Hur ska jag göra?
Det är nämligen så att min valp har börjat "markera/berätta" skälla när vi möter männinskor och andra hundar! Han är ca 16 veckor gammal och jag vet ju att det igentligen inte är så illa för han är ju så liten. Men hur ska jag träna bort det framöver utan att trigga igång något eller göra honom osäker på något sätt.
Vill inte göra en massa ryck i kopplet då jag är rädd att det ska få honom osäker, vill inte att det ska bli någon grej av det.
Så igentligen är det vell inte något problem men jag vill ändå veta hur jag ska få honom att sluta upp med det!
Tacksam för tips!

Avled honom med lek, godis eller annat skoj så att han riktar uppmärksamheten mot dig istället för mot de mötande.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Känner igen problemet har en vit schäfer som gör likadant, ligger mkt rädsla bakom detta skällande. . . ja började ,med att förska avleda henne med lek och godis, detta gick inte. Så nu varje gång någon går förbi kräver jag av henne att hon ska sitta ner eller ligga helst när folk passeraroch sen går vi när de är jämsides och skuttar å leker som bara den, folk tittar konstigt =) men de får man ta. . . Sen är det absolut förbjudet för min hund att hälsa på främmande människor, försöker lära henne att människor är tråkiga, och destu längre man kan få dem å låta bli å skälla på folk destu större chans att de slutar så undvik dessa situationer, om man måste så vänd, eller gå rakt in i skogen tillåt henne aldrig skälla så minskas de, detta fungerar bra på min, men inte helt borta än, hon e 7 mån. när hon måste börja lita på nån, vän eller någon som hälsar på ofta så ger ja dem massa gott som de får mata henne med utan att ta ögonkontakt. . . hoppas du fick lite tips =)

Jag använder klicker! Vid möte med annan hund klickar jag och belönar när India tar kontakt med mig. Funkar toppenbra!

Tänk på risken att belöna fel beteende. Så att du inte förstärker skällandet om du ger den godis. Du måste kunna tala om för hunden när den gör fel antingen med "nej" eller "tyst" med en bestämd ton utan en massa ryck i kopplet. Ge hunden en ny chans att lyckas och beröm när han går förbi utan att skälla. Öva gärna med någon du känner så att ni kan göra omtag.

om du har samma problem som ja har med min så är de svårt å träna med samma person för de skäller oftast bara första gången och inte på de som de känner. . . Gå på parkeringar de gjorde ja, gick runt bilar försökte stöta på männikor flera gånger, =) pinsamt men bra. . . frågar nån så är de bara å förklara. . .
skriv gärna om hur de går för er

#2 Rädsla har jag svårt att tro är orsaken till att min valp skäller! Då han är mkt framåt och glad när det kommer någon! Han vill genast fram och hälsa! Det är mer i stil med
-Oj, matte, matte, matte! Det kommer nån! Får jag hälsa, snälla snälla snälla!!!!
Jag har hittills bara ignorerat beteendet och det verkar som att han "gett upp"!!! Som att det inte va kul när matte inte brydde sej! Eller så var det bara en övergångsfas!
Det kommer något enstacka Buff imellanåt men inte så mkt som först för då var det mot allt och alla!!
Fortsätt gärna att ösa på mer förslag ifall det uppkommer igen!
#0 det låter mer som om han är ivrig och blir frustrerad om han inte får komma fram och hälsa. Det enda du kan göra är att fortsätta att traggla, för det kan ta tid. Du kan försöka med godis, vända och gå åt andra hållet och efter ett tag vända tillbaka igen. Ha någon leksak och göra dig så larvig du bara kan 8fast hunden tycker att du är jättekul). Ta kontakt med brukshundklubben, där kan du träna din hund samtidigt som det finns andra hundar omkring dig. Men som sagt det kan ta tid och du får försöka prova dig fram på vad som fungerar för dig och din hund. Lycka till!

Vad bra att det löst sig. Att ignorera är ett mycket bra sätt att visa hunden vad man tycker. 

Jag har faaktiskt lite lika problem eftersom jag bor utanför stan och inte träffar andra hundar på promenader. men jag brukar använda klicker och ha ngt riktigt gott godis ibörjan. Men för att inte belöna fel ser jag till att börja träna att hunden då ska t.ex. sitta ner innan den har sett hunden och hålla kontakt med mig. och fortsätta klicka med jämna mellanrum då hunden gör rätt.
lycka till