Vi går i väntans tider...
Hej, hej! Detta är mitt första inlägg här på hundar.ifokus, jag brukar mest hänga på råttor.ifokus annars. ;)
Jag och mina sambo "är med hund", vi har just tingat en liten vit boxertik som snart fyller fyra veckor. Nu undrar vi såklart vad ni tycker att vi ska passa på att införskaffa för nödvändigt innan lillan kommer hem hit? Jag lusläser för tillfället varenda hundbok jag kommer över, allt för att minmera risken att missa ngt viktigt. Jag själv är uppväxt med Tax tills jag var i ungefär 10-årsåldern (nu är jag 21), sambon har däremot aldrig haft hund tidigare.
Jag har ju förstått från andra forum att vita boxrar är ganska "oönskade" iom att de inte passar rasstandarden. Jag har också hört att vi är dumma som skaffar boxer iom "sjukdomsbilden" då de har problem med höfter och så ibland. Men nu har vi hittat en uppfödare som jag tycker att vi fick fin kontakt med så nu har vi beslutat oss för denna lilla vita sötsak ändå. Vi planerar in att gå valp- och lydnadskurser med henne. Utställningar blir ju inte aktuellt iom hennes felande färg.
Hoppas på lite inspiration nu. För jag har inte riktigt fattat att vi "är med hund" än. ;)
(Så hoppas jag att ni inte tycker att vi är allt för stora idioter som valde en vit boxer…
)
Grattis! Aldrig sett en vit boxer :O :)
Det jag kan komma på såhär på rak arm som ni borde ha hemma innan lillen kommer är:
- Halsband + koppel
- Bajspåsar
- Mat- och vattenskål
- Godis, gärna något mjukt, eftersom det är en valp :)
- Tuggben o lite leksaker
- Någon pläd eller annat som kan få vara dess viloplats på golvet
Det var väl det som ploppade upp i huvudet just nu, har säkert glömt nåt jätteviktigt (;

Nu kan jag inte något om boxer förutom att jag tycker de är skitsnygga!
Men jag säger som jag brukar säga om hästar "En bra häst har en bra färg" och jag tycker nog man kan säga samma om hundar.
Men eftersom vitt inte är önskvärt så är väl det viktigaste att ni inte planerar att avla vidare på henne hur trevlig och duktig hon är må vara.
Är såååååå avundsjuk på alla som blir med valp.
Lycka till med den lille och lova att ni lägger in bilder när ni fått hem henne!

Tror att det är ganska vanligt att vita boxrar är döva, något att kolla upp kanske.
Läs massor, gärna några nya böcker oxå, inte bara gamla. Rekommenderar ex Kontaktkontraktet av Eva Bodfält.
En sak man kan göra är att lämna någon leksak eller filt till uppfödaren, så att valpen får med sig något med "hemmalukter" till er.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jo, lilltjejen kommer att vara hörseltestad då vi får hem henne. Hon kommer även att få med sig en liten filtbit med "hemmalukt". :)

Välkommen hit till HiF!
Hoppas Ni ska trivas och känna att Ni får stöd och hjälp om Ni vill och behöver. Vi ser också fram emot bilder på sötnosen. Har Ni kommit på något namn ännu?
Boxer är ju tyvärr en ras med mkt sjukdommar, men genom att kolla upp föräldradjur så kan man utesluta en hel del. Som Ni redan skrivit kommer ju valpen vara hörseltestad och det är ju bra iom att den är vit.
Det Ni behöver ha hemma innan valpen kommer är lämpligen:
Koppel, halsband
Bädd, filt
Leksaker
Tuggben
Foder som valpen är van vid
Bajspåsar
Svabb, hink och såpa
Sen finns det otroligt mkt böcker på marknaden. Många är faktiskt rent skräp och är inte värt att läsa. Men jag kan varmt rekommendera följde.
Alla böcker av: Eva Bodfält, Anders Hallgren, Turid Rugaas, Ingrid Tapper, Lars Fält, Marie Hansson, Memea Mohlin, Åsa Ahlbom.

En sak som jag tycker är väldigt bra att ha hemma är en liten sjuklåda med tex, sårtvätt, bandage, lindor, blodstillandepulver, febertermometer mm. Man vet ju aldrig när olyckan är frammer och då är det bra att ha allt på samma ställe. Själv har jag en sån låda och en till låda där jag har kammar, klosax, avmaskingsmedel och alla andra hundsaker som man kanske inte användervarje dag.
Lycka till med valpen
Tack för svar! :)
Vi tog en sväng till IKEA idag, jag och sambon. Det fick bli en hundsäng, bajspåsar, en lurvig "pläd", en fleecefilt, ett underlägg till mat- och vattenskål samt en leksak. Det får bli lite billigt från IKEA nu såhär i början, hundsängen lär ju bli både söndertuggad och urväxt. ;)
Koppel har vi också köpt, ett valpkoppel som egentligen är skitfult så jag hoppas att hon växer ur det snabbt! ^^ Jag vill ha läderkoppel!
Ang foder så har jag mailat uppfödaren för att kolla upp märke och sort, glömde fråga det över telen idag.
Hur är det med halsband nu? Som valp så kommer hon att ha ett "vanligt" halsband med snabbknäppe men hur går tonerna senare? Vad rekommenderas hel- eller halvstryp?
#5 Boken jag just nu håller på att plöja igenom heter "Att skaffa och leva med hund" av Åsa Ahlbom och Anders Hallgren. Jag tycker boken är väldigt bra så jag blev glad att se att bägge författarna fanns med bland dem du rekommenderade. :D

#7 Personligen tycker jag man ska ha ett vanligt halsband så länge det funkar och istället jobba på att hunden ska gå lugnt i koppel :) Har man en mindre hund med "tunn" nacke så blir det bättre om man har ett lite bredare halsband som fördelar trycket vid lättare korrigering eller om hunden rycker i kopplet.
Hoppas att ni lägger upp bilden på nya valpen snart.

Åh vad bra att jag hittade den här tråden! :D
Jag har inga tips för tillfället men önskar bara er lycka till och åh vad mysigt det är med valpar! :D Vill också se bilder på lillen! Vad kommer hon heta?
Bilder kommer, var så säker. ;) Vi ska hämta henne den 31 mars. (Jag förståååår inte hur jag ska stå ut att vänta hela 24 dagar!)
#10 Uppfödarnamnet är Cristata. Vi får se vad det blir för smeknamn… :)
Vad söööööt! Förstår att ni längtar vet hur det är :) Men den som väntar på något gott.. eller i detta fall sött.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Nämen vad skitsöt… Älskar boxer här fast fina tigrerade