Dvärg - golden?!
Idag när jag var ute o gick med vovven träffade jag på en tant, som påstod att det finns sk. "Dvärg-golden retriever". Något jag Aldrig hört om, o blev ganska paff. Hon sa att det fanns "stora Golden", och små, så kallade "Dvärg".
Är detta verkligen sant? :S
#0 Tror absolut inte att det är sant. Jag sitter och småflinar lite här hemma ^^
Neee, det tror jag inte på! Har aldrig hört talas om.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Asgarv… den tanten har nog tomtar i mossen
//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike
Haha.. som jag trodde ;D Visste inte riktigt vad jag skulle säga, kunde ju inte bara häva ur mig att "Du ljuger!!" ;)

Kan det inte vara så att hon tror att Tollare är dvärggolden?
#5 Eller kanske valpar *tihi*
//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Aldrig heller hört och tror inte på det ;)
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Haha nä det har jag inte hört talas om :P Undra vart hon fått sin information ifrån

Tyvärr så existerar faktiskt dessa http://miniaturegoldenretriever.net/
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

För fler sidor med dvärg golden så kan ni googla på Miniature Golden
_**/Mvh Anne
… Jag är mållös. Vilken vis tant du stötte på Taci!

- VA? Vad är detta för skämt? Aldrig hört
Josefinejumpforjoy.blogg.se
#9 det är ju blandisar… inte renrasiga…
kopierat från sidan: Our miniature golden retrievers are currently 62-75% golden retriever.
Min Åskar är 75% papillon (även om det inte syns) så då kanske jag kan kalla honom "stor papillon" då 
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

#13 nej jag vet att de inte är renrasiga men de kallas ändå för dvärggolden/Miniature Golden
_**/Mvh Anne
de kan ju kallas vad som helst men det existerar ingen ras som heter dvärggolden så tanten TS pratat med hade ju fel 
/Ingalill
#15 men till viss del hade hon rätt?
#16 det tycker jag inte… det är en blandras, inget annat:)
det är lika fel som att jag skulle kalla min för papillon för han har ju samma andel av det som dessa "golden" har golden i sig *s*
/Ingalill
#9 haha där ser man. Då kanske det blir en "riktig" ras senare.
Hon sa väl aldrig att det var en renrasig hund?
… att det finns sk. "Dvärg-golden retriever"
Så kallade. Det är väl inget inkorrekt med det? Det finns ju så kallade dvärg-goldens. Eller?
#19, det var jag som skrev så kallade nu bara, hon sa aldrig "så kallade" ;) Haha gud vad petigt det lät.. men hon lät väldigt säker på sin sak iaf ^^

Haha det finns folk som är helt övertygade om att schabrador är en riktig ras också
_**/Mvh Anne
#19 enligt mej så är det inkorrekt… det finns ingen "liten" golden utan det finns en blandras som liknar golden pga att den är blandad med det… för mig är det en väldigt stor skillnad… kalla dem istället för "goldenblandning i litet format" så är det mer korrekt…
annars ska alla med blandisar kalla sina hundar för den ras de innehåller mest… en blandis är en blandis och inget annat!
/Ingalill
#20 så tolkade jag det.. att hon sagt att det fanns stora golden och små golden:)
/Ingalill
#22,23, yes, precis så sa hon faktiskt, nästan ordagrannt ;D
Håller helt med i det du skriver om blandraser :)

Miniatyre golden är blandraser med mkt golden i. Men tanten kan ju faktiskt ha stött på en renrasig golden som är dvärgväxt. Och sedan trott att det finns såna.
Finns ju ett och annat exemplar av dvärgschäfer, men dessa brukar inte bli så gamla.
#22 håller med om det du skriver.
Finns ju även andra blandningar som kallas "roliga" saker.. Labrador + pudel. Labrapoodle eller vad de nu kallar dom.
Många verkar lägga till ett poo eller liknande när det finns pudel i blandningen. Har för mig att jag sett nån Shih tzu och pudel blandning som blev shihpoo eller liknande. Men det är ju fortfarande en blandning :)

#21 är inte schabrador en riktig ras
trodde den var äkta soffhund eller något… nej, jag skojar. 
Men jag har en schabrador som hm. flyttat till min finsoffa. Matte har blivit snällare med åren (bytt den ljusa tygsoffan mot en mörkbrun skinnsoffa istället, passar bättre med barn och hund)
Däremot är det roligt med denna sajt, man lär sig alltid något nytt, som idag med dvärg golden (även om vi konstaterade att den är blandras)
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
#27 haha ja, och min är en katthund
Han vill gärna försöka klättra i klösträdet, sätter sig under kattbänken när han vill ha mat, jagar gärna solkatter på väggarna osv ;p
/Ingalill

Haha.. det har jag aldrig hört talas om.
#28 hahaha en renrasig katthund :P
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#30 haha ja, man kanske skulle försöka regga honom som det *asg* Kan se framför mig hur SKK tittar på ansökan och sen slänger sig på telefonen för att ringa hispan 
/Ingalill