Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 17986 ggr
[IsabelleA]
4

Kiss på mattor, Tipps?

Jag tänkte att säker flera av er här har god erfarenhet av valpar. Min 10 veckors valp kissar en del inne nu (vilket jag hade förväntat mig när vi köpte valp). Dock sitter de gula fläckarna kvar på mattorna.

Så jag undrar om ni har något tipps? Hur tar man lättast bort kisset? Finns det något speciellt medel? Vad andvänder ni er av?

Tack på förhand!

[randi]
0

Jag har alltid tagit bort mattorna tills dess att valpen är helt rumsren.

nonisaga
0

vi har bara matta i vardagsrummet och den är väldigt stor och dyr så vi förbjöd valpen att gå på den och det funkade :).

[IsabelleA]
0

Vi har mattor överallt…. Under varge bord ligger det antika mattor. minst en i varge rum …

bblubb
0

Jag har för mig att presis efter att hunden har kissat på mattan kan man hälla potatismjöl lr salt på det så sugs det lixom upp. (är inte 100 men tror det skulle funka.) Glad

kerstinjo
2

Bort med mattorna!

Kerstin 

[IsabelleA]
2

#5 smart, dock innebär det en hel del jobb. Jag ska se vad jag kan göra ;)

nonisaga
0

annars så kan man andvända carpet cleaner, det är ngt medel man "häller" där den kissat och låter det vara i en timme sen damsuger man och voila, helt rent. Men om ni kan så ta bort mattorna:).

Zandrinos
0

Små valpar…inga mattorFlört

minja
0

Jag skulle ta bort mattorna, det gäller ju bara förhoppningsvis en kort period (om det inte vill sig så illa som min kompis vars hane inte blev rumsren förrän 1 års ålder Tungan ute).

På dom mattorna som har fått fläckar kan galltvål funka.

monsterblom
0

trådlån. min lilla tik vill bara kissa på snön när vi är ute och rastar henne. men eftersom det inte finns nästan någon snö ute så håller hon sig tills hon hittar lite eller kommer in igen. så det spelar ingen roll hur långt man går. ingen snö inget kiss. vad ska jag göra?

[IsabelleA]
0

#10 … jag känner igen mig …

gejsa
2

#10# Du får klä på dig varma kläder och vara ute tills hunden kissar. Helt enkelt vänta ut den.

Gluskap
1

När han precis har kissat där så häll på potatismjöl, bara till att dammsuga upp när det har torkat.

Till de fläckarna som är kvar hade jag nog kemtvättat, eftersom du skrev att dom var antika… sen hade jag inte lagt på dom igen förrän han är rumsren!

ingann
1

#10 du får köpa snö Flört

www.coolstuff.se/Supersno

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

AnnL
2

Plockade inte bort mina mattor, hade sådan tur att han väldigt sällan kissa inne, max 3-4 ggr innan han blev rumsren. Men jag köpte någon spray i djuraffären som heter Wash and Get Off. Sprutar på kissfläcken med en gång, blir ingen fläck och hunden går inte dit mer för lukten försvinner.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Bella-R
0

Lite OT men IsabelleA, vad är det för valp du har? Vilken ras menar jag? Sen en till fråga.. hur fixar du skolan när du har valp? Att ha valp kräver ju att man är med den på heltid.

Frågar av ren nyfikenhet, är inte på nåt sätt illa menat. :)

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

[IsabelleA]
1

#16 Jag har en Border Collie på 10 veckor. (Nu vill jag inte ha en massa frågor om varför jag valde just denna ras och att denna ras kräver så otroligt mycket från sin ägare. Jag vet allt detta och rasvalet var väl planerat).

Jag bor hos mormor och morfar som är pensionärer. Måste jag absolut vara ifred så är det somsagt bara att slänga ner vovven till mormor med en leksak, en klicker och lite godis så håller han sig sysselsatt ett tag. Jag är förvånad över hur bra det går med skolan och att ha valp i sammband med det. Jag har alltid haft djur omkring mig och om jag ska vara ärlig så har Ben hjälpt mig otroligt mycket att fortsätta kämpa. Iallafall i den situation jag sitter i. Jag får liksom annat att tänka på. Ett litet energi knippe som behöver tonvis med kärlek och ännu mer aktivering. Så jag fixar det väldigt bra.

Folk här inne har även trott att jag bor inne i stan (de dömmer säkert?) men för er som är oroliga och tycker att Border Collies inte ska bo inne i stan så kan jag säga att vi har skog bakom oss. Vi bor i villa med havsutsikt och somsagt .. en himmla massa skog runt om oss :D

Jag formulerade mig så väl eftersom att det säkert skulle komma tusentals frågor i följd om jag bara skrev att "jag har en border Collie". Så bara för att dra upp det självklara så slipper jag svara på fler frågor.

Hoppas att jag inte lät sur i det jag skev men jag vill bara att ni ska förstå ;) Det kan även vara jobbigt att vara Border Collie ägare eftersom att man får så många frågor ;)

#16 Hoppas att jag formulerade mig bra och att ingen är missförstådd. Glad

Bella-R
1

#17 Du formulerade dig jättebra tycker jag, och jag förstår precis. Skoj och lyx att kunna ha en valp medan man går i skolan. Vet av egna erfarenheter att hundar, särskilt valpar, får en att klara mycket mer, iomed att man känner sig så behövd. Starkt av dig att stå på dig tycker jag! Det är väl han som heter Ben antar jag? :)

Skulle man kunna få se en bild på valpen? ^-^ Har alltid tyckt att border collies är såå fina!

[IsabelleA]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#18 Japp, det är jätte lyxigt. Mormor och Morfar är så snälla :) Ben har verkligen hjälpt mig genom detta och det är jag evigt tacksam för.

Ja det är Ben jag pratar om :)

[IsabelleA]
0

En till bild ;)

Bella-R
0

Herregud! Jag sitter ju o totalsmälter här.. *_* helt underbar, och va söta ni är tillsammans!

monsterblom
0

#20 du skulle få fota alice om du vill ;P
men det skulle vara riktigt roligt om vi träffades någon gång och lät bror och syster leka lite :)

[IsabelleA]
0

#21 Ja, han är underbar! Tack så mycket! Vi håller på att träna kontakten nu som ni ser i #19 ;)

#22 Jag fotar väldigt gärna Alice! Vart bor du?

Nicolina
0

Han är verkligen fantastiskt söt lilla Ben! Och jättefina foton = )
Nu blir jag ju ännu mer otolig tills min Border Collie kommer hem… men jag får vänta ända till Juni, suck!

[IsabelleA]
0

#24 Tackar ;)

nonisaga
0

#25 här är så fin!! jag blir otroligt sugen på en border collie, har alltid älkatt rasen :).

[IsabelleA]
0

#26 Jo Border Collies är underbara. Mycket jobb dock.

monsterblom
0

#23 jag bor just nu på berga NBG med min pojkvänn som jobbar i ladugården. men jag kan röra på mig och åka iväg någonstans om du inte vill komma hela vägen till berga :)

[IsabelleA]
0

#28 ja, berga är lite långt  ^^ Vi bor i tumba :P

monsterblom
0

vi kan ju möta halvvägs eller så kan jag ta mig till tumba :)

[IsabelleA]
0

#30 Jag röstar på Tumba (A)

monsterblom
0

det är bara att du bestämmer en dag som du vill och kan. är ju ledig fram tills studenten ;) så jag kan när som helst på dygnet och vilken dag som helst. jag har med andra ord all tid i världen :)

[IsabelleA]
0

#32 Vad skönt det låter :) Jag kan på helgerna eftersom att jag pluggar ;)

monsterblom
0

men det är bara att du väljer en helg som du kan. anpassar mig så bra så :)

[IsabelleA]
0

#34 Dom kommer att ha såå kul! :) Jag kan skicka ett medelande till dig när jag vet att jag kan :) Ska försöka boka in detta. Skrattande

Hälsningar från mig och Benni.

bblubb
0

Jätte söta bilder :D

silvery
0

IIIIIIH VAD SÖT!!