Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 13531 ggr
AnnL
0

Hanhund och kissa.

Jag undrar hur ni som har hanhund gör när ni är ute för kissning? En del har sagt att för hanhundar inte ska pinka på var enda buske och träd ska man bara låta dom pinka ca 3 ggr under en promenad, där du stannar och han får gå lite som han vill.

Visst det funkar när jag går med honom i koppel och när han går fot. Men när han sen springer lös i skogen som han alltid gör i 1 timme eller mer varje dag då kan jag ju inte styra att han pinkar stup i ett.

Sen en annan sak när en hanhund börjar markera inne hos folk är det då hos dom som har hanhundar eller dom som har tikar eller det är både och.

Silver var nämligen och lekte med sin bror hela dagen igår. Han är född på den platsen, känner sig hemma där eftersom vi träffas  var 14-dag. Men igår hände det: Han lyfte på benet inne tre ggr. En gång som vi inte såg förrän hans bror var på väg att lyfta på benet på samma ställe naturligtvis. Den andra fick jag tag ihonom precis när han börja lyfta på benet och han åkte ut den tredje såg vi inte heller. Dom är nu 7mån. Kan man få någon rätsida på detta?

Jag vill inte ha alternativet kastrering, för det tänker jag inte göra  utan som absolut sista utväg. då får det bli skvättskydd.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

[IsabelleA]
0

Intressant tråd. Jag hoppas att någon svarar!

Linnda
0

Är det inte vanligt att hundar kissar där någon annan har skvätt? Typ om dom har katt eller nåt kanske, även om man har tvättat? Jag vet inte det kanske inte stämmer.

AnnL
0

Har aldrig hört att dom skvätt där som finns katt, men när han var mindre kissa han inne hos en väninna där jag vet hennes hundar kissat innan och det är ju inte konstigt, men annars har han aldrig kissat hos någon förrän nu när han markerade hos sin bror.

SofiaChristina
0

Jag kan bara tala om mina egna erfarenheter och mammas hund markerar alltid hos andra som har hund, inget har hjälp mot detta varken att bli arg och säga ifrån eller kastrering, men det kanske är olika från hund till hund, det är iallafall himla tråkigt och jag hoppas det går bättre för dig.

Zebben
0

De kan kissmarkera av flera olika anledningar. Sen är det väldigt olika från hund till hund om de överhuvudtaget markerar inomhus.

Det finns hundar (både tik och hane) som kissar inne hos folk man hälsar på, just för att de känner sig lite otrygg och genom att kissa så visar de sig vänliga och kan på så sätt visa vem de är utan att behöva ta närkontakt. Detta kan man oftast få bort genom att man låter sin hund hälsa och gå en kort kort promenad med dem man ska besöka (människa eller/och hund) innan man går in till dem.

Sen finns det hundar som markerar inne för att tala om att de är där eller om det redan bor andra hundar som kanske kissat inne så kissar dessa hundar gärna över. Här får man helt enkelt passa sin hund och kanske tom hålla den kopplad. Gå ett varv runt huset och låta hunden nosa av. Var beredd om de ser ut att lyfta på benet. Gör de det skulle jag vara på dem direkt och markera att det inte är ok.

Är man bortbjuden så anser jag inte att en hund behöver svansa runt i huset utan kan gott ligga vid ens sida eller åtminstonde befinnna sig i samma rum så man kan hålla koll. Det gäller att få bort denna "dumhet" så fortsom möjligt när hunden är ung, så de inte får en ful vana. Unghundar vill gärna markera både till höger och vänster för att tala om att de varit där.

Lycka till!

Skvättskydd är ett alternativ, men det krävs ändå träning om man vill kunna ha hunden rumsren även när man är bortbjuden.

minja
0

Jag låter min hane kissa hur mycket han vill. Dom är inte som tikar som tömmer blåsan när dom kissar, utan det tar längre tid på sig att göra det just för att ha lite "resurser" för att kunna markera.

Och för att förhindra förhudskatarr som är gätte vanligt bland hanar så måste dom få rensa systemet. Märker jag att min blir kladdig så rastar jag honom helt enkelt mera och det har funkar hitills, men självklart så om det blir värre så uppsöker jag ju en vetrinär.

Självklart så skall man ju skilja på om man tränar eller inte men då skall hunden vara väl avkissad innan träningen.

Och jag blir så grymt trött på folk som skaffar sig en hane och kastrerar den för att det är jobbigt att stanna hela tiden ute.

Angående markering inne så har jag tyvärr inte så mycket tips. Min arbetskompis har gätte problem med sin hane som markerar på allt nytt som kommer in i lägenheten dvs påsar, kartonger jag allt, fast jag vet inte om han markerar på människor..

AnnL
0

# 5  Detta är första stället han markerat på, och där han känner sig som mest hemma förutom hemma hos oss förstås. Kan det ha med att göra att det är hans bror och dom konkurerar om reviret. Som jag skrev i inlägget har han varit där var 14-dag och hälsat på sen han han kom hem och var 8 veckor. Så han är ju inte otrygg på denna platsen. dom träffades ute först innan vi gick in i huset.

ingann
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min kille får kissa hur mycket han vill ute men dock inte mot staket, lyktstolpar o sånt…

Markerar gör han alltid när vi kommer på nåt ställe han inte är van att vara på… det oavsett om de har djur eller inte. Så det har jag löst så här:

Bebisbyxor med binda/troskydd innuti…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Linnda
0

#3 jag menar om katten/hunden som bor där kanske har kisst på stället innan.

Nicolina
1

Nog för att jag inte har jättemycket hunderfarenhet, men jag har ändå växt upp med allehanda olika hundar, både hanar och tikar - men aldrig hört att hanhundar endast ska få kissa 3ggr på en prommenad för att de inte ska kissa på alla buskar och träd… vad?

Hanhundar kissar väl på allt för att markera att här kommer jag, här har jag gått, se och hör mig… det är ju med andra ord ett fullt och helt normalt uråldrigt beteende från hundens sida, eller är jag helt ute och cyklar?

"Min" vovve som är en hane kissar bokstavligen, iaf nästan, på vartenda lilla grästuva mer eller mindre. Men klart att han får göra det, han får väl pinka hur mycket han vill och behöver. Sen att jag får stanna i tid och otid gör mig inte ett smack, och har man hunden lös så är ju problemet ännu mindre med att man behöver stanna, för det ser jag som ett löjligt skäl till att hunden inte ska få kissa.

[randi]
0

# Min hanhund får kissa 3 ggr när vi går på promenad, först i början , unedr promenaden och när vi skall gå in. Ju mer en hanhund kissar desto mer testosteron bildar han. Att hunden skulle få mera besvär av förhudskatarr mm tror jag inte alls på (eller också ar jag bara haft tur). En hane kissar flera ggr för att märka ut sitt revir (finns tikar som också gör det). Att hunden kissar inne beror på att han känner någon lukt som han skall markera över.

#Man kan själv skölja snoppen på hunden med förhudsrens som finns att köpa, så slipper man gå till veterinären.

AnnL
0

# 11 Det kan jag också låta honom göra när han går i koppel, men jag kan ju som sagt inte  kontrollera det när han är lös i skogen.

Bogart
1

På korta rastningspromenader får min hund kissa hur mycket han vill i princip. På längre motionspromenader så varvar vi, en stund så måste han gå vid min sida, och kissa och lukta får han göra när jag ger honom tillåtelse i form av ett varsegod.

Jag måste istället nästan alltid begränsa min hunds bajsande. Gör jag inte det så måste jag ha sjukt många påsar med mig på promenaderna, och det fungerar inte att plocka upp bajs fyra gånger på en promenad på 15 min. Obestämd Han bajsar inte överdrivet mycket, han gillar bara att sprida ut det till många gånger.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Hagalund
2

Konstigt….  Att hanhundarna inte får kissa, mer än tre gånger. ?  Vilka jobbiga promenader ( även om de till slut lär sig ) för både ägare och hund.  De får ju aldrig kissa blåsan tom…  Och står det urin kvar i blåsan hela tiden, så är det en perfekt grogrund för bakterier, alltså urinvägsinfektion.  För att inte tala om att de snabbt blir kissnödiga igen.  En hanhund kissar sig inte tom på bara tre gånger. Vad mycket konstigt vi människor har för oss med våra hundar. Skrikandes

[kalelo]
0

Inomhus har vår valp, 7månader gammal, revir kissat på mattan. Då har jag sagt till honom och skurat den delen av mattan, dock har det inte inträffat hos någon annan.

När vi är ute får han kissa hur mycket han vill, det är ju då han får chansen att "läsa tidningen", markera sitt revir och gå på toa ju.

ingann
1

#11 Att hunden kissar inne behöver inte alls bero på att han känner någon lukt som han skall markera över.

En hanhund kan markera på helt luktfria saker som han vill sätta sin egen prägel på…  Det är ett sätt för dem att visa andra som kommer senare att "här har jag varit.. det är mitt"…

/Ingalill

[randi]
0

#16 Det är vad jag lärde mig för 40 år sedan, men tydligen är det fel.

Nu låter jag göra så med min hane, och han lider inte alls. Det är väl snarare vi människor som är lite konstiga, vi bla tränar agillity, lydnad mm vilket vilt djur gör så? Vi ger dem mat i deras skålar, samma där vilket vilt djur gör så? De får ju kämpa för sin mat. Jag fick rekommendationen av både vet och hundinstruktör för så där 10 år sedan när jag hade min första hane och det har dunkat bra. Jag har väl haft tur isåfall att sluppit både det ena och det andra.

AnnL
0

Jag har också fått det tippset från instrukrören att han inte ska få kissa mer en tre ggr på en promenad. Men då måste jag som sagt ha honom kopplad jämt och våra skogspromenader utan koppel skulle vara ett minne blott, är ju också lite tråkigt.

minja
0

#11 Min hund är kastrerad så han har ju inte samma "behov" att markera som en okastrerad har. Fast han var inte speciellt "kissig" av sig när han hade kulorna kvar.

Det med förhudskatarren har jag kommit fram till själv då min hund hade besvär av det när han kom till oss. Och när jag märker att han blir geggig så går jag helt enkelt ut med honom mera och gegget försvinner. Och en hund som en gång haft förhudskatarr får det lätt igen, och han har aldrig haft det när han bott här och jag rengör inget utan han sköter det själv och han är inte överdrivet där ner och rotar.

minja
0

Och det är inte bara förhundkatarr som kan uppstå. Får inte hunden tumma blåsa helt kan den även få urininfektion som kan sprida sig till njurarna. Så det är inte bara tikar som får det elle för att dom sitter ner när det är kallt ute.

ingann
1

#17 min kissar/markerar inne på ställen där han inte är van att vara oavsett om det finns djur eller inte där… även i nybyggda hus där aldrig ett djur varit inne just för att sätta sin prägel på det… så har även andra hanar  jag känner/har känt gjort…

jag avundas verkligen alla hanhundsägare som slipper ha byxor på sina vovvar när man är borta Glad

hur ofta en hane ska kissa ute har jag ingen aning om men min får kissa hur mycket han vill:)

/Ingalill

[randi]
0

#21 Ja alla hundar och deras ägare är ju olika, och det är ju tur detSkrattande, för då kan man själv välja vilket utav råden man får. Min hane kissar inte inne när vi är borta hos bekanta, kanske jag bara har tur?

ingann
0

#22 jag är ju uppväxt med hundar, både som sällskap och uppfödning och vi har haft både skvättare och icke-skvättare under de 43 åren jag levt.. övervägande icke-skvättare så jag hade oturen att få en som skvätter;p

/Ingalill

Kickilu
0

Min hund får kissa när han vill. Däremot kräver jag emellanåt att vi går på framåt och inte stannar för att lukta på allt.

Han hade en tendens när han var yngre att vilja märka revir hos mina föräldrar som har hund. Jag passade på honom och sa til honom. Nu är han 2½ år och gör inte så där längre.

Hade besök hemma av en hund som även den har tendes att märka revir. Vi gick en långpromenad men det hjälpte inte. Kissade pölar inne överallt. Då var min hund direkt där och skulle lyfta benet även han. De får ej ha med sin hund hem till oss mer.

ingann
1

#24 eller så ber du dem göra som jag gör med min… min har byxor på sig där det finns risk att han ska markera…

/Ingalill

AnnL
0

#11 Om han bara får kissa tre ggr på promenaden har du honom då i koppel hela tiden? Hur gör du om han går lös i skogen? Silver gör heller inget så länge jag har honom kopplad för då har jag ju koll, men så fort han springer lös kissar han många ggr. eller om jag släpper ut honom sjävl i trädgården då blir det också mer än en gång.Obestämd

rulda
1

Tusse får kissa hur mycket han vill. Eller, när jag märker att han lyfter på benet och det inte kommer någonting då anser jag att han är färdigkissad för stunden och då håller jag honom lite kortare.
Det har hänt "olyckor" inne två gånger, men det var endast mitt fel då jag inte såg hans signaler, och då lyfte han inte på benet utan stod bara och hängde med huvudet och stod platt med alla fyra tassarna på golvet och kissade. Oj vad jag kände mig dum och vad han skämdes :S

Han har lyft på benet inne hos en kompis en gång, hennes tik proteskissar (varför kan vi gå in på en annan gång) och då lyfte han på benet där hon hade kissat. Men då lyckades tikens matte få stopp på honom. Självklart passade han på när jag var i ett annat rum :P
Men annars så har han aldrig gjort det och vi tar med Tusse överallt så hade nog märkt om det var ett problem.

kerstinjo
2

Har aldrig brytt mig (eller räknat Glad) hur många ggr mina hanhundar har kissat när de varit ute.

Kissar de så kissar de och mer är det väl inte med det!

Kerstin 

anaprincess
1

Min pappis gjorde så förut. Kissade över allt innan han flyttade hit då blev det lite bättre (innan bodde han med två andra hanar) men han gjorde samma sak här efter ett tag. Vi kastrerade han och nu kissar han allt han har i blåsan direkt när vi kommer ut. Han har ju inte nått behov av att kiss markera längre. Sen dess har han helt slutat markera inne.

Provade dessutom skvättskydd, men har du inte en binda eller så i den så rinner det rakt igenom och det kan det göra även om du har binda i. Man blir otroligt less på kiss bindor efter ett tag. Och min vet berätta att har dom skvätt skydd och har kissat i den utan att man märker det kan det bli en irritation på snoppen som kan leda till infektion till slut.

Kristina-
1

Mina två hanar får kissa hur mycket dom vill när dom rastas. Det är naturligt för hanarna att kissa på var och varannan buske och tycker man att det är jobbigt så ska man inte skaffa hanhund. Dom behöver också som någon tidigare skrev få tömma blåsan helt för att undvika problem med blåsa och urinvägar . Så innan man jobbar med sin hund så rastar man den noga.

Linnda
0

#18 Du kan ju låta din hund kissa tre gånger på era koppelprommisar, och när du har honom lös i skogen kan han ju kissa så ofta han vill. Din instruktör har säkert gett dig detta tips för att din hund inte ska stanna och lukta/kissa överallt, utan i stället se en promenad som att då går man..

AnnL
0

#31 Då gör jag nog ganska rätt. Han kissar aldrig när han går fint i koppel ej heller luktar.