Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 2941 ggr
J-Parnebo
0

aggressiv valp

När jag är ute och går med min 7 månaders schäfer valp Gizmo, så går han till anfall mot mig. Det är oftast när jag har med mig en kompis eller när min familj är med, inte så ofta när jag går ensam med han.
Det är så att han biter mig i handen, hoppar upp och försöker bita mig i huvudet och han biter mig i knät, överallt där han kommer åt, och så morrar han och visar sina tänder. Det är väldigt obehakligt så igår tog jag på han munsele när jag gick med min kompis, i början funkade den, men sen brydde han sig inte om den. Och fortsatte att vara aggressiv.
När han gör så kan jag bara fortsätta gå, fast han hoppar på mig bakifrån då, Det ända som funkade igår var att jag fick dra kopplet uppåt och få han att sätta sig ner, och sen börja gå igen, det funkade några steg och sen fortsatte det igen, så gjorde jag om och om igen så hela vägen tills vi kom hem.
Vi ska försöka hitta någon tränare som kan hjälpa mig med deetta, men tills vi hittar någon vill jag kunna gå ut med min hund Rynkar på näsan
Någon som vet vrf han gör så?, försvinner det när han blir äldre? , jag har massa blåmärken och bitmärken och kan inte röra ett finger bara för att han bitit i den nerven .
Tacksam för svar .

elinswe
0

Vad menar du med munsele?

Jag personligen tycker att du ska ta hjälp av en erfaren instruktör eller hundpsykolog.

Tänkt på att han är i en övergångsperiod nu när han är runt 7 månader. Det är då jaktinstinkten brukar komma. Kanske kan ha något med det att göra? Bara en fundering!

Vattnadal
0

Det låter som en överslagshandling, kanske farträdsla. Om du kan, ställ dig på kopplet, med så kort koppel att han inte kan hoppa eller nå att bita dig. Om det fungerar, vänta ut honom och försök bryta det med någon lugn aktivitet. Belöna inte genom att ge godis, helt inte genom att han får någon som helst uppmärksamhet. Eftersom det händer oftast då andra är med kanske han gör det för att du ska fokusera på honom…

Lycka till i letandet efter tränare. Var bor du, du kanske kan få tips här!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Zebben
0

Håller med #2. Ta hjälp av en instruktör. Det är troligen någon form av överslagshandling och Du behöver hjälp för att lära Dig hur Du ska komma till rätta med problemmet.

J-Parnebo
0

Jag bor i Västra Götaland, göteborg.
Med munsele menar jag en sele som går runt nosen på honom och trycker på nosen när han försöker dra någonstans..

India
0

Sök absolut hjälp. Låter som en besvärlig situation. Lycka till!

J-Parnebo
0

Finns det någon sida med olika tränare på? som det står vad just dom är utbildade i?

Zebben
0

Leta gärna efter en instruktör som är utbildade via Hundutbildningsgruppen.

J-Parnebo
0

okej, tack för hjälpen Flört

elinswe
0

Här kan du också söka efter instruktörer/psykologer.

IMMI

Tezza
0

Jag hoppas du hittar en bra tränare som kan hjälpa dig! Jag tror personligen att det bästa i den här situationen är att inte ge han någon uppmärksamhet alls, men gör han dig illa blir ju det svårt…..Men det bästa vid felbeteenden brukar vara att nonchalera. Vad ägnar ni er åt för aktiviteter där han får använda hjärnan?

gejsa
0

Usch det låter inte bra. Kan din hund ha överskottsenergi? Får han leka med någon annan hund? Just schäfrar har ju en sådan lek att dom ska låtsas bita varandra och mäta sina käftar, resa sig mot varandra osv. Han kanske försöker leka med dig i stället menar jag om han inte får leka med någon annan hund.

Men sök hjälp så kan du väl tala om vad dom kom fram till här på forumet. Alltid roligt att få höra hur det går.

J-Parnebo
0

Vi håller på med sök och tränar olika tricks, vi har ingen bra hundkompis han kan leka med tyvärr. våran schäfer som är 12 år, orkar inte det och är inte så glad på gizmo.
Jadå, ska berätta hur det går sedan Flört

gejsa
0

#12# Du har inte kontakt med kenneln och kanske kan få veta var hans syskon bor tex, om någon av dom bor i närheten så ni kan träffas och låta dom umgås och leka, eller om du kan gå på en valpkurs osv.

emma071
0

håller meed

Stå på dig,annars gör någon annan det

www.nouw.se/fuckingfuckface

monicany
0

Munselen du pratar om tror jag är en Halti den påverkar endast när hunden drar eller gör utfall,den ska användas endast i samverkan av en instruktör som visar hur den ska användas. Låter som din vän har mycke överskottsenerig.Mitt tips är att kontakta en instruktör med erfaren het av din ras