Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 2121 ggr
[Caroline92]
1

OT - Rädda hajarna!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! 
För några dagar sen i skolan så såg vi en film som heter Sharkwater. Den handlar om hajar, och att 100 miljoner hajar dödas varje år p.g.a att man vill ha deras fenor. De dras upp ut vattnet, får sina fenor avskurna och sen dumpas de i vattnet igen där de dör antingen p.g.a att de inte får tag på någon mat för att de inte kan simma, eller för p.g.a syrebrist. Det kan ta allt från timmar till dagar innan de dör.

Hajarna har funnits i över 400 miljoner år, och nu helt plötsligt har folk fått för sig att hajfenorna har helande kraft så vi människor tar oss rätten att så brutalt skära av dom fenorna och sen lämna dom att dö.

Saken är den att hajarna är de som har skapat havets alla djur. Alla djur i havet är anpassade efter hajen. Så om vi nu utrotar hajarna så kommer hela ekosystemet att kollapsa! Och vi får det mesta av vårat syre från havet, Så om då alla hajarna utrotas så kommer de fiskar, som äter planktona som ger oss syre, bli alldeles för många och kommer då äta upp alla plankton, vilket kommer sluta med att vi alltså utrotar oss själva.

Hjälp till att stoppa hajfisket! Vägra att äta hajfenssoppa, och säg till dina vänner att se filmen sharkwater Besök även denna sida http://www.savingsharks.com/

Tack för mig, och jag hoppas ni tog er tid att läsa detta Glad

Kram Carro

Bella-R
0

Jag skrev under nåt sådant för nåt halvår sen.

Tycker att det är hemskt att människor hittar på allt mer brutala och hemska handlingar mot djuren.

Alla människor med lite vett innanför pannbenet borde hjälpas åt att sätta stopp för alla former av djurplågeri, för nåt sådant här får bara inte förekomma.

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

[Caroline92]
0

#1 Bra! :D Ja, usch, det är verkligen hemskt :/ Människan gör verkligen allt för pengar och skiter i skadorna de lämnar efter sig :/

sagalisa
0

Usch vad hemskt ja=( Men 100 miljoner hajar…? Det låter lite mycket…Det finns väl inte ens så mycket hajar för de är väl utrotningshotade en del sorter…? Eller har jag fel?

IdaS-A
0

Det är jättehemskt, skulle vilja skänka pengar till hajarna, isbjörnarna, pandorna och alla andra som är nära utrotning. Sen skulle man vilja skänka till forskning, till fattiga barn i div. länder osv osv. Människan är bra ond i vissa lägen

[Caroline92]
0

#3 100 miljoner är den siffran som står på http://www.savingsharks.com/ , och nog tror jag att det finns så många hajar.. ellet fanns åtmistone.. I Atlanten har de flesta av 14 studerade hajarter minskat med 60-90% de senaste 15 åren, det är mycket, alldeles för mycket :(

#4 Ja absolut.. om man var rik nog, då skulle jag skänka massor.. e synd att man inte är det bara Rynkar på näsan

Luddesmatte
0

Tror mer på att de dör av syrebrist. En haj kan gå veckor utan mat men måste simma för att få syre. Hajarna kvävs ifall dem är stilla, i varje fall vithajen vet inte hur det är för tigerhajen osv. Jag som tidigare arbetat med hajar och simmat med tigerhajar skriver garanterat på allt och tittar på allt.  

Min man skänker även 100 pund till en Shark Rescue organisation varje månad. Hans favoritdjur är haj. Skrattande

[Caroline92]
0

#6 Okej, däremot så såg jag idag på animal planet att Citronhajen är den enda haj (tror jag dom sa) som kan andras utan att simma, å i dess fall ät det nog att den inte får mat.

Ååh, jag skulle också vilja simma med hajar :) Bra att du skriver på!

Åh, krama om honom från mig! :D Vad glad jag blir när jag hör att folk verkligen bryr sig Glad

Luddesmatte
0

#7 Klart. inte bara hajar som gäller i denna familj utan resten av världen också. Är märkesmedlem hos WWF och medlem i ASPCA samt smått aktiv i Greenpeace så här engageras mycket. Och hajar har varit en stor inspiration hos mig i mina dagar liksom delfinen har.

[Caroline92]
0

Va bra! :D e så härligt å höra sånt här :D Så hoppas man att andra människor tar efter också Glad

[Caroline92]
0

*putt*

AnimalLover
0

sen kan dom ju dö pga av blodbrist .. tycker synd om dessa unika varelser!

[Caroline92]
0

#11 Ja, precis :(

[Caroline92]
0

*putt*

emma071
0

urcss vad heemskt :(

Stå på dig,annars gör någon annan det

www.nouw.se/fuckingfuckface

emma071