Tik-tik, tik-hane?
Har en labradortik som blir nio år till våren. Till sommaren tänker vi skaffa en till. Ska man skaffa tik eller hane? Med tanke på att dom ska komma överens… funderar också över om alla hanar sticker så fort en tik i byn löper? Kastrerar man hanhundar? Synpunkter och åsikter mottages tacksamt.

När min förra tik blev gammal så skaffade vi en annan tik också och det var inga problem. Tar man hem den som valp brukar rangordningen gå automatiskt. En frisk hund skadar sällan en valp lika lite som frisk människa skadar ett barn. Valpen blir en del av flocken. Jag har aldrig haft en tik och en hane men de jag känner har haft stora problem två ggr om året, då de blivit tvungna att lämna hannen på hundpang för att inte få oplanerad tillökning.
som #1 sa så kan det ju bli problem vid löptiden såvidare man inte har en tik som är steriliserad eller en hane som är kastrerad.
vår hund fungerar utmärkt med både tikar och hanar. så jag kan inte säga någon fördel/nackdel det är ju likosm individen som gör hunden :)
Medarbetare på Hundar.ifokus
Hur de kommer överens är ju omöjligt att säga säkert. Den bästa kombinationen är oftast tik-hane. Men har man både tik och hane måste man ju lösa det på något vis när tiken löper om inte någon av hundarna är kastrerade.
En del hanar reagerar starkt på löptikar och andra bryr sig inte. Sticka iväg kan de självklart göra om man lämnar dem obevakade.
Man kan kastrera hanhundar, men det är ju ingenting man måste göra. Det är helt upp till en själv.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Ska du skaffa en till labrador och en hane så kastrera den så fort den blir könsmogen.dom har hög könsdrift sen löser du oxå automatiskt problemet tik-hane.
S*Winsnes Wilda

Jag skulle nog tänka till lite innan jag skaffade en valp till familjen när man redan har en som är 9 år. Det beror väldigt mkt på hur ens 9åring mår och är som individ. Jag själv skulle aldrig köpa valp nu när min tik är 8 år. Hon är visserligen väldigt aktiv och så fortfarande, men hon har sämre tålamod med valplar nu när hon är äldre. Jag skulle inte utsätta henne för att ha en "slyngel" hemma nu när hon är så gott som pensionär. Sen vill jag inte ha en unghund som kräver massor av motion, samtidigt som den äldre så småningom inte längre orkar dessa långpromenader och det höga tempot. Men det här beror ju helt på hur ens liv och vardag ser ut. Man får ju räkna med att behöva dela upp en del promenader och såvidare. När unghunden ska ut på sina långa promenader så får kanske den gamla stanna hemma och dit vill jag inte komma. Gamligen förtjänar att få känna sig delaktig även sista tiden. Men det där får man ju själv avgöra beroende på hur vardagen ser ut.
Angående tik-hane till sin gamla tik tycker jag inte spelar någon större roll. Många hanhundar bryr sig faktiskt inte nämdvärt om familjens egna löptik. Visst under höglöpet så kan de visa intresse, men det är klart, ska Du ha en labbehane så är ju de rätt sexintresserade dessa killar. 
Jag skulle inte skaffa en hanhund med planer om att kastrera den så fort som möjligt, utan istället då se hur det går och hur hunden utvecklas. Den kanske inte alls är lämplig att kastrera när det väl kommer till kritan.
En tik kan mkt väl fungera ypperligt med Din gamling. Det blir ju väldigt stor ålderskillnad.
Någon skriver att friska vuxna hundar inte går på valpar, men det kan de mkt väl göra. Det är inget som säger att alla hundar gillar små valpar. Man har en lika frisk hund om den inte gillar valpar. Precis som människor är inte alla barnkära, detsamma gäller hundar.
Min 8 åring har varit helt underbar tex med valpar och deras uppfostran. Grymt duktig och hon har alltid fått umgås med valpar om vi haft några i närheten. Hon lär upp de kaxiga och lär dem veta hut och de små försiktiga lyfter hon upp och höjer självförtroendet på. Men sen ett år tillbaka har hon faktiskt valpförbud. Hon har inte tålamodet längre, och det är helt ok och normalt. Hon gillar inte valpar som kommer upp i ansiktet på henne utan dessa får sig en rejäl tillsägelse och det vill jag inte utsätta valpar för. Så innan man köper valp till sin gamling, ställer Er frågan om hon kommer orka med? Hur behandlar hon valpar/unghundar i dagens läge?
Det kan antingen bli superbra eller väldigt mkt jobb. Allt beror på Er tidigare tik och hur Er vardag och hundhållning ser ut.
Lycka till! 

Tack för svar! Jag är inte ett dugg orolig för att skaffa valp. Vår hund går ihop med alla andra hundar hon träffat. Hon är likadan nu som då hon var 5 år eller 7 år. Vi har precis varit tvugna att skaffa ny katt och den ungen har hon tagit till sitt hjärta något otroligt. Det blir nog en tik, jag var mest nyfiken på hur det skulle vara med hane. Men man kastrerar alltså hundar? Jag har hört att man anser det vara för stort ingrepp rent psykologiskt

#7 Det är ett stort ingrepp psykologiskt. Men visst finns det hanhundar som absolut mår bättre av kastrering. Likväl som det finns hanhundar som mår mkt sämre efter en kastrering. Detta får man antingen själv eller med hjälp av instruktör avgöra för att ens hund ska må så bra som möjligt.