Du är utmanad!
Under helgen har Ni ett gyllene tillfälle att prova min utmaning till Er.
Ni ska gå en promenad på minst 30 min med hunden. Helst lös men fungerar även med koppel.
Regler: Det ENDA Du får säga till Din hund är BERÖM. Nej, fy, hit, låt bli osv är totalt förbjudet.
Har Du koppel på Din hund så är det förbjudet att dra i hunden, rycka eller på något sätt påverka hunden med kopplet.
Du ska under hela promenaden endast jobba med beröm och kroppsspråk.
Lycka till och tala om hur det har gått. 
KUL! jag är på!!
S*Winsnes Wilda
Jag är på! :D

Jag antar utmaningen
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Im on ^^

Zebben du får mer än gärna lägga upp denna utmaning på blandrashundar också eller får jag låna idéen?
_**/Mvh Anne

Hmm.. om man har hunden lös, och den inte går vid sidan hur ska man kalla in den då om man inte får säga hit? Ska man bara belöna.. inte ens säga hundens namn? Om man har koppel på är min fråga: om hunden drar.. vad gör man då då? Menar du med att inte dra att man inte ska dra bort den från något som luktar gott?
Haha, jag är gärna med, men vill veta lite tydligare reglerna. 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

#6 man får ju använda kroppspråket
_**/Mvh Anne
Skulle aldrig fungera med Ludde pga hans osäkerhet mot andra hundar. Spännande att läsa andras resultat dock.

#6 Man får använda hundens namn. Men i övrigt är det bara beröm och positiva ord. Sen har man kroppsspråket att jobba med.

#9 Okej. Inte "kom" alltså?
Ha en bra dag!

#9 Jag är med! Tar 2x 30 min då, jag har 2 hundar.
(Jag menar utöver det vi i normala fall gör
, naturligtvis är jag ute med hundarna mer än varannan dag…)
Rapporterar sen hur det har gått. Findus är jag inte ett dugg orolig för men unghunden Felix är jag inte helt övertygad om att jag klarar. (Hm. hunden klarar sig nog mycket bra utan nej, fy, hit och drag i koppel etc. Ska bli roligt och se hur långt vi kommer innan jag säger något "negativt" MEN det är himla bra träning för både hunden och mig)
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
Jag är också med.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Jag hänger på, är bara lite orolig om en ekorre korsar vår väg.
Suck. Då kommer jag garanterat få stanna varannan meter och vänta i sisådär fem minuter tills herrn kan tänka sig gå vidare. Rycker i kopplet gör jag aldrig, men får titt som tätt fråga honom om det inte är dax att gå vidare snart 
Men ska försöka!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

jag är på
Ska också försöka göra det :)

#14 Eller så säger Du namnet och så jobbar Du järnet med ett glatt kroppsspråk.
Gör grannarna glada. 
Jag tror att jag gjort grannarna glada ända sedan Ben (valpen) kommit hem till oss. Tror dom sitter och småfnittrar vid sina kontorsfönster när jag springer förbi skuttandes. haha.

Sånt får man bjuda på.
Jag tror folk är vana att se hundägare uppträda lite smått konstigt.
Får man använda sig av leksak för att få hundens uppmärksamhet eller är det helt och hållet röst och kroppspråk som gäller? :)

Hrm…inte tänkt på det…
Jo, ok det är godkänt, men bara som belöning inte som "muta" att gå och visa upp för att undvika "problem".

Ojoj shiet hur ska jag klara detta. Fick man säga "kom"? Eller är det bara hundens namn, och sen berömma med röst och kroppsspråk?
#17 Jag vet inte om våran surgubbe till granne någonsin skullle tycka det var roligt det jag höll på med med hundarna. Han verkar hata dom. Blänger på mig varje gång jag är ute och tränar på gatan…. suck! Bara för att jag rastade Pippi bredvid hans tomt. På allmäning! Men han klipper gräset där, men det är inte hans tomt. Suck alltså! Dessutom kissade hon bara. Han blev skitarg. Hon var bara liten plutt då.
Ha en bra dag!

#22 "kom" är väl jämnställt med "hit" vilket inte är godkänt i reglerna
_**/Mvh Anne

#23 Jo, men det var det jag menade. Men om jag bara säger "Pippi" så kollar hon upp och undrar "jaa?". Säger jag inget mera kommer hon återgå till det hon gör
Det gäller Sting också. Just för att dom väntar på ett kommando typ. 
Ha en bra dag!

#24 det är då du ska använda kroppspråket istället för rösten
_**/Mvh Anne

#24 Precis det är då Du går in med kroppsspråket och jobbar. 
#17 Aha, det är tillåtet att använda hans namn? Ja då kan det gå 

Haha det här låter kul måste prova, snacka om att vi får ha en lekande prommenad men skutt och spring åt alla håll…
En fråga får man använda sej av hand klapp (klappahänderna) och knäppa med fingrarna??

Vilken bra idé vill också va med 

Jag är med.

jag är på :D

Åhh vad skönt det är att bo på landet med långt till närmsta granne när man ska göra sånna "tokigheter"!
Detta hände under min promenad:
Vi var ute och gick i kanske 45 minuter och det var då ingen katastrof. Ben, min lilla 9 veckors valp hängde efter mig hack i häl under halva vägen. Sedan skulle han ju in i buskarna och gräva. Som tur är kommer han direkt när jag sätter mig ner så detta var positivt. Eftersom att jag vanligtsvis aldrig säger nej år min lille skit så blev det heller ingen tillsägande denna gång. Han är helt underbar och ska alltid gå vid min sida. Så det var då inga större problem.

Satt just och väntade på när förste "man" skulle berätta om hur det gått.
Kul att det gick bra! Fast liite fusk är det när man har en liten 9 v valp. De är inte alltid så kaxiga där ute i världen, så de håller sig gärna till sin matte/husse. Men det lovar ju gått inför framtiden, så det är bara att köra på….
Jag var också på! :) Promenerade till kiosken och tillbaka, det tog ca 30min. Det kom lite hinder i vägen. Eftersom att jag gick längs själva "huvudvägen", är hos min pojkväns föräldrar som bor i en by och egentligen kan man inte kalla den vägen för en stor väg men den är mest trafikerad så var jag tvungen att ta in henne med hjälp av kopplet så hon gick brevid mig när det kom bilar.
Det andra hindret var att det kom en lös hund springandes emot oss. Jag blev ganska arg. Troja är osäker mot andra hundar så det hade kunnat gå illa. Jag märkte att hon kände sig trängd.. Hunden kom från en gård som låg alldeles vid vägen. Jag gick och knackade på men ingen var där. Hur fan kan man lämna sin hund lös på gården när man inte ens är hemma?
Vi gick förbi några hundar och Troja gjorde faktist inte utfall mot en endaste en. Det kändes helt fantastiskt. Hon reste ragg och drog lite mot dem och det var det enda. Nog för att de flesta var i hundgård och vi mötte inte dem. Men grejen är att hon inte gjorde utfall.. Det kändes jävligt bra!
Jag älskar verkligen att vara här. Hon får vara ute på gården i princip hela tiden, under uppsikt såklart. Jag märker att hon är lyckligare här än hemma. Jag bor annars i Malmberget, en liten bit från Gällivare, de allra flesta vet nog vars Gällivare ligger med tanke på mordet av Caroline. Jag vill absolut bo såhär i framtiden. Jag mår själv bättre av att vara här. Det är så lugnt och skönt.

Utmaningen genomfördes utan problem
Tog en prommenad i parken med Velvet okopplad (hade kopplet i fickan ifall det skulle behövas). Gick i parken eftersom jag vet att det brukar vara andra hundar där så då skulle det i alla fall finnas lite hinder.
Mötte 2 st rottweiler vid 2 olika tillfällen, Velvet la sig ner då de kom mot oss som hon alltid gör, då satte jag mig på huk bredvid och klappade och berömde lungt för att hon var så duktig, så fort de passerat med några meter reste jag mig upp och fortsatte gå som om inget hänt.
Den första gick helt utan problem förutom att den hunden tyckte vi var jätte läskiga som stannade.
Den andra hunden är en stor vacker hane som hon fått busa med förr så då jag reste mig vände hon och drog iväg efter han, jag ignorerade henne och började springa i motsatt riktning så då vände hon och sprang ikapp mig, vilket resulterade i massa beröm och en godis.
I övrigt så gick hon och nosade som vanligt under promenader och så fort hon kom för långt från mig stannade jag och då kom hon och ställde sig perfekt på min vänstra sida, mycket beröm och en godis.
Jag höll på att glömma bort flera gånger att inte använda röstkommandon men kom på mig själv i tid varje gång.
Velvet var super duktig och vi kommer att ta fler koppellösa prommenader utan röstkommandon i fortsättningen för det var verkligen bra träning för mig, för henne gjorde det nog inte så stor skillnad då hon alltid varit väldigt bra på att läsa kroppspråk.
_**/Mvh Anne

Här gick jag 40 min i skogen hemma, inga ekorrar som störde så allt gick jätte bra.
#35 Vad kul med en till från Gällivare. =)
Jag ska prova med Tindra. Enya vågar jag inte prova med. Däremot så säger jag aldrig Nej åt mina hundar på promenaderna annars heller.

Kul att det gått så bra för alla! Jag ska köra min promenad imorgon. Har inte bestämt mig för om jag ska ta med mig båda eller en och en. Har ju ett problem, då min yngre tik gärna i ren glädje ska dundra rakt in i min äldre med ryggproblem. Så där måste jag gå in med ett stopp kommando.

#39 det är väl där du ska använda ditt kroppspråk istället för kommandon?
_**/Mvh Anne
Så nu har vi varit ute på "utmaningspromenaden" 1 timma tog den!
Missy brukar jag för det mesta ha lös ute förutom vid folktäta områden, för hundrädda människors skull. Att jag gick med Missy lös nu tidigt på en söndagmorgon är att vi inte har problem med andra hundar el människor, utan vilda djur! Har tränat in "kom hit" kommando som endast får användas vid akuta tillfällen, och det fick användas nu på morgonen då (givetvis) en hare dök upp framför Missys näsa och började frestandes springa, Missy började jaga men saktade snabbt in när jag ropade "kom hit" och vände snabbt tillbaka till mina uppmuntrande tillrop, pussar och kramar fick hon, även godis. Sen gick vi vidare såg vilsna katter men då räckte det med att säga hennes namn och klappa i händerna o vinka på henne. På hemvägen fann vi till Missys lycka ett halvt tuggben som någon hund lämnat, så det var ett bra avslut på promenaden.

#40 Går inte när hon har ryggen emot och är ca 30-50 m bort eller en bit in i skogen.

Jag hoppas att jag inte träffar på en hare lr liknande 

Berättade om utmaningen för min sambo igår kväll, och i morse när jag vaknade hade han tagit med sig Quila ut på en morgonpromenad för att testa hur det gick.
Han hade tröttnat efter ca 5 minuter och Quila fattade inget när husse stod och "löjlade" sig med tecken och lät allmänt glad ;) Haha.
Ska ut på en långis sen så då ska jag testa, men hon får snällt gå i koppel, annars sticker hon så fort hon får chansen.
~Quila Roze~

Nu har jag varit ute och det har fungerat fint. Vi gick sjön runt och hundarna höll sig fint i närheten och uppförde sig fint. Hade med mig en av jobbets hundar hem och han kallade jag in några gånger, men honom räknade jag inte. Körde bara utmaningen med mina egna hundar. Att köra med 3 hundar är åtminstonde en för mycket.
Nu har jag också varit ute på en promenad i skogen med Aramis. Han fick vara lös och går aldrig så att jag inte ser honom, istället för att ropa Hit när jag ville ha in honom så blev det hans namn i glad röst och så klappade jag med handen mot mitt ben (jag hoppas det gick under kroppspråk och var okej?) och han kom glatt skuttande och fick massa beröm.

Nu är vi precis inkomna från en härlig promenad med Quila.
Till både min och sambons stora förvåning drog hon inte något i kopplet och hon gick exemplariskt 99% av tiden.
Dock var det svårt att inte säga "gå fot" och "hit", så jag fick bita mig i tungan ett par ggr.
Sambon vart helt förvånad och undrade vad det var för hund vi hade fått med oss, för så bra går aldrig Quila, och framförallt får vi aldrig sån bra kontakt med henne som vi fick idag.
Hon gjorde sitt och nosade vid en stolpe och sen gick hon vid vår sida och hade allt fokus på oss och vad vi gjorde.
Märktes att hon tyckte att det var kul också, för svansen gick fram och tillbaka nonstop
Det enda lite kluriga var en hund som skällde i en trädgård, men då sa jag hennes namn och började småjogga och då var hon med på noterna direkt och struntade i hunden.
Jag har aldrig sett Quila sån här förut, och oj va stolt man blir
Det här kommer vi definitivt att fortsätta med 
Dock funderade vi över en sak: Får jag säga hennes namn med bestämd röst om hon drar iväg mot något eller om man inte får kontakt med henne, eller ska jag fortsätta att säga det glatt och invänta henne?
~Quila Roze~
Buddha och jag gick nästan en timme.Han var lös och jag måste säga att han är verkligt duktig för sin ringa ålder,12 veckor. vi tog gångvägen i skogen ifs men han kommer alltid när man kvittrar hans namn
och håller sig inte mer än ett par meter ifrån.Med koppel i om rådet hade det inte funkat..
S*Winsnes Wilda
Har varit i skogen 1 1/2 timme med Silver i efter middags. Fot var lite svårt, men jag stanna när han var för långt framför han satte sig så gjorde vi ett antal ggr innan det funka sen sa jag nu går vi fint, till slut gick det.
Inne i skogen stanna jag varje gång han gick för långt ifrån mig, stampa lite med fötterna vände och småsprang andra hållet han kom som ett skott, satte sig vid vänster sida där godis vänta. Istället för sitt kvar när jag gick lyfte jag handen mot honom, han satt kvar. Jag gick iväg ca 10 m klappa med handen på utsidan av låret då kom han satte sig igen vid vänster sida och fick beröm och godis. Så vår promenad var jätte lyckad. Men jag fick bita mig i tungan många ggr för att inte det vanliga skulle bubbla ur munnen,
Helt otroligt vad bra det funka med kroppsspråk och beröm, kommer att forsätta utveckla detta mer i fortsättningen.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Jag hoppar också gärna på. Tar min tur imorgon.

jag tar min tur i morgon jag med… då min bror har skött de flesta promenaderna i helgen.. hoppas på soligt väder så vi kan ta en lång promenad..

Jag hoppas också på en solig tur, men de har hotat med regn här nere i Skåne hela dagen. 
Fast sen å andra sidan hur ofta stämmer deras teorier in…he,he

Jag hänger också på ;D
Lite jobbigt bara att vi har så många skidåkare i skogen och jag har en vallhund men ;)
Mvh Ellenfyrkant
Jag fick ryggskott i lördags så utmaningen får vänta för min del.
Är det någon som har gjort utmaningen? Det vore kul att läsa hur det gick

#56 Det är några som gjort det, står längre upp i inlägget 
~Quila Roze~
jag är på
Stå på dig,annars gör någon annan det
www.nouw.se/fuckingfuckface