Aktivering just efter Kastrering?
Vår Golden hane har för 5dagar sedan kastrerat sig. Och vi fick INGEN info av våran veterinärstation om hur man kan aktivera honom efter ingreppet.. hittils har vi bara rastat honom (kissat & bajsat sen in igen) vilket inte känns bra!! Men eftersom vi inte fick någon info så har vi inte vågat anstränga honom, eftersom vi e rädda att stygnen ska slitas upp.
Men en 30min promenad i lugn tempo borde man väll kunna gå med honom nu efter 5 dagar?
Hur har ni aktiverat era hundar efter kastration?

Knepigt at ni inte fick någon info…
Min veternär sa att man bör undvika hopp och inte låta honom springa så mycket de första veckorna.
Annars kunde vi promenera som vanligt, i alla fall några dagar efter.
Om du är tveksam, ring veterinären och fråga.

Vår grabb som kastrerades i augusti fick börja vara i hundgården som vanligt efter 3 dagar, motionen fick vi oxå börja med då. Han hade inga stygn som skulle tas dock. Finns det stygn, ta det halvliugnt till de är tagna. Koppelpromenader anser jag att man borde kunna gå, oim man tar det lugnt.
Lugna sanasade sökövningar, inlärning av trick som inte är så vilda av sig är oxå bra.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
tack för svar!!
Javisst var det skumt att vi inte fick info.. men dom är verkligen inte bra på vår station! närmaste efter den här i Lycksele är ju vännäs, o det är ändå ca 12mil enkel väg..
Jag gick en liten koppel promenad med honom på ca 20min med klövjeväska & fot träning, för att trötta ut hjärnan lite mer! Han har stygn som ska plockas om 5 dagar.. så vi får väll ta det lungt tills dess..

De hundar jag känt som kastreras har fått gå hur långa promenader som helst efter 2-3 dagar. Men då i koppel och utan hopp och lek.
Du kan ju lägga spår, så länge du inte gör det på underlag som han kan riva upp stygnen på. Lägg spår på gräs eller i skogen där det inte finns högt ris.
Vanlig aktivering hemma kan Du ju också utföra.
#4. okey! vad bra, då behöver jag inte oroa mig längre för vanliga promenader! Skönt!!
Att lägga spår har jag aldrig gjort, och att hitta gräs här uppe nu bli mkt mkt svårt ;P hehe!

Min hund gick upp ganska mycket ganska fort efter kastartionen, ett litet tips bara är att börja med lightfoder nu efter kastrationen.
Efter stygnen är tagna så kan du motionera och ha honom lös som vanligt igen! innan dess bör han inte gå lös iaf
#6, okej.. vår kille får mer än gärna gå upp lite i vikt då han är rätt mager.. Men ser vi att han får lite mer hull än vad han behöver, så får vi minska portionerna..
Vill inte byta foder, då det han äter idag är det enda hans mage verkar klara av.. men tack för tips! =)

Jag har hört att dom ska vara i princip helt stilla tills styngnen är borta, och sen börja sakta.. och efter 3 veckor får dom börja anstränga sig igen… Men det kanske är med tik, annorlunda med hane kanske. Får se vad vet. säger när Sting (tik) kastreras om en vecka.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
#8 ja berätta gärna vad din veterinär säger till dig när Sting ska kastreras..
#9 min hund är kastread och vetrinären sa att han skulle ta det lungt tills stygnen var borta och sedan sakta öka promenaderna igen, alltså bara ut och kissa o bajsa i ca 2 veckor. Vi gömde lite godis inomhus och sånt för att han skulle få göra någonting i allafall