Katter !
Jag tycker att det är jättedålig att kattägare inte har samma regler som vi hundägare!
här finns massa katter som går in i vår trädgård med mera, och våra hundar är så snälla 8eller kanske dumma) och går fram till katten och då river ju katterna våra hundar.. tycker inte man ska få släppa ut sin katt hursom helst i ett bostadsområde.. har ett annat exempel:
jag och min hund gick med min kompis och hennes dobberman, vi gick förbi några buskar och såg att en katt iaktog oss.. vi bara gick förbi så gick katten efter oss .. vi tänkte äh den tröttnar säkert, vi gick lite snabbare och sen kollade vi bak, då var katten borta! två minuter senare kommer katten urspringande ur busken brevid och river min kompis dobberman rejält i anstiktet så han fick söka vetrinärvård, vi ringde polisen och frågade då vi vet var katten bor. dem svarade oss: synd det med eran hund men kattägare har inte samma krav som ni hundägare så det finns inget o göra ..
vad tycker ni ? ska kattägare ha mindre krav på sina katter ? tycker ni katter ska få vandra omkring överallt ? inklusive andras tomter och trädgårdar ?

Man är som kattägare skyldig att hålla sin katt kopplad när den vistas utomhus. Så det är inte alls lagligt att låta dem springa vind för våg.
#1 va ?! vaddå ?! ljög polisen =O ..
då är nog många kattägare "olagliga"
#1 Men det beror väl på vad komunens regler säger? Och även vissa bostadsområden har ju som regler om att katter måste vara kopplade.
Jag tycker ingen katt borde få gå lös utomhus. Dels för de riskerna som finns utomhus (bilar, rovdjur mm mm)
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#3 mm jag tror osså det är komunens regler.. fast ja vet ikke :P

Jag har aldrig hört talas om koppeltvång på katter
Det är väl inte många kommuner, som har koppeltvång på hundar heller, utom på vissa platser och årstider.
Det finns ingen lag om koppeltvång på katter, däremot säjer lagen att katter ska hållas under sådan uppsyn att den inte medför olägenhet eller skada av allvarlig art. (Läste det i början av förra året när lagen uppdaterades)
Många domstolar är dock av den åsikten att katter inte kan hållas ansvariga för olägenheter som kissande och bajsande i sandlådor/trädgårdar, utan det är upp till trädgårdsägaren att skrämma bort katterna på ett sådant sätt som inte skadar dem…
Personligen anser jag inte att katter ska vara ute i städer/tättbebyggda områden (förutom i koppel) och skulle aldrig släppa ut mina!
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
#0 Det varierar från kommun till kommun. Utan att svärta ner polisen, så finns det de som inte kan vare sig hund/kattlagen för den gällande kommunen. Att katten betedde sig så är att den kan ha haft ungar, eller att den skyddar sitt revir.