Hjälp! Vilken hund?
Hejsan!
Till min 17 årsdag planerar jag att köpa en hund, har haft två st innan, och har en kille på 4 år nu, så det är inte första gången det blir ett hundköp.
Nu är det detta med raser jag funderar på.. har tänkt på en massa raser.. engelsk bulldog, fransk bulldog, tibetansk spaniel, japanese chin, mops, chow chow, bichon havanais, löwchen, westie, norfolk och norwich terrier etc. En hel del med andra ord.
Behöver nu lite hjälp! Vill ha lite förslag (elr bekräftelse på dom raser jag nämnde ovan) på raser som skulle kunna passa mig.
Jag vill ha en korthårig och liten till mellanstor hund, men raser med "halvlång" päls går oxå bra, bara det inte är eeextremt mycket pälsvård, för sånt har jag varken intresse eller ork med.
Och då förstår jag själv att flera av dom raserna jag nämnt går bort..
Den ska helst ha lågt sjukdomsregister, och inte vara en sån hund som behöver milslånga promenader varje dag.
Med det menar jag att den ska ha ett "normalt" motionsbehov, finns ju dom hundar som behöver extremt mycket motion.
Den ska oxå vara relativt tyst, hundar som skäller konstant är bara jobbigt. Vaktinstinkt spelar mig ingen roll, bara den inte skäller dygnet runt..
Helst inte heller så starka jaktinstinkter, vill inte att hunden ska rusa iväg o inte komma tillbaka på dagar så fort man släpper den lös.
Sammanfattning:
* Lågt sjukdomsregister. * Liten till mellanstor hund. * Helst korthårig, men mellanlång päls går oxå bra. * Normalt motionsbehov. * Så svag jaktinstinkt som möjligt. * Relativt tyst, dvs skäller inte konstant.
Har fastnat lite för fransk bulldog, men hur ligger den till när det gäller sjukdomar? Andningsproblem samt armbågsproblem känner jag till. Är det nånting mer den lätt drabbas av?
Väldigt tacksam för svar! 

Hoppas det nu inte blev alldeles för mycket krav så att det inte finns några raser kvar o välja bland! 

Anledningen till att jag har så många krav är att vi valt fel ras två gånger, och det har aldrig blivit särskilt kul att få lämna tillbaka hunden efter 1 år pga att det inte fungerat på grund av slarv med hundras. Gör både fruktansvärt ont i hjärtat, och en massa pengar i sjön.

Jag ägnar mig ju åt att inte rekomendera mops=) Dom har i mitt tycke avlats åt fel håll med så intryck nos att dom har stora andningssvårigheter.

Kan ingenting om franska bulldoggen, men det är en väldigt häftig hund =)
jag rekommenderar Tax, har en korthårig själv som jag inte jagar med och henne kan jag ha lös hur som helst. En liten hund som kan gå låååång promenader men även vara en sängvärmare vid behov! En ras som jag tycker blivit lite förbisedd ibland för att många tror man måste jaga med taxen. Den är lika bra på lydnad eller något annat kul.

Har du kollat på Cavalier King charles spaniels? dom är underbara raser, inte mycket pälsvård alls. gosiga och trevliga mellanstor ras. även sheltie passar in på det som du beskriver. vill du ha mer information om dem kan du gå in på sheltie.ifokus
Chow-Chowar är jätte fina & snälla men eftersom dom har så mycket skin får dom lätt problem med det.
// Matilda
Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin

Tack för alla svar.
#6 Åh, cavaliern glömde jag! Den har jag nämligen kollat upp lääänge. Dock vet jag inte.. är inte riktigt i min smak, inte när det gäller utseendet iaf. Att det däremot är en underbar hundras tvekar jag inte en sekund på! 
Men så ledsen jag blir.. såg i en "fralla-tråd" att frallor har ganska högt sjukdomsregister.. jag som var så inställd på den rasen. Suck.. 

Skulle inte rekomedera cavalieren heller. Mycket hjärtproblem och även något med hjärnan som int får plats i skallbenet (en länk i någon gammal tråd av freke som finns någonstans här inne).
Vill också poängtera att jag inte har något emot hundarna i rasen i sig utan jag vill bara inte rekomendera dom på grund av mycket sjukdomar inom rasen.
Men har inte Taxar stor jaktinstinkt?
#11 Det beror på hur man uppfostrar dem enligt mig. Jagar du med den kan du sällan ha dem lösa i skogen sen heller men uppmuntrar man inte jakten är det inga problem. Vi har haft 4 taxar i min fanilj totalt och ingen av dem har vi jagat med och jaktinstinkten har vi aldrig märkt av. Sen är väl alla hundar i grund och botten intresserade av att jaga en ekorre eller två men man måste ju ha en bra lydnad på dem med, men det gäller ju alla hundraser.
Men det var lite det jag menade i mitt förra inlägg, ofta är man inställd på att taxen enbart är en jakthund men det är jättefel. det är en perfekt familjehund som kan göra massa andra sporter bara man låter den.
okej, tack för svaret:)
papillon?
Eurasier! :)
bichon frisé har kortare päls en "kusinen". en stor hund i ett litet paket s.a.s. mina föräldrar har en ,smart oxå,lär sig saker fort skäller nästan aldrig,klippa den får man göra emellanåt men annars lättskött.en bild när min store son leker med honom,han älskar alla barn
stora som små.
S*Winsnes Wilda

#15 Min granne och bästa vän har en eurasier. Jättefina hundar! Men vad skiljer egentligen en eurasier och chow chow åt? En eurasier är ju från början en blandning mellan samojed & chow chow.

#10 Flera raser du inte rekommenderar, har du ingen ras du KAN rekommendera, elr har jag för många krav? ;P
#17, jag vet faktiskt inte, då jag typ aldrig varit i kontakt med någon chow chow. :) Men vad jag förstått det så är väl chowen lite mer tillbakadragen o egensinnig, i jämförelse med Eurasiern. Men jag kan ju ha fel där :)
Eurasiern är iaf en underbar ras. Väldigt vacker, lagom storlek, lättskött päls, o himla trevliga :) Jag har ju bara en men har träffat flera stycken. Som med alla andra hundar så är personligheterna väldigt olika, men en sak har alla haft gemensamt - att de varit så himla snälla! :)
Vet inte riktigt vad jag ska berätta, kanske någon här har erfarenhet av chowen :)

Jag har hört att chowen har en del specifika sjukdomar.. bara rykten kanske, elr så är det sant? Man vill ju helst att rasen ska vara så frisk som möjligt.. aldrig kul med en ras som har högt sjukdomsregister.

#18 vet faktiskt inte så mycket om dom andra rasera du föreslagit, har en tendens att snöa in mig på och snappa upp när det handlar om sjukdomar. Pappillon har jag nog inte hört speciellt mycket negativt om, som jag kan komma på=)
den hunden du har,vad är det för ras?
S*Winsnes Wilda

En entlebucher sennen. Släkt med Berner sennen, fast mindre, korthårig och MYCKE mer muskulös. Han är en vakthund, ser ut & är som en mindre rottweiler. Stark som en oxe xP Men otroligt tillgiven och snäll!
Bifogar en bild på honom från i somras. Han ÄLSKAR fotboll, är riktigt grym på det! 

Den är väldigt sällsynt i Sverige, finns runt 70 st entlebucher hundar. Så det är inte många som känner till den rasen. Föds en kull ungefär vartannat/var tredje år.
jag skulle verkligen rekommendera cavalier;) Men då en cavalier efter de gamla linjerna där nosen är längre. De är underbara hundar och en stor hund i liten förpackning. De älskar att träna/tävla, ställas ut, prommenera och/eller bara slappa i soffan med dig.
Tyvärr har det blivit vanligt med blåsljud på hjärtat på många och en del katarakt (ögonfel) men att det skulle vara nåt fel i hjärnan på dem har jag då aldrig hört talas om, ändå är jag uppvuxen i en cavalieruppfödning… Men hittar man en bra uppfödare som har friska djur i flera led så får du en underbar vän i massor av år:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Om jag får smita in och rekomendera en ras skulle det vara Lancashire heeler. En liten, muskulös hund som är envis och älskar dragkamp! Det är en vallhund, vilket gör att den är lite jaktinstinkt, men som de flesta raser så kan även denna hund bli intresserad av vilt om man låter den springa efter fåglar och liknande. Lågt sjukdomsregister, det "vanligaste" hos rasen är patella luxation. Påminner lite om Jack Rusell Terrier, fast utan jakten.
Har en hemma själv, han älskar att leka m. stora hundar (tänkte eftersom du har en stor hund, så är det ju bra om nästa hund inte gör illa sig av en puff från den stora). Han tycker om att jobba, och är otroligt lättlärd, men han har gärna långa sovmorgonar och det är en typisk hund som blir vad man gör den till. :)
Så läs lite om den rasen, eftersom du fastnat för frallan tror jag att heelern kan "kompletera" lite.

#25 var det inte cavalieren som hade det där problemet med hjärnan som inte fick plats i skallbenet? Jag har för mig det, den där tråden som freke la in med en länk till ett bbcprogram där det bland annat var hundra med epilepsi. Det var mycket om cavalieren i alla fall. Kanske något som inte nått sverige i så jög grad än?

Tack för era svar, Ingann och Malin3033!
Har kollat litegrann på chowchow.. den är ju lite större, men det gör egentligen ingenting. Pälsvården verkar inte vara så himla svårskött, och personligheten/karaktären verkar passa mig superbra.. Det jag inte lyckats få reda på är hurpass frisk rasen är.
Är det någon som vet? Nån som har en chowchow kanske?
Vore ju självaste om denna hunden oxå har högt sjukdomsregister :/
#27 du menar programmet där de extremavlade på hundar med stora fel och lät dem leva som missfoster?
även om det var några cavalierer i det programmet så är det inget som har med rasen att göra utan sånt kan du få på vilken hund som helst…
en "normal" uppfödare inom vilken ras som helst skulle undvika att avla på sjuka hundar..
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

#29 jag vet inte vad jag menar men dom pratade om det felet som något som var överrepresenterat inom den rasen, och jag tror det var cavalieren. Dom avlade så huvudet liksom blev för kort. Självklart är det inte något som dom flesta avlar på men det kan ju hända uppenbarligen.
Sen vet jag inte, eftersom man inom många raser avlar på hundar som går bra på utställningar och en del domare (nej inte alla) har en tendens att gå stenhårt efter en rasstandard så det går till överdrift så är det inte säkert att det är dom friskaste hundarna som är mest "rastypiska". Kommer ihåg från det där programet när schäfrar togs upp och en domare eller om det var uppfödare försökte hävda att utsällningshunden som nästan släpade rumpan i golvet på grund av att den skulle gå så extremt på hasorna var den som var bäst lämpade för det jobb dom usprungligen ägnade sig åt. Hundstackaren kunde ju knappt gå.
Ja, det är kanske en del extrema fall men det finns och det finns både uppfödare och domare som resonerar så galet, det är bara utseendet som räknas, ev. mentalitet men sundheten får stå tillbaka.
Jag menar inte att alla cavalierer skulle ha det felet men det finns. Det går inte att brtse från det helt även om det förhoppningsvis inte är vanligt.

#28 i tråden "Hah-Vad var det jag sa?!" Kan du läsa lite kort om chow-chow och även en del av dom andra raserna du funderat på. Alltså om du klickar på länken i huvudinlägget.

#31 Tack!
Hm.. dom raser som inte nämns, har dom i princip då lägst sjukdomsregister? Eftersom det är långt ifrån alla raser som nämns.

#32 tja lägre då antar jag=)

#35, hon ville ha en vovve med så låg jaktinstinkt som möjligt ;) O normalt motionsbehov, vad jag vet så kräver JRT en hel del..
#36 hehe okej, jag läste int eigenom så bra hehe ^^ sorry då passar inte en jrt ;)
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower

Chow-chow har en hel del sjukdomar inom rasen. Hudproblem, ögonproblem, även problem med HD och armbågar…
Är du intresserad av chow-chow men vill ha en friskare hund så är ju eurasiern ett bra alternativ. Jag har iallafall förstått det som att den är friskare.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Nu har jag hittat (ännu) en ras jag tror skulle passa mig. Det känns som jag säger det för 10e gånger, hehe, men nu tror jag verkligen att jag hittat rätt: Bolognese!
Underbart söt, kräver en del pälsvård, men inte så fasligt mycket, normalt motionsbehov, liten, låg jaktinstinkt, lågt sjukdomsregister och ganska tyst vad jag förstått. Dessutom vaktig och avvaktande mot främlingar. Låter helt perfekt.. Undrar vad den har för nackdelar?
Bolognesen tror jag med är en jätte tervlig hund, släkt med bichonen har jag förstått och det är ju en supertrevlig, lättlärd hund. Smidigt format med! de är ju jättefina om man håller dem klippta med, bra när man går i skogen och så så man slipper få med allt ris hem=)

Ja, den tillhör ju bichonfamiljen.. verkar vara jättefina hundar, och dessutom läste jag att Bolognesen oftast är en lite mer lugnare & förnöjsam hund än Bichon Frisén.. Låter helt underbart :D

Såg att du nämde Norwichterrier i ditt första inlägg, kul = )
Själv är jag uppvuxen med Norwich och bara älskar rasen av hela mitt hjärta! Just nu hinner jag tyvärr inte skriva mer, men tittar in igen ikväll om du vill veta mer om rasen?

Såg att du nämde Norwichterrier i ditt första inlägg, kul = )
Själv är jag uppvuxen med Norwich och bara älskar rasen av hela mitt hjärta! Just nu hinner jag tyvärr inte skriva mer, men tittar in igen ikväll om du vill veta mer om rasen?

Nicolina: Du får väldigt gärna skriva precis allt du vet om rasen :)
Har lite frågor oxå.. vet du om det är nån skillnad på Norwich terrier & norfolk? Dom ser ju & heter nästan likadant.. sen, eftersom det är terrier, skäller dom mycket då?
Som sagt, papillon?

Jag hoppar in med ett helt otippat förslag, en hund som iofs är lite högre än de andra förslagen men som med lite vilja får plats i en banankartong.
GREYHOUNDEN!!
Min fd kappis är den ultimata sällskapshunden, full rulle utomhus men soffpotatis inne. Hänger gärna med på lååånga promenader eller ridturer men nöjjer sig lika bra med en snabb kissvända runt huset om det är allt som hinns med just då. Skäller i princip aldrig och hon som individ har trots goda framgångar på banan snudd på noll jaktlust.

#48 Ja oj det var otippat ;) Jag googlade rasen och kollade in lite bilder.. didn't like what I saw :$ det låter ju iofs som den rasen skulle passa mig, men samtidigt, den var inte alls söt i mina ögon. Inte de minsta :$
Men tack för förslaget iaf, det uppskattas!
Nicolina, jag saknar ditt inlägg ju, du skulle ju berätta lite om Norwichen ;) jag vill ju jättegärna veta mer om den rasen :)

Jack russell finns de ju med inte så mycket jackt i med, beror ju på vart man köper den hur de har avlat osv, visst den kräver ,motion och stimulans.. dansk svensk gårdshund kanske…
http://www.hundsport.se/skk_mapp/skk_aktualiteter.html
Längre ner i artikeln finns en lista över raser som anses behöva akuta åtgärder. Bl.a chow chow och engelsk och fransk bulldogg.
Men jag hoppas du hittar rätt ras tillslut :)
#41 Det beror ju på vad man definierar som lite/mycket pälsvård. Den ska badas ungefär var 14: e dag och så ska den borstas i princip nästan varje dag. Men sköter man pälsen så ska den inte vara så svår, men så är det ju med dom flesta raserna. =P

#52 Jo det vet jag, men eftersom allt annat passar så perfekt + att den har ett helt underbart utseende, så tar jag mig an pälsvården. Badas den dessutom varannan vecka doftar ju hunden ganska gott, den hinner ju inte börja "stinka" på så kort tid, och det är aldrig fel ;)

Dock verkar det vara väldigt dåligt med Bolognese folk härinne :/ Verkar inte vara så rikt me såna hundar i Sverige öht, därav ganska få uppfödare. Finns ingen i närheten av Sthlm, så blir o åka långt, väldigt långt. Men är det bra uppfödare spelar det ingen roll hur långt det är. Hoppas bara inte att väntetiden är år.. då jag fyller år i början av juli. Hmf :/
jag hade nog valt en Greyhound ^^ den verkar vara den mest lämpliga om man nu bortser från din "söthetsfaktor" som är ganska betydelsefull tydligen :P
visst den är stor, men absolut inte en klumpig hund. den är ju en snabbdistanslöpare, vilket betyder att, man kan släppa den lös och den springer i ca 20 minuter som en galning!!! sen kan den ligga hemma hela dagen och softa! en perfekt hund för latisar enligt mig iallafall ^^ fast jag vet ju inte HUR mycke du vill vara ute med din hund :) (nu menar jag inte att en Greyhound inte behöver mer motion men tog det som ett exempel för det är ju verkligen så ibland) hehe ^^
Medarbetare på Hundar.ifokus

#55 Hmm.. jag tar givetvis temperament etc före "söthetsfaktorn" som du kallar det. Men.. Vem vill inte ha en söt hund? Klart utseendet spelar en viss roll, även om inte det är det viktigaste. För mig är utseendet en del utav det som räknas, och med det menar jag att det inte är det viktigaste, men inte heller helt obetydelsefullt.
Jag vill att hunden någorlunda ska falla mig i smaken, både utseendemässigt och temperament/behovsmässigt.
En Greyhound tycker inte jag är särskilt fin överhuvudtaget, ser ut som en lång, smal pinne i princip.. inget hull, lång smal nos, etc, nej den är helt enkelt inte i min smak. Jag gillar hundar som är lite mer kompaktare, gärna relativt kort nos, ha lite hull och muskler, och inte bara som ett vandrande skelett. Sorry, men det är vad jag tycker greyhounden ser ut som.
Don't like it..
Litegrann tror jag vi alla går efter utseendet på en hund, man vill ju att en hund ska vara söt, och alla har vi olika åsikter kring det.
Greyhounden må vara en bra sällskapshund, men den är inte fin, inte i mina ögon.
#56, självklart :) Utseendet spelar roll, men är inte viktigast. Tror inte det är många som väljer en hund som man tycker är riktigt ful, även om den har världens bästa egenskaper enligt standarden.
Nä, klart du ska ha en söt OCH trevlig hund! :)
nej det är ju som du säger :P man dras ju till utseendet :)
men men :) har du bestämt dig för en hund?! :) *nyfiken* :D jag skulle också vilja ha en till hund!!! vilken lyckos du är som får välja själv! det hade jag aldrig fått ;) lite avundsjuk är man ju
Medarbetare på Hundar.ifokus

Hehe ja.. jag har bestämt mig :) En bolognese blir det. Har mejlat en valphänvisare och även en uppfödare och ställt lite frågor & visat intresse. Hoppas verkligen att det föds nån kull precis två månader innan min födelsedag.. det skulle vara perfekt, men samtidigt får jag inte ha för höga förväntningar, då blir man bara så ledsen när det inte blir som man tänkt sig. Jag håller tummarna! <3

#60 Btw, dom är himla vackra! Googlade rasen.. otroligt vacker. Men kräver inte dom extremt mycket motion? Tror jag hört det nånstans.. :/

#49 Hej igen! Har inte varit inne här på ett par dagar men nu så = ) Jag kan skriva HUR mkt som helst om Norwichterriern, men ska försöka spalta upp det så gott det går^^ Och har du frågor? Fråga på ; )
Norwich och Norfolk är från början samma ras, men nån gång i mitten på 1900-talet (minns aldrig vilket årtionde, 40, 50, el. 60) så delades raserna var försig. Norwich har stående öron och Norfolk hängande, kan även tänka mig att det idag finns vissa små övriga skillnader i utseendet också. De är från start avlade som råtthundar, så självklart finns det jaktinstikt mer eller mindre hos alla Norwich. Jag har känt dem som lärt sig hämta både det ena och det andra åt det kopplade jakthunder till min gamla älskade 12-åriga hane som är mer intresserad av matenskålen i hamsterburen fylld med 2 ½v gamla hamsterbebbar än av själva ungarna… haha!
Det är en liten kompakt hund, MKT glada i allt o alla - alltid! Men har inte den typiska enerverande "terrier-sättet" att skälla helt hysterisk och vara "jobbiga". Det saknar de helt och är långt ifrån tex. en jack russel i sättet tycker jag. Visst kan de skälla, men oftast bara när det är ngn utanför dörren ; ) Sen så beror ju skällande en hel del på uppfostran också. Men de är inte skälliga hundar överlag.
Motionsbehov har de i lagom mänd tycker jag. De kan slappa en hel dag i soffan och bara ta korta kissrundor för att nästa dag följa med på vinterpromenad i skogen och hoppa i snön som är djupare än de är höga i 4 tim.. inga problem! När man gått sin runda över stock o sten i en timma så vill iaf alla våra hundar knatar vidare och brukar smidigt smita förbi brevlådan och knalla på som om de aldrig sett vår uppfart till ytterdörren förut.
Vi har även en tik i släkten som utan problem sov till 11 på morgonen, när man sen själv långt om länge masat sig upp ur sängen, vem ligger då kvar och gottar sig? Jo tiken såklart! Hon har inte ens bett om att få gå ut och kissa eller få frukost^^
Så enligt mig - kan gå i timmar över tock o sten men samtidigt sova bort en hel dag utan problem, de kräver lite men orkar i mängder!
När det gäller sjukdomar går jag dock bet en aning - känner faktiskt inte till några! Ingen av min släkts hundar har någonsin varit sjuka i vanliga åkommor som man normalt hör om så detta är tyvärr ngt som jag aldrig satt mig in i själv. Men går ju säkerligen lätt att ta reda på genom rasklubben.
När det gäller pälsen så ska den ryckas och borstas. Ryckas bör den göras ett par gånger om året och däremellan borstas allt mellan aldrig till ett par gånger i veckan beroende på pälsen kvalité som jag har märk kan vara ganska ojämn. Själv så ser jag det som en mysig ritual varje dag att ta ett par tag med borsten över ryggen och kragen på min farmorns gamla vovve när han är här hemma, och han älskar det då vi gjort det som en lek =)
Om inte annat så är det ju ett bra sätt att känna igenom sin hund varje dag, kolla och lätt bli av med fästingar på sommaren eller gruset på hösten.
Nu blev det sådär jättelångt iaf… och jag har säkert missat hälften^^ Hur som är det en ras med mellanstor jaktinstikt, lagom med pälsskötsel, skäller lite, pigga o alerta, kan gå i timmar och slappa nästa dag, sjukdomsrigisteret mkt lågt skulle jag tro, ej sk. "terrier-aktiga". Och såklart ALLTID GLADA!

Slänger in länken till rasklubben när jag ändå håller på: http://www.norwichterrierklubben.se/
Och så gammal bild på Norwich-vovvarna Stene & Lolli… mina älsklingar ; )
Jag har en amerikansk cocker spaniel. Min hund är 6år och jag rekomenderar värkligen den rasen. Hon skäller inte, jag har henne alltid lös och hon gillar inte att gå på för långa promenader. Dom kräver en del pällsvård. Men dock så klipper jag ner min hunds pälls eftersom efterssom att hon alltid är med i stallet och skogen så det skulle bli jobbigt med för mycket pälls, alltså blir det inget problem för mej (jag tycker dessutom att dom är mycket sötare så) =) Det enda neggativa jag kan komma på är att hon är EXTREMT mat fixerad, vi kan inte lämna mat på vårat köksbord efterssom att det är lätt att glömma att skuta in stolarna och då tar det MAX en halv minut innan hon är uppe på bordet, vilket jag dessvärre har kommit på henne flera gånger med. En gång glömmde vi en hel chokladask på bordet och när jag kom tillbaka 10 minutersenare så hade hon bara lämnat 3 bitar. (hon fick choklad förgifftning men det är enda gången hon har varit "sjuk")
Jag har aldrig ångrat en sekund att jag valde denna rasen, och min nästa hund blir även den en armis =)
en bild på en armis =)

De flesta engelska bulldogar jag stött på käns väldigt feta i pälsen…
Men ska och klappa valpmagar till helgen hos en jobbkompis som föder upp engelska.
Fö så tycker jag att den Amerikanska bulldogen är mycket trevlig!! Kanske inte en mellanstor hund direkt ;)
(lägger in en liten bild på min hunds bästa kompis =) 60kg AB ;) han är trött så han drar bak öronen tyvärr!)
#64 min granne har en såndär, otroloig charmig ras:*
Basenji är en liten fräck hund. Kan inte skälla och kräver ingen pälsvård.
Zabelle
#69 Men har däremot stark jaktinstinkt. =P

#68 Javisst är det charmiga! 

#69 Nä, visserligen kan de inte skälla, men jäklar vad de kan föra oljud. De joddlar, pipskriker och låter som en katt som misshandlas. Så man får inget garanterat tyst hundliv bara för att man köper en basenji.
#69, varför inte? :O Hade jag ingen aning om ;P
Löwen är en fin hundras :) gillar även fransk bulldog.
men tycker du kan ta en titt på en schapendoes.. dem är långhåriga men kräver faktist inte jättemkt pälsvård endå, så som jag har läst. och dem är skithäftiga i sättet.
annars kan du ju kolla på clumber ;) vi har valpar nu :) skickar med en bild på en av valparna :)

#75 Åh, så söt! :* Googlade på clumber, dom såg supersöta ut men väldigt stora? :O
faktist inte.. elr dem räknas som en medelstor ras.. och är väldigt lungna och så .. (våran clumber har bara kissat inne två gånger) och vi fick henne som 8 veckors valp.. om du vill ha mer info så får du gärna gå in på www.lazy.myhood.se där vi skrivit lite om kullen och sånt :P elr skicka ett pm till mig :D