Valp-motion?
Hur vet man hur mkt ens valp "klarar av" att promenera? Jag tycker det är jättesvårt, jag vill inte överanstränga honom, men ändå vill jag ju att han ska få motion o bygga upp sina muskler. Hur länge kan man promenera i sträck om dagen? O hur ofta? Han har såå mkt energi så han blir lite småkinkig o blir heller inte särskilt hungrig vissa dagar om vi inte går så mkt, men jag är så rädd att vi ska gå för mkt, så jag vågar inte riktigt.
Vi har en Eurasier-hane som fyller 5 månader den 20 mars. Hjälp tack!? :)
Förresten, när börjar man kalla hunden för "unghund" iställer för "valp"? Haha :)

Det bästa är om Du kan gå i skogen. Du behöver ju själv inte gå så långt. Traska runt lite runt träden och gå lite i serpentiner. Låt honom springa av sig ordentligt. Så länge han själv får välja tempo så är det ingen fara. Det är när man själv är ute och går och kanske har ett mål med sina promenader som det kan bli för mycket.
#2, jo det är ju bra. Vi brukar åka ut i skogen 1-2 ggr i veckan, men eftersom vi måste ta bilen för o åka dit så blir det inte varje dag. Vi bor inne i stan, o har heller ingen trädgård att vara i. Så det får ju mestadels bli koppelpromenader, dagligen. Men vi försöker komma ut i skogen så ofta som möjligt :) Det är en bra idé!

#3 De har ingen hundrastgård då där han kan springa av sig? Fast helst då utan hundar i.
#4, nej vi har letat runt som tokar o frågat bekanta om dom vet något sådant, men inte det. Vi har en basketplan här nedanför som nästan är helt inhägnad som vi nu i vinter har tagit med galler ner o satt för så det blivit inhägnat. Men nu när snön är borta så är det ju asfalt, så det känns ju inte så bra längre.
Då vi hade kennel så fick valparna springa helt lösa på gården.. och då vi kallar våra "unghundar" så har jag för mig att det är när dom är runt 7-8mån - 1år….
Och då våra hundar är runt 1 år så börjar vi gå promenader.. så dom får vara valp tills dess och det har dom mått gott av :)

en hund blir vuxen vd ca 22mån, innan dess kan du gott kalla den en unghund! 
Silver är snart 7 mån. Jag har vari ute med honom 1 timme varje dag sen han var ca 12 veckor, i hans tempo. Silver har också en massa energi, var odräglig på kvällarna om han inte fått sin tiimme, och åt inte så bra heller. Nu är vi ute 1-2 timmar om dagen, han springer mest hela tiden.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.