Biter på saker..
Har en valp på 6månader och på senaste tiden biter han på hörnen på skåpen. Han biter då och då både när vi är hemma och när vi är borta. Vet inte vad jag ska göra åt det.. Någon som har ett tips?
Vi är ute med honom 4ggr om dagen så han får sin motion.
Gnida in hörnen med citron kanske? Ättika? Vet inte vad som fungerar faktiskt..

Vilken ras?
Får han tillräcklig aktivering? Har han tillgång till tuggben?
Han är en shih tzu. Han får tuggben då och då han kan inte äta på så många sorter för då ballar magen ur. Men han biter hela tiden på sina leksaker..
#4 haha!! min lille labbe har redan tuggat sönder diverse sladdar m.m.
S*Winsnes Wilda

Jag hade en labbe som tuggade på ALLT. Fick ett tips om att lägga godis eller torrfoder i tomma mjölkkartonger och klistra igen. Gav honom två tre st varje gång jag lämnade honom och det fungerade jättebra. Visst jag hade ju att göra när jag kom hem men hellre de…

Plocka unden allt han kan tänkas bita på och som Ni anser vara extra värdefullt. När Ni är hemma får Ni helt enkelt aldrig lämna honom ur sikte. Det kliar i tänderna och han behöver tugga mkt under den tiden. Ge han lite nya spännade leksaker och ge honom urgröpta tomma märgben, de brukar vara poppis att tugga på utan att han kommer bli dålig i magen.
När Ni lämnar honom ensam hemma, antar att det inte blir så långa stunder då han bara är 6 månader, så begränsa hans utrymmen. Kanske inne i badrummet, där brukar det inte finns så mkt att kunna tugga på. När ni lämnar honom så släng in ett märgben och lite leksaker, sätt för ett galler så att han kan se ut men inte komma ut. Jag skulle inte rekommendera ett kompostgaller, bättre då med en barngrind. Är han bitsugen och biter i kompostgallret är risken stor att han kan fastna då rutorna är väldigt små på kompostgallrerna. Och att fastna med käken är inte lämpligt när man är ensam hemma.
Lycka till
Ska testa det :).. Det har börjat att bli ett stort problem då han bitit bort alla hörn på skåpen,kanten på ett bord,sen säng plus att har börjat på köks stolarna. Har testat att stänga in honom i skåpet men han gnäller bara då. Han klarar inte av att vara "fast" någonstans.

#4 hur fick du han till att sluta med det?? jag var ute på en promenad på ca 30-40 min innan jag skulle iväg var borta typ 1timme då hade hon hunnit slakta internet kablen
hon har mkt leksaker allt möjligt + hon har en boll som man lägger godis i som hon försöker ta ut men kablen var bättre
någon som har ett bra knep om man kan spray nått på kablarna eller nått?? tyvärr så sitter jacket till internet i hallen där hon är när jag ska ut en snabbis
Det finns ett medel man kan spraya så biter dom inte på saker men det funkade inte på min han slickar i sig medlet:S sen senare fortsätter han bita .. Men den andra hunden tycker att doften är obehaglig..
Men fungerar citron ?

Har aldrig haft problem med det :) Har en Shi tzu som snart är ett år men han har aaaldrgi bitit på nått ;P

Min lilla valp har också en förkärlek för trähörn :) så fort hon satt sina små tänder i nåt, så droppar jag på tabasco (på trät alltså!)! Sen lämnar hon det stället ifred för alltid!
Hörde av en att man kunde göra det men hon va inte säker på om det funkade .. Då ska jag också testa det :).. Testade citron iför går å har inte sett honom bita iallafall.. Men nu har den andra också börjat ..