Labrador eller Springer spaniel?
Måste bara höra vilken av dessa hundar ni skulle ha tagit och varför? Vi ska nämligen troligtvis skaffa någon av dessa två raser.. Så vilken skulle ni ha tagit och varför? Och varför inte den andra?
Kram 

Labrador men de är väl för att vår andra hund troligviss kommer bli en labbe eller golden.. kan inte säga varför ja inte skulle valt den andra rasen..labbe tycker ja är en trevlig hund som passar till det jag vill göra med en hund, just nu lutar de dock åt en golden för oss då ja tror att de skulle passa bättre men vi får se ska tänka lite till ska inte ha någon valp förs tidigast till sommaren.. kanske rent av blir en vuxen hund om vi hittar någon som skulle passa in hos oss…
#1 Oki
Mer svar vill jag ha 
Jag skulle tagit Springer då jag tycker dom är friskare än Labben. Men jag gillar Labbar också
.
#3 Okej 
Mermer svar 
inte nån av de,, men om jag skulel välja - så Springer spaniel
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#5 Aha okej varför inte någon av dom? Inte dina raser bara eller? 

Jag hade valt labrador, men det beror nog mest på att det är den ras som ligger närmast mitt hjärta då jag vuxit upp på labbekennel =)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#7 Jaha okej
Stämmer det som #3 sa? Att Springer spanieln är friskare?

#8 nu har jag ju inte så mkt erfarenheter av just springern men av det lilla jag sett och efter att ha snabbskummat lite på rasklubbenshemsida så tror jag inte att den ena rasen nödvändigtvis behöver vara friskare än den andra utan de kan nog vara ganska lika.
_**/Mvh Anne
#9 Okej 

#11 Åh jätte fin!
En fråga till då.. är det någon skillnad på svart och gul labbe? Vissa säger att gul har lite fel i psyket eller vad man ska säga x)

#12 den enda skillnaden mellan svarta, gula och bruna labbar är just färgen
_**/Mvh Anne
Ang. friskheten hos labbar och Springer så skulle jag vilja påstå att det är bullshit att säga att Springern är friskare, det är många som väljer bort rasen pga. alla HD-fel. Finns tydligen jättestora problem med HD inom rasen.
Personligen hade jag valt en till Labrador (dock. Jakt-typ).
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
#13 Jasså =O Inte det jag hört… 
14. Tyvärr så är dom flesta Labbarna jag träffat sjuka på ena eller andra sättet. Klåda, allergier, höftfel. Och en har fått steloperera ena frambenet då det bara fanns det eller avlivning som alternativ (själv skulle jag välja avlivning, men det är min personliga åsikt).
Och Springer har ju också problem med både öron och ögon men tyvärr så av dom hundarna jag har mött så är Labben den "sjukastet" av dom.
Verkar som om du träffat väldigt dåliga hundar.
Är själv inte så insatt i extriör-linjerna, utan vet helt enkelt att det är en typ av labrador som aldrig kommer innanför min dörr. Däremot så kan jag absolut rekommendera folk att skaffa en från BRA linjer, där jag själv sett att avkomman ser fin ut och att det är bra hundar.
Vad är det för labrador-typ som du är intresserad av?
Men börja grina då!

#15 efter att ha levt med labbar i hela mitt liv fram tills för ca 2 år sedan dagligen och har haft både svarta gula och bruna så kan jag gå i godo för att det skiljer inte på mentaliteten mellan färgerna, däremot så kan det skilja i mentaliteten mellan olika individer och är det avlat på föräldrar med dålig mentalitet så kan det finnas viss risk för att valparna också får det.
_**/Mvh Anne
#17 Dom svarta jaktlabradorerna ^^
Vad är det du vill använda din hund till?
Men börja grina då!
Spåra skulle vara kul.. Men jag är även väldigt förtjust i agillity. 
Rent generellt så skulle jag inte vilja säga att en jaktlabrador passar till lite spår och agility, jag personligen anser att jaktlabben måste få jobba mer eftersom det är rena arbetslinjer i dom.
En Springer efter Extriör-linjer kanske skulle vara något?
Men börja grina då!
#22 Sa jag hur ofta jag skulle köra spår och sånt eller?
Tänkte eftersom du sa "Lite spår och agility".. Kommer även gå kurser.. Jag kan säga såhär: Det enda jag inte kommer göra är att jaga med den!

Jag skulle välja labrador för att vi hade en i många år, så min nästa hund blir utan tvekan en till Labbe
~Quila Roze~
Okej, naturligtvis skaffar du den rasen du vill, men personligen tycker jag att en jaktlabrador bör få utlopp för sin jakt på ett eller annat sätt. Jaktlabradoren är relativt krävande när det gäller träning.
Har en bekant vars hund är en malle i jaktlabradorsform, alltså en förbenat skarp mentalitet och en sådan mentalitet måste få en stor aktivering.
Som sagt, det är mina åsikter grundade på erfarenhet från eget ägande och mycket kontakt med jaktlabradorer :)
Men börja grina då!
#25 Aha okej.. 
#6 Ja precis ! Men vi har en labrador nu.. Men ingen av raserna är min 'stil' … de är nog lite för….eh…. Ja, vad ska man säga…snälla kanske.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

#12 Tack
Min Cassie är vad man kallar för en jaktlabrador. Har aldrig tänkt att använda henne till jakt utan mer till sällskap och få med ut och springa när jag kör hästarna. Har haft mina funderingar på agiliy då jag provade lite lättare övningar med henne och hon blev jätte förtjust.
Labradorer är väldigt lättlärda har jag märkt vilket är ett plus anser jag och de älskar att röra på sig.
Ni som har eller har haft labrador vet nog vad jag menar när jag säger labbe-ryck.
Man kan inte sluta att skratta åt deras elefantliknande lyckorus.
Bild: Cassie leder in hästen till stallet.

#1 Vet du om det är stor skillnad i temperamentet mellan Labb och Golden?
Tyckte det verkar lika snälla och fina båda två, är det nått sånt som är skillnaden eller nått helt annat? ^^
Fråga, är din hund brun?
För enligt samtiliga jaktlabradorsuppfödare som jag haft kontakt med finns det inga rena jaktlabradorer som är bruna :)
Men börja grina då!

#30 Hon är en renrasig labrador, det finns papper på hennes stam ganska lång väg tillbaka. Benämningen jaktlabrador är ett slarvigt uttryck har jag hört, kommer inte ihåg varför riktigt. :S
Cassie är en renrasig labrador, man har avlat på den lättare typen av labradorer (renrasiga labradorer men med anlag för att inte bli lika feta lika lätt som andra labradorer) som har mer anlag för jakt i sig.
Vi kollade på en Engelsk springer spaniel igår och jag föll som en sten.. Han var den underbaraste hunden jag träffat! Vi ska få ha honom på prov i februari några veckor 
Låter snarare som om du har en Dual Purpose-labbe.
"Jaktlabbe" anser jag inte alls är ett slarvigt begrepp - utan ytterst tydligt. :)
Men börja grina då!

Hm, det var ett nytt namn för mig. Läste lite om det nu och hon kan mkt möjligt vara en dual purpose labrador, visste inte att de fanns. :S
Alla har sagt att hon är en jaktlabrador och även de i labradorklubben sa att hon var en "s.k jaktlabbe" även fast de inte ville kalla jaktlabben för just jaktlabbe, då det inte fanns något enligt dem som hette jaktlabrador utan det var en felbenämning och bla bla bla. Då blev jag lite små sur eftersom de sa att hon inte var någon riktig ras utan något annat och blablabla…
Även de som vi köpte henne av sa att hon var en jaktlabrador. Märkligt.
Men då har jag nog fått svar på vad hon är eftersom hon inte riktigt ser ut som en jaktlabrador och inte heller riktigt en vanlig labrador.
#35 Söt är hon iallafall 

Defentivt en Labrador.
De har lättare päls. Labbisar med jaktlinjer är väldigt allround hundar har 3 själv.
Springer är också fina men de har mer päls och jag vill inte ha så mycket pälsvård
Har du en helkroppsbild?
Men börja grina då!
Om jag är tvugnen att välja så tror jag att jag väljer en Springer Spaniel. Därför att de är sötare. Men labbar är också fina. Tycker annars att springern och labben är lika bra mentalt!
Springern får ju rättså lätt öroninflammation men annars är det nog inga probelm:)
EN HUND MED FART LABRADOR SÅ KLART
(fast jag tycker nog båda raserna är väldigt fina).
Här kan du läsa mer om mina labradorer, en ras som passar till allt mellan himmel o jord. Det har mer med ägarens intresse.

Varför så många bilder…?
Jo jag har hört nå´t om att utställningslabbar inte duger något till!!
Vilket jag självklart med bevis måste dementera fullkomligt.

*
.
.
.
.
.
*.
.
.
.
.
. *
.
.
*
.
.
.
.
….
…
…
..
+ jaktprovs meriter på båda..

#40 fin bild serie..
Tack vad roligt att du uppskattar den. 

Jag säger labrador
de är "bäst"!!!
Har själv 2 st en jakt och en vanlig. De är så snälla, söta och goa, lättlärda och roliga att jobba med.
Mvh Malin
#40 Jätte fina bilder! 

Du som la in bilderna. Vad korta ben dina har, eller ska de va så. Min kompis har en labrador som hon påstår är renrasig (utan stamtavla) och den har inte det kraftiga intrycket som labbar har. Hennes hund har mer långa ben och smalare kroppsbyggnad. Vad beror det på?:)

Hade inte valt nån av dom då jag gillar mer smäkra och eleganta hundar.
Men efter det du berättat så tycker jag du ska ta labrador.
#46 Var det mig du menade?
Korta ben?

http://kennet.skk.se/rasinfo/pdf/FCI122.pdf
Kolla i rasstandarden hur de ska se ut..

#46 jaktlabbarna är ofta mer högstälda (längre ben) och smalare i kroppsbyggnaden än dualpurpose & utställningslabbarna
_**/Mvh Anne
Jo, det finns egentligen INGET som påminner om en labrador i jaktlabben, varken temperament, jaktsätt eller utseende!

Jag skulle ha valt en labrador eftersom jag har en nu som är alldeles underbar! (funderar även på att skaffa en till.) Jag håller själv på med apportering och viltspår så det beror på vad du vill göra med din hund. Labradorerna är urmysiga hundar både sällskap och i träning! Jag skulle inte ha valt en spaniel för att jag är lat och tycker att labradorerna har en smidigare päls :P