Valpvakt
Vi passar en sheltie sedan slutet av januari då han var 5 månader och kommer ha honom nästan 2månader till (pga mattes sjukdom). Det innebär att har bor här längre än han bott hos matte. Jag är orolig för när han ska fytta hem, kan han ta skada tror ni?
Det är ju aldrig särskilt roligt för en vovve att få flytta mellan hem. Han kanske kommer vara lite orolig i sitt nygamla hem den första tiden, men så fort han är trygg där så är det säkert lugnt. Helt generellt svar, det kan givetvis vara mycket svårare för en del hundar.
Vill du behålla honom kanske du kan ta upp frågan med ägaren? Det ultimata är ju givetvis att slippa flytta igen.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Egentligen har jag inte tänkt mig någon mer hund just nu (har en schäfertik 9 år) Men vem kan låta i att bli kär i en liten hund?
Vill helst lämna tillbaka,men bara inte att han ska må dåigt.
Idé;
Ha en övergångsperiod där den gamla matte får passa vovven hemma hos sig, men får komma hem till dig över natten i början.
Sen när den har blivit tryggare och kommit mer till ro så prova en, två nätter… reagerar inte vovven så mycket på det så låt den stanna där flera nätter osv.
Håll kontakten och ungänget med hunden i början, så den inte får problem pga av den upplever sig övergiven av dig.

#3 Bra ide men vi bor 6 mil ifrån varandra, annars hade jag gärna testat.

#4 Jobbigt, annars var ju #3 en strålande idé. Men som sagt, det är ju olika från hund till hund hur dom tycker det är att flytta.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
#2 Ni får väl fundera och diskutera saken 
Synd att ni inte bor närmare varandra. Men ägaren kanske i alla fall kan komma och hälsa på några gånger före så att hunden känner igen henne åtminstone.
Hoppas att det går bra hur ni än beslutar!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Kan du stanna där över en helg då? Så att båda finns där i övergången iaf två-tre dagar… och sen hälsa på helgen efter och så.