Olika åsikter kring olika typer av hundar
Vad man än väljer för typ av ras eller hund, så finns det väl alltid någon som har en åsikt om den som man själv inte håller med om och/eller som inte stämmer.
Men det finns typer av hundar som det är mer vanligt att folk har åsikter om och/eller fördomar emot. T.ex. kamphundsraser, väldigt små hundar, hundar adopterade från utlandet etc.
Om man väljer att skaffa en typ av hund som man är medveten om att många andra har åsikter om och/eller fördomar emot, får man då vara beredd på att få höra dessa åsikter och/eller fördomar?
Jag märker att många blir upprörda och reagerar starkt när någon är av en annan åsikt än de själva, när det gäller detta. Men borde man inte vara medveten om att det kommer bli så, när man väljer att skaffa den typen av hund?
Vad tycker ni om det här?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Självklart tycker jag att man borde vara beredd på att folk faktiskt har åsikter om detta, men sedan kan man ju disskutera om hur folk får disskutera och uttrycka sig om sinna åsikter.

Alla tycker vi inte lika, och det måste man komma ihåg när man sitter på ett forum och diskuterar.
Jag har oxå mina negativa åsikter, men jag försöker ändå respektera alla andras åsikter även om de inte delar mina..

Visst får man vara beredd på att folk kan tycka si eller så om ens val av hund, men å andra sidan så kan jag även tycka att folk bör ha folkvett nog att vara trevliga mot varandra även om man inte tycker lika.
Jag tex har en blandras, som dessutom har bland annat pitbull i sig och visst var jag beredd på att få höra både ditt och datt om mitt val av hund, men inte blir jag något mindre arg, ledsen och besviken varje gång jag får höra diverse elakheter av folk som är ignoranta nog att inte ens ha vett att ta reda på fakta varesig om mig, min hund eller de raser de snackar skit om!
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#3 Självklart ska man alltid vara trevlig, eller iaf försöka framföra sin åsikt snällt. Jag tycker att det här tjaffset med kamphundar är så otroligt sjuk, det ligger på ägaren och inte hunden.
Försöker kontra och tackla folks okunnighet istället för att bli förbannad även om det är svårt, men vad ger man då för bild av en hundägare som redan ligger risit till?.
Folk blir ju påverkade inte bara utav media utan av saker dom hör från andra av en viss åsikt.
≧◔◡◔≦
Jag tycker också att man får vara beredd på att få höra mer än vad man kanske skulle fått om man skaffat en annan hund. Och innan man skaffar hunden verkligen fundera över detta, om man klarar av att bemöta åsikter eller att bara skaka av sig dem.
Men samtidigt förstår jag ju att det inte är kul att ofta få höra saker som man blir ledsen av och som inte stämmer för fem öre. Egentligen ska man ju inte behöva bemöta sådant, men tyvärr ser det ju ut så idag.
Knepig fråga att ta ställning till tycker jag, därför jag undrar vad andra tycker.
värför överhuvud taget hoppa på någon som skaffar en "slags" hund pga dennes ras ..

#0 Håller med.
Däremot tycker jag att det är bra med all kunskap som finns på forum, men man ska också vara medveten om att det just är ett forum på internet.
Har inte stött på någon fördom härinne mot den ras jag har valt, hade jag gjort det så fine.. Alla har rätt att uttrycka sin åsikt, men det är ju tråkigt om någon skulle säga "varför har du en sån hund de är ju helt obegåvade" eller något i den stilen.
Vad som skrivs på ett forum säger inte speciellt mycket om hur man dresserar/fostrar/tränar sin hund i verkliga livet, eller hur?
Man ska givetvis ha den friheten att välja den rasen man vill utan att behöva försvara sig. Däremot om man ber om råd eller tips är det en annan femma.
Tycker det är trevligt med lite "hetta" i disskutionerna, förutsatt att det inte blir otrevligt eller påhopp.
Har märkt av i hundvärlden (anklagar ingen här inne) att det finns rätt många besserwissers "min metod är den rätta, din är värdelös" men istället för att gå i motangrepp genast, lyssna om det finns något av intresse som skulle kuna fungera i den andres metod. Eller så slår man dövörat till och kör på sitt spår.
Tänk på att alla valpa är söta, oavsett ras 
#8 Jag tycker alltid det är intressant att höra en annan sida av saken. Är folk av en annan åsikt än jag brukar jag nästan alltid fråga hur de tänker, på grund av nyfikenhet. Oftast får man en förklaring till den andra personens synsätt och man kan förstår lite hur de tänker. Ibland får man nya synvinklar och en del gånger kanske man tänker om helt. Det är väl en av de främsta fördelarna med ett forum, tycker jag 

#9 precis! Så brukar jag också göra.
#9 Ja, jo, visst är det helt klart bra att få se saker ur en annan synvikel.