Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2463 ggr
Hermelina
0

hundras

Jag och pappa tänkte skaffa en hund nu.. =P Fast det är ju så himla svårt med hundras! Pappa(jag är här varannan vecka) bor i stan, så inte allt förstor hund vore kanske "bekvämt". Tänkte ha hunden mest för sällskap,men vill helst ha renrasig ändå.

Om hunden:

*Gilla långa promenader,men samtidigt kunna ligga hemma.

*lättlärd,skäller inte för minsta lilla,och allmänt lugn och lätt att ha att göra med,inte för komplicerad.

*Mellanstor/liten hund. Päls spelar egentligen ingen roll.

Så har ni några bra tips? allt mottages tacksamt!

MVH Celine.

Singo-Torpet
0

Tycker min JRT stämmer bra in men finns säckert många som inte håller med mig..

min pojk älskar långa promenader både koppel och lös i skog ocg mark och även titta på folk inne i stan.. mysa i sängen hemma är också ett måste och de gör han mer än gärna (han är morgon trött Glad) lättlärd är han, och väldigt lätt att ha med ställer upp på allt och är inte så stor om man behöver ha honom i knät =)

min är strävhårig så han kräver nästan noll i pälsvård.. inte mycket sjukdomar inom rasen kans faktiskt inte komma på någon just nu?

Hermelina
0

Jo, vi har faktiskt funderat på en sådan, dom verkar härliga!

SparklingTindra
0

Cavalier King Charles Spaniel? Liten sällskapshund som är ganska populär.

Hermelina
0

#3 Nja.. inte riktigt 100% med en cavalier. kanske nåt åt pincher hållet eventuellt? Fast jag vet inte, alla individer är härlig i sig!

Hermelina
0

Någon med tips på lång/mellanlång håriga oxå? =P

Taci
0

Jag tycker det låter som Eurasier skulle passa er :) Du kan läsa lite grann i "Frågor om Eurasier"-tråden. Jättehärliga hundar, verkligen! Vill vara med på allt, men nöjer sig om man inte alltid orkar aktivera den mycket. Enligt mig en helt perfekt hund :) (Sedan finns det ju alltid undantag i alla raser (; )

SaraC
0

#5 Några långhåriga förslag då Glad

Papillon? Shi tzu? Lhasa apso? Tibetansk spaniel?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Hermelina
0

Ska kolla upp alla lite mer på google, Shi tzu, Lhasa apso mm vet jag inte hur dom ser ut.. xP Tack för bra tips!

Firinella
0

Det du skrev passade in på min Eng springer spaniel. Han sa uppfödaren är avlad som sällskap och har inte något speciellt jaktintresse. Är tyst om dagarna och älskar långa promenader. Är bara en glad skit helt enkelt…

Hermelina
0

Vad tycker ni om Sheltie då? Pappa gillar mopsar, men jag har hört mycket ont om dom..

Hermelina
0

har nyss funnit en ras som heter Russkiy Toy.

Den verkar trevlig tycker jag.

[IsabelleA]
0

#10 Sheltisar innebär mycket jobb. Personligen tycker inte jag att de ska bo i stan.

SparklingTindra
0

Jag håller med #12 delvis. Det innebär jobb att ha sheltie, men däremot så tycker inte jag att det finns några problem med att ha dom som stadshundar så länge dom får mycket miljöträning som valp (och det ska ju egentligen alla valpar ha).

monsterblom
0

en amerikansk cocker spaniel. de är perfekt sällskapshundar och fäller ingen päls. men är dock rikigt matglada. de gör vad som helst för lite mat

Hermelina
0

hehe, jag älskar cockrar! Amerikanska har mer intryckt nos väll? Tungan ute

SofiaChristina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lancashire Heeler är en liten. lättlärd underbar ras.

Skickar med en bild på Agaton när han jagar ekorre.

monsterblom
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ja, de ser ut som små björnar. slänger med en bild på min mammas små amrisar.

Hermelina
0
Ellenfyrkant
0

Låter utan tvekan som en Cavalier !

Mvh Ellenfyrkant

sagalisa
0

jag rekommenderar Tax, finns både korthårig, strävhårig och långhårig. Det är en jätte bra sällskaps hund men kan även spåra, jaga och agility!! Min taxtös är enormt lojal och lydig, lättlärd är hin med.

[alena]
0

Trots att vinthundar är helt kanon mysiga familje hundar o ligger föralltid mig varmt om hjärtat, så är man fundersam så är absolut den bästa familje och allround hunden Cavalier king charles spaniel.

Passar både gammal och ung… en helt kanon mysig och okomplicerad ras i lagom behändig storlek.

Brukade hjälpa till på en sån kennel i min ungdoms dar, så jag tycker mig känna den rasen väl.

Hermelina
0

(: Tycker ni att dvärgpincher är helt "åt skogen" ? :P Både jag och pappa gillar dem till utseendet.

[jakke94]
0

jag vill föreslå keeshound, en medelstor hund men som trivs lika bra i en lägenhet som i villan på landet sålänge den får sina promenader :)
Eller en Engelsk staffordshire bullterrier ? :)

[jakke94]
0

eller varför inte en Clumber Spaniel ? vi har en kull med valpar till salu :) hehe kolla hemsidan www.lazy.myhood.se där finns både bilder på valparna och föreldrarna.. vi följer skks regler och dem har stamtavla och föreldrarna är högt meriterade :)

Hermelina
0

Dina valpar var underbart söta! =D

Keeshound ska jag läsa mer om!

[jakke94]
0

#25 tack :) mm läs du om keeshound men om du/ni sen bestämmer er för en clumber så maila gärna så ska mina föreldrar som sköter själva sälja biten berätta mera om clumber :P mail och telefonnr hittar du på hemsidan, kan ju berätta att i clumbern finns det ingen agressivitet och är väldigt lungn att ha med att göra, och den är ganska ovanlig :P vi har 3 tikar och 1 hane kvar till salu som kommer vara leverans klara i slutet av mars/början av april :)

Hermelina
0

#26 okej :) ska prata med pappa ^^

[jakke94]
0

ja gör du så .. om du vill kan du ju pm:a mig först innan du mailar :) Clumbern är verkligen underbar med sitt lungn .. man kan säga att det nästan är en st bernhard i dvärgformat :)

silvery
0

border terrier är min favorit =)

Hermelina
0

Fast är inte border terrier ganksa krävande?

silvery
0

alla är olika, men de är små, ganska lugna och gillar massor av motion och slöa hemma :P

[jakke94]
0

har du snackat med din pappa om clumbern ? www.lazy.myhood.se :P