Öron som reser sig?
Jag har en border Collie vars öron just nu hänger. Jag förmodar att de kommer att resa sig upp? När händer detta och kan man ge dem extra kalt tillskott av något slag så att man är mer säker på att de reser sig?
Nu är detta inte så viktigt för mig, dock älskar jag border collies med "uppståede" öron.
MVH

Vad är kalt?
Kalk menar jag, sorry ..
men visst är det typ kalk man kan ge dem?

Du ska inte ge kalk till din hund.Det är så svårt att veta hur mycket du ska ge och för mycket kalk är farligt för hunden. Detta har jag fått lära mig av veterinär, det gällde katt den gången, men det är säkert lika för hundar.
Border collie ska väl ha tippöron?
#3 okey, hoppas att jag inte har missförstått hela grejen, men jag läste att någon gett kalk till sin shäfer valp för att vara 100% säker på att öronen reser sig?
http://www.traffordphotos.com/assets/images/Border_Collie_9T090D-016.jpg Såhär kommer han antagligen att se ut, men just nu hänger öronen ganska mycket.
När reser dem sig?
Kalk ger troligtvis ingenting, öronen består av brosk som oftast stelnar i samband med tandfällningen.
Vill man ha ett visst utseende är det bara till att tejpa, kludda med häftmassa och liknande för att forma dom.
≧◔◡◔≦
öronen kommer inte ställa sig upp automatiskt om de inte föds med öron som står upp. så då får du som #5 sa, tejp och hålla på. du kan alltid ta bh:kuddar och tejpa fast i öronen och ha så tills öronen stelnar.
#5 & #6 okey, det var mycket mer komplicerat än jag hoppats på. Somsagt har jag hört här inne att man kunnde andvända kalk (om det var kalk?) för att få öronen att resas med säkerhet.
Det är inget utseende jag strävar efter men eftersom att öronen hänger som goldenretriever och Tax öron så blev jag ju lite fundersam …

Gick och tog ett foto på min valp här hemma. Hennes öron har inte heller rest sig än. Hon är ca 5 månader nu. Öronen kan stå ute i bland när hon leker men aldrig inne konstigt nog. Jag har gett äggskal en vecka ungefär, vet inte huruvida det kommer att fungera än. Men hon tappar fortfarande tänder också.

Men en Border Collie är väl inte avlad på utseende utan på egenskaper och kan därför se ut hur som helst. Då kan man ju aldrig veta om de får häng eller ståöron… jag vet bla en kombination där båda föräldrana har ståöron med valparna fick mer eller mindre hängöron.
Det är väl bara att vänta och se vad hunden utvecklar för form på öronen? Det är ju inte ngt man kan bestämma över direkt och har man valt en ras som inte är avlad efter utseende så kan man ju aldrig riktigt veta vad man får utseendemässigt, annat än att titta på hur föräldrar och släktingar ser ut men inte ens det ger ju några garantier.
Jag håller med dig #9. Jag fick träffa båda föräldrarna och de hade "halv hängiga" öron båda två. Så Ben's öron borde ju resa på sig någon gång, i alla fall lite eftersom att de somsagt hänger som Tax öron nu ^^

#10 Då bör ju sötnosen Ben få likande öron som sina föräldrar om de båda har "mellanöron" = ) men det är ju ändå ingen som är helt säkert.
Är det inte så att de raser som har ståöron föds med hängade öron? Och så reser sig öronen allteftersom valpen växer… inget jag tänkt på innan, men kom på det nu^^

Jo då, raser med "stå-öron" föds med hängande, och så reser de sig allt eftersom, och visst är det väl finast om de ser ut efter standard. Kolla på min då!!!!!! Som jag skulle ge "min högra arm" för, för att de skulle vara "tippade" !!!! Hon är så himla fin annars, inte något fick dem att tippa, mer än i början när hon var några månader. Suck !! Häftmassa och allt.

Lycka till med era stå- och tipp-örade collies, dom är fina hur öronen än blir
Om man ger för mycket kalk kan man i stället "kalka ur hunden"
I dagens foder finns det tillräckligt med kalk.
Öron och tandlossning har inget samband.
Jag har frågat flera veterinärer på grund av att denna fråga var uppe för ett tag sedan. Jag fick många konstiga blickar kan jag säga
#0 Jag har spetsar och deras öron reser sej lite olika.Ena valpen är nu 6 veckor och båda är resta, medans de andra har öronen på väg upp i bland. Vissa har inte fått upp öronen förrän dom varit några månader. Det är så olika.
Jag har också hört knepen om att tejpa upp öronen med lite bomull på insidan så dom står upp. Men jag har aldrig provat.
Det ordnar sej nog ska du se.
Bleenda

#8 Blir säkert en Hicka det där också ;)

#15# Du menar med öron som inte reser sig? Nej, det får det inte bli. Ska ju ställas ut.
Jo, det jag har sett i liknande slag är en doberman som haft en träbit mitt på huvudet mellan båda öronen som de tejpat fast öronen på. Dock tyckte jag ganska synd om denna valp och vill inte utsätta min Ben för det. Jag tänker helt enkelt vänta och se hur det blir med hans öron.
Någon som har tejpat sin hunds öron? Hur länge hade hunden tejp?

#17 Jag har provat att tejpa Hickas öron, men det gav inte resultat alls. Dom kanske stog upp i 30 sekunder innan dom föll platt ner. Och hon är ju schäfer så enligt standarden ska dom ju ha ståöron, men hon avviker MYCKET ifrån den.
Ena hans öra börjar inta "border Collie-form" :D
#19 Låter bra!!
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Ge det tid. Hans öron kommer nog resa sig, han är ju bara 11 v fortfarande. Mina schäfrar har haft hängöron tills de blev runt 4-5 månader. Ska inte tillsätta något utan ge honom bra kvalitetsfoder så blir öronen som de är ämnade att bli.
När de tappar tänder, tappar, de ibland också öronen tillfälligt, helt normalt och öronen reser sig igen när tänderna är klara. Har så gjort på alla mina schäfrar och förekommer på många olika valpar/unghundar av olika raser. Även på hängöron som tex golden kan man se förändringar, men det blir inte lika tydligt på dem.

Min bordercollie har "tippöron". Mina två papilloner har fått två valpkullar, totalt 13 valpar, och av dem har hälften fått upprättstående, hälften hängande, öron. Så eg är de med hängande öron phalener.. Båda föräldrarna har upprättstående öron.

#22 Hur funkar det med pappisvalpar? Om de får hängöron kan man då regga dem som phalener? Belgiska vallhundar kan man ju regga om beroende på hårlaget.

Som jag har förstått så ska de kunna reggas som phalener. Jag har inte försökt eftersom tiken inte är reggad.