Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2014 ggr
Nextopia
0

valla med kycklingar ?

Hej

Undrar hur omoraliskt / praktiskt de skulle vara att börj a träna vallning ( ska såklart gå grund kurs innan) med kycklingar eller marsvin, kaniner ?

Anledningen är att jag skulle vilja längre fram träna mer intensivt och då jag ej känner mig riktigt ha tid att ta hand om lamm/ får/ boskap, men mindre djur är ju ändå ganska "enkla" att ta hand om.

Menvilken psykisk ohälsa kan de drabbas av ?

[Norum]
0

Marsvin och gnagare kan väl stressa ihjäl sig tror jag.. så det skulle jag nog inte ge mig på. Kycklingar är ju bara småttingar, bättre med höns då men jag är tveksam.. Låter inte riktigt riktigt, tycker jag.

Taci
0

Jag kan inte mkt om kycklingar eller marsvin, men att träna vallning med kaniner är rent djurplågeri, då dom är väldigt lättstressade och känsliga djur.

TereseE
0

Har sett att folk använder sig av ankor och gäss, lär vara "lättvallade" och inte så stresskänsliga som kaniner tex. En kanin dör lätt av stress så i det fallet håller jag helt och hållet med Taci #2.

[jakke94]
0

Jag har sett at det är väldigt många som tränar och vallar ankor och gäss då dem värkar vara lättvallade såsom #3 sa =D

ingann
0

säjer som de övriga… ska du valla på smådjur så är det nästan ankor och gäss som gäller men även de behöver tillsyn och skötsel på samma särr som tex får…

vore det jag så skulle jag nog frågat nån bonde om jag fått låna några får att valla på..

eller om man bor i stan så kan man göra som min syster… köpa får tillsammans med någon annan vall-intresserad och hyra in dem hos en bonde så delar man på skötseln:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Katti
0

Kaniner går inte att valla av den enkla anledningen att de inte är flockdjur! Det är ju det vallning bygger på; de vallade djurens vilja att hålla ihop gruppen!

Nextopia
0

Tack för info då stryker vi kycklingar och gnagare från eventuella vallningsplaner. Vill ju inte stressa ihjäl djuren.

Ska läsa lite vidare på gäss och ankor…

Vill ju hemskyt gärna ha får men tiden finns inte nu.

Känner inga andra vall intresserade i västmanland eller bönder heller för den delen så jag ska testa o kasta ut lite annonser fram åt sommaren när de finns mer betes marker…

elinswe
0

Vad är det för hundras?

Nextopia
0

Ungersk Puli

" Rocky" " Pox"   ( Janne Maxson)

emma071
0

putt

Stå på dig,annars gör någon annan det

www.nouw.se/fuckingfuckface

Alex
0

Som redan sagt, gäss går att valla på. Men är det för träning rekommenderar jag dig att gå kurs och börja på får. Gäss är nämligen snäppet svårare.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Emma-U
0

Som de övriga svarat så är marsvin/kaniner inte alls menade att valla. Och jag har för mig att man använder gäss i vissa tävlingar.. Men det är ungefär den kunskap jag besitter.

Du kan ju faktiskt ge dig ut på bondeturné - åka runt en lördag och ha med dig hunden och fråga de som har får.. Kanske får du napp hos någon i närheten :)

Lycka till.

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Nextopia
0

Jag gör så att jag tränar in momenten med bollar så de sitter … Sen får vi se om jag kan hitta nån klubb/ bonde som har får.

Alex
0

#13 Träna in momenten med bollar?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[IsabelleA]
0

#14 Även kallat treibball. http://www.youtube.com/watch?v=gF3rHsRv_04

Jag tror att Nextopia syftar på det ?

Alex
0

#15 Fast det där tror jag inte är nåt bra sätt att börja träna vallning på. Hunden ska ju gå på instinkt till en början, kommandon lägger man till sen när hunden kan det.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[IsabelleA]
0

#16 Näe, det kan man tycka. Säg inte det till mig ;) Rikta dig mot nextopia istället eftersom att jag inte hade tänkt att valla. (dock ska vi börja med treibball) Flört

Alex
0

#17 Det var riktat mot TS, men eftersom du visade vad det var så blev det att jag svarade ditt inlägg med videon i. Tungan ute

Mvh Alex
Värd för Ridsport

trex
0

Varför inte kolla in svenska vallhundsklubben?

[IsabelleA]
0

#18 haha, okey, jag förstår :)

Det kan ju bli problem om man börjar med treibball eftersom att hunden puttar bolen framför sig. Om det är det den lärt sig, vem vet om den inte försöker putta fåren framför sig (haha).

Dock kan det vara bra att börja med treibball om man inte har en vallhund för att lära hunden hur man gör. Men Med tex. Border collies går det säkert hur bra som helst att få igång instinkterna genom att bara visa dem ett par får. Dock måste man träna in ligg, höger, vänster, frammåt osv för att hunden ska kunna valla.

Det är ganska mycket jobb det där. Och jag måste säga att det är elakt att dra igång en hunds vallinstinkter om man inte ska fortsätta valla. Då slutar det ju nästan alltid med att hunden vallar joggare, brevbäraren och cyklar…

TS - De flesta bondar lånar säkert ut sina får!

Vattnadal
0

Vallinstinkten finns nog redan där på en vallhund, om den är rätt funtad. Många vallisar vallar det mesta även om de inte får testa ens en enda gång.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Alex
0

#20 Nej, när man börjar träna vallning behöver inte hunden kunna nåt (mer än ligg eller nåt annat liknande när det är dags att avbryta). Och ingen får väl för sig att valla med nåt annat än en vallhund? Tungan ute De hundar utan vallinstinkt kan man inte lära valla.

Det första man lär hunden när det gäller vallning är att driva fåren framför sig, vilket en hund med vallningsinstinkt bör klara av. Det enda som ska krävas då är nån stav av något slag att sticka ut om hunden är på väg framför fårflocken för att visa att den ska hålla sig bakom. De mer avancerade övningarna, där hunden ska hämta en fårflock eller liknande, det börjar man med senare. Det är alldeles tillräckligt med träning bara att driva en fårflock till en början.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex
0

#21 Nja, vallar det mesta skulle jag inte påstå, men att vallinstinkten finns där är helt korrekt.

Sen är det ju i olika grad hos olika hundar, men den blir inte större för att hunden varit inne i en fårhage. En bordercollies vallningsinstinkt är väldigt stor, eftersom de är avlade enbart efter vallegenskaperna. Så i det läget spelar det ingen större roll om hunden har träffat fåt eller inte, en bc som inte får valla börjar i stort sett alltid valla annat i brist på riktigt vallningsträning. Samma gäller working kelpie, som också är avlad enbart för vallningen.

I stort sett alla andra vallhundsraser kan du testa att valla med, utan att de börjar valla allt de ser trots att man inte vallar regelbundet.

Det sista var väl mest riktat till #20 förresten. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Nextopia
0

Vi har "testat" vallning

Rocky fixar de bra, problemet är att jga inte litar 100% på han då han kan vara lömsk. Pulisar har dock sällan tendens att bita vall djur men just för att jag inte vill att de ska ske olyckor så vill jag ha mer krut i ryggsäcken innan vi satsar på får.

Vi har även testat treiball och de har funkat :-)

Men det är ju så att de är enklare att utfodra bollar än får .

Alex
0

#24 Vad har du testat vallning med innan då?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Nextopia
0

#24 på får hos en bekant .

Hon brukade varje sommar ha lamm på sommarbete och slakta dem till hösten men nu kommer hon inte ha får denna sommar …

emma071
0

Nån här som känner teres?? maijla

Sandra-L
0

men herregud emma071, snacka om att sabba trådar men ditt tjat om teres.. räcker det inte med tråden du skapat med samma fråga?

Vattnadal
0

#23 Menade mest att de har så mycket vall i sig att de vallar allt, då de inte får valla på riktigt. Tom mindr eutpräglade vallare än BC och kelpie. Vet beardisar som vallar allt som rör sig, enbart sällskapshundar som inte får jobba med något alls.

Instinkten finns där, så de vallar. Tror inte att de skulle börja valla mer av att få testa, snarare tvärtom.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

emma071
0

#28 !! du… det är super viktigt!!!!

Yessica
0

#6 Kaniner ÄR flockdjur! Flört Men som sagt väldigt lättstressade, så inget djur att valla på… Men flockdjur, det är dom.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Taci
0

#31, nej, kaniner är kolonidjur, och inte flockdjur alls.

Alex
0

#29 Ja okej, jo men får de ingen annan aktivering så. Aktiverar man en vallhund så är det mycket sällan de vallar sånt de inte ska. Med undantag för de riktigt utpräglade vallhundarna, som kan valla trots mycket annan aktivering, men vallningen uteblir.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

monsterblom
0

jag skulle inte valla smådjur eller katter. inga av djuren är flockdjur vilket ofta gör vallhundar väldigt stressade aftersom de vill hålla ihop dem som en flock.

#22 sen är inte drivning det första man lär en vallhund utan hur de ska bete sig m´bland djuren och skapa en självkänsla hos hunden. kan den inte bete sig och inte har någon självkänsla så bör man inte lära den att driva. uatn man fixar grunden först.