den inte aggressiv) så är deyt väl säkert att antingen ska din eller hennes hund löpa snart Vissa tikar kan ändra temperamt helt och hållet då. Kallas hormoner.

#21 Olyckor händer? Jo visserligen, men detta var ingen olycka!
Den här hunden har visat agg mot Quila och andra grannhundar länge, och att säga att om hunden hade varit aggressiv så hade Quila varit död nu!???
Hur kan du veta det?
Det beror väl helt på raser, storlek, kraft osv!? Har tex svårt att se en Tax bita ihjäl en rottis (dock var detta inget Tax, men ändå) eller en papillon som biter ihäl en schäfer osv… Jag tror att det är många faktorer som spelar in.
Min svägerskas hund (en liten hund) blev attackerad av en am.staff förra veckan och höll på att stryka med och fick ligga nedsövd så dom trodde att hon inte skulle överleva, men klarade sig tack o lov, betyder det att hunden inte var aggressiv då? Hänger inte riktigt med i den ekvationen.
Hon kom inte från någon lägenhet, utan dom kom ut från trapphuset intill och då rusade hunden in i vårt trapphus och efter oss när vi var på väg in.
Försöker att vara så normal som möjligt och busa och vara som vanligt, så det lugnar sig säkert!
Nä, nu ska jag krypa ner i sängen, varit en lång kväll!
~Quila Roze~
sa att det kan vara en av anledningarna. då det oftast om inte alltid finns en anledning till varför en hund attackerar/flyger på en annan hund.
Men eftersom hon skrev att hunden visat agg mot hennes och andra hundar innan så har säkert hunden "problem" med andra hundar.
Trodde detta bara var en gångs förteelse.
En ursäkt från min sida!
Men tycker ändå att lyssna på den andra ägaren, då hon säkert har fullt med skuldkänslor och mår säkert inte bra av det hela heller.
Vet man att man har en hund som inte tycker om andra hundar, eller inte går ihop med vissa hundar, ska man alltid ha hunden kopplad och ha tillsyn på hunden.
Om det inte var nån form av olycka så att hunden slet sig eller koppel gick sönder eller hon föll eller något så var det säkerligen ingen olycka, men eftersom ägaren verkar vilja ta kontakt med dig och prata som saken så verkar hon seriös, om hon nu inte kommer att hitta på en massa olika ursäkter och skylla ifrån sig.

Oj, vad otäckt att hunden jagade din vovve i trappuppgången. Din hand måste du visa den andra hundägaren. Tala om för dom i morgon att du var så skärrad att du inte orkade prata med dom i kväll. Så kanske dom förstår hur illa du mådde.
Stackars er!
Fy vad otäckt!
Åååh jag blir så arg och förtvivlad när jag tänker på hur ofta sånt här faktiskt händer. 
Och det är alltid ägarens fel. Folk som har hundar med aggressiva tendenser MÅSTE inse att en hund kan orsaka stor skada.. på en annan hund, en vuxen människa och eller ett barn. 
Hoppas både du och Quila mår bättre imorgon!

Stackars matte och Quilla. Tänker på er!
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Tråkigt!
Hoppas Du kollar upp Din hand. Om det går hål så måste man ha en stelkrampsspruta om man inte har det sedan innan. Men Du har nog kvar det från skoltiden. De senaste gångerna jag blivit tuggad på har jag inte behövt någon spruta…trots att det var måånga år sedan jag gick ut skolan. Någon som är mer uppdaterad? Jag var 30 sist jag blev biten och då behövde jag inte spruta.
Håll även koll på lilla Q så hon inte får någon värme eller svullnad efter dessa förädiska hörntänderna. Hörntandssår är så jäkla små och många gånger djupa och det lyckas alltid bli infekterat. Känn över henne varje dag med handen, minsta värmeförändring så leta noga noga efter ett ingångshål.
Hoppas Ni kan prata om vad som hände så Ni får en lösning på problemmet.
# 26
För att förklara lite mer för de som inte läst Quilas tidigare inlägg, så är hunden för det första en omplaceringshund, som antagligen hade behövt mycket omtanke från början. Hon verkar vara väldigt osäker och tjejen som har henne nu är absolut ingen bra hundägare.
Utan att jobba med hundens osäkerhet så lämnar hon i stället hunden ensam långa perioder. Med resultat att hunden ylar hela tiden.
Troligtvis placerar hon hunden i en bur, eller har henne bakom galler med mycket begränsad yta att röra sig på.
Det bästa vore att denna hund kom till ett annat hem eftersom det är uppenbart att tjejen ej klarar av hunden.
# 30
Den sista omgången stelkrampsvaccin ges vid tio års ålder. Sedan har barnet ett skydd som räcker i 30 år.
Men om du fick sista sprutan då du var tio och det håller i 30 år, så borde du fått en spruta till för fem år sedan.

#31 Jag tror dessutom att Du ligger lite bakom denna attack som hände lilla Q. Om Du inte låtit Din marodör-Ture umgås med Q så hade hon inte luktat snuskig labradår och grannhunden hade inte bliit galen och attackerat Q. Hade hon bara luktat som lilla Q brukar så hade situationen inte uppstått. Så hälsa dottern att det nu råder besöksförbud hos den där svara labradåren.
Nä, nu ska jag till mitt andra hem….djursjukhuset. Ses…

#33 Hade också gärna velat skylla på den där Amos, men faktum är att det är längesen dom träffades… synd
Quila somnade relativt gott igår, var lite orolig hela kvällen och sökte min kontakt och bekräftelse non-stop.
Dessutom torkar hon alltid mina tårar när jag är ledsen, då kommer hon och slickar ansiktet/vid ögonen jätteförsiktigt tills dess att tårarna är borta. Så gjorde hon hela kvällen igår, trots att jag inte grät mer än då när det hade hänt och lite efter… Sista gången gjorde hon det strax innan vi somnade för natten… Blir helt varm inombords när jag tänker på det. Hon vill verkligen vara oss till lags och gör allt för oss, speciellt sin matte
Var ju jag som skulle trösta henne o inte tvärtom.
Nu är husse ute med henne på en promenix, spännande att se vad han säger när dom kommer in om hur det gått med andra hundar, ljud osv…
~Quila Roze~

Så, nu kom dom in.. och dom hade stött på en annan hund, och Quila hade varit som vanligt och viftat massor på svansen
Åhhh va skönt!
~Quila Roze~
Sist jag blev djurbiten i höstas så kollade jag detta med stelkramssprutan. Hade fått den senaste ´97 i skolan, dvs VT i årskurs 6. Då var det 11 år sedan sista stelkramssprutan, och de beräknade att då behövde jag en ny eftersom de "håller" i 10år.

Då gäller inte stelkrampssprutan som för hästar. Där får dom ju en direkt vid sår OM inte dom fått en inom 6 månader eller ngt sånt.
#35# Vad skönt att det gick bra. :)

Det är jättejobbigt när sånt här händer. Mest av allt vill man lyfta upp sin hund iu famnen (oavsett hur stor den är) och bara trösta och göra allt bra. Tyvärr förstärker man det läskiga med att själv vara upprörd och trösta hunden. Helt underbart att hon tröstar dig istället, för då tog hon det nog ganska bra ändå. Jätteskönt att höra att hon viftar glatt åt hundar som vanligt.
Jag har varit med på båda sidorna i hundanfall. Läskigt när ens hund blir attackerad, men faktiskt mycket värre när det var tvärtom.
Min snälla fega Vidar, som är STOR hoppade över staketet och flög på grannarnas shi tzu grabbar. Jag hade precis varit ute och gått med mina 2, och hade stängt grinen bakom mig och kopplat lös mina. Vi var på väg mot ytterdörren då grannen gick ut på prommis med sina. Vidar rusade till staketet för att skälla på dem, men råkade av bara farten hoppa över! Den ena tryckte han till, och tog sen upp honom i munnen och hivade iväg honom några meter (detta såg inte vi då vi rusade runt för att komma fram till grinden, utan fick höra av grannen.) Den andra jagade han, då grannen släppte kopplet. Stackars Rico sprang för livet, in på sin tomt och in under trädgårdsmöblerna.
Jag och Krister gjorde många fel, vi skrek och sprang efter, vilket hetsade Vidar ännu mer. Han var väldigt uppe i varv och nästan okontaktbar. När han jagade Rico syntes det tydligt att det var jakt, ingenting annat. Vi fick tag på Vidar, släpade hem honom och gick sen tillbaka till grannen. Det syntes inte ett märke på Julle, som dock var chockad, hans husse lika chockad han, tror jag, och jag var nog nästan i samma tillstånd jag med. Sa i alla fall åt dem att åka in och kolla hundarna hos veterinären, och att vi självklart skulle betala allt. Grät som en tok den kvällen. Bland det värsta jag varit med om i hela mitt liv.
Vad som utlöste det hela vet vi inte. Troligen var problemet att förutom att han alltid varit rädd för grabbarna (då han inte hade riktigt koll på hur små de faktiskt är. De har nämligen upphöjd tomt så att de är i hans ögonhöjd då vi passerar deras staket.) Dessutom löpte några av Vidars tjejer hemma, vilket säkert förvärrade det hela.
Vi var över igen dagen efter, då grabbarna var ute och lekte som vanligt. Inga fel alls, förutom att det tog låååång tid innan Julle sluttade skälla på vår bil, kunde umgås med andra hundar och ännu längre tid innan han hälsade på oss. Rico glömde snabbt händelsen och älskade mig, särskilt eftersom jag nästan alltid haft med godis eller tuggis då jag hälsat på dem.
Vi gav dem en hel kasse hundleksaker, godis och tugg och lovade att aldrig mer ha Vidar lös på tomten. Vi höll detta, och blev mycket goda vänner med grannarna efter detta.
Tror att din granne kan behöva prata med dig lika mycket för hennes skull som för din. Hon behöver helt klart hjälp med sin hund. Kanske är det här tillfället att ta upp det, tipsa om någon kurs eller privat tränare. Kanske rent av träna tillsammans! Quila kanske kan behöva träffa hennes hund i ett säkert läge, och se att det inte händer igen.
Stor tröstkram från mig!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#39---> Så fina dom är

Nu har vi varit ute på en långis och tog med oss fika ut, supermysigt!
Quila är lite mer vaksam än innan och vill gärna ha koll över allt och kunna lokalisera alla ljud..
Mötte en liten dvärgpinscher nyss som gick bakom oss och då märktes det att hon blev orolig, och ville gärna se till så att jag var med hela tiden (husse höll kopplet o jag fick gå lite bakom då det var joggare som skulle förbi).
Fick en lapp i brevinkastet förut av ägaren till hunden där hon bad så mycket om ursäkt och undrade hur det gått med oss och att jag gärna fick ringa henne. Tror inte hon är hemma nu, men ska iaf slänga iväg ett sms och se om hon kommer hem snart så vi kan prata igenom det, då ingen av oss mår bra på det som hänt, såklart.
~Quila Roze~

#42 Vad skönt för dig att din granne värkar bry sig hur det gick för er och inte bara struntade i det när du inte öppnade igår. Det bevisar ju att hon tar ansvar för det som hänt. Och har du tur så kanske det var en uppvakning för henne om att hon behöver hjälp med sin hund.

Sådär, nu har jag pratat med ägaren.
Orkade inte dra ut på det mer så jag ringde på för en liten stund sen och nu har vi pratat igenom allt.
Hon hade varit jätteorolig på kvällen och eftersom jag inte öppnad så trodde hon att jag inte var hemma och att vi kanske fått åka in till veterinären och att Quila var illa däran.
Märktes på henne att hon mådde riktigt dåligt över det som hänt och hon undrade hur det gått med oss.
Fick nog sagt allt jag velat säga, och att vi inte vill behöva vara rädda för att gå ut, ifall vi skulle möta dom.
Hon lovade också att aldrig ha henne lös mer och att hon skulle börja träna henne.
Föreslog att hon skulle kolla med Brukshundklubben, men då skulle hon börja någon jägar-kurs tillsammans med sin pojkvän o hans hund istället.
Kan ju inte mer än ge förslag, men bad att hon skulle (för hennes, våran och alla andras skull) skulle träna med henne och försöka få bukt med hennes osäkerhet och aggressivitet. Hon berättade också att hon mår väldigt dåligt över hundens beteende och att hon känner sig osäker med henne, så dom skulle verkligen behöva gå någon kurs…
Sen öppnade jag upp vår ytterdörr så att Quila fick komma fram och hälsa på ägaren, först var hon lite reserverad men sen kom hon fram och pussade och hälsade glatt.
Känns mycket bättre nu när vi pratat igenom det, och det var skönt att jag tog det nu idag när man hunnit smälta allt lite och tänka igenom det.
~Quila Roze~
#44 Härligt att höra att det såpass bra!
Jag tycker att du har handskas med situationen alldeles utmärkt.

Hur är det med din hand idag då? Har du kollat när du fick stelkramssprutan sist så att du är skyddad iaf från det?

Tack!
Handen är bättre, ena bitmärket gör lite ont, men det är inte det som "gått igenom" så det ömmar nog bara lite.
Har ingen aning om när jag fick min stelkramp sist, men det kanske mamma (kerstinjo) har koll på!? 
~Quila Roze~

#46 Hi hi…det är ju bara en snoris, så det är klart hon har stelkrampsprutan som behövs. 

Vad bra att ni ordnade upp det. Förstår henne med att hon var orolig i går. Hon visste ju inte vad som hänt din hund. :)

#48 Jag har kommit upp i hela 23 år nu, och äldre vill jag inte bli
Grått hår, rynkor och dålig syn o hörsel… Nä, jag föredrar nog att vara en snoris 
#49 Nä precis, hon hade befarat det värsta och att hon skulle behöva avlivas osv…. La mig o sov precis efter jag skrev sista inlägget och vaknade av att Quila kom och la en rap i ansiktet på mig efter att hon fått sin kvällsmat av husse, mysigt
Blev jättetrött efter att jag varit över hos grannen, men det var väl nervositet och "spänningar" som bidrog + den jävulusiska promenaden i snöblasket förut *fniss*
~Quila Roze~
# 51
man ska vara snäll vid barna sina 

#51 Tsss, det var ju dig jag beskrev 
~Quila Roze~
#50 "Fick du snabb-rabies eller??" *ha ha ha ha ha*

#51# Ja, det är ju inte lätt att se sig själv i spegeln när man inte har glasögonen på sig. Har du glömt dom på huvudet igen kerstin?
Vad menar du med snabb-rabies? Bet du din dotter när hon var hos dig eller? :) Eller sprang hon och ramlade på dina löständer som du glömde hemma hos dom?
Vad ni driver med henne… som en båt på havet utan motor och segel. *fniss*
Haha flumm folk! ;) Till och med jag är mognare!

*kramar om hela högen*
Haha ni är ju för tokiga
#60 Underhållning på gammalt vis förstår du… ;) ha humorn med i efterhand så att man lättare kommer över och förbi det hela.
#60 Underhållning på gammalt vis förstår du… ;) ha humorn med i efterhand så att man lättare kommer över och förbi det hela.
tjat moster;)
De är så för dementa små mäniskor dom glömmer att de fixat ett inlägg å uppreparsig ganska ofta. Men de kan va en släng av snabb
rabiesen. de bra medecin att få skratta åt det hemska man vrit med om.
Hoppas att allt återgår till det vanliga så ni inte blivit allt för skrämda av den hemska upplevelsen.
blev lite fel :( , det var inte meningen
#66 haha^^
#67 haha jag tyckte det bara var lite kul jag^^
#69 snarare ett släng av dålig internett uppkopling.