SKakning ett måste?
Hejsan alla hundvänner!
Satt och diskuterade med en vän om hundbeteende. Vi fastnade vid hundskakningar. Ingen av oss vet eller har läst om varför hundar emellanåt skakar på sig. Är det någon här på forumet som har koll på det?
/Carisma

Om de skakar då de fryser så är det för att värma upp kroppen, sen kan det säkert finnas väldigt många andra anledningar till att de skakar tex, rädsla, stress, mm.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Hurdan skakning menar du? Vid vilket tillfälle?

ex Tax och JRT kan skaka för de vill ha uppmärksamhet sa en uppfödadre till mig.. men om de stämmer vet ja inte.. fryser?

Åh, jag ser att jag behöver förtydliga mig. Det är nog egentligen inte skakningar som om de fryser som jag menar. Jag tänker mer på när de liksom ruskar om sig. Kan ske när som men oftast inomhus. Hoppas ni förstår vad jag menar …
/Carisma
Om du menar skakning som i att darra så håller jag med #1 men om du menar när de står och ruskar sig så är det oftast för att de har något i pälsen.. (vatten, grus, skräp etc)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Frågar jag om mina hundar vill gå ut, svarar de ofta med att skaka på sig. Det betyder att de är redo.
De kan skaka på sig för att få ut vatten eller skräp ur pälsen.
De kan skaka på sig för att räta till pälsen (om man tex klappat den så den ligger fel och killar lite).
Vissa säger att de skkar av sig obehag…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Som #6 skriver. Finns flera olika orsaker till att en hund skakar sig.
Skaka ur smuts, vatten eller rätta till pälsen.
De skakar sig för att göra sig redo för något.
De skakar sig för att skaka av sig ett obehag. Detta kan man se tex om en hund blivit tillrättavisad av en annan hund eller människa. Det kan gå allt från 1 sek till några minuter innan hunden skakar sig. Ju längre tid det gått ju större var obehaget. Om två hundar gruffar lite och sen går ifrån varann, den som skakar sig först tog mest illa vid sig. En terrier skakar sig sällan. 
En hund som darrar däremot kan göra det av helt andra orsaker. Smärta, förväntningar, kyla, sjukdom bla

#7 då är min JRT inte som andra terrier han skakar ofta… de är som han skakar av sig de jag just sagt ;)

jag har hört att dom skakar på sig för att pälsen kan ligga i oordning och att det känns obehagligt. Också för att dom vill ha in luft i pälsen så att det värmer mer. vey inte om det är sant men.