Någon med erfarenhet av kastrering???
Hej alla!
Är det någon som har erfarenhet av kastrering?
Hur blir dom efteråt?
Psyket?
Min hane är 3½år….hur blir han efter en ev. kastrering med tanke på att han redan känt av könsdriften?!
Finns en till hanhund på 1 ½ år i familjen…..hur reagerar han?
Tacksam för all info!!
Tackar på förhand / Mabia 

min hund var bara ca 7mån och han är ända hunden hos oss (än så länge ) han är som innan, vilket ja är jätte glad för.. :)

De hundar jag har sett har det varit så olika, men oftast så avtar lusten att få paras, annars ska hunden vara precis som vanligt. Det är det som sägs men oftast så ser man det nya beteendet först efter 6 månader tror jag. Så är det iaf på katter
Fast en hund jag träffade innan och efter sterilisering(en tik) fick förhöjd lust och jagade varenda hane i grannskapet när hon gick lös(dom bodde på landet) en annan hane jag träffade hade jättehög lust och koncentrerade sig aldrig på träningar fick mer energi och struntar fullständigt i tikar i höglöp efter sin kastrering.
#2 lite ot: min huskatt kastrerades i februari vid 6 månaders ålder men hoppar fortfarande på Åskar (vovven) och juckar samtidigt som han skriker;p
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Är det inte så att det är ganska stor risk att hans instinkter fortf sitter kvar efter kastrering när han varit okastrerad så länge?
Min pappas hanhund kastrerades när han var runt året, o han blev inget förändrad alls. Mer matglad bara :P

3# hahahahahhah!!!!!! Jag ser framför mej en katt som skriker och springer efter hunden medans han rymmer i panik!! Det låter bara så kul!
Tack alla för svar……
Varför jag tänker på kastrering är att min rottishane tyvärr fått epilepsi och jag har tidigare haft "is i magen" vad det gäller medicinering. Men efter två anfall samma dag, började han medicinera idag :(
Och efter mycket googlande har jag hört/sett att en kastrering kan få ner och ibland bort anfallen….vilket låter helt fantastiskt!!
Men jag undrar så hur min sanktishanne ska reagera….han kanske blir helt förvirrad om hans "brorsa" blir personlighetsförändrad och blir varken tik eller hane utan mittemellan! han är redan så förbryllad över "storbrorsans" konstiga anfall och morrar åt honom.
Ja, det är många tankar hit och dit….

Jag funderar också på att kastrera min kommande jaktlabrador. Jag har nästan bara läst positiva saker om det, de blir lugnare och kan koncentrera sig mer på sitt arbete än andra tikar. eftersom din hund är nästan 4 år så tror kanske inte jag att allt med andra tikar kommer att försvinna. Det negativa jag har hört om kastrering är att det blir en "det" och andra hundar vet inte hur de ska reagera.

Kan varmt rekommendera kastration! Vi kastrerade vår hane vid 1 1/2års ålder, de va det bästa vi gjort! Jag tyckte att han blev lungnare och framförallt kände han inte av tikarna.

#6 min hane har också ep och vi kastrerade honom. inte bara pga det men du sk akomma ihåg att det tar 6 månader innan hormonerna gåt ur kroppen och en kastrering ger effekt.
jasså, har din hund också ep…tråkigt! Har han haft det länge? Medicinerar ni mot det? Har han haft många anfall efter att ni satte in fenemal (om ni nu medicinerar)? Har ni märkt av mindre anfall efter kastreringen? Hur gammal var din hanne?
Jag har också hört att hunden blir en "det" och det är det som oroar mig…..Midas har ju några år på nacken och vet vad brudar är!
Det låter ju lovande att hunden blir lugn och sansad, min hund blir helt frustrerad av alla tjejdofter…speciellt då i löptider. Skulle gärna kastrera honom, men är rädd att han är för gammal och oroar mig också hur min andra hanne reagerar. I och för sig, så tror jag att det skulle funka, eftersom han redan klivit upp i rang p.g.a brorsans EP.
tack för svar allaihop! Mabia 

#11 Han har nog haft det länge men tog över honom för ett år sen och han fyller 6 år i sommar. Han äter fenemal sen i oktober-november och har haft 3st anfall sen det fast dom varit av ett mildare slag. Kastreringen hjälper inte förren och 4-5 månader.

#11, vår granne kastrerade sin hane på 9år pga att han var så hanaggressiv så fort en tik i omr. löpte, men han blev mycket bättre.
Har även en vännina som kastrerade sin 5åriga labbe, han är jätte cool nu, så åldern spelar ingen roll om de redan blivit könsmogna.
Det tar ca 6-8 mån innan man ser fullt resultat.
Oroa dig inte över hane nr.2 enl mina erfarenheter så går en kastrat bättre ihop med andra hundar en en okastrerad. Det verkar som att de andra inte kan bestämma sig om det är en tik el. hane…. 
Jag har läst i en hundpsokologi bok (minns ej vad den heter) att om man kasterar en hanhund som har en olat dvs morrar vid matskålen, gör utfall mot andra hundar, skäller innomhus så kan kastreringen göra att dem olaterna blir ännu värre. någon med erfaranhet av detta?

Jag kastrerade min bc vid 2 års ålder pga hans temperament. Vi hade då provat kemisk kastreing innan.
Vi har även en tik och visst märker han fortfarande när hon löper och försöker "komma till" men det är klart att det skulle vara värre om han inte var kastrerad.
Han har inte gått upp i vikt och är kanske något lugnare än innan. Vi har stött på några tikar som blir helt rabiata i möten med en kastrerad hanhund. Däremot kan en del hanhundar bli överförtjusta. Men de flesta beter sig som vanligt.
Jag skulle inte göra det igen eftersom det inte påverkade hans "nervositet" vilket var förhoppningen - att ha kvar arbetsförmågan men en något lugnare hund.
Min hane som jag har dagis hund är nyligen för två veckor sedan kemiskt kastrerad för han fick förstorad prostata och han får sprutor varann 4 månad,,, Han är samma som han var innan.. lat, och älskar sova… måste ner några kilo… så han blir smal och orkar mer.

Har faktiskt haft samma erfarenhet som #15 att en del tikar inte gillar den kastrerade hanen medan andra hanar älskar den.
Min kille gick upp i vikt som sjutton, när alla andra begär försvann, tog maten över! så ett tips, köp Light foder efter kastration om du har sen tidigare en matglad hund.

Har bara positivt att säga, vi har kastrerat både unga hundar och äldre, funkat kanon bra, men som # 17 säger så håll koll på maten.
Tack så hjärtligt allihop för era svar ! 
Kram, Marie

#17 om inte annat så blir dom matglad efter kastreringen 
Min hund var en av dom kräsnaste hundarna som finns han åt inte ens hundgodis men efter kast. så äter han allt.