Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1365 ggr
loveidis
0

Blir så arg. Problemhund.Läs detta.

Vad har ni gjort som tagit över en omplaceringshund och den skäller?

Våran hane som vi tog över för 10 dagar sedan skäller så fort man lämnar honom samt ylar.

Vi måste nu börja om med hunden som om han vore en valp och skall tränas.

Vilket är jobbigt.

FD ägarna påstår att han inte alls skäller eller så och att lämna iväg honom pga vräkingshotad.

De påstod att han snarkade, att han lekte för mkt inne mm men han skäller inte alls. om han inte leker dvs.

Jag frågade dem om han skäller och detta skrev jag över epost så jag har alla svar svart på vitt.

Säger att folk kan intyga att han inte va en problemhund trots att han är det.

En 2 åring som inte går att lämna då han står i fönster och skäller/yler skrapar på dörrar.

Det är problemhund

Men nu gör han det endå.

Tycker det är så jobbigt med folk som ljuger för att få iväg sin hund.

Att man inte kan tala sanning.

FD ägaren sa även att hon sett ett prgram som är lika som våran hund beteer sig och att han är "rädd" att människorna skall försvinna som de första ägarna.

Låter så dumt.

Blir så himla arg.

De hör inte ens av sig och frågar hur det går, inte ens i misstag ett mail.

Utan när man frågar dem så säger det, blir  bättre snart.

OBS att vi har 2 hundar och han är inte alls ensam i huset, men pga denna lögn så kan jag ej börja jobba nu eftersom vi har en "valp" här.

Vad skulle ni gjort?

´Han är en snäll hund men detta han gör är inte ok samt fd ägarna ljög för oss.

Zebben
0

Tyvärr är det ju så att om man tar en omplacering med eller utan problembeteenden så måste man räkna med några veckors ensamhetsträning. Man kan inte förvänta sig att en hund ska känna sig trygg i en okänd miljö och med okända människor och hundar.

Låter faktiskt inte som om Du är redo att ta Dig an en omplacering för de kräver tid oavsett hur de har fungerat eller ej i tidigare hem. Man måste räkna med att vara hemma med hunden, precis som om det är en valp man har. Tidare ägare behöver inte alls ha ljugit för Er. Hur en hund fungerar i sin trygga miljö och hur den fungerar i en okänd miljö är helt skilda saker. Det är mkt möjligt att den har varit tyst hos tidigare ägare.

Hoppas Du tar Dig tid att träna ensamhetsträning och att allt går bra. Lycka till!

Luddesmatte
0

Hade jag varit du hade jag först tagit hunden på prov innan jag bestämt mig och sa dem att dem riskerar vräkning och måste göra sig av med hunden hade jag dragit öronen åt mig.

Ägaren till min Ludde sa samma sak att han inte låter inomhus utan kan yla en stund men sedan blir han tyst. Med en stund menade ägaren 1 timme men det bryr jag mig inte om eftersom vi bor i villa.
Tycker inte heller det låter som om du är redo att ta dig an en omplaceringshund, sådana hundar får man räkna med att dem har olater och inte är tränade. Jag hade bara ren tur på Ludde att det enda han hade var ylningar och osäkerhet mot andra hundar vilket jag arbetar bort.

Om du verkligen älskar denna hund och vill ha honom så är det träning som gäller. Bara börja om från början och lära honom att vara ensam hemma.

Good luck!

ingann
0

Jag håller med Zebben helt och hållet. Även omplaceringar behöver "om"tränas då det är ett nytt ställe. Ni är "nya" för hunden och den kommer säkert testa er på annat också som den kanske inte gjorde hos förra ägarna…

Du kan även ha en hund från den är valp och ni flyttar till nytt boende och behöva göra om träningen så jag tror inte fd ägarna har ljugit….

Lycka till iaf.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

rulda
0

Jag hade samma problem när vi skaffade Tusse som också är omplaserings hund.
Enligt förra ägaren var han inte skotträdd, hatade andra hundar, gick bra i koppel om man använde stryphalsband. m.m m.m.

Vi har fått träna honom i allt. Det enda jag är glad över är att hon inte talade sanning om att han inte tycker om andra hundar. Han älskar andra fyrbeningar.

Men jag säger som ovan. Hunden är ovan i situationen. Så är det väll med alla djur?
Tusse tyckte inte om att bli lämnad ensam i början. Här fanns det ju så mycket läskiga dofter och annat.
Mina katter var lika dana, också omplaseringar.
Förra ägaren sa att dom var världens mysigaste. Men dom låg under min soffa i någon månad innan jag ens fick se dom.
Nu efter två år är dom världens mysigaste.
Min systers råtta var väldigt osäker den första veckan.

Tror inte att det beror på hunden, tror att det beror på att det är en ny miljö, att allt är lite läskigt.
Han har förlorat sin flock och nu ska han in i en annan.
Jag hade blivit lite nervös av det.

Lycka till

[Vargnatt-]
0

Håller med de andra, tror inte nödvändigtvis att de  fd ägarna har ljugit utan det är bara ovant för hunden att bo hos er. Han känner sig inte trygg ännu och blir då orolig när han lämnas ensam.

RobFrazie
0

Håller med de anda. Är inte erfaren på fronten men har en valp som det var rätt mycket jobb med, men han börjar arta sig!

Hundern har ju precis bytt flock kan man säga, inte så lätt att vänja sig vid nya flocken samtidigt som han då ibland blir övergiven av den när ni går.

Mitt tips är ju att leka mycket med hunden, kela mycket med den och få den att känna sig trygg i din närvaro.

Lämna hunden korta stunder sedan när du kommer hem igen så leker du med den eller kelar. Jag tror att det är en bra sak att göra iaf!'

som jag sa jag är inte erfaren på ämnet, men tänker bara med sunt förnuft…

Lycka till

loveidis
0

MEn det jag menar är just att fs ägaren sa vissa saker om hunden som inte alls stämmer in, och att sedan hunden skäller är en anledning till att man blir vräkt.

Vi har haft hundar av denna ras och tränat upp dem mm så vi är nog mer van än vad dem är med denna ras.

Men. Att skriva att ex hunden snarkar och att hunden rör sig är inget man blir vräkt av, utan det måste ha varit att han skäller, han kan inte vara ensam så är det.

Men han skall tränas och tränas.

Han är enomplaceringshund och ingen problenhund sa dem.

Men nu när han kom hit så skäller han och så, det är ju ett problem.

JAg har inget mot att träna honom utan tvärtom det är roligt.

Men det jag syftade på är att man ska inte lita på folk.

De talar osanning bara för att bli av med ett djur, tråkigt när det händer.

Zebben- Han var nog inte så lugn hos dem förra eftersom det är DOM som inte kan hantera hunden och uppfostra den eftersom DOM fick klagomål inte vi, eftersom vi kan hantera detta.

JAg är en bra ledare för mina djur osv.

JAg är hemma så länge det går. inget fel med det. vet vad jag gör inget snack om den saken.

Men vill med detta inlägg påpeka att man ska inte lyssna på allt.

Vi hade ju möjlighet att lämna honom till dem, men eftersom de inte kan hantera hunden så vore det ingen bra idé att lämna honom dit igen.

Folk som ej kan denna stora ras ska ej ha dem eftersom i fel händer blir dem svår.

Stark och tung stor hund skall tränas mycket som liten.

Är lite ev expert p¨å hundar, tränat 3 av denna ras som är riktiga problemhundar och det blev bra.

Så ingen behöver säga att jag ej är redo, för är man ej redo skall man ej ha djur.

MEn jag visste att det var ngt men vill att hunden skall vaa i rätta och trygga händer vilket den är nu.

Så jag räddade hunden på det viset.

loveidis
0

LUDDESMATTE- De sakerna som fd äagren sa var inget som jag tyckte va hinder eftersom att jag vet att denna ras snarkar och rör sig tungt.

Det hade deras granne klagat på eftersom de är en stor hund som rör sig och det låter mkt, samt de va på altanen och han sprang mkt, för livlig inne.

Inget hinder för oss men hos dem i deras lägenhet och lyhört mm.

Men ej hos oss varav vi tog den.

Luddesmatte
0

#8 Grannar som klagar på en hund som snarkar och leker? Det är som om att klaga på ett barn som för liv men i den sitsen har man ju själv varit då jag haft en granne som klaga på att min son bankar leksaker i golvet och anmälde det till kvartersvärden när jag bodde i lägenhet. Finns folk till allt men jag skulle tro mer på att deras granne klagade på hundens skällande, därav vräkningsordern.

Hoppas du får ordning på hunden i alla fall. Det kommer ta lång tid beroende på dess ålder men det är det ju värt.

ingann
0

#8 har man fel grannar kan man få klagomål på sånt. min systers en gammal granne klagade till hyresvärden över att min systerson spelade boll inne så hennes tallrikar på väggen höll på att ramla ner… det min systerson lekte med var en hoprullad tubsocka!

Men hoppas det går bra med vovven:)

/Ingalill

loveidis
1

Jag hoppas också att det går bra med hunden.

Jag tycker lika så att man inte klagar över det, men frågade ut fd ägarna innan hunden kom till oss om han skäller eller liknande.

Men dem sa Nej och har det svart på vitt om det blir något dvs.

SparklingTindra
0

Men hur och när har du lämnat hunden?

Jag tycker inte att det är ett så oväntat beteende hos en hund som bara bott hos sina nya ägare i 10 dagar. Det behöver inte alls betyda att dom ljög om skällandet.

Och för att bli hotad om vräkning så måste inte hunden skälla. Jag vet en familj vars granne klagar över att dom gör för tungt över golvet (typ klampar när dom går) och att dom då väcker hennes lilla hund. Dom har också fått hot om vräkning om dom inte slutar "klampa". Så att dom skulle få hot om vräkning på grund av lek är inte så otänkbart.

Jag försöker absolut inte anklaga dig för nånting, jag säger bara att det inte är säkert att denna har haft samma beteenden i förra hemmet.

kerstinjo
0

Vi har haft tre stycken omplaceringshundar och det är bara inte att tro att man får en "färdig" hund.

Visserligen slipper man alla valpbesvär, men en omplaceringshund kräver mycket tid. Hunden ska lära känna dig och framför allt ska du lära känna hunden.

En 2-års hund har redan fått en massa upplevelser som du inte har en aning om och det tar mycket längre tid att komma undefund med hur hunden reagerar osv än om du hade köpt en valp.

Du får i stort sett börja om från noll, vilket är tidskrävande.

Jag tror att de förra ägarna talar sanning när de säger att han inte var en problemhund. Problemen har skapats hemma hos er och hunden verkar inte känna sig trygg.

Ni får helt enkelt räkna honom som valp och ge honom den trygghet och tid han behöver.

Kerstin 

ringblomman
0

Jag tror det är nåt lurt ! med fd ägarna..Jag tycker inte en hund som får andra hundflocken i samma hem beter sig så,,om du inte har alla på olika ställen i lgh,,,då får hunden problem ..

Är en vuxen hund med en flock så tar det inte många timmar innan ett nytt förbättrat beteende uppträder och den finner sig i sitt nya hem..Blir som de övriga i flocken..

Det låter om du fått en problemhund inte en vanlig omplacerings hund..

Jag önskar dig all lycka till..Hopas du får bukt med det och gör inget problem av det behandla ALLA hundarna lika så löser det sig snart ..Ingen favorit alltså…Visa tydliga regler med bestämt sinne men vänligt..

Zebben
0

#14 Förstår inte ditt inlägg. En vuxen hund som flyttar in i en ny flock kommer ta över den nya flockens beteende inom några timmar? Att den redan inom några timmar finner sig i sin nya flock?

Nja, om det är så Du menar så är det tyvärr inte riktigt så enkelt.

Zebben
0

#7 Om Du nu ville rädda denna hund och är lite av en expert, så antar jag att Du visste att det skulle ta tid med en omplacering. För har Du inte den tiden som jag upplever att Du från början inte ville lägga så är Du ju faktiskt inte redo att ha ny omplacering.

Tar man en omplacering eller valp så oavsett hur duktig eller väluppfostran den än är så måste man börja om med ensamhetsträning. Även om man så bara flyttar till nytt hus med sin egna hund, så måste man börja om med lite ensamhetsträning. Det är sånt som ingår när man har ansvar för en hund.

Hoppas det löser sig med hunden.

minja
0

Det finns böcker i detta ämnet som kan hjälpa dig.

I´ll be home soon med Patricia B McConnell

Canine separation anxiety workbook med James O´Heare

Och Rädlsa och seprationsproblem hos hundar med Kerstin Malm.

Alla dom böckerna finns att få tag i på www.canis.se Tänk på att det enligt svensk lag är förbjudet att förvara hundar i bur (vissa rekomenderar det). Köp gärna en bur och förstärk den så att hunden känner sig trygg och ha den i något rum där ni är, men den måste vara öppen. Skaffa även kong leksaker som du kan fylla med en massa gottit och lägga in i frysen för att hunden kan ha nått att pilla med när den är själv. Börja aktivera hunden genom spår och annat så hunden blir trött i huvudet, och gå inte en lång promenad för att sedan lämna hunden då den antagligen är uppe i varv utan gå en ordentlig promenad och gå hem och ät frukost eller något så hunden hinner varva ner och stressa inte iväg igenom dörren. Men låt det ta tid inte du har haft hunden i 10 dagar min omplacering tog det ett halvår för honom att komma ner i varv inomhus så att vi kunde börja på allvar med ensamhetsträningen och vi är fortfarande inte riktigt däroch jag har acepterat att hunden inte kommer kunna vara ensam hur länge som helst men om jag kan gå ner till tvättstugan och handla lite snabbt så är jag nöjd, utomhus kämpar vi fortfarande med efter 5 år tillsammans.

loveidis
0

Zebben-

Jag är visst redo för en hund annars hade jag inte köpt en till eller hur?

Hunden får vad den behöver men fd ägarna hade inte behövd ljuga om en sådan sak.

Hunden kan som sagt inte vara ensam oavsett hunden har en kompis eller ej, samt vissa gånger vi är i ett annat rum.

Men vi vet vad vi gör och jag ville bara få ut av inlägget att man inte ska lita på folk.

Punkt för mig.

Inlägg avslutar denna disk.

Stop.

______

Zebben
0

#18 Ok. Trodde Du ville ha en diskussion om det eftersom Du la ut det på forumet plus frågade vad vi skulle ha gjort.

Även om jag personligen anser att hundens uppförande inte alls behöver betyda att fd ägarna ljugit.

ringblomman
0

Jahhaa du Zebben allt kanske inte funkar som du tycker ,,det finns flera med andra erfarenheter…Bla tråd startaren och jag m fl..

Det är djur och alla reagerar olika..Loveidis har redan hundar,,och vet nog vad hon gör..Jag tycker det är fd ägarnas beteende som verkar lurt,,,att bli vräkta och inte skällande hund??? hmmmm

Så jag gör som henne avslutar denna tråd inan det blir obehagliga diskutioner ..Tack och hej..

ingann
0

#20 som Zebben vill? vi är faktiskt flera som sagt samma sak som henne… hon har dessutom hundar som yrke;)

och bara för att man redan har hundar så behöver man inte alls veta vad man gör alltid.. jag vet tex inte vad jag ska göra i alla situationer, ändå har jag i princip levt med hundar över 40 år..

jag personligen tror inte fd ägarna ljugit utan att hunden är osäker i den nya miljön och behöver börja om sin träning som de flesta omplaceringar…

/Ingalill

kerstinjo
0

# 20 Som  Ingann säger så var vi fler som hade samma åsikt som Zebben.

Kerstin 

ringblomman
0

Men jisses ,,jag svarade #15 då zebben inte förstod mitt inlägg..!!!

Självklart får ni ha samma åsikt som zebben men jag har inte det …

Och alla har olika erfarenheter av olika individer…

Mina omplaceringar har fungerat galant ihop med min flock och ställt in sig som gemensam nämnare trots att det varit problemhundar ,omplaceringar…No problems där …#21 Ändå jobbar jag inte med hundar…

SparklingTindra
0

#0 Du har inte lust att svara på frågan "Men hur och när har du lämnat hunden (och hur länge)?" som jag ställde tidigare? =)

ingann
0

#23 vad jag inte förstår med dina inlägg är hur du kan säja att det är fd ägarna som ljugit? 

att du inte haft det problemet med dina omplaceringar är superbra! men det är mer vanligt att man måste börja om ensamträningen än det är ovanligt

det är dessutom inte ovanligt att man kan få hot om vräkning även om hunden inte skäller… det händer faktiskt lite då och då… själv fick jag klagomål och varning för att min katt lekte för högljutt för några år sedan så jag var tvungen att lägga en tjock matta under klöspelaren för att inte katten skulle dunsa i golvet när den hoppade ner…

/Ingalill

Linnda
0

#25, ja det finns grannar till att klaga på allt, eller hur

Dama
0

Ny inflyttad hund behöver tid att hitta hem fast det finns fler hundar i familjen

urfaren
0

jag skulle ta det lugnt med hunden den första tiden. Det är trots allt en stor omställning för hunden. JAg hade alrdig tagit över en hund utan att först ta den på prov. Även om man lär känna hunden ho de gamla ägarna vet man aldrig riktigt hur den kommer bete sig hemma hos dig.

Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus