Vilka belöningar är bäst för era hundar?
Jag provade på belöningstestet på mina hundar i helgen. Jag trodde att i alla fall två av dem skulle välja köttbullen först men till min förvåning blev det inte alls så.
Dvärgschnauzern (visste sen tidigare att jakten var hennes nummer 1) Hon valde då så klar jakten(bollen) som 1, kampen (det trodde jag inte) som nummer 2, mig som tre (jippiiii bättre än köttbullen
) och sist då köttbullen.
Schnauzern (gamlingen) valde köttbullen först, sen jakten, sen mig och kampen existerade inte ens.
Reisenkillen valde kampen först, jakten sen, köttbullen på tredje plats och sist valde han mig trots att han är en "liten" fjanthund som gärna sitter i mitt knä eller sover på mig (och han väger ungefär ett ton)
Vad väljer era hundar för belöning om de får välja???

har inte provat o testa så vilket som han skulle välja, men ja först skulle det nog iaf vara ben/godisbit
Antar att han väljer godis först och sen mig. Har inga andra belöningar än godis, beröm/klapp/lek från matte. Han gillar inte leksaker av några slag.
Skulle vara kul att testa själv, hur gjorde du när du utförde ditt test?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Vill också veta hur du gjorde testet.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Är det 3 belöningsstationer, med ex något ätbart på plats 1, kamptrasa på plats 2 och sen jag på plats 3 skulle det bli såhär:
Som det matvraket han är skulle han helt klart gå fram till det ätbara och kolla vad det var.
Är det något gott slukar han det på en gång, något äckligt och han rynkar på näsan och kollar efter nästa roliga sak.
Då blir det kamptrasan (eller vad det blir) han tar med sig i munnen, hoppa och studsar lite som en gasell, för att sedan komma fram till den med mig och vilja leka. =P
Men det beror ju helt på hur man gör testet.

Min jycke skulle nog välja bollen på första plats, köttbullen på andra plats, sen jag och sen kampen om hon ens vill göra det, hon är inte mycket för att kampa.
Fast jag är nyfiken på hur du gjorde testet och vill gärna göra det för att se om jag har rätt =)

Ja, jag gjorde med stationer. Men det var riktigt roligt att testa eftersom jag verkligen trodde att de skulle välja köttbullar/godis i första eller sämst i andra hand. jag hade en kamptrasa, boll, köttbullar (det bästa enligt dem annars) och jag.
Sen för att säkerställa resultatet distraherade jag dem (en åt gången så klart). Jag kollar genom att låta dem leka t.ex. med en boll. Sen tar jag fram en köttbulle och viftar med den, dvärgen märker inte ens köttbullen utan puffar bara bort min hand och fortsätter leka. Sen kan jag t.ex. kampa med en av dem och kasta iväg en boll för att se om han springer iväg. I samtliga fall valde de även i detta test det som de valt på den med stationer
Det som är viktigt i detta testet är att inte använda några som helst kommandon. Skulle jag t.ex. säga stanna! så skulle de ju inte springa efter bollen förrän jag säger varsågod - så bort med kommandon under denna övning.
Varför jag gjorde detta var för att jag märkte att klickerträningen med dvärgen inte alls gick bre för så fort hon såg något som rörde sig så spelade det ingen roll hur gott godis jag än hade det var fokus på det som rörde sig. Då bestämde jag mig för att göra detta testet. Det roliga är att hon inte märker av omvärlden överhuvudtaget om jag har med mig bollen i fickan!
Hon är som "gollum" i sagan om ringen. Så fort jag visar den så går svansen som en propeller!
Jag rekommenderar i alla fall er att testa lite eftersom man faktiskt kan bli överraskad
#6 Kul! Jag ska prova någon dag jag med.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar