Seriös Kennel?
Hej!
Nu vill inte jag nämna några namn. Men är det en seriös kennel om dom inte ställer ut sina hundar? Det enda jag har hittat på vissa hundar är en utställning med resultat 2.
Jag har kollat upp anmärkningar på kennel men med ua =)

Det beror väl på vad hunden är till för också. Jag menar det finns fler meriter än utställning tex. jakt, lydnad osv osv.
Varför skulle en kennel ha anmärkningar bara för att de inte ställer ut, eller missuppfattade jag dig nu?
Vad är det för ras?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Det beror helt på hur den är i övrigt för min del.
Är det en kennel som fokuserar på hälsa och funktion tycker jag att utställningsresultaten får komma i skymundan.
Är det däremot totalt omeriterade hundar som inte är testade för div. rassjukdomar, då hade jag inte kallat dom seriösa.
≧◔◡◔≦

Det är sheltie hundar. Det finns ingen merit av något slag på föräldrarparet.
Sen har väll egentligen anmärkningar inget att göra med detta (A)
#4 man kan ju då ifrågasätta vad dom då vill få ut med sin avel.
Och hur du som valpköpare skall kunna avgöra hur bra hundar dom har.
≧◔◡◔≦
#4 Vad menar du med att anmärkningen inte har något att göra med detta? Vad för anmärkning?
Är det just dessa två hundar som inte är utställda eller gäller det alla kennelns hundar?

#6 Kenneln (?)var utan anmärkning.
Förstår inte riktigt inlägg #0 Varför kolla upp om kenneln har anmärkningar? Missköter de hundarna eller vad menar du?
Jag har själv en sheltie från en kennel där inte alla hundar är utställda och hans Mamma är utställd med en andra placering dvs kanske inte den snyggaste sheltien MEN hon har däremot tävlat i lydnad och är MH testad. Och den kenneln är väldigt seriös hon avlar inte bara på utseendet utan mer på hundarnas lynne, hon vill har friska och sunda hundar. Kanske är samma med den kenneln du kollat upp.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
För mig är en kennel seriös så länge den avlar på friska sunda hundar och gör alla undersökningar de ska göra innan avel… utställningsresultat är för mig inte ett dugg intressant om jag inte själv vill ställa ut…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Förstår inte vadför man inte kan vara seriös om man inte ställer ut. Utställningar är ju en hobby, och vissa tycker det är mer eller mindre roligt.
#7 Utan anmärkning i vilket sammanhang? Hänger inte alls med 
Utställning är bra. Är hunden ställd vet du hur hunden ser ut i relation till vad rasstandarden säger. Men det är ju givetvis inte det viktigaste!

#11 TS Skrev "Jag har kollat upp anmärkningar på kennel men med ua =)"
Jag fattade det som att hon hade kollat upp om de hade någon anmärkning men att de inte hade det. Fast jag kanske missuppfattade TS.
#12 Ja jag har ingen aning. Funderade bara över vad det var som var ua, tyckte mer det lät som ett röntgenresultat eller liknande 

Förlåt alla som blir fövirrad över min första text. Men jag brukar få till det så ingen förstår riktigt, speciellt på kvällen då jag bröjar bli trött. (A)
Min fråga: Hur vet jag att en kennel är seriös då dom inte ställer ut någon av sina hundar?
Fakta: Dom har ställt ut max 2 gånger (med varje hund) med 2:a pris, som enda resultat.
Förvirring: Varför jag skrev nått om anmärkningar vet jag inte för det hör inte hit egentligen. ua skrev jag istället för "utan anmärkningar". Hade lite annat saker att göra också så det blev en röra allt ihop.
Hoppas ni blev lite klokare av detta inlägg och kan svara på frågan :D
#14 Att de ställt varje hund max 2 gånger, är väl helt lagomt? Är man inte intresserad av utställning räcker det väl att ställa hunden 1 gång för att få ett resultat på hur den ser ut i jämförelse till standarden. Vilken placering hunden fick spelar inte särskilt stor roll, det viktiga är vad bedömning sa.
Alla prioriterar olika. En del tycker att det är vikigt med utställning och att hunden har många cert. Andra väljer att fokusera på fysisk hälsa och mentalitet. Behöver inte alls vara mindre seriöst för det! 
nja vet inte så mycket men vissa skriver att tex utställning är en hobby och en kennel kan vara seriös endå..
men på utställningar så jämför man ju hunden med rastandarden så om den lyckas bra på utställningar så är hunden enligt rastandarn,
eller ? :P

För mig känns det som att, om man driver en kennel och föder upp renrasiga hundar, så borde ju ett av målen vara att avla enl. rasstandarden?! och då borde man bara avla på hundar utställda med kv1. Så tycker iaf jag!

Hrmpf, bara för att en kennel inte ställer ut sina hundar så betyder ju inte det att kenneln är oseriös. I annat fall skulle min mor vara väldigt oseriös med sin avel.

för ig är de inget måste med utställningar men ja tycker att uppfödarna borde ställa en gång iaf, de gör ja med mina katter, de är liksom ett kvitto på att man lyckats tycker ja sen är ju inte skönheten allt finns mycket annat viktigt så som vall egenskaper hoc BC ex… men utsendemässigt så ser ja de som ett stort plus i kanten om hundarna är utställda men hälsan går först..