Vilken ras skulle du inte vilja ha?
många trådar om vilka raser man vill ha men,
Vilken hundras skulle du absolut inte vilja ha?
skriv osså varför :)
Då kan jag börja :)
jag skulle inte vilja ha dessa raser:
mexikansk nakenhund (tycker hundar ska ha päls =))
chihuahua,papillon samt dem andra "småhundarna" (jag vill ha hundar som är iaf upp till knäet på en :P )
jag säger ej att jag hatar dessa raser, skulle inte bara vilja ha dem :P
Pittbull
Bulldog
Mastiff
Bullterrier
Är mer för pippinetta hundar och schäfrar.
Skulle inte vilja ha någon utav de olika jakthundarna som finns. För att jag inte har intresse utav att jaga helt enkelt. :)
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Nakenhund (tycker inte om dom utseendemässigt)
Pudel (samma som ovan)
Chihuahua (alldeles för små)
Collie (samma som nakenhund)
….. kommer inte på så många mer nu.
Tycker bäst om stora hundar, ex GD, labrador, Rottweiler, mfl.
~Quila Roze~
Inga hundar av utpräglade jaktraser
Annars ska man aldrig säga aldrig. Det finns raser som jag i nuläget inte känner ett dugg för, men man vet aldrig vad man känner i framtiden 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Ingen ras som är tänkt att ha för jakt, jag jagar inte så :).
Sen vill jag nog inte ha border collie då den kräver mer än vad jag känner att jag kan ge.
Och är inte så mycket för jättesmå hundar, de är söta men jag vill helst ha stora :).

Finns massor av raser som jag absolut inte skulle vilja ha.
Kan nämna några:
Shar-pei och Fransk Bulldog för deras fysiska ohälsa.
Collie & Dobermann för deras mentala ohälsa.
har collie en mental ohälsa ? på vilket sätt ? :P
har nämligen alltid uppfattat dessa som snäll nybörjarhundar XD
Schäfer är en hund som aldrig lockat mig, utseendemässigt eller mentalt. Vill nog inte heller ha nån tung hund som new foundland eller sankt bernard
Chihuahua - jag ar livradd for att trampa pa dem!

Jag är himla kräsen tror jag.. :P
Jag vill inte ha en utpräglad jakthund.
Jag vill inte ha en för liten hund, oavsett ras (ej under 40 cm)
Jag vill inte ha en ras med alltför mkt fysiska problem heller, problem finns ju hos alla men hos vissa raser är det extremt mkt problem enligt mig..
vill ha en allsidig hund så jag har alla förutsättningar till att göra precis vad jag vill! :)
grey hound..absolut inget för mej…för det första ser de alltid livrädda ut och ser ut som de har ständig magknip..
…fast de har säkert sin charm nånstans 
Finns många raser jag inte skulle vilja ha.
Strävhåriga och långhåriga går bort, även jakthundar.
#7 Jag har en Collie och en Border Collie och haft collie hela livet. Aldrig hört talas om mental ohälsa. 

# 8 & 14 De har på senare år gått från rätt stabila framåt hundar till nervösa, lättstressade och lättskrämda. Har träffat otroligt många collies som är väldigt rädda för allt möjligt. Har även figgat för många på MH och det har faktiskt varit otroligt tråkigt att se dem. Vart tog Lassie vägen? 
kan föresten även lägga till schäfer till min lista,
kanske inte så mycket för att jag inte gillar dem utseende mässigt, men jag tycker synd om dem pga att man avlat fram skidbacken till rygg dem har =/

#15# Vad jag har hört så har dom alltid varit sådana. När Lassiefilmerna kom så köpte ju många barnfamiljer just Collie. Med den följden att många barn blev bitna och många collies var väldigt nervösa.
Visst finns det undantag som alltid. Men det blev sådan explosion av avel på just Collie pga Lassiefilmerna så det blev inget bra. Kan ju även vara så att dom tog vilka colliehannar som helst bara för att få valpar.
#16/17 Tror inte att rasen alltid haft problemet. Som jag förstått det var det väl Lassie-hysterin som gjorde att rasen fick detta problem. Alla ville ha en egen Lassie och det avlades hej vilt på kreti och pleti för att tjäna pengar.

Jag upplever det inte som att det var Lassie effekten som orsakade detta. Tycker det kom senare. Det är ju 60-70 år sedan Lassie blev film. Tycker det har kommit senaste 5-10 åren.
#15 En Collie är en nervös hund och man måste kunna ta dem på rätt sätt. Nervösitet är ju inget som sitter i hundens gener, hunden är vad man gör den till. Lever en hund i ett spänt och nervöst förhållande så blir den nervös själv. Min mening i alla fall. 
så är det inte alltid kolla på tex weimeranern (stavning vet jag knappt vad det är) den är ju ofta nervös likaså vizla :P

#20 Nä, jag håller inte heller med riktigt. Men självklart finns det individer som fortfarande är stabila och mkt trevliga hundar.
Jag skulle inte vilja ha en utpräglad jakthund, eftersom jag älskar att kunna ha mina hundar lösa även i vildmark! (Faktum är att även de - golden retriever - är lite för mycket jakthund för min smak. Så inför nästa hundköp kommer jag att försöka leta efter så lite jaktinstinkt som möjligt, även om man förstås får väga mot andra "krav"/önskemål som man har)
Vet ett stillsamt äldre par som köpte en blandrashund av två jaktraser (tror det var stövare + münsterländer) - utan minsta plan på att jaga med den. Mötte dem på en "problemhundskurs" och tyckte väldigt synd om dem. Så mycket instinkter att ständigt dämpa och motarbeta…

grey hound och liknande vinthundar är ingen ras ja känner passar mig.. iaf inte i nu läget..
Ang. collien, så har jag bara träffat en enda, men den fick avlivas efter att den flera gånger huggit olika människor, så den var ohållbar att ha, då de dessutom hade barn.
Annars så har jag svarat i den andra tråden om vilka raser jag inte vill ha ;)
jag skulle inte villa ha naken raser, gillar het enkelt inte hundar utan päls.
annars är det nog ingen som jag absolut inte skulle villa ha
// Matilda
Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin
Jag kan inte komma på direkt någon ras jag inte skulle vilja ha, lättare att komma på raser man är intresserad av. Alla hundar har sin charm

#27 Håller med dig, alla hundar har sin charm. Så valet står mellan en stor eller liten hund. Vi har haft, Softy, dvärgpudel och nu har vi Bearded Collie och alla har varit och är roliga raser. // Karin
Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

Jag skulle inte vilja ha en golden eller flat..

#29 Varför vill du inte ha dessa raser? // Karin
Karin

Roligt att se att det finns så otroligt många olika smaker hos folk.
Allt från att jag avgudar schäfer till att över min döda kropp att jag äger en schäfer. Sen jag vill absolut inte ha golden! OJ, varför då? säger nästa.. 
Så skönt att alla har olika smak, skulle vara tråkigt att endast möta boxrar ute på gatorna när man var ute och rastade sin egen boxer.
Rottweiler skulle jag inte vilja ha pga att jag blev attakerad av en sån när jag var mindre, så det sitter i bakhuvudet.

Kan tänka mej alla raser utom golden, jag har aldrig liksom kännt för en sådan hund.
Samtidigt vet jag inte så mycket om dom- men till utseendet så lockar dom inte mej.
Jag har haft tre collie, inga problem med mentaliteten på dom. Visst var det Lassiefilmerna som satte fart på collieboomen, då kom det fram en hel massa dåliga collies. Tiden som gått sedan dess har gått åt till att "reparera" rasen. Att man träffar en collie som är nervös behöver inte betyda att hela rasen är paj. En collie är ofta ljudkänslig, men det behöver ju inte betyda dålig mentalitet!
Hundras som jag inte vill ha är av raser där alla ser likadana ut: Golden, flat, osv. Inte heller jaktraser, vill ha en hund som kan springa lös.
Som yngre kunde jag inte tänka mig en liten hund, och Pudel! Fy f-n! Min första hund var korsning GD- Borzoi, sedan följde tre collie.
Nu har jag två pudlar och en JR.

#32# Ja, visst är det tur att vi alla tycker olika.
Men oftast fastnar man för en ras till sist och jag har fastnat för schäfer så klart.
Men jag har haft många olika, min första var en blandning på collie och spets, min andra var en cavalier king charles spaniel, min tredje var en blandning på collie, bordercollie, labrador, goldenretriver, schäfer och samojed (såg ut som en flat men hade bordercolliens kropp) min fjärde var en renrasig schäfer, nu har jag hemma som femma, sexa, sjua och åttonde hund, två schäfrar och två blandraser med mamma som hade alla sorterna och pappan är storpudel. hihi

Ja, visst är det tur att alla har olika smaker. Skulle inte vara kul om alla tyckte om samma ras och stod och slogs om valparna. hihi
Själv har man ju fastnat för en ras till sist och det är ju schäfer så klart. 
Min första hund var en collie och spets. Var absolut inte nervös.
Min andra hund var cavalier king charles spaniel.
Min tredje hund var en schäfer.
Min fjärde hund var en schäfer, collie, bordercollie, labrador, golden retriver, samojed såg ut som en flat men hade en border collies kropp.
Hon fick två valpar med en storpudel varav dom två har jag här hemma nu. Sedan har jag två schäfrar till.
Hängde ni med? 
de collies jag har träffat har varit himla trevliga fast lite nervösa till sättet. Sen HATADE våran border collie ALLA collies. Spelade ingen roll om det var en löptik heller.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Vår Tax har inga som helst jaktinstinkter och går alltid lös (förutom i stan) men alla syskonen och mamman sticker iväg om de får tillfälle. Pappan är även jakthund så hon har det i generna men det handlar ju mycket om individen och uppväxten.
Jag gillar de flesta hundraser men skulle välja bort Schäfer och riktigt småhundraser som Chiuaua. Hade tyckt om en terrier eller Golden, härliga hundraser!
Terrier-raser. Golden Retriver. Slemmiga hundar som t.ex. Boxer m.m.
Jag är mer urhund och vinthunds typen. ;) <3

#35 När hade Du Dina collies?
När Lassiefilmen kom så var jag inte ens född så hur det påverkade rasen är inget jag vet eller ens var intresserad av. De collies jag pratar om har kommit senaste 5-10 åren. Och det är många fler än en collie som får mig att säga att deras mentalitet går åt fel håll.
#41Mina collies har jag haft i nutid. Jag har varit på många colleträffar där vi släppt våra hundar ihop för lek, och trots att många aldrig sett varandra var det ALDRIG några problem. Collies kan ibland ha "golvskräck", de lägger sig platta när de ska gå på stora blanka golv. Jag har sett det på utställning ibland, och hört föraktfulla kommentarer om "de där j-a nervösa collierna".
Collieföreningen arbetar ständigt på att förbättra colliens rykte och dess mentalitet.
Jag var inte heller född när Lassiefilmen kom, men jag har läst mycket om rasen, haft tre själv, jag känner flera uppfödare, jag är fortfarande medlem i collieföreningen, jag läser collietidningen, jag är ibland hundvakt åt en uppfödares hundar.
Vad är dina collieerfarenheter?

Att Collieförening ständigt jobbar med att förbättra ryktet och dess mentalitet säger ju att rasen tyvärr fortfarande har problem.
Jag jobbar med hundar dagligen, är instruktör och problemhundsutredare och stötter därför på en hel del collie med problem. Tex som Du nämner golvrädsla men även ljudrädslor, skuggrädslor, farträdsla m.m
Träffar dagligen andra instruktörer och diskuterar då och då även deras problemcollies. Det är inte problem med att träffa/leka med andra hundar utan rädslor för så mkt saker som finnns i den vardagliga miljön.
Men skönt att höra att Du känner många collies som inte har dessa rädslor. Det bådar ju gott….

Detta ang collie när Lassiefilmen kom har jag fått berättat för mig av veterinärer när vi diskuterat olika raser osv. Var nog inte heller född när den första filmen kom.
Var inte det på 30-40 talet. Sååå gammal är jag inte.
vilken svår fråga. Vilken ras man absolut inte skulle vilja ha.
kommer bara på egenskaper som jag inte vill ha i min hund, inte speciella raser. Tycker som ovan att alla hundar har en viss charm.
Jag vill inte ha en hund som lätt fryser, mycket tät päls ska det vara.
Vill kunna vara ute i ur och skur med min hund, och vill att dom ska kunna gå en långsam promenad ute i minusgrader utan att frysa.
Vill ha en hund som orkar med långa promenader och mycket aktivering samtidigt som jag vill att dom ska kunna ta det lite lugnare om jag inte mår så bra.
Vill inte ha en pytteliten hund eller en för stor hund.
Vill inte ha en stressig hund och inte en hund med mycket jaktinstinkt.
Vill inte ha en vaktig hund, men ändå en hund som kan säga till om det står någon och drar i dörrhandtaget.
Men om jag var tvungen att välja bort några raser så skulle jag välja bort *funderar starkt*
Nej jag vet faktiskt inte.
Tror lite på att hunden väljer människan också, om jag träffade på en Tax som skulle behöva ett nytt hem och om vi fastnade för varandra då skulle det bli en Tax, samma sak om jag mötte en sådan schäfer.
Tycker att det är jättesvårt att välja bort en ras då jag hellre ser till personligheten än rasen, även om rasen säger en del om personligheten.
Hänger ni med på vad jag menar?
Jag skulle inte vilja ha en hund med krullig lång päls.
när jag tänkte snabbt så tänkte jag! ja men jag kan ju tänka mig vilken som helst! men nej, det kan jag inte kom jag på ^^
Strävhåriga hundar gillar jag inte för jag tycker de ser gammla ut! redan när de är väldigt små, som t.ex. border terrier.
inte heller nakenhund, antagligen för att jag gillar att gosa med stora pälsar! som t.ex. en välpälsad Samojedhund! 
men sen är det lite konstigt, för min dröm är att äga en Greyhound! och de har ju inte mycket längre päls än mina ögonbryn ^^
så, jag gillar faktiskt de flesta hundar, stora som små! 
Medarbetare på Hundar.ifokus
#48, det håller jag med om, jag vill inte heller ha en strävhårig hund, det tänkte jag inte på :) Tycker precis lika som dig där (;

Chiahuha. Deras mentalitet tilltalar mig inte, och inte heller yttre. Detsamma gäller taxar. Och lite halvt även Golden.
puttar för detta är intressant vad folk tycker och inte tycker om när det gäller hundar :)
pittboll
mastifff
och inga kamphundar taack!!
Stå på dig,annars gör någon annan det
www.nouw.se/fuckingfuckface
#54, pittboll ^^ det var en ny ras.. hehe :)
#54 Kamphundar kan vara mycket trevliga hundar om man bara gör rätt för sig.

Ingen vallhund, ingen dvärghund, ingen spaniel, ingen terrier, ingen trimras eller pälsras, njae, listan över hundar jag inte vill ha är lååååååååååååång.
(OT: Lättare att räkna upp vad jag vill ha, golden, siberian husky som jag redan har, borzoi, rhodesian ridgeback, intresserad av flera vinthundsraser, kan tänka mig råttis och kanske jämte, hälleforsare, möjligen malamut)
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Har ingen speciell ras jag inte vill ha men ingen ras inom vinthunds raserna. Varför? Har aldrig fattat tycke för vinthundar.

#57 Varför vill du inte ha en vallhund? Vi har Bearded Collie och det är en vallhund. Det är så bra med vallhundar, de håller koll på en
// Karin
Karin
#45 Tycker precis som du skriver, att hunden väljer människan, så har det varit för mig i alla fall. Jag har aldrig tänkt skaffa hund och ändå har jag haft hund större delen av mitt liv. Olika omplaceringshundar med raser jag aldrig skulle valt, men när man känner att kemin stämmer och att just den här hunden är "min hund" då spelar inte rasen nån roll tror jag. Då anpassar man sig efter hundens behov.
Men hundar som dregglar gillar jag inte.
Vinthundar, kamphundar, taxar och pudlar är inte heller mina favoriter, men det finns säkert trevliga sådana också!
Zabelle
nakenhund bara för att jag inte tycker om hur de ser ut, inte heller deras pälsade släkting är något som jag skulle vilja ha.
collie skulle jag inte heller vilja ha, de ser inte ut som en hund som man kan lita på. nu säger jag inte att de är elaka utan att jag tycker att de ser så ut.
sen skulle jag nog i stort sett kunna ha vilken ras som helst. nästa blir nog någon stor jakthund som jag kommer jaga med.
#53 Pudlar - kärringhundar!? Det var i alla fall vad jag själv tyckte för sådär 20 år sedan. DÅ skulle jag ha stora maffiga hundar! Om någon sagt då att jag skulle skaffa Pudel hade jag gapskrattat.
Min första var en korsning borzoi-Grand Danois.
Men man blir äldre… nu har jag två pudlar och en JR, och är överförtjust i mina "kärringhundar"! Aldrig mer en stor hund!
Det skulle aldrig falla mig in att köpa en Chihuahua. (inte nog med att priserna är skyhöga på dessa). Ska man ha en hund ska det vara något att ta i! ;)
Jag skulle aldrig skaffa en Jack Russell. Tycker de har för hett temperament.
#62, nawe vilken liten sötnos :)

#59 Jag vill inte ha en vallhund för att jag inte orkar ha en hund som ska jobba hårt med huvudet för att kunna fungera. Kommer att skaffa får, för att jag vill ha får. Vill inte ha en vallhund ändå! Ska tvinga föräldrarna att gå kurser med sin schapendoes, så att de kan hjälpa mig att valla fåren om det behövs.
De BC jag träffat verkar alla rätt stirriga och jobbiga, fast de får jobba. Vet mååånga vallhundar som är rätt dryga och nerviga. Lite för beroende av sin människa för att kunna roa sig oxå, i mina ögon.
Dvärgundar kan man trampa ihjäl, eller skada genom att vara klumpig. Inte kan de dra släde eller ta sig fram obehindrat i terrängen heller.
Spaniels verkar inte kunna lagra undvikande/negativa minnesbilder alls, och det tycker jag ger ett rätt drygt och korkat intryck.
Terriers är alldeles för envisa.
Så, då förklarade jag varför oxå.
MVH Elin
puttar :D

Inga kamphundar, ingen Tax, inte en bedlington, inte präglade jakthundar.
Kamphundar är inte min typ, hundar med hetsningsbakrund är inte min typ över huvud taget. Jag kan inte uppfostra och ta en sån hund på mitt ansvar. Jag vill ha en hund som är enklare och trevligare att ha och göra med. Jag vill heller inte få fram känslan hos oskyldigt folk att de bör dra sig tillbaka.
Taxar matchar inte mina intressen från något håll p.g.a deras långa rygg.
Bedlingtonterrier är om jag ska vara ärlig den fulaste hundras jag sett i utställningstrim.
Jakthundar passar mig inte för att jag vill ha en hund som kan släppas lös i skogen utan problem.
Mvh Ellenfyrkant
Schäfer (dels p.g.a utställningstypens utseende och dels p.g.a dåliga erfarenheter av rasen), Tax (trevlig ras men inget för mig ^^,), mops, Chihuahua (för små). Sen finns det en större terrierras (kmr ej ihåg vad den heter) som jag har ganska dålig erfarenhet av, (gillar inte utseendet på dem heller) så en sån vill jag inte ha..
#68: Jag vet flera jakthundar som kan släppas lösa i skogen utan problem. (: (som används till jakt och inte bara är avlade till det)
Men det handlar väl snarare om individer..
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

Vill absolut inte kritisera trådskaparen men detta känns verkligen som att fråga efter fördomar.
Då mina hundar nämns vid ja flertal gånger så kan jag faktiskt inte tänka mig annat att det är okunskap och fördomar.
Självklart tänker jag även att det är väl klart att ALLA inte vill ha en sån hund som jag valt. Men att det är pga det ena och det andra… det är faktiskt okunskap.
Jag har aldrig trampat eller gjort illa mina hundar pga att de är små, dock har jag ofta varit nära eller trampat stora hundar på tassar eller svansar. (inget att skryta med såklart). Däremot skulle jag aldrig säga att jag inte vill ha en stor hund för att jag skulle trampa på den hela tiden. Men däremot kanske för att min bil inte är tillräckligt stor för en Grand Danois. Ja, om jag nu hade en bil. Självklart vill man väl ha en hund som man tycker "är fin" men ofta är väl det hunden i sig som gör den så fin?
Ja, nu var ju inte denna tråden till för detta. Men det var min första tanke. När jag för första gången såg en Chihuahua var jag på semester och efter att ha lärt känna denna underbara hund har jag nu, tre år senare två chihuahuaor vid min sida. Det är som om livet vänt upp och ned och jag kan inte tänka mig något livet på ett annat sätt.(Självklart hade jag en massa fördomar utan att ens träffat en Chihuahua eller visste nåt om rasen, och det tog mig nästan ett år innan jag hämtade min valp. Jag ville verkligen vara säker på att det var "rätt" ras)
Alla hundar är olika och man kan egentligen inte veta förrän man faktiskt verkligen UPPLEVER en hund och dess personlighet. Men har man belägg för det så visst. Då köper jag det.
jag kom på att jag inte vill ha någon hundras som har utåtsåtende ögon. det finns ju risk att de ramlar ut. det verkar så äkligt. skulle inte vilja vara med om det.
#66 Spaniels kan inte lagra undvikande/negativa minnesbilder???? Vad betyder det?
#71 Så klokt du skriver!!
Som någon skriver att hon vill inte ha en dvärghund för den kan inte dra hundsläde…. Så korkat! Om man nu vill ha en hund som kan dra en släde så finns det ju ett flertal lämpliga raser för det!
#72, varför är det korkat!? Vi pratar om vilka hundraser man inte vill ha, o denne vill inte ha en dvärgras för de inte kan dra slädar, o förmodligen är det en ras som kan dra släde som denne vill ha då.
Förstår inte vad som var korkat..

#70 Det är väl inte fördomar att tala om att man inte vill ha en viss ras.
Folk har erfarenheter och åsikter om vissa raser just för att de är så de upplever en viss ras. Jag upplever själv och har även erfarenheter av att små raser många gånger hamnar i situationer som kan vara farliga för dem. Situationer som inte varit någon fara alls om de varit större.
På mitt senaste vet.besök med min hund så satt en chihuahuavalp i knät hos sin matte. Båda frambenen var brutna för att dottern i familjen hade haft valpen i knät och när den skulle hoppa ner så bröt den båda frambenen.
En bekants dvärgtax skulle hoppa ner från deras altan, som endast var 1 dm hög, och taxens båda ledband gick av i frambenen vid landning.
Det var väl inte länge sedan som en Chihuahua blev ihjälklämd då en gäst hade satt sig på en pläd i soffan. Under pläden låg en Chihuahua och sov. Hunden bröt, minns inte, nacke eller rygg så de fick avliva hunden.
Så det är klart att de små är känsligare inom vissa områden och kanske inte alltid så lämpligt att ha i en stor barnfamilj kanske med många småbarn.
Tråden handlar ju om raser och inte om individer.
Folk har fördomar, det är naivt att tro annat. Jag tycker det är rätt intressant att se vilka anledningar folk har till att vilja ha/inte vilja ha hund. Sen om det är vettiga anledningar eller inte spelar väl ingen roll?
Det kan ju leda till rätt lärorika diskussioner om inte annat!

#75 Jo, men det kan ju inte kallas fördomar. En fördom är ju när man har förutfattade meningar om någon/något.
Det folk berättar här är ju erfarenheter av hur de upplever/upplevet en viss ras eller individ av en särskild ras.
Om en person skriver att hon inte vill ha en liten ras för att man så lätt trampar på dem så är ju inte det en fördom mot små raser. Det är ju en erfarenhet som personen har av rasen.
Om jag däremot skriver att jag inte gillar westies för jag tror att de biter så fort man försöker klappa dem, det kallar jag fördom.
Men visst är det intressant att se vad folk tycker.
#76: Nu är det lite deffinitionsfråga här. En snubbe som träffat en bosnier som var skitstöddig och säger att alla bosnier är skitstöddiga grundar ju det på sina erfarenheter… Men jag skulle ändå kalla det fördomar.
För övrigt skrev jag mitt inlägg mest riktat till #70 som verkar tycka att det är hemskt att ha fördomar.
#76 Håller med dig helt!!!
det finns skillnad mellan fördommar och vanliga tankar. jag skulle inte som jag sagt innan vilja ha en ras med strävhårig päls t.ex. en borderterrier för jag tycker att det ser äldre/gammla ut.
det är väl helt okej att skriva det eller?
men det hade varit annorlunda om jag skrivit såhär (tycker jag iallafall) jag vill inte ha en hund för att……. och det är äckligt och fult.
Jag har sett många som sagt att de inte gillar pudlar för att de ser ut som de gör, bara för jag har en Pudel så tar jag ju inte illa upp p.g.a. det. men för en tid sedan fanns det an annan likadan tråd där någon skrev att: pudlar är fåniga hundar som tror att de är divor som liknar lamm. dom är dumma och äckliga. DET tar jag illa upp för eftersom det är ju helt konstigt skrivet + att det är precis som om man gör hunden till en människa genom att använda människobegrepp på en hund.
Skulle inte vilja ha en liten hund, får ont i ryggen när man ska böja sig ner och klappa. :P
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
#79 DET var en bra anledning!!!
#73 Det är lika korkat som att säga att jag skulle aldrig vilja ha en New Foundland för att dom KAN dra slädar.

#80 Jag tror Du missförstått tråden lite. Man skriver vilka raser man inte vill ha och varför. Att inte vilja ha en Chihuahua för att den inte kan dra släde är väl en utmärkt förklaring till varför en Chihuahua inte passar ens önskemål.
Sen tycker jag det ser lite otrevligt ut när Du skriver att någons åsikt är korkad.
#54. Vad menar du med kamhundar? Alla hundar är väll vad man gör dem till?
#81 Att skriva att man inte vill ha en Chihuahua för att den ite kan dra släde tycker jag är ett dåligt argument. Då är det väl bättre att skriva att "jag vill ha en stor hund som kan dra släde".
Skriver man att just Chihuahua inte kan dra släde får man intrycket att det är i stort sett den enda ras som inte kan dra släde.
Varför har ingen mer än jag reagerat på det "66 skrev om spaniels?
Det du skriver, 81 om småhundar kanske stämmer. Jag förstår på ditt inlägg att du inte är så förtjust i småhundar. Men senast jag var på vårdcentralen satt det två st som blivit bitna av en schäfer och en blandning i rott/sch.
Den ena fick åka ambulans till lasarettet för hon var så illa biten, den andra hade lekt med sin rottiskorsning och blivit biten när hon skulle ta leksaken från den.

#83 Du har fortfarande inte förstått vad trådfrågan innebär. Man ska skriva vilken ras man inte vill ha. Läs gärna första inlägget igen.
Att inte vilja ha en Chihuahua för att de inte kan dra släde är väl ett jättebra argument till att inte köpa rasen. Vattnadal som har slädhundar skulle inte ha någon större nytta av en liten Chihuahua och chihuahuan skulle absolut inte trivas i ett hundspann. Så självklart väljer hon bort rasen. Hon skulle troligen inte heller vilja ha vilken stor hund som helst. Man väljer ras efter vad som passar ens liv och intresse. Denna tråd handlar om vad vi inte vill ha återigen.
Anledningen till att jag inte reagerat på vad #66 skrev om spaniels är för att jag förstår hur Vattnadal tänker och håller med henne. Sen var det nog skrivet med en gnutta ironi också. Men många spaniels går genom livet helt i sin egen värld, oftast bestående av dofter. Jag har en hemma just nu och han stämmer in på #66 beskrivning alldeles utmärkt. Har även 5 st i jobbet där några också går in under den beskrivningen.
Vet inte om Du såg dokumentären för några månader sedan. De skulle testa om renrashundar var smartare än blandrashundar. De hade en spaniel med där som var så otroligt initiativlös och klarade inte tester som en 1 årigt barn hade gjort. Nu handlar det mkt om hur man fostrar sin hund också. En hund som aldrig får ta initiativ kommer aldrig bjuda på en massa beteenden. Men sen finns det raser som är mer eller mindre bra på detta och spaniels tillhör den senare kategorin.
Huruvida jag tycker om små hundar eller inte vet jag inte hur Du kan urskilja av mitt inlägg? Jag har själv uppsökt akuten pga bitskador, men jag har absolut inget agg mot de hundarna som bet eller fördomar om rasen för den sakens skull.
Jag skulle nog inte vela ha utpräglade jakthundar eftersom att jag inte är ett dugg intresserad av jakt. Däremot min pojkvän är det och han ska nog troligen köpa en jakthund i framtiden. Det gör inte mig något, men jag tänker inte jaga med den. =)
Chihuahua, papillon och andra små hundar under 30cm. Jag har inte något emot själva raserna men de är inget för mig. Jag är mer för större hundar. Är dessutom rädd för att trampa på dem..
Jag vill inte ha border collie eller working kelpie eftersom att jag inte kan ge dem vad de behöver, alltså att valla.
Inga osunda raser som fransk och engelsk bulldog, mastino napoletano, shar pei osv.
#84 Den klara inte tester som ett ettårigt barn skulle klara???
Är det en bra jämförelse?

haha det märks att några här tar åt sig pga att dom har just den sorten som någon inte vill ha. Det är flera som sagt tex schäfer som jag har inte tar jag åt mig för det.
Jag har ju haft en liten hund en cavalier king charles spaniel och det vill jag inte ha igen. Var inget fel på själva hunden men ack så sjuk han var och så liten. Jag gillar stora hundar som man kan ta på utan att dom går sönder. Fast jack russel ser rätt så mysig ut och är inte så vek. Men strävhåriga hundar tycker jag inte om. Taxar är gulliga i ansiktet men tycker dom är för små och har för lång rygg tex. Ja, det är svårt att skriva vilka man inte vill ha. För hur det en är så är det just inidviden i hunden som är det viktiga. Äger man hunden ett tag så tycker man ju om den lika mycket som om det skulle vara älsklingsrasen.
#87 ..håller med dej om att folk tar åt sig när någon säger att man inte vill ha "deras" hundras. Tycker inte man bör göra det..
jag e intresserad av clumber, blodhundar och saluki.. Många som säger att dem aldrig skulle kunna tänka sig att ha ett benrangel som saluki. jag blir inte sur för det för alla har ju olika uppfattningar :P
Sen det med spaniel, jag tycker inte man ska dra alla spaniel hundraser över en tröskel, för det finns många olika.. tex Clumber spaniel och caviler king charles spaniel.. dem har inte många likheter, inte heller om man gemför med sussex spaniel och en cocker spaniel.
endå kul o veta vad folk vill ha och inte vill ha för ras.. dock har tråden gått lite utanför ämnet ett par gånger men endå :P

#86 Det var en jämförelse som de sa på dokumentären ja.

Älskar hundar stora som små och har haft många olika raser men de som tilltalar mig minst är vinthundsraser.
Jag tror min lista skulle bli ganska lång, då man som hundägare/blivande hundägare ändå är ute efter något när man letar hund. Det ska fungera i ens vardag och man måste ju kunna fungera bra ihop, och det blir ju inget vidare om man köper en hund som man vill inte vill ha.
Men hundar med osund hälsa går bort, tunga och stora hundar går också bort då jag vill ha en aktiv och smidig hund för agility. Självklart menar jag nu ju inte att stora hundar såsom berner sennen inte går att ha till agility, men det hoppas jag att ni förtår. ;) Strävhåriga hundar och jakthundar går också bort, då jag inte är intresserad av jakt och strävhåriga hundar faller mig helt enkelt inte i smaken.
Annars är jag öppen för dem flesta hundar. :)

#69 Härligt att det fungerar på det sättet med endel. Men man lär ju behöva jobba betydligt mer på att få en jakthund sån än ex. vallande hundar som vill hålla sig till flocken.
Mvh Ellenfyrkant
Jag vill inte ha en hund som inte passar min livsstil, ingen som kräver pälsvård, som inte tilltalar mig estetiskt.
Att radda upp alla raser som inte stämmer in på detta är på tok för jobbigt, jag gillar annars hundar av alla raser för att det är just hundar men bara för det vill jag inte ha dom och absolut inte säga något negativt om dom då vissa raser helt enkelt inte passar mig.
≧◔◡◔≦
puttar en sista gång :P

#74 m.fl.
Jag står fast vid det jag skrev att många av anledningarna är baserade på okunskap och därför blir det fördomar. DET är en fördom att man skulle behöva se sig för hela tiden och vara rädd för att trampa på chihuahuaor. Visst, människor som kommer in till mig är väl oroliga men det finns ingen anledning till det och det märker dem snart. JAG har däremot trampat på stora hundar men detta ser jag till DEN MÄNSKLIGA faktorn och att jag är ganska så klumpig och skulle som sagt inte säga att jag inte vill ha en golden retriver för att jag är rädd att trampa på den.
Det finns människor som klämt ihjäl sina barn. Föräldrar har backat över sina barn med bil och traktor, spädbarn har klämts ihjäl i sängar. Skulle ett argument att inte skaffa barn vara för att det är så lätt att skada dem beror det nog mer på hur man är som människa.
Det är väl självklart att om man låter en hundvalp hoppa ned från en höjd som skulle vara som för en ettåring att hoppa ned från två meter eller nåt, så skadar den sig. Det är ju självklart. Mina hundar hoppar från sängar och soffor och den ene kan iallafall hoppa upp knappt en meter. Och då är det ju rätt högt i jämförelse med hur "låg" han är.
Men då kan man väl lika gärna säga att man vill ha en hund som är så tålig så att man kan gå på den, klämma den i dörren och putta den över bron.
Många av dessa saker bygger faktiskt på fördomar. Visst, du har erfarenhet av att du träffat några som berättat något, du har sett en hund eller att du haft en hund som varit på ett visst sätt. Men det betyder inte att det är ett generliserande drag hos den hundrasen och kan mycket väl bero på ägaren eller personen som berättade det. Din granne kan ju ha precis motsatta erfarenheter. Fördomen blir till när man menar att alla är sådana. Inte just den hunden, just den människan eller just den situationen. För om man nu hört det två gånger… ja, då "måste det ju bara stämma".
Jag vill verkligen inte att alla ska ha samma hund som jag. Men jag är trött på fördomarna hela tiden om hur oriktiga de är som hundar. Alla som umgåtts med oss en dag och haft den åsikten har ändrat sig.
Finns det ingen som säger ifrån, som inte säger att:
Nej, han bits inte även om han är liten.
_Nej, han vill gå sin mil om dagen, trots sin storlek
_
Nej, han skäller inte hela tiden, även fast han är liten.
Nej, han har inte smycken eller kläder på sig för att vara fin
_Ja, han älskar att gå i skogen och nosa och leka.
_
_Ja, han är jätteföljsam och är jättelydig fast han inte är en stor hund.
_
MM…
Så tror ju folk på det. Folk tror ju på det som sägs, på de som ropar högst och mest. Tyvärr behöver inte det betyda att det är de som har kunskapen.
Jag ville inte kritisera denna tråd. Självklart finns det raser man inte vill ha för att de inte tilltalar en eller för att man har ett särskilt syfte med rasen men om syftet är att man ska låta sina barn tappa och trampa på hunden så tycker jag att man inte är en vidare djurvän och borde kanske skaffa ett gosedjur istället om man inte vill lära barnen vara försiktiga och därmed öka förståelsen för djur och andra individer.
Jag vill inte ha en liten hund eftersom jag vet att jag kommer att trampa på den eller liknande och är rädd att den ska skada sig. Med dessa väldigt små hundar märker man inte lika väl när de kommer t.ex. bakom en heller.
Det är ingen fördom utan fakta.
Har en kompis med två vavvablandisar och jag är jätteförtjust i hennes hundar. Första gången de var hemma hos mig blev jag sugen på att skaffa en själv, men efter någon dag märkte jag att jag var påväg att trampa på dem flera gånger. Insåg då att jag inte skulle kunna ha en sådan lite hund eftersom jag skulle vara för rädd att råka skada den.

#96 det är fakta att du är rädd att skada dem. Du har insett att du varit på väg att trampa på din väns hundar flera gånger. Det är fakta.
Jag har varit på väg att skita i att gå till jobbet några gånger men har faktiskt aldrig gjort det.
Jag har även varit på väg att drämma till en som jag ogillar men har inte gjort det.
Jag har varit på väg att ramla nedför trappan i min hall när det är mörkt men har inte gjort det.

#95 Visst kan jag råka trampa på mina schäfrar också, men det händer inte så mkt mer än att jag får be om ursäkt. En Chihuahua kan få stora skador av samma behandling. Det är ingen fördom, det är fakta.
Jag vill inte ha en Chihuahua, dvärgtax eller annan ras av den storleken för att de inte klarar av den träning jag vill utföra med mina hundar. Det är inte heller en fördom, det är fakta.
Sen är de jättecharmiga hundar och bra på mkt annat, men fortfarande inget jag vill ha i dagsläget.
Jag träffar och jobbar dagligen med väldigt många hundar av olika raser. Man lär sig ganska snabbt hur en viss ras vanligtvis är. Sen självklart är hundarna individer och beter sig även som sådana. Det är inte för intet som man säger att tex en labbe är matglad eller en schäfer piper.
#97 Det är inte samma sak. Att vara påväg att slå till någon eller att skita i att gå till jobbet är medvetna val. Att vara påväg att trampa på en hund är inte ett medvetet val. Händer det så är det en olycka. Eftersom jag vill minimera den olycksrisken så väljer jag att inte skaffa en liten hund.
#95 Jag tycker du skriver jätteklokt.
Jag är själv en som sett ner på småhundar, och tyckt att de flesta småraser är kärringhundar, men jag är glad att säga att jag faktiskt har kunnat ändra mig.
Jag älskar alla hundar, eller rättare sagt, alla de individer av olika raser som jag träffat på. Den enda ras jag har svårt för är rottweiler. Det är något med den breda munnen och skallen, och det(ofta) svarta kring ögonen. Men jag har en jobbarkompis med en rottis, och vi går ibland promenader med våra hundar. Mina pudlar är inte som sin matte, dom leker gladeligen med denna jätte.
Risken att skada en liten hund är överdriven, tycker jag. Jag har två pudlar och en JR, och varken jag eller husse har på 5,5 år någonsin satt oss på hundarna eller trampat dom. Inte heller någon av våra gäster, eller andra människor när hundarna varit med på olika evenemang.
När våran första Pudel kom hem trodde vi att det var något fel på henne. Hon var så tyst. Det vet man ju: pudlar skäller och bjäbbar hela tiden. Men inte hon! Däremot är Pudel nr två en näbbgädda.
JR hunden är yngst och lägst i rang. Hon skulle nog aldrig sätta sig emot sina pudelkompisar. Men JRhundar vet man ju! Dom är stentuffa! En terrier är en terrier, en riktig tuffing!
Inga fördomar inte…..

#100 Tack. Man anar faktiskt inte vilka fördomar som ryms inom en själv innan man får vatten hällt över sig. Självklart har vi alla det och jag vill inte moralisera eller något utan faktiskt bara lägga fram en annan sida.
#99 Jag menade inte att medvetenheten skulle ha något att göra med mina påståenden utan att det var mer påvisan att det faktiskt inte hade hänt.
Men det där med medvetenhet kan man ju diskutera om. Jag menar att det mer handlar om rutiner, vanor och reflexer. Aldrig att jag skulle slänga igen dörren bakom mig. Jag skulle självklart stänga den som vanligt men jag skulle märkt om det var någon bakom mig, oavsett storlek. Jag skulle oxå sett om en hund var framför mina fötter, i en soffa eller ja, what ever. Jag har väl säkert skapat ett "hundsäkert" liv. Precis som nyblivna föräldrar gör. De hör när deras barn gråter mm.
Du kan inte minimera att olyckan att du skulle trampa på din hund skulle bli mindre, då du är så omedveten om var du går och sätter fötterna, men självklart skulle konsekvenserna inte bli så lidadande om hunden inte väger 2 kg och du väger iallafall 50 kg mer än honom. Så jag tycker absolut att du gör rätt i att inte överväga en hund av mindre ras.
Nu vinklade du plötsligt om själva hypotesen. Jag menade på att anledningen att inte skaffa en liten hund var för att man lättare trampade på det inte stämde. För det gör den inte. Precis som med det mesta nytt så anpassar man sig. Och chihuahuaor springer inte framför benen på en och ber om att bli trampade på. Så man kan lika gärna trampa på en stor hund. Eller ett bananskal. Men självklart blir skadorna värre. Det trodde jag inte var något att tala om. Min Valentin har varit alltför ofta på sjukan, men det är inte för att han skadat sig utan det är för att han har så känslig mage (som även stora hundar kan ha) och att när han går ned säg 3 hekto är det alldeles för mycket för hans storlek. Då väger han väldigt lite och jag är en ängslig matte. Om en 50 kilos hund går ned 1 kg är det kanske inte så mycket men om en myra går ned ett kilo så existerar ju inte ens myran så det är ju inte ens tal om det. Man får ju dra rättvisa jämförelser. Jag är jätterädd om mina hundar, vad de får äta eller inte, hur mycket de ska promenera, vilka som får hälsa på dem, hålla dem med mera. Jag är sådan, jag är noga med allt jag gör och det kan vara så att det har blivit mer då folk är ovana med små hundar men jag tycker det är självklart att man gör sitt bästa för sina husdjur, barn eller medmänniskor. Hur stora eller små de än må vara.
Sen att du inte vill ha en hund för att du har något syfte med din hund som inte passar alla raser har jag ingen åsikt om för det är ju ditt eget privata intresse som styr där och det har mina inlägg aldrig handlat om. (för jag kan väl inte tänka att någon har som intresse att trampa på sina hundar)
Men jag tycker man är lite farligt ute när man gör påståenden som "det är inte för inte man säger att…" Visst är säkert labradorer matglada. Men är de det mer än andra? En av mina är väldigt matglad men räknas det då han är så liten eller måste han kunna äta 10 kg kött? Eller ska man räkna ut procent beroende på storlek, eller hur kan man säga att en hund är matglad? Kan det vara så att det beror på ägarna? Kan det vara så att ägarna till labbar oxå är mer matglada eller att de inte är de eller att de får annan sorts foder? Vilka forskningar har gjorts som säger att labbar är mer "matglada" än andra hundraser?
Det är som att säga att audi är en riskfylld bil att åka i för att de är med i mest krockar men vilka är de som kör bilarna? Unga, fartkåta grabbar kanske? (ingen referens här, och självklart ironi men poängen…)
Är det oxå så att "det är inte för inte man säger att blondiner är korkade, rödfärgade kaxiga…"
Jag tror att om man vill försöka förstå världen så ska man inte låta okunskap komma i vägen. Vara källkritisk och inte för enkelspårig eller envis. Dagligen lär jag mig något nytt. I mitt arbete med människor och barn så får jag småduschar hela tiden!
Dessutom, en gång för alla, så tycker jag inte alla ska ha en Chihuahua, och verkligen inte någon som inte vill. Jag tycker inte heller att alla ska ha en hund. När människor i min närhet säger längtande att de funderar på att skaffa hund… "det är ju så mysigt att ha nån som väntar på en, att ha någon att gå ut med och gosa med…" så säger jag nej nej nej.. och jag säger alla nackdelar och allt som är jobbigt men sen säger jag att jag ångrar mig inte en sekund och att mina hundar är det bästa i mitt liv. Men det handlar om att anpassa sig och sitt liv 24/7, vilken hund man än har.
Både min kompis vavvor och min egen hund är sådana hundar som gärna svansar runt benen på en. Självklart ser man vart man sätter fötterna. Men när man har hundar svansandes runt benen så råkar man ibland kliva på dem, precis som att man ibland råkar kliva en människa på foten. När jag råkar trampa på min egen hund blir det på tassarna. Men på kompisens vavvor hamnar foten lättare över ryggen. Kompisens pojkvän har faktiskt råkat trampa en av hundarna över ryggen. Det var nära att hundstackarn strök med, men lyckligtvis gick det bra tillslut.
Givetvis så anpassar man ju sig själv och sitt hem när man har djur eller barn. Men det förhindrar ändå aldrig att olyckor kan hända. Varken med barn eller djur.

Sen är ofta de riktigt små hundarna fryslortar. När man reser sig ur soffan lägger de sig där man satt, och när man sätter sig igen, på en sovande hund, gäller det att man märker det!
Jag är klumpig som 17. Har man då en hund som kan dö om man tappar något på en öppen fontanell, är det lite dumt.
Sen vet jag mååånga olyckor på just vavvor pga storlek och fontanellerna. Andra hundar som gjort en lätt markering för att försvara något, och den lilla dör nästan, av det som en större hund knappt skulle märka. Hundar som trillat och skadat sig, tom dött av låga fall.
Nej, dvärghundarna går bort för mig. Både pga fakta och fördomar. Jag tycker nämligen att det är OK att vara "rasist" när det gäller hundar. Så länge som jag har hittat raser jag trvis med och som passar min livsstil, har jag inga behov av att falla för andra. Särskilt inte raser som inte alls passar i mitt liv.
Jag tar inte alls illa upp och måste försvara mina raser dock. Många vill inte ha golden för att de är vanliga och tråkiga. Inte går jag i försvar för det. Det är vanligare att jag försöker avskräcka folk från min andra ras, än försvara den. Siberian husky är nämligen en cool snygg ras som många vill ha, fast få borde ha.
MVH Elin

har själv 3 jakthundar med inriktat speciale efter vad de tycker mest om: En apportör, en eftersöks hund och en drevjaktshund. Ser inte vad det är för problem att ha jakthundar??? De funkar jättebra ihop med familj och små barn, tycker mycket om att mysa, har bra lydnad och smitar inte iväg och jagar själv… de flesta hundracer är avlade från början till att jaga med så egentligen är de flesta hundar jakthundar….ell.???
helst vill jag själv ha aktiva hundar då jag tycker mycket om att vara ute, så för mig har jag egentligen inte behov för en soffhund ell. vad man nu kan kalla dom, men har inget emot någon som helst hundras….anser att det är uppfostran och kärleken till djuren som styr majoriteten av den framtidiga psyke, intresse m.m. hos djuren oavsett ras m.m.

skulle inte säga att det finns nån hundras som jag hatar men t.ex. jakthund skulle inte passa hos mig eftersom jag inte är intresserad av detta, inte heller utpräglade vallhundar som collies av olika slag. Småhundar skulle inte heller passa in riktigt eftersom vi tränar och är ute i skog och mark i djup snö.

jag skulle absolut inte vilja ha någon liten hund överhuvudtaget då jag mest skulle behöva oroa mej för att trampa på dom och inte heller någon form av jakthundar (däribland Golden Retriever och labrador Retriever)
men det jag absolut inte tycker om är jack russel… är inget fan av terrierhundar men dessa livliga och irriterande hundar anses mest som psykotiska och rejält under stimulerande… Mötte en Jack Russel som stod och skällde på våran boxer i 3 timmar! HUR ORKAR DOM?
Men det är bara min uppfattning - alla hundraser har sin charm
.... You Never Can Tell ....

Jag gillar nästan alla hundar. Men en ras som jag har lite svårt för det är Leonberger, jag tycker att dom hundarna ser lite korkade ut . Ska det vara en stor hund då ska det var Irl. Varghund eller Sankt Bernhardshund. Fast min nästa hund blir antingen en Whippet igen eller någon liten hundras.
#108, haha, tycker du att Leonberger ser korkade ut med inte Sankt Bernard? ;D Jag tycker dom ser ännu värre ut :D Men det är nog det som gör dom så jäkla söta tror jag :)

Precis, men Sankt Bernhards är i alla fall söta,,,;)
Skulle nog inte vilja ha någon liten terrier.
pga deras temprament och jag tycker domär opålitliga.

Jag kom å tänka på en sak här nu…
Det är egentligen jättesvårt att säga vilken hundras man inte vill ha. Personligen tycker jag att det handlar om hunden som individ. Visst skulle jag kanske aldrig ringa till en kennel som föder upp en ras jag vet att den här hundens behov kan jag inte tillgodose. Jag är uppvuxen med boxer i första hand och folk har skrikit "mördarhund" och andra saker om våra hundar men de har varit hur snälla som helst. Visst är det en tuff ras som kräver en bestämd hand men den sista vi hade ställdes ut och korades. Och visst var det ingen fröjd att se vår hanne ryka ihop med andra raser som inte tillhör gruppen kamphundar. Men det jag vill poängtera är att en hund som uppfostras rätt inte är det minsta farlig och en hund som uppfostras fel kan bli vilken mördarhund som helst även om det är en Pudel eller dobermann.
Minns att vi hade en Berner Sennen som råkat illa ut. Innan vi skaffade honom så läste vi en del om rasen i sig och frågade folk som hade rasen och alla sade samma sak; Att de var underbara familjehundar och starka i psyket och hur snälla som helst. Vi tyckte att det lät bra och de hundar vi träffat var riktiga änglar. Så vi tog hem den här Berner Sennenhannen på drygt 2 år som kom från en barnfamilj där ägarna hade behandlat honom mycket illa. I början fann vi honom rädd och osäker men det brukar gå att jobba bort om man ger hunden tid. Tyvärr så började han visa aggressivitet istället och det slutade med att han högg mej rejält. Läkarna räknade ut att det blitt 21 bett. Den här hunden var nerbruten psykiskt och hans liv slutade med att han fick skjutas instängd i en hästbox. Trots detta så har jag inget emot just den rasen, för att just min hade blivit fel behandlad så betyder det inte att alla är likadana. Det gäller alla hundraser.
Likadant så hade man hört väldigt mycket om schäfer. De var sönderavlade, opålitliga m.m. Men anledning att man hört så mycket tror jag är att det trots allt är en av de populäraste raserna som finns. Visst tycker jag att de kan vara en aning högljudda med sina gnällanden och skällanden emellanåt men den schäferhannen jag hade hand om ändrade totalt min syn på rasen. Han var den mest underbara hunden jag någonsin träffat. Även där var rasens rykte sämre än hunden som individ. Fast jag ska inte förneka att jag föredrar en något tuffare hundras…
Detta är bara mina erfarenheter och vad jag tycker. Alla har rätt till sin åsikt.
.... You Never Can Tell ....

Jag väljer nog ras efter vad jag vill göra med hunden - agility. Då passar inte en jättestor hund och inte heller en jätteliten. den behöver vara smidig och välbyggd. Därför går ganska många raser bort för mig. inte för att jag inte gillar dem, utan för att de inte är konkurrenskraftiga på agilitybanan. Jag förstår inte varför så många är rädda för att trampa på små hundar. Min Saga väger 5 kg och inte brukar jag kliva på henne. Hon har lärt sig att akta sig för mina fötter.
Jag skulle inte vilja ha nån slags retriver!
Vet inte vad det är men klarar inte av dom hundarna riktigt, dom flesta känns som det och så är dom så vanliga man ser dom ÖVERALLT så väl hos dom som tränar och dom som bara har dom som sällskap!
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com
Jag har ganska svårt för hundar som notoriskt slemmar ner allt de kommer i kontakt med, det finns en del raser som dräglar något bedrövligt.
Sedan har jag svårt för små hundar, för de pallar inte helt med mitt tempo och många av dessa leksakshundar skulle helt enkelt gå under om jag hade dem.
Men av de raserna jag direkt kan säga att jag inte vill ha så kommer följande:
Sankt Bernhard
Collie
Nakenhundar i alla former och färger.
Berner Sennen
Schäfer - (Schäferblandningar är ok)
Rottisar
Dobbisar
De flesta terriers är för stökiga
Mops
Bulldogg
Boxer
Jag är nog en som gillar hundar som vill ledas och inte nödvändigtvis styras. Som inte skall se sjukt missbildade ut.
Intelligens-fokus och initiativ är viktigt, men samtidigt skall de vara användbara och aktiva i det man vill ha dem till.
Jag har oftast varit nära s.k. svåra och krävande raser. Men som jag ser det så är de flesta lika krävande fast på olika sätt och att ha barn är på många sätt en dans på rosor jämfört med en hund.
Inte för smått….inte för stort….sen är jag öppen för det mesta. Har hunden en skön personlighet så kan den se ut hur sjutton den vill