Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 7009 ggr
[bittek]
6

Semester på Mallorca

Vi ska vara på Mallorca i två veckor nu i sommar, och jag letar febrilt efter information om vad som gäller vid in- och utförsel. Har kollat in Jordbruksverkets hensida, men vad jag förstår ska vi även kolla med spanska mynidgheter vad som gäller?

Vi ska göra antikroppstest (rabies) i mitten maj, det är bara att hoppas att hon reagerat på rätt sätt!

Gluskap
0

Är det inte bättre att ordna hundvakt när det bara handlar om 2 veckor?

Zandrinos
0

Ska du verkligen ta med dig hunden till Mallorca? Jag håller med #1 att hundvakt måste vara ett bättre alternativ. Utsätta hunden för värme och andra smittorisker för bara två veckors resaObestämd

[bittek]
0

Nej, vi vill verkligen ha henne med. Vi ska bo privat, på en stor finca omgärdad av höga stängsel. I huset finns ac samt svala, sköna stengolv.

Gluskap
0

Spanien klassas ju som ett tredje land, vilket väl innebär att din hund måste sitta i karantän här när ni återvänder?

[bittek]
0

Enligt Jordbruksverket är det enda kravet att hunden avmaskas några dagar innan hemresa. Givetvis krävs veterinärintyg.

Och att Spanien skulle vara klassat tredje land hade jag ingen aning om? Varför?

minja
0

Skulle aldrig ta med min hund till ett annat land än Norge (om jag inte skulle flytta då). Med tanke på smittorisken och allt som den kan råka ut för så skulle jag inte riskera det. Om du nu skall ta med hunden så kolla upp försäkringarna också så det täcker om det händer något.

Luddesmatte
0

PGA risken till smittsamma sjukdomar bland hundar måste hunden hållas i karantän när ni återvänder vilket handlar om 3-6 månader, sista jag hörde något i alla fall. Sjukdommar bland hundar i spanien är många, inte bara rabies men också hudsjukdomar som inte finns bot för och leder till döden som också smittas med att hunden enbart är i närheten av en annan eller slickat på dess piss.

Jag skulle aldrig ta med min hund till spanien med tanke på antalet sjukdommar som dels är dödliga, obotliga men kan även en del smitta människor. Men det är jag. Glad

Gluskap
0

Här är de tredje länderna som är listade!

Tredje länder delas in som listade och ej listade länder. De listade länderna ansees ha kontrollsystem gällande rabies, men de icke listade länderna är rabiesen okontrollerad eller svårbedömd.

Spanien tillhör de ej listade länderna och då innebär det att din hund kommer behöva sitta i karantän när du återvänder. Vad som gäller när du kommer till spanien har jag ingen kolla på.

Från jordbruksverkets sida:

"Oavsett eventuella tidigare rabies vaccinationer ska en hund eller katt från ett icke listat tredjeland först sitta i karantän i 120 dagar, innan du får ta hem den. Därefter gäller 60 dagars hemisolering"

Dels så måste du ha ett införselstillstånd från JBV…

Jag kan ha uppfattat det fel på JBVs hemsida… Men jag tycker verkligen inte att allt detta är något som du bör utsätta din hund för, när det bara gäller 2 veckors semester!

[jakke94]
0

+ är inte karantären typ 6 månader ?
Jag hade försökt hitta någon bra hundvakt eller ett hunddagis som du litar på :)

[bittek]
0

Det var helt ny information för mig! Konstigt att jag inte blev upplyst om detta när jag ringde Jordbruksverket idag. Stämmer detta, är ju förutsättningarna helt andra. Då kommer jag inte att ta med hunden.

Singo-Torpet
1

#10 får 2 år sedan tog min mormors kompisar hem en hund därifrån och den satt 4mån i karantän.

Zandrinos
0

Ta inte med dig hunden….om du är rädd om den. Tror inte den njuter av en sån resaObestämd

[bittek]
0

Det verkar inte stämma, #8:

Nu hittade jag detta när jag kollade på sjv.se. Spanien är ett EU-land, och följande gäller då:

"Kontroll av djur från annat EU-land

Var?

Införsel av djur från annat EU-land får ske över valfri svensk tullplats.

När? Du ska alltid anmäla införseln hos Tullen.

Hur? Genom att gå på rött, dvs ta dig till en så kallad Red Point och anmäla att du har ett djur med dig. Tullen väljer om de vill se djuret och passet, eller om de inte anser det nödvändigt. Är platsen obemannad för tillfället finns det vanligen en telefon på tullplatsen som du kan använda för att anmäla införseln muntligen. Är du osäker på något kring anmälan kan du kontakta Tullen på växelnumret 0771-520 520 eller läsa mera på www.tullverket.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Observera att djur som reser som fraktgods, dvs inte i kabinen eller som överviktsgods, måste ha genomgått ett besiktning hos en officiell veterinär 24 timmar före avresan. Det kontrollerar Tullen i passet."

ingann
1

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

anaprincess
1

Finns det inte hjärtmask i spanien med? Det är ingen trevlig sjukdom som jag skulle vilja riskera att min hund blev smittad av.

dragontear86
0

fattar ej varför du ska ta med hunden dit om du bara ska va där två veckor..

ingann
0

#16 varför inte? jag skulle också vilja ta med min hund på semester om jag åkte… så länge det är möjligt att göra det ser jag inga problem med det… kan man ta med sig hunden på semester inom sverige så varför inte utomlands dit det är möjligt?

/Ingalill

Gluskap
0

Ja som jag sa, jag kan ha blandat ihop morötterna när jag satt där och tittade =)

ingann
0

#18 ja, det är jättelätt att se fel på såna sidor:) när det bara är en massa text måste jag markera stycket jag läser för att inte blanda ihop det;)

/Ingalill

Gluskap
0

Haha tänker skylla på att jag var trött ;)

[bittek]
0

Det är precis det som är problemet: allt är så tillkrånglat… Det vore ju perfekt om man helt enkelt kunde skriva in vilket land man ska åka till, och att det då kommer upp precis de regler som gäller för detta land!

krasivis
0

Jag hade mina två hundar med till Lettland på sommaren när vi var där och ordnade läger för fattiga barn för några år sedan. Vi var borta i ca tre veckor. Innan så var de självklart rabiesvaccinerade, de hade sina EU-pass, testade, chipmärkta och fullvaccinerade. Jag vaccinerade mot allt som de skulle kunna tänkas stöta på.

Före hemresan besökte vi en veterinär där som såg till att hundarna fick i sig avmaskningsmedel mot rävens dvärgbandmask.

Allt gick mycket bra. Ingen hund blev sjuk.

Så det är helt ok tycker jag att ta med hunden till Mallorca!

[bittek]
1

#22 - tusen tack!

Jag tycker själv att det är självklart att ta med henne när så är möjligt. Hon är en familjemedlem som vi tror kommer att ha det toppen på Mallorca. Möjligheten att springa helt fritt på inom ett STORT inhägnat område saknar hon helt här hemma.

Och givetvis tänker jag se till att vaccinera mm mot allt som hon kan tänkas utsättas för!

Aslaug
0

Jag vet några som tar med sig sin hund till kanarieöarna några gånger om året och det går jättebra. Hunden stortrivs och det är aldrig några problem med sjukdomar eller så. Sen vet jag även andra som åker och tävlar och ställer ut i övriga Europa och det brukar också gå jättebra.

Lycka till! Hoppas du får prata med kunniga personer och att du får ordning på allt!