Dyrt med höftröntgen
Jag ringde till djursjukhuset och frågade vad dem tar för att röntga armbågar och höfter… 1250 kr! Det är ju galet, det kan ju knappast kosta mycket för dem att göra det. Jag tycker det skulle passa med en lägre kostnad så att fler faktiskt går dit och gör den här undersökningen.
Det ska ju registreras också och däremot tror jag att de satt dessa höga priser för att de självfallet tror att de känar något på det. Att uppfödare röntkar sina tikar resp. hanhundar.
Även jag tycker att de borde sänka priserna så att alla familjer ska kunna röntka sina vovvar. (även om jag till viss del tycker att det är värt priset).

Tänk på att de faktiskt måste ha så pass höga priser så att det täcker alla deras utgifter också så som tex material, maskinerna, lokalhyra, el, löner, mm skulle de sänka till de priser som vi djurägare skulle önska så skulle nog varenda djursjukhus och djurklinik gå i konkurs.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#2 Där har du en poäng. Somsagt tycker jag att det är värt varenda krona! Hundar bör röntkas.

Jag tycker också att det ät värt varenda krona! Då vet man hur statusen är. Usch, snart måste jag boka tid för Pippi. Alltid lika jobbigt det där. 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Ja det är värt det! Vår labbe var tillsammans med en annan de enda hundarna i hans kull som fick "perfekta" höfter, en fick de sämsta..
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Ja, det kostar ju lite :/
I vårt köpeavtal på Texas står att uppfödaren återbetalar 1000 kr, vid höftröntgen :) Jättebra tycker jag!
Tycker inte det är så farligt dyrt, det är ju ändå en viktig grej. Sånt man får vara beredd på helt enkelt :)
Visst det kostar pengar, men är ju värt det.
Jag tycker att höft rönkten borde vara en självklarhet för alla hundar och hundägare!
.. btw, någon som vet dethär med höftröntken och agility? Bör man röntka sin hund innan man börjar träna?

#8 hunden bör röntgas innan man börjar träna balanshinder och hoppning, men man kan träna andra saker som tex slslom, vändningar, tunnel mm innan
_**/Mvh Anne
#9 Tack så mycket ;) då ska jag se tilla tt få det gjort så snabbt som möjligt. (hela studiebidraget ryker, haha), men somsagt är det värt pengarna. 

#10 Men du har väl precis hämtat hem din valp? Dom ska röntgas när dom passerat 1 års ålder för att få det officiellt. Om man gör det tidigare så är det endast i medicinskt syfte, alltså om man märker att hunden har problem. Men då är det en inofficiell röntgen. Varför dom satt en gräns på 1 år är för då blir det ett mer korrekt resultat, då hunden nästan växt klart. Vissa raser ska vänta ännu längre.
Ha en bra dag!
Vad tror ni det kostar med lokal, personal, röntgenutrustning osv? Jag tycker inte det är dyrt alls!
#11 okey, så när pojken är ett år så gäller det :)

#13 Precis 
Ha en bra dag!
#13: Kolla med uppfödaren, vissa raser brukar man kolla vid två års ålder har jag för mig.
Tyckte det var billigt. På en Collie jag hade många år sedan kostade det 2500 att röntga hennes höfter och armbågar och det fick vi ta eftersom hon skulle ha valpar och hennes uppfödare krävde det.

#15 Ja precis. Sa det i #11. 
Ha en bra dag!

Tycker det är fasligt dyrt med veterinär :/ Men det jag lärt mig är att kolla upp alla veterinärer i en område för att kunna välja den billigaste. Så sparade jag 4000kr när jag skulle kastrera min hund.
Men det är väldigt konstigt hur dom sätter priserna ibland, jag får alltid en specifikation på vad som har kostat vad när vi varit där och på en period på två manader så såg det ut så här:
Oktober
Undersökning: 520kr
Laboratorieundersökning: 1005kr
December
Undersökning: 400kr
Laboratoriumundersökning: 175kr
Och ändå gjorde dom exakt samma saker under båda besöken. Sen var det ju lie andra saker som kostade men det skrev jag inte upp.
Läste någonstans att man ska röntga en schäfer när de är mellan 12-18mån, när är det bäst att göra det? :) Jag har ingen renrasig schäfer utan hon är vit herdehund/schäfer/tervueren. Men det borde väll vara ungefär samma som hos renrasiga schäfrar?
Föresten så tycker jag att 1250kr inte är så dyrt faktist. Är värt det! Visserligen skulle man nog vela att det var billigare. Men som sagt, så farligt dyrt är det inte. ;)

Tycker inte det är dyrt. I onsdags betalade jag 1800:- för en lugnröntgen på tiken.
Det kostar rätt bra att röntga, men det är otroligt dyra maskiner som används så kostnaden finns för en orsak.

som sagt, praktiserar på en vetrinärstation, tror inte ni ens vill veta vad en röntgenmaskin kostar…… o sen måste man ha särskilda maskiner för o kunna framkalla, o massviss av saker, så det är inte dyrt egentligen!
Tror det går på 1120 i Karlstad om jag minns rätt, kollade det på internet för någon dag sedan.

#18 priserna på de olika undersökningarna kan variera beroende på vilka prover som togs, en del prover är dyrare just för att kostnaderna för material mm är högre.
_**/Mvh Anne

#23 det var samma prov båda gångerna och var där av samma anledning.

#24 en del kan även sänka priserna för de som är på återbesök.
_**/Mvh Anne

#25 så kanske det är jag vet faltiskt inte. Men vi hade tur för högkostands skyddet gick in efter att vi åkt in akut med han och efter det så betalade vi bara 20% av kostanden under 120 dagar. Bra med försäkring!
#18 För mig är priset på vården helt ointressant, jag går till den veterinär jag har mest förtroende för och som har mest resurser. Framförallt vid en op när hunden ska sövas och saker verkligen kan gå snett.

#27 Måste vården vara sämre då för att det är billigare? En kastrering är ett enkelt och snabbt ingrep, och har inte den veterinärklinken man väljer resurser och kunnskap att utföra en kastrering så tror jag knappast att dom får ha kvar sin klinik eller kalla sig veterinär. Som student så spelar priset än väldigt stor skillnad för mig, och att jag kastrerade han var nödvändigt för att jag skulle få min hund,att slänga ur sig flera tusenlappar huxflux kan faktiskt inte alla göra, då är det en väldigt stor skillnad mellan 2800 kr och 7000kr.
För mig är röntgen en självklarhet, och det tycker jag att det borde vara för alla - oavsett ras.
De 1200-1800 (ca) kr är en engångskostnad, en skitsumma rent ut sagt, för att få se hur min hund mår och hur jag ska kunna sköta henne på bästa sätt!
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Jag tyckte inte att det var dyrt, det kostar betydligt mer på en del ställen men det är värt varenda krona att röntga sin hund.
#13 viktoria, våran uppfödare sa att vid 1,5 års ålder så ska valpen höftröntgas
#31 Tack :)

Nog är det dyrt, alltid. Därmed inte sagt att det inte är värt det, all djursjukvård är dyr idag, tyvärr, och det är mycket som ska göras med våra hundar, tester och undersökningar av alla de slag, och inte är det lätt att "skaka" fram pengar alla gånger, flera tusen på en gång. Sen är det vissa saker som ska göras en i en särskild ålder också… Kanske man precis då, är inne i en "fattig" period. Men nog tycker jag att man ska ifrågasätta och vara kritisk, angående klinikers och veterinärers prissättning och vård, det är aldrig fel. Inte bara betala och se glad ut. 

Beroende på vad du har för ras, en del raser ska vara över 18 månader för att resultatet ska registreras medans det är 12 månader som gäller för en del raser 

#33 så sant som det är sagt!
IsabelleA, BC brukar röntgas vid 18 månaders ålder för att få ett så rättvist resultat som möjligt.
Att träna vändningar (åtminstonde sådana jag tänker på när jag hör ordet "vändning") med en oröntgad hund är inte speciellt smart eftersom det tar väldigt mycket på kroppen.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com