Ber om råd
Jag kan börja med att tala om att jag aldrig varit inne här förut. Jag har aldrig varit en hundmänniska, defenitivt en kattmänniska…även om jag tycker om alla djur. Jag kan inget om hundar, vad de behöver och hur man ska hanskas med dem. Men jag tror jag använder sunt förnuft och söker ständigt erfarenhet från andra duktiga.
Till saken hör att jag nu har en vovve här hemma, vilket inte var planerat utan mer ett impulsivt försök till att rädda någons liv. Batto är en Alaskan Malamut på 8 år som inte kunde stanna hos tidigare ägare och därför stod inför ett tragiskt slut. Jag valde att ge honom en ärlig chans och bjuda in honom i mitt och katternas hem. Det är lätt att mena väl och svårt att förutspå hur det kommer att bli, samt vad som är bäst för pojken.
Han har varit här i en vecka drygt och katterna börjar vänja sig. Det är ingen stor lägenhet men vi försöker gå ut med Batto så ofta vi kan och ser det som en nödlösning tills större boende är aktuellt.
Känns konstigt att ha en fränling i mitt hem, vars språk jag inte alls förstår, men jag känner att han har en djup själ och att han är mkt klok. Jag märker att han ofta är ledsen och det är förståeligt med tanke på att han just flyttat från sin livspartner sedan 8 år tillbaka. Svårt dethär.
Problemen är följande:
Vi började med att ge honom fri tillgång till vatten, men han häller i sig som en tok, och sen kissar han inne! Kan det bero på att han i tidigare hem inte alltid hade vatten framme då ägaren var länge på jobb och att han nu är rädd att det ska ta slut? Eller måste det vara sjukligt? Man kan ju inte gå ut med honom en gång i timmen! Måste man ha vatten framme jämt? Svårt när det blir såhär. nu ger vi honom vatten 30 min innan prommenad ca 5ggr om dagen.
Andra saken är att han skäller ständigt när vi inte är hemma. Vi är borta max 4 timmar om dagen då han får vara i sovrummet, han har massor av sällskap övrig tid på dygnet. Grannarna klagar nu vilket känns ohållbart. Man måste ju kunna lämna honom, han är ju van att vara ensam många timmar om dygnet så man kan tycka att han är bortskämd med sällskap nu, jämförelsevis.
Jag ville verkligen att dethär skulle funka men blir så osäker, kanske han skulle må bättre som gårdshund, en så stor hund i liten tvåa känns inte helt rätt. Då kunde han gå ute mycket och det kanske är det han behöver?
Ville mest dela med mig om mina funderingar och söka lite råd från erfarna.
…kan ingenting om det här.
Har ni frågat grannarna om de kan passa honom de timmarna?
Han kanske är rädd att ni också kan förvinna?
Kanske träna honom från början igen med att lämna honom små stunder i taget?
Det är det enda jag just nu kommer på iaf.
Lycka till!

Kan inte så mycket om den där rasen. Men har inte dom mycket vinterpäls och eg är ämnade för att vara ute? Då kanske den blir mer törstig pga värmen för den? Har han stått ute på gård jämt förr så kommer det nog bli svårt att få den sluta skälla inne. Den är nog van att skälla ute och se mycket mer än när den ligger inne i lägenhet.
Visst kan det vara att han dricker för att det finns vatten också för att den inte är van vid det. Eller också är den sjuk. Svårt att säga när man inte sett hur han beter sig.
Han var ju väldigt fin iaf och hoppas att det löser sig för dig och din nya vovve.
min svärmor har en alaskan husky och den mådde betydligt bättre när de flyttade till arvidsjaur och har snö året om haha
Hur länge har ni haft honom? Man bör inte lämna en ny hund ensam den första tiden över huvud taget. Sen är det bra att börja om från början med ensamhetsträningen, precis som man gör med valpar, efter ett tag.Alltså att ni lämnar hon jättekorta stunder och sen ökar succesivt.
Han är ju ny i eran familj och känner sig troligast inte hemma hos er ännu. Det sägs att det kan ta upp till två år innan en hund känner sig helt hemma hos ny ägare. (jag menar dock inte att ni ska vänta i två år innan ni ensamhetstränar honom, utan försöker mer förklara hundens situation)
Det är en aktiv och krävande ras du har skaffat som behöver mycket motion och aktivering. Det är ju en ras som helst arbetar med t.ex. drag.
Storleken på hemmet har egentligen ingen betydelse, en sån hund behöver ändå mycket utevistelse.
Angående vattenskålen så tror jag att han kommer att vänja sig, såvida det inte är något som behöver undersökas av veterinär. Jag tror inte på att ta bort vattenskålen. Jag har dock aldrig haft ett sådant problem så du får säkert bättre svar om det av någon annan. =P
Lycka till med din nya stilige familjemedlem!
Håller med #4
Kan för övrigt tipsa om att Vattnadal här inne är duktig på den här typen av hundar.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Hejhopp, då måste jag väl skriva då!
Vi har inte malamuter, utan husky, men de är ju rätt lika på många vis.
Har han bott i hundgård kan det vara lite svårt med rumsrenheten. Dricker han extremt mycket kan det ju vara för att han är varm, för att han är sjuk, för att han har tråkigt eller inte är van att ha vatten jämt. Vår gammelgolden hade inte fri tillgång på vatten som valp. Varje gång hon pöasserade vattenskålen drack hon, då det ju fanns. Vi ställde då vattnet på en back, så att hon inte såg det hela tiden, men gick dit och ställde framtassarna på backen för att nå vattnet. Efter ett tag visste hon att det fanns vatten jämt, och dämpade sig.
Ett veterinärbesök kan vara bra, att kolla upp hela honom liote, så att ni vet att han är helt OK med det mesta.
Polarhundarba är tåliga när det gäller kyla, men inte allför förtjusta i värme. De är framtagna för att dra släde, dvs arbeta hårt fysiskt. 3-4 gånger i veckan bör han få trötta ut sig fysiskt. Så länge det är under 12 grader ute kan ni gott cykla eller åka skidor med honom. Hjälp till när det behövs, men låt honom jobba. En pulka eller skrinda han kan dra kommer han att älska. Klövjeväskor så att han får bära tungt fungerar året om. Om han inte är van detta från förr, bygg upp ryggmusklerna först bara. Han kan säkert utan problem bära 10 kg eller mer bara han är tränad. På sommaren kan man frysa vattenflsakor så att klövjan svalkar i värmen samtidigt som hunden får jobba.
Får han redigt med motion kommer han att dämpa sig med andra problem.
Jag skulle försöka låta bli att lämna honom helt ensam i början. Att ha honom avgränsad i bara ett rum är bra. Träna ensamhetsträningen som man gör med en liten valp. Börja tex med korta stunder, då han är nyrastad och motionerad, men har hunnit varva ner igen. Lägg fram en del godis, ben och ev leksaker, klä på er och lämna honom bara en kort kort stund, gå in igen och ta bort det roliga. Förläng stunderna ni är borta, men bara så länge att han klarar av det och är tyst.
Se upp med katterna oxå. Malamuter har mycket jakt i sig, och en katt kan ses som ett mellanmål om man har otur.
Lycka till!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Håller med #6 fullt ut! :)

Tack alla för era svar, det känns mkt bra att ha ert stöd och era tips! Ska tänka på allt ni sagt och hoppas det funkar.
Mvh Sophia