Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 5589 ggr
[Mova]
0

Blå svullna tuttar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Thea är strax över 8 månader och har precis löpt, igår kväll när jag satt och klappa henne så var hennes tuttar stora/hårda/svullna, annars så brukar hon ju bara ha "bröstvårtor" men runt om bröstvårtorna är det uppbuktat och huden där har en blågrå färg, men kan "lossa" svullnaden från magen, alltså man kan känna runt knölarna att de inte sitter fast i magen. Är detta normlat att det blir så efter löpet, eller vad är det förnågot, är det mjölk? Har inte tillgång till vet förrens på måndag, så tänkte höra med er här inne undertiden. Hon mår som övrigt annars, äter och leker och är glad som vanligt :) Har försökt att göra en liten bild så det blir tydligare vad jag menar.

Zebben
0

Hur länge sedan är det hon slutade löpa? Är hon inte skendräktig då? Det kan ge lite större tuttar och ibland även med mjölk.

[Mova]
0

Det var nyss hon slutade löpa, eller ja förra vecan kanske eller det kommer iallafall inget blod längre.. Hur märker man om hon är skendräktig och vad gör man åt det? Hoppas iallafall inte att det är något farligt med henne! :(

[Mova]
0

Ingen som vet vad det kan vara?

Quiila
0

Min vovve är ofta skendräktig efter löp, men jag har aldrig upplevt att dom blivit blåa på henne.
Jag skulle nog kontakta vet. på måndag om det inte blivit bättre.

~Quila Roze~

Bleenda
0

Håll inte på med spenorna, för då kommer hon bli stimulerad och får då mer mjölk, om hon har något.

Det är vanligt att en tik skendräktar. Och då reagerar hennes kropp och huvud på att hon har valpar i magen. Tror hon. Dom brukar skenvalpa ca 63 dygn efter löp.

Är du osäker så tycker jag du tar kontakt med din veterinär så du inte behöver oroa dej mer.

Lycka till

Xannadu
0

Våran yngsta tik blev så på sitt första löp. Så när vi åkte på behandling  med Tildas öga så tog jag med Alwa så veternären fick kolla. Han sa att det var vanligt att det fick så första gångerna när de löper eftersom det är så mycke som händer i deras kroppar. Man ska bara hålla koll att hon inte blir slö o hängig samt att inte tuttarna blir varama. Han sa även att hon kunde få ha det så varge löp eller så har hon bara så några löp i början här så vi får se hur det går.

[Mova]
0

Tack för era svar!! :)