Klicka valp
Hej.
Ny som jag är på detta har jag en liten fundering som jag inte sett att ni diskuterat ännu.
När en valp klickertränas, lär man då in ett och ett moment åt gången? Tex ser till att sitt fungerar bra innan man börjar träna in ligg.
Eller ska man blanda olika uppgifter? Tex sitt och ligg, fast vid olika tillfällen då.
Har haft många hundar, men aldrig provat på klickerträng förut, så jag vill se till att allt blir rätt.
Jag är inte så van hundägare, har min första valp som snart är 6 mån. Men jag klickade allt han gjorde bra. Satte han sig klick o godis, låg han klick o godis. Allt han gjorde som jag tyckte var bra klick o godis. Efter ett tag byta jag ut klicket mot kommando och godis. Men då blev det en sak i taget, med några dagars mellanrum. För oss har det funkat jätte bra hitills. Han har jätte bra ögonkontakt o lyder kommandon för det mesta.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Klickar man för mycket av bara ett enda beteende (tex sitt) så kommer du få en valp som inte gör så mycket annat = svårt att få den att erbjuda andra beteenden att klicka, vilket ju är tråkigt! Man vill ju att den ska vara uppfinningsrik!
Gör liknande ovanstående talare och klicka allt du vill förstärka i början. Snart kommer valpen radda upp hela beteenderepertoaren för dig när den förstår vad som kan ge belöning och så kan du börja ha lite mer "selektiva" pass - typ bara klicka sitt och ligg ett pass och senare under dagen är det något annat som ger klick och belöning kanske.
//Lina

Okej, jag var rädd att det skulle bli förvirrande för valpen på nått sätt, att inte veta vad matte vill ha ut av den stunden.
Det är nästan roligt hur jag känner mig som en nybörjare, fast att jag tävlat i lydnad och tränat skydds under mina utbildningsår. Men detta med klickerträning är ju ett helt annat tänk, som lockar mig mer än det gamla ledarviset som jag är skolad i.
Tur att man alltid kan lära sig något nytt, bara viljan finns.

Viktigast är att variera platsen. Vill man träna in sitt och ligg samtidigt, så kan man i början träna ligg i vardagsrummet och sitt i köket tex.
Själv skulle jag inte klicka min valp så jättemycket, men så är jag heller inte så mkt för att träna in så mkt de första månaderna. Jag håller mig till inkallning och stanna.
Däremot ägnas mkt tid till att leka med hunden.
Min idol är Emily på Youtube, som kör just klickerträning.
Här var hennes hund (en av dem) 13½ vecka gammal:
//Lina
Min idol: http://www.youtube.com/watch?v=EJkO4xDUBS0 KLART VÄRT ATT SE!