Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 6308 ggr
[Caroline92]
1

Cavalier som hårar..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Jag har ett litet "problem". Jag har en, enligt mig, världens mest underbara å gulliga å söta hund :) Hon är en Cavalier King Charles Spaniel, och jag skulle så gärna vilja ha en till i framtiden, men saken är den att hon hårar SÅ mkt!  Hon hårar så mkt som en vanlig hund gör under en fällperiod, tänk er då när det är fällperiod med henne :O

Så min fråga är, är det normal att hon fäller så mkt? Eller har hon kanske brist på någonting? Väldigt tacksam för svar :)

SaraC
0

Är ju svårt att veta vad just du anser är mycket Glad

Hur är kvaliten på pälsen? Glansig och fin? Matt och livlös?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Caroline92]
0

#1 det är mycket, väldigt mycket! Man klappar henne i en minut sen är hela svarta tröjan full av vitt. Om man typ kliar henne på låret (vilket hon älskar) så har man plötsligt en matta av päls.

Den är inte glansig, men inte heller matt, den e typ mitt emellan =P

Bullan
0

Hon kanske behöver ett annat foder? Hud och päls är det första stället man kan se om fodret är otillräckligt för just din hund.

En del hundar tar bättre upp näringsämnena ur ett foder och andra ur ett annat.

Många ggr är det fett som de får för litet av också, animaliskt fett ska det vara för att de ska kunna ta upp det i kroppen. Många vitaminer och mineraler är fettlösliga, och kräver därför fett för att tas upp i kroppen.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

[Caroline92]
0

#3 Jo, jag har funderat på det med. Det fider vi använder till Dharma är Royal Canin MINI Light, och det ska väl vara bra nog..?

Kristina-
1

Cavaliererna hårar mycket , jag har haft egna och kompisar som haft. Klart att det kan bli ännu mera om hunden har någon brist eller är sjuk, men normalt så hårar dom mycket också.

myhombrero
0

Jag tycker inte alls att cavalierer hårar mycket. Inte om man jämför med raser som Schäfer, Labrador mm.

Jag har 3 och upplever inte alls det som du upplever. Jag dammsuger en gång i veckan. När vi hade stövare var jag tvungen att dammsuga varje dag.

[Caroline92]
0

#5 Okej..

#6 Okej, 1 gång i veckan damsuger jag också, fast jag behöver eg. varje dag typ =P

Bullan
0

Ja, då säjer jag bara Furminator!!!Flört

Har en och den är verkligen kanoners till både katt och hund. Den är så bra som reklamen visar. Allt löst hår lossnar. Men jag rekommenderar vattensprayflaska att spraya pälsen med då man kardar med denna, för döpälsen är jättestatisk.

På mina långhårskatter drar jag av 1gång/mån ca, och de löser däremellan väldigt litet päls. På hund ska det vara likadant. Har inte hunnit prova än då min vovve bara är 15v, men hans uppfödare använder den flitigt och är supernöjd.

Furminator

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

[Caroline92]
0

#8 Det låter intressant! Ska snacka med mamma så kanske vi kan köpa en sån :) Tack för tipset!

/C

gejsa
0

Det finns någon annan sorts kam som tar bort underull på djurmagazinet som är extrapris nu. Undrar om den kan vara bra.

Vad kostar den du rekomenderar i #8#?

[Caroline92]
0

#10 Okej.. mellan 379-539 kostar den beroende på storlek.

/C

gejsa
0

Då är den på djurmagazinet billigare när det är extrapris. Under 300 kr var det nu. Undrar vilken som är bäst.

gejsa
0

Den här furminator kan man väl inte köpa i Sverige eller?

[Caroline92]
0

#12 #13 Okej.. njae, man får nog beställa den tror jag, jag hittade iaf den här sidan http://www.swecat.com/search.php?keyword=Furminator

/C

Bullan
0

Jag lovar att Furminatorn är värd varenda krona!!! Det räcker med den minsta modellen ocksåSkrattande

[Caroline92]
0

Mamma ska beställa den när hon kommer hem :D tack så mkt för tipset! Glad

/C