Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1649 ggr
Kvadding
0

Pupillerna olika?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är lite utav en hypokondriker… och detta brukar även mina djur bli "utsatta" för, så idag tex när jag tog ett kort på min kinesblandning så märkte jag att på alla kort så var ena hennes pupill gul medans den andra var grå…. och då tror ju jag givetvis direkt att hon har en tumör eller ögonfel…

vad beror detta på? är det nåt allvarligt eller är det bara min hypokondri som spökar?

spiritedaway
0

kanske beror på ljus? blixten från kameran?

Kvadding
0

ja men borde inte båda pupillerna reagera likadant? (tog jäääättemånga kort… och pupillerna reagerade likadant på alla kort)

har hört om föräldrar upptäckt tumörer tackvare att barnets pupiller varit olika färg (gul & grått)… haha så nu är jag jättenojjig över detta.

spiritedaway
0

Det kan nog bero på vinkeln av korten. Just den där bilden tror jag inte är helt otroligt att det är blixten som gör det.
För jag har sett på några bilder av katterna då ena pupillen är grå/svart och den andra är gul. Då är oftast deras huvud vinklat åt nåt håll.

Har du nån bild då ljuset träffar ögonen ungefär lika och det är fortfarande så?

Om du är jätteorolig kan du ju alltid prata med en veterinär.

anaprincess
0

Man ser klart och tydligt att ögat som är gult är i en annan vinkel och då reflekterar den mer än den som är rakt fram. Annars får du väll ta hunden till vetrinären och ögonlysa den.