Pitbull, och Tv.. *ARG*
Varför har folk såna fördomar mot T.ex Schäfer, doberman och Rottis? Allt handlar ju om att Ägaren inte klara av den.
Även pitbull kallas ju för Kamphund, varför? Man kan få vilken hund som helst att bli en såkallad "kamphund", Jag såg ett program på Tv:n om Just Pitbull, och där KALLADE dom bara Pitbullen för KAMPHUND. Dom sa inte ens att det var en Pitbull. Dom visade där hur dom gör när dom kampar. Och jag for såå himla illa att ens kolla på det, men jag kollade från och till. jag hörde inte ens ordet Pitbull när dom pratade om det.
Det dom sa var "denna kamphund används till kamp, som ni kanske hör av namnet osv", vad är det för sätt? En hund ska INTE bli dömd av ett namn, detta gör mig såå himla irriterad.
Hur kan ens en Tv få sända såna program om sånt?
Vad säger ni?
Jag kan inte annat än hålla med dig.
Normalt gillar jag inte den typen av raser… grövre hundar som rottisar mfl. Men just pittbullar el Amstaff tycker jag är otroligt fina. Varför vet jag inte.
Och som du skriver i ditt inlägg, det handlar ju om att ha rätt ägare till rätt hund!
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Precis. Det jag undrar över är om verkligen man kan dömma en hund på det sättet, amstaff eller pitbull. Dom är ju inte gjorda för kamp heller. Det är ju ingen hund. Och sen att do visar en sån sak på Tv:n gör mig mer och mer arg.
Varför i hela friden ska man ens visa vad dom gör med hundarna på Tv:n? Djurvänner vill inte se sånt. =/ Jag mådde sjukt dåligt. Dom visade när hundarna slet av den andra hundens skinn osv. bet bort stora skinnbitar i ansiktet på den andra hunden, så illa att man behövde avliva den =/
Hur är folk gjorda egentligen?!
Precis det är ju sjukt att dem skriver så om dem hundarna eftersom att nästan precis vilken hund som helst kan bli en kamphund om den inte får "rätt" uppfostran.

Lite nyfiken på vilket program och kanal programmet gick på?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Även jag är nyfiken på vad det är för program, att kalla en hund som uppenbarligen används till hundkamper är väl inte missledande att kalla kamphund(?)
≧◔◡◔≦
#5 tycker lika som dig. Används hunden till hundkamper så ÄR det ju en kamphund oavsett ras, likväl som en häst som används till hoppning är en hopphäst…
Det var väl inte rasen i sig de kallade kamphund, utan just de hundar de visade?
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

Låter som ett otrevligt program. 
Men varför är det så negativt att säga kamphund om Pitbull? Det är en ras som avlats för och använts i hundkamp. Schäfern är och har varit vallhund i alla år. Även fast långt ifrån alla schäfrar används i just vallningen.
Kamphund anser jag vara en benämning likväl som vallhund, jakthund m.m Kamphund för mig betyder en hund med stort tålamod, mkt låg aggression, uthållighet och mod, vilket är 4 st mkt bra egenskaper på en hund.

Men det Är en kamphundsras, Zebben förklarar det väldigt bra, håller i övrigt med henne.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
Jag har en schäfer/terveuren mix, jag kallar henne för vallhund eftersom vi använder henne till det ibland.
Ibland kallar jag henne för vakthund, när jag är ensam hemma och husse inte kommit hem från jobbet ;o)
Men oftast är hon bara Thilda =)
En hund som används till kamp, är en kamphund oavsett ras.
En hund som används till jakt är en jakthund oavsett ras.
Förstår inte vad det är att reta upp sig på? Förstår iof heller inte varför man tittar på sådana filmer.
En Pitbull som INTE används i kamp är ingen kamphund
Jag kan säga att de var för 3 månader sen, då jag inte hade hund själv. Men de var på disurey eller vad nu heter.. jag fattar INTE hur man ens få visa ett sånt program. Jag tycker själv att detta är JÄVLIGT dålig stil på att lägga upp en dokumentär om hundar..
ALLA hundar KAN bli kamphundar OM man tränar dom på att vara allt som de handlar om.
Men det jag vill komma fram till är ATT VAD MAN ÄN SÄGER SÅ ÄR DET HELT ÄGAREN FEL OM HUNDEN BLIR FARLIG ELLER HUR MAN NU SÄGER.
NR #8 Jag tycker det är helt fel att kalla denna underbara hund för kamphund. Även om "den nu skulle kallas kamphund" så ska man INTE dömma alla hundar i den rasen för det.
Nr #11. Jag satte bara på Tv:n och sen var det där. Inget att reta upp sig på? ALLA hundar inom Pitbull är INTE Kamphundar. Därför retar jag mig på det. Dom sa ju innte ens pitbull i programmet vad jag hörde.
#12 Är det ngn som har sagt att alla Pitbull är kamphundar? Men en hund som används till kamp, är en kamphund.
Vad jag förstod så handlade programmet just om kamphundar, då är det väl inte så konstigt att dom använder benämningen kamphund om de hundar som är med?!?
Det är ju fortfarande inte rasen i sig dom kallar kamphund, utan just dom hundar som var med i programmet.

om det var ett program som handlade om kamphundar så tycker jag inte heller att det är så konstigt att kalla hunden för kamphund men det är ju tråkigt med program som är så pass onyanserade att de inte visar fler sidor av hunden och nämner vilken ras det handlar om.
Nu har jag ju inte sett programmet själv så jag vet inte hur det presenterades men överhuvudtaget tycker jag att sådana program bara befäster fördomarna mot pitbulls och liknande raser om det nu var som TS beskriver.
Sen är det en annan sak som irriterar mig angående kamphundsdebatten. När man ser artiklar i tidningen om hundar som attackerat människor så är man väldigt snabb med att berätta vilken ras det handlar om när det gäller kamphundar och man lägger extra betoning på kamphund men när det exempelvis är en golden som har attackerat så rasen inte så viktig att nämna alls.
#14 jag håller med dig om de där med tidningsdebatter, jag förstår inte varför dom har fastnat för just Pitbull.
jag vet nämligen en kompis som blev biten av en golden.. Men då la hon det på sitt eget fel. =/ Men hade de varit en Pitbull hade d varit en helt annan sak.
Nr #13. Det jag vill få fram är ju att DOM inte ens använde ordet PITBULL. Utan BARA Kamphund. Och de är inte rätt överhuvudtaget. Inte ett ord OM Pitbull.
#16 men vad är det du inte förstår?
Programmet handlade om hundar som kampar? Rätt?
Alltså handlade programmet om kamphundar.
Att det bara var pitbull-hundar kanske var en tillfällighet!
Programmet handlade ju inte om rasen Pitbull! Den handlade om Kamphundar
#12 Nej alla hundar kan inte bli effektiva kamphundar likaväl som alla hundar inte kan bli effektiva vallhundar därför har vi olika hundraser.
En kamphund är vanligtvis inte en "farlig" hund för folk, dels för att dom inte avlas för att vara det och dels för att dom inte kommer ut i samhället som andra hundar.
Kamphundar används ju inom blodsporter mot andra djur, INTE som hemmatränade vakt/skyddshundar.
≧◔◡◔≦

Hundar som avlats till kamp från början och inte används till det nu är fortfarande hundar av kamphundstyp. Något man måste ha i bakhuvudet när man har en, och veta vad man har i kopplet.
Tyvärr beror många av alla bitolyckor, "attacker" od på att folk inte tänker. Tyvärr är det nu mycket nära rasförbud pga alla idioter som inte vet vad de har för hund, eller de som medvetet utnyttjar det.
Ska bli mycket intressant imorgon, att gå på ADC.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#16 är du säker på att det var pitbull då? om de inte nämnde nåt om det kanske det var någon annan staff-ras? eller flera olika raser?
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
#20 precis, dom som föder upp kamphundar är ju inte så jätte noga med vilka staff-raser dom använder, brukar ju vara fina mixar.
Och det blir ju lite tokigt, om det var blandisar, att kalla dom för pitbull.

En hund blir inte alls det man gör den till i många fall.
Har du helt glömt bort eller rent av missat det genetiska arvet hos hunden, som vi människor Inte kan påverka oavsett hur mkt vi än vill?
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
#22 Tack, jag är så fruktansvärt trött på det där uttrycket. En hund blir summan av dess arv och miljö, inget annat.
#21 snackar vi proffs nöjer dom sig inte alls med staffmixar utan rena apbt av lämpliga linjer, precis som en människa som vill tävla i IPO inte går och skaffar sig en schäfermix på blocket utan en schäfer av rena brukslinjer.
≧◔◡◔≦

Schäfern har också stått med på listan över "kamphundar. 
Pitbullen är en bruksras.
Även om flera Pitbulls har använts i kamp så är rasen mer än något annat en bruksras.
Att klumpa ihop Pitbull Rottis Amstaff och Mastiff och säga att det är "kamphundar" visar på en stor okunskap.
man kan ju kalla dem forntida kamphundar?
och förövrigt finns det väl inte heller en ras som heter pitbull ? antingen är det en amstaff eller en bullterrier eller en staffordshire bullterrier.. elr någon annan sort forntida kamphund ?
#24 helt rätt, tyvärr avlas det av "oseriösa" som gärna slänger in de raser de får tag på och använder dom till kamp.

#26 American Pitbull Terrier
28#
är inte det det amrikanska namnet för amarican staffordshire bullterrier ?

Nope American Staffordshire Terrier är en amstaff
#26 american pitbull terrier har funnits som ras i princip lika länge som SKK existerat.
≧◔◡◔≦
#31 okej jag ger mig haha :) men den är väl iaf inte godkänd av skk ? den e väl typ som amarican bulldog ? som inte heller är godkänd som en egen ras ?
#32 nä, rasen är inte godkänd i SKK/FCI precis som ambullen.
Därmed inte sagt att dom inte är riktiga raser, dom bara stamboksförs i ett annat register.
≧◔◡◔≦