Eurasier - Lite frågor
Har läst på en del om hunden men har ändå en del frågor om denna vackra ras, ni som haft/har någon hund av den rasen får gärna svara så mycket som möjligt!
1. Är det en bra förstagångshund?
2. Fungerar den att ha i en lägenhet, 2:a eller 3:a?
3. Hur fungerar den med andra djur - katter, smådjur, andra hundar?
4. Är de sjukdomsdrabbade? I så fall, av vilka sjukdomar?
5. Bör man köpa valp eller en äldre hund som första hund? Hur gammal är valpen då den är mogen nog att lämnas ensam i några timmar och så?
6. Ungefär hur mycket kostar en eurasier i månaden? Mat+försäkring.
Kommer nog på fler frågor så småningom, men svara gärna på dessa. Har läst en hel del om allt detta redan men vill höra fler åsikter!
1. Finns ingenting som heter det enligt mig
Skriv hellre vad du tänkt göra med hunden, vilken typ av mentalitet du söker och vilka egenskaper du vill/inte vill ha.
2. Alla hundar går att ha i lägenhet. Det är ju snarare en fråga om vad man själv tycker är bekvämt format på hunden om man bor trångt.
3. Helt beroende på individen och hur du som ägare vänjer hunden med andra djur/barn. Har dock ingen utpräglad jaktinstinkt.
4. Nej.
5. Fördelen med en valp är att du har mycket större möjlighet att "forma" hunden, nackdelarna är att det är just det du måste göra - träna allt från inkallning till rumsrenhet. Fördelen med en vuxen hund är att den redan är rumsren och har en grunduppfostran om du har turen att hitta en sådan omplacering. Nackdelarna kan vara många med en omplacering, hunden kan ha massor med problem i bagaget som man måste vara beredd att jobba med.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Tack för snabbt svar!
1. Hmm, okej… Jag har förstått att själva temperamentet borde passa min livsstil men det jag är ute efter är om den har relativt enkelt temperament och inte är så hemskt krävande. Alltså lätt att uppfostra, ha pli på. Vill inte råka ut för en hund som bestämmer över mig.
2. Men vissa stora hundar kan väl ha lite svårt för små utrymmen, även om man motionerar dem ofta?
3. Okej, fint.
5. Ja, det är sant. Men som sagt, hur länge är valpen "valp" så att den behöver ständig uppsikt och inte kan lämnas ensam? Jag kommer plugga och vara borta några timmar om dagen så den längsta tid jag kan ge en valp är sommarlovet på två månader… Vilket kanske inte räcker?
Vad kul att du funderar på Eurasier! :) Jag har själv en grabb på 4 månader, det är min första egna hund :) Jag utgår ifrån hur min egen hund är mest, men också lite efter vad min uppfödare berättat om rasen o hur jag upplevde hennes vuxna 8 hundar då vi träffade dom.
1. Är det en bra förstagångshund? Det tycker jag absolut. Han är väldigt lätt att ha o göra med. Åker med i bilen utan gnäll, finner sig i att vara ensam, o gjorde det direkt. Väldigt lättlärd, ibland blir jag så otroligt imponerad över hur fort han lär sig saker :O
2. Fungerar den att ha i en lägenhet, 2:a eller 3:a? Yes, vi har en trea, o till ena sovrummet är det avstängt så egentligen kan man väl säga att han har tillgång till en tvåa.
3. Hur fungerar den med andra djur - katter, smådjur, andra hundar? Vi har kaniner som han funkar bra med. Han har varit på golvet tillsammans med dom, skällde lite först, men sen förstod han att det inte var något att härja om. Han låter dom gå/springa hur dom vill, han tittar lite förundrat ibland. Alla katter vi träffat hemma hos folk nonchalerar han bara, inget skäll eller gnäll där.
4. Är de sjukdomsdrabbade? I så fall, av vilka sjukdomar? HD förekommer, men köper man av en bra uppfödare som röntgar sina djur o avlar på bra djur, så är inte risken större att de drabbas av sjukdomar än någon annan hund, skulle jag säga. :)
5. Bör man köpa valp eller en äldre hund som första hund? Hur gammal är valpen då den är mogen nog att lämnas ensam i några timmar och så? Jag instämmer med Eros svar. Jag valde en valp, då jag ville ha en hund som jag själv kunde uppfostra o forma från noll, utan att den kunde ofog eller annat dumt innan ;)
Vår valp på 4 månader kan vara ensam 2 timmar åt gången. Klarar mer gör han väl, men det är väl inte att rekommendera att lämna valpen så länge. Men fördelen med Eurasier är att de gärna följer med på precis allt, så han är med oss Jämt i princip.
6. Ungefär hur mycket kostar en eurasier i månaden? Mat+försäkring. Maten beror ju på vilken mat man väljer. Det är svårt att säga exakt. Vi har ju en valp så jag vet inte helt hur mkt en vuxen äter, så jag passar på den. Vår försäkring kostar 180 kr i månaden om jag inte minns helt fel. Vet inte exakt vad vi valt för försäkring såhär på rak arm, men lägsta självrisken iaf, o det som uppfödaren rekommenderade, som skulle vara lämplig för just vår ras :)
Jag kan verkligen rekommendera Eurasier, jag har aldrig tvekat om rasen, o alla som träffar honom blir helt förtrollade av hans charm! Han är väldigt utåtriktad o framåt. Av vad jag hört från "Eurasier-folk" så älskar de oftast att åka bil, och andra hundar, och det stämmer i varje fall in på vår hund. Älskar folk, andra djur o livet helt enkelt. Tjurar aldrig, utan håller humöret uppe vad som än händer liksom! :)
Guuud vilken lång text..
Taci: Åh, vilka härliga svar… Och ursöt hund! Det jag är mest osäker på är tiden och pengarna. Jag kommer plugga på högskola när jag tänkt skaffa hunden och ibland lär det ju bli flera timmar på skolan. Har dessutom hört om problemhundar som behövt veterinärvård gång efter gång och därför kostat väldigt mycket pengar, det har jag inte råd med… Så jag ska nog fundera lite till.
*puttar lite otåligt på nya svar samt svar på följdfrågor*

1. Är det en bra förstagångshund?
Nej, det anser iaf inte jag. Fast det är helt beroende av vilken ras som är mest framträdande i den faktiska individen. det är ju trots allt en trevägskorsning som bottnar i en enmanshund
2. Fungerar den att ha i en lägenhet, 2:a eller 3:a?
Visst funkar det om man inte vill vara hemma. det är en aktivitetskrävande ras.
3. Hur fungerar den med andra djur - katter, smådjur, andra hundar?
Helt beroende på om man är tillräckligt kunnig om rasens och kan uppfostra den rätt.
4. Är de sjukdomsdrabbade? I så fall, av vilka sjukdomar?
Samma som andra raser men det finns många som har överkänslighet
5. Bör man köpa valp eller en äldre hund som första hund? Hur gammal är valpen då den är mogen nog att lämnas ensam i några timmar och så?
Helt beroende på egen kunskap? 1:a hund finns det inget standard svar på allt beroende på en själv! Mogen att lämnas hemma är individuellt. Å andra sidan är inte en eurasier en hund som är lätt att lämna själv då den är oerhört flockberoende och en enmanshund så en valp av rasen ger ett bättre utgångsläge.
6. Ungefär hur mycket kostar en eurasier i månaden? Mat+försäkring.
Lika mycket som de flesta hundar, ca: 1000kr/månaden och 1000-1800 i försäkring
Men hade du inte planer på att flytta utomlands? Varför inte vänta tills du vet vad som ska ske i ditt liv. Just eurasier är som sagt mycket flockberoende och svåra att sedan lämna vidare till andra.
Och att tillägga är väl att mina föräldrar just nu har en eurasier som är precis raka motsatsen till Tacis. Chowchow är ju dessutom en reserverad vakthund så att säga att rastypiskt för en eurasier är framåt är kanske inte hela sanningen.
Tack Nicciz!
1. På vilket sätt är den inte en bra förstagångshund?
2. Hur menar du med att inte vilja vara hemma. Jag har förstått det som att eurasiern är "känd" för att behöva relativt lite aktivering.
6. 1000-1800 om året då eller? För jag har sett att den kostar ca 200:-/månaden i försäkran, iaf hos Agria.
Ja, jag kommer antagligen flytta utomlands. Har dock kollat upp hur det är att ha med hund och det är bara vaccinering samt pass som behövs. Jag lär också volontärarbeta utomlands i 5 månader men då kan min bror ta hand om hunden, antagligen min syster och mina föräldrar också om det behövs. De lär ju få träffa honom/henne flera gånger innan jag åker (det blir femte året i mina studier, dvs om fyra-fem år) så förhoppningsvis är den trygg med dem.
#7, varför är det inte en bra förstagångshund?!
Självklart kan inte alla hundar i samma ras vara likadana, så att deras eurasier är motsats till min säger ju ingenting egentligen.
O 1000 kr i månaden för en hund? :O Min kostar inte ens i närheten av 1000 kr..
Känns lite märkligt o säga "som de flesta hundar", jämför man en Chihuahua o en grand danois lär det skilja grymt mkt i matpengar ;D

1. Det är en en ganska krävande ras att ha som första hund. Det är trots allt en spets med allt som hör till dem ;P
2. Jag antar att det fortfarande är en ganska stor variation bland idividerna eftersom det är en oerhört ny ras som egentligen är en trevägskorsning. Och att det beroende på vilka rasdrag som är mest framträdande kan variera i motion. Jag har iaf bara upplevt motionskrävande varianten. Men är chow-chowen mest framträdande kan jag tänka mig att den inte kräver lika mycket.
6. Det är oftast halvårsförsäkringar. tex mina föräldrars eurasier har en halvårsförsäkring på 980kr i If (tror jag) jag är inte hundra men så mycket varierar det inte mellan försäkringsbolagen. Vår vovve kostar 1980/år i försäkring. nu är ju han några kilo tyngre o kostar lite mer då.
Mitt tips är kontakta Eurasier klubben o flera uppfödare och försöka få hälsa på och i vissa fall kan dem även tänka sig att låna ut på prov. Eller komma i kontakt med deras köpare och träffa så många individer av rasen som möjligt. Du kan även få numret till mina föräldrar om du vill prata med dem om hur den är. Dem bor ju tyvärr 30 mil neråt just nu så att hälsa på är ju lite långsökt.
#10, har du haft en själv?
Bara av ren nyfikenhet, vilken kennel kommer dina föräldrars hund ifrån? :)
Nu kanske det blev lite OT, eller? Sorry i förväg isf (;

#11 Ja faktiskt flera. Även samojeder mfl. Får man skriva ut kennlar? Det handlar iaf om två olika svenska och en dansk. Båda de svenska är registrerade mellansvenska kan man väl iaf säga.
Har du haft flera än den du har nu?? Och hur stor erfarenhet har du av andra raser? Alltså vad jämför du din hund med?
#12, det antar jag att man får? Det är ju inget illa som skrivs, bara av ren nyfikenhet var vovven kommer ifrån, varken bu eller bä liksom :)
Nej, det här är min första. Vad jag hade för erfarenhet av andra raser? Vadådå? Jag jämför inte, som jag skrev förut så utgår jag ifrån min egen hund samt uppfödarens hundar o allt jag läst på eurasier-forum om andras hundar.
Jag blir alldeles förvirrad nu. Har läst på massor med forum, på massor med infomationssidor och på Svenska EurasierKlubbens hemsida och alla säger precis samma sak… Att det är en bra familjehund som kräver relativt lite aktivering, är lätt att ha att göra med och inte har någon utpräglad jakt- eller vaktinstinkt.
Funderar också över uppfödaren, för sånt spelar ju rätt stor roll.
Och undrar fortfarande vad du, Nicciz, menade med "Visst funkar det om man inte vill vara hemma."?
#14, det är även den uppfattningen jag fått av rasen :)
Kan verkligen rekommendera uppfödaren vi köpte vår hund ifrån. Du kan väl PM'a om du vill ha namnet, vet inte hur det var med att nämna kennlar här..? :)

Jag kom på en ras som kanske faller dig i smaken och som faktiskt är mer (enligt mig) en nybörjar hund… keeshond
Men svara på mina frågor! :P Jag förstår inte riktigt var du fått det du skriver om. På alla sidor jag läst står det att de är så bra första hund.
Kopierar några citat som jag ser överallt!
"Den har visat sig vara en idealisk familjehund p.g.a. sitt lugna sätt och passar bra in i alla vardagliga situationer och är i de flesta fallen en lämplig förstagångshund."
"En eurasier har inga stora krav på sin ägare utan ett "normalt" familjeliv med "normal" motion och nära kontakt med sin familj är fullt tillräckligt för en eurasier. Är man en aktiv familj så hänger en eurasier med på det och är det den mer stillsamma familjen så är den också nöjd med det, det viktigaste för en eurasier är att den får vara med, då är den nöjd."
"Eurasier är en självsäker, lugn hund med en hög retningströskel.
Den är vaksam och uppmärksam utan att vara skällig."

Jag svarar ju på dina frågor. Jag säger bara att dem eurasier vi haft i familjen har gjort att jag är av en annorlunda åsikt än vad du läst dig till. Jag förstår inte varför du blir så avig mot att jag har en annan uppfattning, än det som skrivs av uppfödare och inbitna ägare på internet ;P
Jag säger även att det är en bra idé att träffa så många hundar som möjligt av den rasen för att få spektrat. En eurasier är en precis nyligen godkänd blandrashund. En trevägskorsning. Självklart finns det ett större spektrum av hur dem är. Det finns individualitet inom alla raser, men kanske lite större i en ras som inte ännu är så arbetad med.
Även den hunden jag har nu beskrivs som en idealisk familjehund och barnvänlig, och inga större motionskrav, eller höga krav på sin ägare. Skäller inte osv, osv. Men likförbenat skulle jag knappast rekommendera den som 1:a eller hund. Jag vet flera sådana raser.
Jag skriver ju tråden igenom att du ska göra din egen uppfattning, men ändå är du bara tvär. Jag skrev även att du är välkommen att ringa till mina föräldrar, dem har en till nu.
Men jag tycker att hela tråden blev trist eftersom det enda du verkar vilja höra är bekräftelse på att det är en bra första hund, och när det kom en annan åsikt så blev det bara försvarsinställning.
Jag tycker jag försökt säga massor av tips, men känner inte att det mottas alls. Så jag struntar i att fortsätta.
Haha, men det jag kommenterade var ju två frågor du inte svarat på, dels vilken uppfödare ni köpt från och dels (skriver frågan för tredje gången):
Och undrar fortfarande vad du, Nicciz, menade med "Visst funkar det om man inte vill vara hemma."?
Såklart jag läser det du skriver och tar det till mig, men jag vill ju ha argument till varför det inte är en bra förstagångshund och varför jag borde skaffa någon annan.
jag har läst att det är en bra förstagångshund + lägenhetshund iaf :P
Jag har samma uppfattning om rasen som Taci.
Har läst mycket, pratat med uppfödare och varit hos en på besök, planerar nämligen att skaffa en.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Fråga: Vilken uppfödare ni köpt från
Svar finns i #12 Det handlar iaf om två olika svenska och en dansk. Båda de svenska är registrerade mellansvenska kan man väl iaf säga. Eftersom ni vinklat det till att det skulle handla om dåliga uppfödare, eftersom hundarna avviker från er uppfattning anser jag inte att de bör jhängas ut här. Med tanke på att det är två av Sveriges ledande uppfödare på eurasier.
Fråga: Hur menar du med att inte vilja vara hemma. Jag har förstått det som att eurasiern är "känd" för att behöva relativt lite aktivering.
Svar finns i #10 Jag antar att det fortfarande är en ganska stor variation bland idividerna eftersom det är en oerhört ny ras som egentligen är en trevägskorsning. Och att det beroende på vilka rasdrag som är mest framträdande kan variera i motion. Jag har iaf bara upplevt motionskrävande varianten. Men är chow-chowen mest framträdande kan jag tänka mig att den inte kräver lika mycket.
Ah, okej, förstår att du inte vill hänga ut dem. Skulle uppskatta om du PM:ade mig, om det är okej? Vore intressant att veta om jag sen ska välja uppfödare…
Jag förstår fortfarande inte din forumulering, det är antagligen jag som är dum men förklara igen.
"Visst funkar det om man inte vill vara hemma."
Menar du att hunden kan vara i lägenhet men att jag inte kan vara hemma samtidigt? Eller vadå "om man inte vill vara hemma"?
Kom på en till fråga; luktar eurasier mycket?
#24, hur menar du?
Alltså, hundar har ju en speciell lukt men vad jag vet luktar vissa raser mycket mr än andra. Själva hunden alltså, inte avföring eller så. Golden och labbe luktar, enligt min erfarenhet, väldigt mycket t.ex.
Vill bara tillägga att rasen är oerhört flockbunden i liknelse med en Alaskan Malamute. Den vill gärna stå nära flocken hela tiden och alltid följa med överallt. Har en vän som har 4 stycken Eurasier och jag kan säga att dem är beroende av flocken och gör liksom Ludde, ylar inomhus när dem lämnas ensama. Kanske en individuel sak hos den rasen men skriver bara den erfarenhet jag har av den.
#26, jag tycker inte Eurasier luktar nåt särskilt iaf :)