Vattensvans
Nån som har erfarenhet av vattensvans?
jag har det nämligen inte…
misstänker att min pit tik har fått det, det har blivit bättre efter ett par dagar, men hur lång tid har det tagit för er innan svansen återhäntat sig? har ni gjort något specifikt för förbättra situationen?
≧◔◡◔≦

Jag har inte heller ngn större erfarenhet av det, men har hört att hunden lättare kan få det igen och att man bör(?) kontakta vet. för att få antiflamatoriskt utskrivet eller nåt sånt mot det.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/

Har inte haft det på egna hundar, men några på jobbet har fått det. Några pga att de badat och blivit kalla några för att de fått massage. Ibland gör det rejält ont och hunden kan få smärtstillande och ibland hänger svansen mest och gör inte så jätteont.
Det brukar normalt försvinna inom några dagar av sig självt. Se till att hunden inte blir kall eller ligger kallt.
Mer än så vet jag inte. Ingen av hundarna har uppsökt vet. ialla fall.
Tack för svaren, misstänker att hon kan ha fått det av att sitta på backen ute.
Svansen verkar inte göra ont mer än när man tar i den men å andra sidan piper hon av att man försöker göra rent öronen också….
≧◔◡◔≦

Tror inte Du behöver göra så mkt mer än att låta tiden gå. Men de ser helt klart lite ynkliga ut med sin hängande svans.
får de alldeles för ont bör man söka veterinär och få smärtstillande.
bäst är det att förebygga vattensvans genom att vara extra noga att torka dem i svansroten när de är blöta och massera dem varma där om de varit utsatta för kyla en längre stund.
Hoppas vovven blir bättre snart!
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Jo tack, har faktiskt varit noga med både massage efter en bensträckare och att torka av såväl rygg som tassar, men man kanske inte kan gardera sig tillräkligt på en hund med tunn päls och som just nu inte har mycket till underhudsfett alls ;)
har bara efarenhet av hundar med mer robustare pälstyp innan.
≧◔◡◔≦
#6 jag menade inte att du inte torkat eller masserat utan att det är bra att vara ännu mer noga just vid svansroten… det är där vattensvans kommer ifrån, så med en känslig hund med tunn päls så finns risken att den får det igen och kan bli betydligt allvarligare… hörde för några år sen om en hund som fått sån kraftg värk och inflammation av vattensvans (kallas ibland även för svansröta) så den var tvungen att amputera hela svansen…
/Ingalill
#7 jag förstog att det va det du menade ;)
≧◔◡◔≦

Detta var nått nytt, vad är vattensvans?
#9 det är en inflammation i svansroten som hundar kan få om de är kalla eller våta för länge vid svansroten… Får de vattensvans kan de få en enorm smärta som i allvarliga fall gör att hunden inte kan sitta eller gå utan att skrika av smärta. I de mest extrema fallen kan det även leda till amputation av svansen för att få bukt med det.
Jag masserar extra mycket i svansroten efter kalla långpromenader och fönar extra mycket där efter bad…
/Ingalill

Oj, aldrig hört om! :O
Men hur kan det leda till inflammation för att hunden blir blöt där? Hjälper det med täcke eller kan det komma ändå?
#11 det blir som svamp/fuktskada som kan bli inflammerat och i extrema fall ruttna…
som tur är så är inte vattensvans så jättevanligt men det förekommer så jag försöker förebygga det:)
ett lätt sätt att upptäcka det i ett tidigt stadie är att när man klappar hunden så kan man ta för vana att dra med handen då och då vid svansroten… då ser du om den reagerar med obehag och isf hålla extra koll…
/Ingalill

Hmm ok, det låter otrevligt.. :/
Tack då har jag lite mer kött på benen. =)