Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 1457 ggr
KadjaNina
0

Problem med hund

Hej, jag har en blandrastik som är 1 år. Hon har problem med att möta andra hundar. Hon gör utfall. Hon reser ragg, skäller och morrar men samtidigt viftar hon på svansen. Jag har försökt med mycket men inget hjälper, inte någon längre stund iaf. Ibland går det hur bra som helst men oftast är hon helt okontaktbar. Hon har alltid varit så sen jag fick henne (hon var tre mån när jag hämtade henne). Det var absolut inte lika extremt som nu men det fanns där. Hennes ena syster gör också utfall. Kan det ha något med hennes gener att göra och om det har det, kan man få bort det? Jag har haft kontakt med en hundexpert. Bör man gå någon kurs med henne? Några tips? :)

Hur inklickar man föresten? Vars får man tag på en klicker?

Vet föresten inte vars jag ska placera inlägget, ni får ändra om det är fel. Tack på förhand!

KadjaNina
0

Vad kostar en kastrering av tik föresten? Hur brukar en tik bli efter att de kastrerats? Jag vill absolut inte ha valpar på Troja.

[IsabelleA]
0

Det jag kan rekomendera såhär utan hund (men jag har läst om det) är att du köper en klicker i din närmaste djuraffär. Köp något godis som din hund älskar och börja med att lära hunden "när det klickar får jag godis". Det gör du genom att sätta din hund framför dig. Klicka och ge godis, klicka och ge godis, klicka och ge godis. Det spelar ingen roll vad hunden gör när du klickar men det bästa är om h*n tittar på dig. Efter ett tag kommer hunden förstå sammanhanget med klicket och godis. Gör denna övning några gånger om dagen med pauser.
På kvällspromenaden (då ni möter en hund) ska du, när du ser den andra hunden komma emot er, klicka och ge godis, klicka och ge godis, klicka och ge godis. Du måste upplevas intressantare än den andra hunden och beröm mycket när h*n går snällt bredvid dig.

Jag är ingen expert på ämnet men hoppas att jag har anvisat rätt och att du förstod.

AnneN
0

Vad har ni gjort annorlunda eller vad har varit annorlunda i omgivningen de gånger som hon inte gör utfall jämfört med de gånger hon gör det?

Det finns en jätte bra artikel om klickerträning som du hittar här.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Zebben
0

En kastrering av denna tik kommer troligen göra det värre.

Hunden är osäker och vet inte hur hon ska hantera dessa möten. Hur har Ni jobbat med henne i dessa situationer? Vad är det som skiljer på de gånger hon inte gör utfall/när hon gör utfall? Ser Ni någon röd tråd i när hon gör utfall? Gör hon utfall när det är mörkt? Utfall när det är morgon/kväll? Utfall när Du går ensam eller när Ni båda är med? Utfall när mötet kommer på långt avstånd och hon hinner bygga upp en stress eller utfall när mötet kommer plötsligt?

gejsa
0

Hur bor ni? Träffar din tik andra hundar dagligen eller ser hon inte andra hundar så ofta. Låter som hon är osäker på hur andra hundar ska reagera mot henne och att hon då tar det säkra före det osäkra och beter sig som hon gör mot dom.

SparklingTindra
0

Känner igen det beteendet i min sheltie Enya som blir ett år på söndag.. =( Hon har fått beteendet av att hennes mamma har fått följa med på hennes promenader alldeles för mycket och då har hon vaktat Enya och det har gjort att hon har blivit rädd för andra hundar och gör därför utfall.

Jag tränar Enya genom att (när jag går med henne utan hennes mamma) klicka direkt när hon ser en hund och ge godis, som det nämndes här tidigare. När jag har båda hundarna så använder jag en pip från en pipleksak istället för klickern eftersom att jag inte kan klicka för båda hundarna.

KadjaNina
0

#3 & 4 Hmm måste tänka efter.. Hon gör utfall vare sig det är morgon eller kväll. Men jag måste påstå att det händer mest när jag är stressad, dvs mest på morgonen. Jag har inte lika mycket tid på mig att få både henne och mig själv lugn. Även fast hon inte gör utfall så ser man att det verkligen är på gränsen. Hon drar mot hunden, raggen är rest osv.

#5 Hon träffar andra hundar nästan dagligen. Hon är hos dagmatte (min mamma) under dagarna och hon har själv hund. Min systers hundar träffade hon nästan dagligen förut, men hon har flyttat. Annars brukar jag promenera med kompisar som också har hund. Jag och min pojkvän brukar åka till hans föräldrar och det är nästan varje helg, då träffar hon en massa hundar. Det är bara vid möte som hon har problem med andra hundar.

#6 Hur går det? :) Tänkte just fråga om det möjligtvis skulle gå bättre om jag klickade in henne och försökte få bort beteendet med en klicker. Jag inhandlade en idag. =)

Mulla
0

Jag skulle rekomendera hundklubben, kurser mm.

Jag hade en gång en "hundaggresiv" hund! Att gå på hundkurser är alltid bra, även om du bara går dit och sätter dej på en bänk under hela kurstillfället. Det ger MASSOR för en hund. Och det var det ända jag kunde göra med min förra hund!

Jag kom till klubben och jag han inte parkera bilen förns han var på väg igenom bakluckan! Han var fullkomligt GALEN! Men efter ett par tillfällen då jag suttit på bänken helt passiv så började han "mjukna" lite. Då började jag gå runt bland ekipagen som tränade. Att jag skulle träna olika moment var ju helt uteslutet då han var så skärrad och osäker. Men så höll vi på under nästan hela kursens gång. Han gick från fiolsträng till supercool!

Dom sista kurstillfällena var han så trygg i gruppen att vi faktiskt kunde vara med och delta i aktiviteterna. Inte 100% men vi kunde utföra enkla övningar som sitt , ligg , tass mm. ja sånt han redan kunde. Det bygger ju  oxå upp hans självförtroende och självklart förtroendet han fick till mej..

Vi var på klubben ett par dagar i veckan, vi gick till hundtäta gator, vi gav honom mkt hjärngympa etc.

Han vart en helt annan vovve efter en hel del arbete tårar och skratt. Men tänk på att detta var en MKT hundaggrisiv vovve.. Det kan ju ta både längre och kortare tid men jag trälade i ca 1½år. tillslut fick han en bästa vän! En Schäferhane på 9år. Dom hade skitkul ihop till en dag då min hund blev överfallen av en annan hund, då försvann allt självförtroende i ett naffs, förstroendet till mej, och till handra hundar. Han vågade inte längre gå ut, han låg på vardagsrumsgolvet och skakade när man öppnade dörren, han skakade när man tog fram halsbandet. Allt detta av ett enda bett! Men då bestämde vi oss för att han skulle få somna in!

Så efter mina erfarenheter så se till att aldrig din hund tappar förtroendet till sej själva eller dej som dess husse/matte. Och låt det ta tid! Tid är A och O.. Men det låter ju som vanlig osäkerhet och då ä det nog bara att åka till hundklubben och få lite vana och rutin!

Läste en klok sak i en bok för ett tag sedan; det stod ungefär såhär:

Det är din plikt som hundägare att alltid Skydda din hund från faror men ÖVERBESKYDDA aldrig!

Lycka till med din hund!Glad

KadjaNina
0

#8 Har tänkt på att göra det.. Det är marknad snart så jag hade tänkt ta med Troja dit. Det kommer med all säkerhet finnas många hundar där. I somras när vi var på marknaden var hon lite osäker i början mot de hundar vi mötte men sen var hon helt lugn. :) Jag borde testa gå på en hundutställning eller en agillitytävling eller något liknande och sen bara sitta i ett hörn och titta på. Hur mycket fick du betala för att bara "finnas där"?

Var hos veterinären idag (hon skulle vaccineras). Då kom det in en annan hund. Hon gjorde utfall (väldigt skämmigt) men jag fick henne lugn och det var helt otroligt. Hon brydde sig inte alls om den andra hunden. Det var som att den inte fanns där. Hon var lite stressad men det blir hon alltid när hon är hos veterinären. :P

Väldigt tråkigt må jag säga.. Inge roligt när man kämpat så mycket och det bara går åt helvete. Men det var nog det allra bästa för din hund.

Tack! =)

Mulla
0

#9 Ja Utställning rekomenderar jag skarpt. Hundarna där är så vana vid andra hundar för det mesta och så brukar hundarna få "för mycke" att tänka på!

Jag fick "tyvärr" betala fullt pris. Men det var det absolut värt! Tror det var ca 700kr. Men som sagt tyvärr är vell kanske fel ord, för han gjorde ju enorma framsteg så jag skulle betalat det dubbla bara jag fick resultat. Och jag kan nästan lova att går du till en BRA hundklubb så får du resultat. Men det krävs MKT jobb på fritiden för att nå ända fram!

Och ja jag känner lättnad! Jag ÄLSKADE verkligen min hund och det var därför  jag tog det beslutet tillslut. För jag ville inte att det skulle hända något värre. Varken för hans, min eller någon annans skull!

Lycka till

KadjaNina
0

#10 Får väll gå på nästa hundutställning då med Troja. :)

Tror det kunde vara något för mig också.. Vad fantastiskt det måste ha känts för dig när det blev ett sånt resultat! Jag förstår dig. Om det inte gick att göra något åt det, så var det nog det bästa man kunde göra för hunden.

Föresten så inhandlade jag en klicker igår. Jag började klicka in Troja idag och jag måste bara säga; VILKEN kontakt vi hade! Hon har aldrig fokuserat så mycket och hon fattade direkt att ett klick är lika med godis. :DJag fattar inte att jag inte klickat in henne tidigare, har bara tänkt på det. Men bättre sent än aldrig. =)

Mimmi89
0

kan ju vara bra att åka till sbk emellanåt eller liknande ställe. så hon vänjer sig vid andra hundar om hon inte nu ser dem regelbun det. min hund är likadan pga osäkerhet. brukar ta henne till mig lugnt men bestämt och låta den andra hunden gå förbi.

tesa1
0

Jag har haft samma problem som du och lagt ut mycket pengar på diverse hundinstruktörer (som har vart duktiga). Men alltid när vi är på hundklubben eller står inför en instruktör eller på utställning så har hon aldrig gjort något (de har aldrig sett något fel i hennes beteende, den lilla ögontjänarenFlört)! Så det hjälpte inte eftersom det fortsatte på våra långpromenader. Jag försökte med klicker eftersom hon tränas i lydnad med klicker, men hon var okontaktbar när hon väl fick syn på hundarna.

Jag hittade dock ett sätt som faktiskt har hjälpt. Hon har en favoritleksak, en boll, som jag nästan alltid har med på promenaderna eftersom vi med jämna mellanrum stannar och leker (gör pauser) och en gång fick hon bära bollen på promenaden. Vi mötte en annan hund och hon reagerade inte alls!!!! Jag trodde inte att det var sant!!!!!! Sen provade jag det igen när jag på långt håll såg en hund komma emot oss och det funkde igen. Nu tittar hon efter bollen när det kommer en hund.

Sägas bör också att Polly väljer bollen före godiset alltid så det kan bero på det att inte klickern fungerade.

Så mitt tips är i alla fall att se vilket som är hennes nummer 1; jakt, kamp, godis eller kel.