Varför äter han inte?
Jag passar en hund just nu, en golden retriver kille på kanske runt ett år (inte säker på åldern).
När han får mat på morgonen så äter han den inte. Det kan gå flera timmar innan han ens går dit för att ta någon tugga och sen lämna den igen.
Nu lyckades jag att få honom att äta den, men varför gör han inte det frivilligt?
När han får mat på kvällen så äter han upp det i stort sätt med en gång. Och då har han ändå gått och småätit hela dagen av den maten han fick på morgonen.
Sen undrar jag en till grej, han går runt och rapar hela tiden eller iaf efter det att han har ätit. Är det något som är vanligt?

Nej, han är hemma.. Jag passar även huset här.
Och även när ägarna är hemma, så äter han inte upp maten på morgonen. Utan går och småäter då och då.
Min går också och småäter under dagen för att sen äta upp hela kvällsmaten… jag ser inget problem med det så länge han inte magrar…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Så har ju många hundar det. Att det inte slukar allt på en gång, utan går & småknaprar lite…
Även om det är ovanligt för Golden ;0)

Eftersom detta är den andra hunden som jag har passat någonsin, så börjar man fundera lite. För den andra hunden jag passade förr, slängde i sig maten med en gång han fick den.
Men sen är det den andra frågan, är det vanligt att hundar rapar? Han gör det hela tiden här hemma nämnligen.

Hundar både rapar och fiser, vissa mer diskret och andra desto mer ljudligt… haha! Min farmors hund som är här mycket rapar alltid ca. 5 min efter uppäten måltid, har han gjort nu i 12 år.

Jo att de fiser vet jag:P Men har aldrig hört en hund rapa innan. Och de hade inte min pojkvän heller, och han har haft hund i hela livet:P
Men då vet jag att han är fullt normal;P

Tja… nu när du säger det så har jag heller aldrig hört ngn annan hund är vår som rapar, men jag kan iaf skriva under på att de gör det^^
Jag säger samma sak som #1, äter hunden inte så ta bort maten, och låt bli att locka och pocka. Det brukar bara bli värre då, sålänge hunden inte matvägrar av sjukdom eller skada.
Är hunden frisk så lär han sig till slut att maten bara är framme en viss period - och det är då man ska äta. Livet är hårt. 
Att han rapar är inget farligt, han har svalt lite luft bara som kommer upp, så gör mina med efter att de har ätit.

Men om han inte vill äta på morgonen, men gärna går och petar med maten under dagen och sen ändå äter sin middag, varför ska man ta bort frukosten?
Om en hund kan få bestämma lite över sitt liv själv, och äta när den är hungrig istället för när det passar oss, är det ju toppen. Har man flera hundar som stjäl av avrandra går det inte.
Ställ fram frukosten och låt den stå, han verkar ju äta när han vill. Jag är fullkomligt övertygad om att hundarna mår bra av att ha lite egenkontroll. Många människor skulle nog må bättre av att inte ha så stora kontrollbehov oxå.
Min gamla goldentant kommer gärna fram och sträcker sig fram, lägger hakan på min axel och rapar mig i örat. Höjden av mys, tycker hon!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#10 Ja, sålänge man inte tycker att det är något problem att hunden får äta när han själv vill så går det lika bra, självklart. Det enda är väl att hunden kan bli kinkig om man går fram och försöker mata hunden/locka och pocka tills att han äter, och därav bli mager på grund av det.
Själv föredrar jag att slänga ner matskålen på golvet framför dom och ha hundar som äter allt på en gång, min första var kinkig i början just för att vi bland annat hade maten framme längre tider, dessutom var hon väldigt svårmotiverad på träning eftersom att hon gick och små-åt hela tiden. Numera går allt mycket bättre när hon äter upp allting på en gång. Det passar oss, men visst om det passar någon annan att ha maten framme hela tiden och att det inte stör någonting annat (t.ex. träning) så passar det väl såklart för dom.
Jag har börjat lyssna efter rapar efter ha läst här och Åskar rapar han med, vilket jag inte reflekterat över förut;p
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

det kan vara att han saknar sin matte och husse som han inte äter min hund äter inte bra heller när jag är bortrest
Förmodligen är han inte hungrig på morgonen. Många hundar precis som människor har inte så stor aptit på morgonen utan blir mer sugna när dom varit ute och rört på sig ordentligt. Så är mina egna också, dom blir hungriga efter att dom varit ute och motionerat , då smakar maten bäst !
Silver äter oftast dåligt på morgonen, men på kvällen äter han upp allt. Även om vi varit ute en tur på morgonen äter han dåligt. Dom dagar han inte äter så tar jag bort det efter 1 timme, sen får han vänta till kvällen.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.