Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 9691 ggr
AnneN
1

Klippa bearded collie?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ska man klippa en Bearded Collie? I så fall hur?

Det är så att jag är hundvakt till en bearded tik och hon har en massa päls runt ögonen som har en förmåga att fara in i ögat och om det ska klippas så vill jag ju givetvis göra det på rätt sätt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
0

En bild tagen idag

_**/Mvh Anne

IdaS-A
0

åh han ser ju inget. Ingen aning om hur de ska/får klippas. Får du göra det för ägaren. Du kan ju sätta upp en tofs på den.

IdaS-A
0

ojdå en hon ska det givetvis vara!Kyss

AnneN
0

Det är inte håret som hänger ner över ögonen som är problemet utan det är det att hon som är fodervärd har klippt pälsen som är under/runt ögonen och den har växt ut och står åt alla håll, men på alla bilder jag sett av rasen så tycker jag att de ser ut som att de inte alls ska klippas runt ögonen.

Blev osäker för om de egentligen inte ska klippas så kanske det är bättre att låta det växa ut och bli långt så att det slutar spreta.

_**/Mvh Anne

Taci
0

Går det inte att sätta upp håret som stör i snoddar eller andra hårspännen? :)

AnneN
0

#5 tyvärr så är spretet inte tillräckligt långt för det =/ för som sagt så är det inte det som hänger ner som är problemet utan det som spretar uppåt.

Kan vara svårt att se på bild, men der är pälsen under ögonen som är största problemet.

_**/Mvh Anne

Taci
0

Ja, men då borde väl små hårspännen funka?

AnneN
0

#7 tyvärr inte, de vill inte sitta kvar i mer än 2 minuter.

_**/Mvh Anne

sagalisa
0

jag tycker de hundarna är jättefina när de klipps, hela hunden alltså, som en lammklippning man brukar göra på pudlar.

niffen
0

Det under ögonen kan väl ändå klippas om det stör. Det syns ju inte så mycket iom det som hänger ner ovanifrån täcker lite. Jag tycker du gott kan klippa litegrann, om det hamnar i ögonen. Kan ju knappast vara skönt!

SparklingTindra
0

Om man ska ha sin Bearded Collie till utställning så ska den inte klippas alls (inte ens tasshåret klipps innan utställning).

AnneN
0

#11 ok tack, då vet jag iallafall att om jag klipper så blir det inte bra för utställning så då har det inte nån större betydelse hur jag klipper

_**/Mvh Anne

hidianan
0

Om det inte stör ögonen mer än att hon inte ser så bra brukar det gå bra. Våra beardisar är inte så brydda om det kommer hår för ögonen. Nu vet jag inte om du fortfarande är hundvakt men jag skriver ändå :)

AnneN
0

#13 nej jag var bara hundvakt ca 1 vecka, men tack ändå för ditt svar kan vara bra att veta om det blir fler gånger.

_**/Mvh Anne