Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 4239 ggr
[jakke94]
0

kamphundar, amstaffer och pitbulls ?

hejsan,

Jag själv har inget emot forntida kamphundar då jag anser att dessa hundar itne har något fel alls. Vet att många tycker ett förbud mot dessa hundar borde införas, detta tycker jag absolut inte!
Dessa hundar är ju egentligen jättesnälla och älskar människor.
Men tyvär så skaffar ju många en forntida kamphund för att vara cool.

jag undrar vad ni tycker om dessa hundar?

jag har nära kontakt med en engelsk staffe som jag skickar med en bild på :)

sen tycker jag det är fel att kalla dessa forntida kamphundar för pitbulls då ordet pitbull ger dåliga vibbar för många :P

[jakke94]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här kommer bilden på en engelsk staffe som heter doris :)

HolyFuck
0

Hundar är hundar, oavsett raser. Alla ska behnadlas efter vad om passar individen bäst. Spelar ingen roll vad för ras, hos fel ägare skulle vilken hund som helst kunna förstöras.

[jakke94]
0

#2 håller med dej! … men en del folk dömmer ju rasen och inte ägaren :P

dåligt liv i denna tråden :P ingen som har några åsikter ?? XD

gejsa
0

#3# För att inga svarar beror nog mest på att vi har skrivit så många trådar om detta innan. Sök så finner du säkert några. :)

kerstinjo
0

Hundar är hundar, och Töntbullar är Töntbullar!

Så sant gejsa.

Kerstin 

anaprincess
0

tycker det är vackra hundar och jag har en stor respekt för dom. Kan nästan säga att lite rädd för dom är jag. fast vet inte vad jag ska tycka om det här direkt.

anaprincess
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

fick inte med videon

Nikka
0

Jag känner tre st American Staffshire terrier, och de är hur fantastiska som helst. Jätteglada, jättekeliga och verkligen människoälskare! Det är synd att folk har sånna fördommar mot just sånna där raser.

MalinLarsson
0

Jag har inga fördommar mot rasen, men "dessvärre" mot ägarna…. så fort jag ser någon (ung)som går med en amstaff. el. liknande, så tänker jag automatiskt  att personen ifråga känner sig "cool" med en sån hund.

Fast alla amstaff/f.t. kamphundars ägare har ju inte sin hund för att vara cool eller få "respekt", det vet jag. Men ändå dömer jag alla över en kam tyvärr.

Det värsta av allt är när man ser någon som går runt med en j*vla megakedja som koppel, då blir jag förbannad, för då vet jag att min fördom just besannats…

pippa__
0

#9 Hihi oj, vilken motsats jag är till din bild.. =)

Jag är 23 år, har en pitbull på 8 månader, som koppel har vi typ en sytråd :P Hon drar inte runt mej i någon kedja inte ;)

[jakke94]
0

håller med dej! tycker itne det är ok och ha stora kedjor som "koppel" till sin hund, även hur stark den än är.
men däremot har jag inget emot ett nithalsband :P det kan jag faktist tycka e fint på raser :)

pippa__
0

Nja, tycker ärligt talat det är lite töntigt att ha det på dom. Häftigare på en Chihuahua :P

HolyFuck
0

varför är det inte okej att ha kedjekoppel? Eller syftar ni på typ stora kättingar?

pippa__
0

Jag menar en hel kedja (halsband + koppel i ett) typ en kedja du kan använda till att låsa fast cyklen med..finns folk som har sådana. :/

HolyFuck
0

hmm, det låter inte så vettigt jue.

MalinLarsson
0

#13 vi snackar STORA kedjor, typ sånna jag knappt orkar lyfta…Glad

#10 Skönt, behövs fler som du!!

Har själv en sk. kampras och jag vet att de är världens snällaste, jag vet att min 3åriga dotter är säkrare bland vår ras på utst. än bland chihuahorna. Därför blir jag så arg när folk går runt med dessa stora kedjor m.m. då folk som inte känner rasen får mer fördommar för den

Marylojs
0

Du behöver läsa på lite… Det är inte ett dugg fel att kalla en pitbull för pitbull, för det är precis vad det är, precis som golden retriever eller schäfer. Amstaff är en annan ras och staffe en tredje. De är avlade för kamp, och är därför kamphundar precis som en jrt är avlad för jakt och är en jakthund. Det är inget fel eller konstigt med det. 

Rasernas stora problem är just okunniga förespråkare som intensivt förnekar rashistoriken och vägrar erkänna vad deras gullesnutt har i blodet, även om det kan vara världens snällaste hund.

anaprincess
0

Min uppfattning om man surfar runt på youtube tex och söker på pitbull är att det är mer en status/matk symbol där i usa än vad det är här i sverige. Tack och lov får man väll säga för i usa värkar dom vara helt galna med sina pitbulls :O dom tränar dom till levande muskelpacket och har gigantiska nithalsband med långa taggar på och gör allt för att trigga hunden till anfallas situationer 'ryser'. Videon i inlägg #7 är ingenting i jämförelse till vad som finns där på YT

Mischa
0

%18 i usa är rasen betydligt mer mångfaldig än här.

Man anordnar en massa tävlingar för hundtypen, rasen är mer utbredd inom fler områden ex. terapihund.

Att träna hunden till muskelpaket ser jag inget fel i, bättre än att den får ligga hemma i soffan.

≧◔◡◔≦

spiritedaway
0

Jag tycker att det är synd att de fått de rykten de har. För med rätt ägare är dom hur snälla som helst. Problemet är bara att många skaffar en sån hund för utseendets skull, för att de ser coola ut och så har de ingen aning om hur de ska uppfostra.

Men det gäller ju alla raser… en Chihuahua med dålig uppfostran kan ju vara rätt otrevlig den med t.ex.

Istället för att förbjuda raser borde det införas lag på att man måste gå hundkurser.. Kanske t.o.m göra något slags prov innan man ens får skaffa hund? Ett bevis att man är redo att skaffa hund eller nåt..

Zebben
0

#17 Bra skrivet!

Jag har lika svårt för folk som spottar efter kamphundsraserna som jag har för kamphundsägarna som inte vet vad de faktiskt har i snöret. Visst är dessa hundar världens goaste, men de har också gener som man inte kan glömma bort.

anaprincess
0

#19 Grejjen med att dom tränar dom så är ju för att dom ska se mer skräkinjagande ut och sen klararar dom inte av att hantera hunden. Nu menar jag så kallade gäng pitbulls. Att träna sin hudn till muskler för hälsans skull och för att dom ska kunna utföra ett arbete bättre är det inge fel med.

IdaS-A
0

#17 bra skrivet.

Vad ska man kalla en pibull för om inte just pitbull? här kan du läsa mer om amerikansk pitbullterrier http://www.pitbull.nu/

ElinLilja
0

Denna diskution om pittbull och amstaff kommer endast att ta slut då världens befolkning avlat fram en ny ras som kommer att bli den "farliga hunden."

Så är det och det får vi leva med, den ända jag och alla andra pittbull och amstaff ägare har för uppgift fram tillsdess är att visa vilken underbar ras det är och att dom är långt ifrån farliga. Dom är avlade för kamp (speciellt pitbull då amstaffen är mera show och utställnings inriktad) dock betyder det inte att alla vill kampa eller att dom skulle vara helt inriktade på det. Om man ställer t ex en jakras emot "kamrasen" amstaff skulle jag säga att det är svårare att få fram kampen i amstaffen än det är att få fram jaktinstinkten i en jaktras. Och då menar jag inte en dragkam med ett stor knutben eller nåt utan kamp där hunden är ute efter att "döda"

Alla hundägare måste ta ansvar för sina hundar men vi som äger hundar som andra människor har dålig erfarenhet utav och inte tycker om pga (oftast) media har ännu större avsvar för att få dessa raser accepterade. Det värsta jag vet är att folk tror att bara för att man har en vanlig ras behöver man inte ta lika stora ansvar för sin hund. Jag t ex har en oerhört respekt för små raser och speciellt små terrier och taxar dock släpper dessa ägare ofta fram sina hundar till höger och vänster för dom är ju så små, söta och helt ofarliga men skulle jag göra det med mina större men dock så söta och världs snälla amstaff skulle det bli ramaskrik och hon skulle minst vilja käka upp dom!

Man ska inte dra alla hundar över en kam för dom är individer och dom blir vad vi människor gör dom till. Dom har sina gener och det kan vi aldrig ta ifrån dom alla hundar är avlade för en sak och det kommer alltid finnas i dess historia dock kan man alltid på lång sikt ändra människors åsikt om en ras om vi människor tar vårat ansvar och endast avlar på bra individer som kan tillföra endats bra saker i aveln. Sluta korsa åt alla håll, sluta avla för våran egna skull och bara för att det är kul att ha valpar. Ta ansvar och avla för att rasen ska bli bättre och bättre istället för att förstöra den.

Amstaff är en underbar ras, dock ingen lätt hund och tyvärr har dom fått en stämpel av oss människor för att vi människor valde att avla just dom för en "sport" som gick ut på att kampa till slutet för att det var av människans intresse! Det är bara att sucka och banna folket själva för att vi är så trångsynta…..

kerstinjo
0

Det har varit så många trådar ang kamphundar, så jag har inte läst igenom svaren.

Men jag lägger i denna insändare från Aftonbladet.

Insändare dagens AB.

Mycket tänkvärt!

"Vi hundar blir bara vad ni människor gör oss till"

INTE FÖDD TILL KAMP Bimbo gör ett inlägg i kamphundsdebatten.

Jag ska vara en av de farligaste hundarna tydligen. Jag är en renrasig amerikansk pitbullterrier, importerad från USA. Jag kan visa att jag är renrasig för jag har en stamtavla hemma som är så lång som sex generationer.
  Jag finns på jorden av en anledning: för att ni skapade mig! Och ju farligare ni gör mig, desto fler av min ras hamnar i fel händer. I händer som lär oss fel saker.
  Vi vet inget om kamp förrän ni lär oss!
  Vi är av rasen terrier - det betyder att vi har en vilja som är starkare och större än vissa andra rasers. Men det gör oss inte till onda hundar!
  Rädslan för oss är det som gör oss onda. Rädslan att vi är farliga är det som gör oss farliga.

Vi finns här för att ni skapade oss och för att ni ville ha oss här. Men när ni börjar tappa kontrollen över det ni skapat, föraktar ni oss och tänker inte på konsekvenserna av det föraktet.
  Vi är kanske utmärkta för kamp då vi har en smidig kropp, bra storlek, relativt stort gap, tjock hud och kort hår. Men även om vi vore den ultimata kamphunden är det på oss det gör ont. De är vi som får ta alla smällar, alla sår och alla bett. Det är vi som får sitta i burar, får dåligt med mat, inte får besöka veterinären när vi har ont och ofta lämnas i skogen för att dö.
  Jag var inte född till det där och jag har tur. Jag har tur som sluppit kamphundarnas hems­ka värld.
  En kamphund är ingen ras, en kamphund är en hund som hamnat i fel händer och blivit tränad till att göra något den tror är rätt, för att ni lärt dem det. Alla hundar kan bli kamphundar, det handlar bara om träning. Hur ska vi veta vad som är rätt och vad som är fel? Vi är hundar!

Vi är människans bästa vän. Och ändå sviker ni vår blinda tillit och vår villkorslösa kärlek.
  Ni gör oss till något vi inte är, bara för att ni kan. Bara för att ni har makten att göra det - makten att slå oss, ta bort oss, sätta på oss el-halsband, halsband med piggar inåt, munkorg… ja, säg allt ni människor har kommit på för oss hundar, bara för att kunna hålla kvar just den makten.
  Jag är inte född till kamp! Vi blir bara det ni valde att göra oss till! Och ju farligare ni gör oss, ju räddare ni blir för oss, desto mer makt ger ni åt fel händer!
  Låt oss nu ha en tyst minut för alla hundar som används eller har använts i kamp. Och för alla djur som far illa på grund av er människor.
Bimbo
  amerikansk pitbullterrier

Kerstin 

Noa-Nisse
0

och vissa tycker man ska förbjuda rasen?! det är ju helt knasigt!

efter man utrotat pitbullen utrotar man väl

rottisen, tillslut kommer det inte finnas någon ras

alls om man fortsätter så.

det okända gör människan rädd, och vad människan är rädd för, förstör dom.

kvittar vad det är! om det är en pitbull, varg,

björn eller en giftrom.

Medarbetare på Hundar.ifokus

rulda
0

Tusses flickvän är en amstaff och bättre hund finns inte enligt min mening. Hon e världens snällaste.

Men jag blir hellre ovän med en kinesisk nakenhund än en amstaff på samma sätt som jag hellre blir ovän med en huskatt än en tiger.

Men hunden blir till vad vi gör dom. Sen att kamphundar är bra på att kampa och att vallhundar är bra på att valla är en annan sak.

Bifogar en busbild på Tusse och Bella, kärleksparet nr 1

[jakke94]
0

din punkt;

det okända gör människan rädd, och vad människan är rädd för, förstör dom

det var värt och tänka på och jag tänkte det.. dem som vill förbjuda och utrota rasen.. undra om dem har träffat dessa kamphundar som inte vill ska finnas, eller bara läst om dem på någon nyhetssajt där en 12 åring blivit biten.. jaa.. :P

Noa-Nisse
0

#28! ja men visst är det så!! de har säkert inte

träffat en gosig pitbull, amstaff ja you name it.

utan bara läst om dem som "faaarliga kamphundarna som

lever för att döda, döda, döda"

Medarbetare på Hundar.ifokus

SaraC
0

Forntida?

Det är fortfarande lagligt med hundkamp i vissa länder. I de länder där det är olagligt används hundar ändå till kamp.

Känner inte många med hundar av dessa raser, men de jag känner är lika trevliga som vilken annan hund som helst. Så länge ägaren vet vad det är de har i kopplet och är väl medvetna om deras ursprung.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar