Behöver lite råd!!!
Finns det ngn van hundägare där ute som kan råda oss hur vi ska göra med vår 11 månader gamla cockervalp? Han har fått för sig att han ska morra (och ser då ganska osäker ut, gömmer sig under bordet eller bakom en stol tex) så fort vi i familjen kommer nära varandra. På dagarna går det bra, han är glad och pigg och leker med oss som vanligt, men vissa kvällar kan jag (matte) inte gå in i sovrummet om husse redan gått och lagt sig utan att han morrar och "bär sig åt".
Vi har provat olika strategier: sagt ifrån bestämt att han ska sluta-han morrar mer! Vi har också försökt med godis men han vågar knappt närma sig. Det går inte att ignorera honom, kommer man för nära morrar han ännu mer. Jag måste ju kunna gå in i sovrummet utan att han morrar och skäller
Han gör inga utfall utan verkar bara jätteosäker. Antar att han just nu går igenom nån slags utvecklingsfas men vi vet inte hur vi ska hantera situationen på för honom och oss bästa sätt.
Jag hoppas att nån kan ge oss ett bra råd!!!
Jag kan tyvärr inte så mkt om sånt! Men jag hoppas att nån annan kan hjälpa/ge råd på det här forumet..
Hoppas det ordnar sig!
Kram Malin
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
hoppas du får svar!!!
Stå på dig,annars gör någon annan det
www.nouw.se/fuckingfuckface

Mysko. Det kan inte vara så, att ni (på lek) ofta brottas och busar med varandra? Det kan kanske verka skrämmande för en hund, ifall man då kanske skriker och hojtar och så, vet ni…. När man kittlar varandra eller brottar runt. Eftersom det är när ni kommer nära varandra, så kanske han har blivit skrämd eller så, om man busar runt och är högljudda, och han kan kanske tro att ni skulle skada varandra, att det är allvar. Bara en liten tanke. 
Tack för kommentarerna!
Nej, vi brukar inte busa med varandra, men jag förstår din tanke.
Frågan är hur vi ska kunna hjälpa hunden komma över den här perioden på bästa sätt!
hopdufår svar
Stå på dig,annars gör någon annan det
www.nouw.se/fuckingfuckface
Tyvärr är det ett "vanligt" beteende hos just cocker. Hade en cocker när jag växte upp och det var bara mamma som kunde hantera henne. Jag rekomenderar att köpa klickerträning och lugnande signaler: Så tränar du bort aggrrssionsproblem hos hundar skriven av Emma Parson finns bla hos Adlibris. Lycka till.
Tack. Det är lite trist att höra att det är ett vanligt problem hos just cockrar. Har aldrig hört talas om det tidigare.
Fast hunden är ju inte aggressiv, snarare verkar han väldigt osäker när han morrar och "gömmer sig" under tex bordet.
Just nu har vi dörren stängd till sovrummet, det är där han är som mest "besvärlig". Kanske han ser det som sitt revir? Han får bara gå in där när vi lägger oss båda två.
Vi provar oss fram men är fortfarande intresserad av alla era tips och idéer.
Jag tror inte alls det är "typiskt cocker". Cockern jag hade var absolut inte så och ingen annan cocker jag känner heller.
Tycker mer det låter som osäkerhet eller att han försöker ta över ledarrollen över dig.
Jag skulle nog ha tränat extra mycket på att han ska lyda dig och att få hans förtroende. Jag tror att nyckeln är träning och bestämdhet.
Lycka till!
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Tack för rådet!
Jag och husse har lite olika bestämdhet men hittills har hunden lyssnat lika mycket på mig som på husse även om vi har olika röstläge o olika sätt att tillrättavisa honom på. Det känns som man behöver övertyga hunden om att han inte behöver bli osäker för att jag går in i sovrummet när husse sover eller vice versa. Säger man då till honom att vara tyst på ett mycket bestämt sätt morrar han bara ännu mer och kryper undan.
Bäst funkar det att bara ignorera honom, men det är ju inte så lätt när han ligger på golvet mellan dörren och min säng.
Men vi ska nog försöka träna mer lydnad både husse och jag, det var ett bra tips - väl värt att prova!

Är han enfärgad? Dessa har faktiskt lite speciellt temprament.
Det låter som han helt enkelt vaktar sin husse som ligger i sängen och är "oskyddad". Eftersom problemet inte finns när Ni lägger Er samtidigt. Hur ser det ut när Du lägger Dig först? Morrar han på husse då?
Att hunden morrar tyder bara på att han är mycket osäker. Aggression har inget med morrande att göra och en hund som vill ta över ledarskap gör något åt saken, de ligger inte och morrar. Dessutom är det mkt få hundar som försöker ta över något ledarskap över ägaren.
Testa att husse sätter sig upp i sängen när det är dags för Dig att gå och lägga Dig. Arrangera ett sänggående och se hur hunden agerar. Om hunden börjar morra så är det husse som ska säga till hunden. Men inte på ett negativt sätt. Be husse säga till hunden att gå och lägga sig i korgen. Fungerar inte det så får husse gå upp och lägga hunden i korgen. Sen kan Du gå in och lägga Dig i sängen. Husse ser till att hunden ligger kvar under tiden.
Hunden behöver känna att han litar mer på Dig, för hans uppgift som han tror, är att vakta en sovande husse.
Träna så här ett tag. De kvällar Ni inte kan/hinner träna så stäng dörren in till sovrummet när husse går och lägger sig. Hunden får inte komma in dit förrän Du ska gå och lägga Dig.
Är det i fler situationer som hunden morrar?
http://www.klickerforum.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=1195 Här är en tråd om just en osäker cocker. Röda cockrar har "rykte" om sig att vara speciella och mera temprament i.
Tack Zebben för goda råd! Idag har vi bestämt oss för att lägga mycket mer krut på att träna hunden, hela familjen, hittills är det mest jag som tränat honom, gått på kurs osv.
Som svar på din fråga så morrar han också när någon i familjen (som består av mig-matte, husse och en utflugen dotter som är hemma så gott som varje dag, hon tar även ut hunden på promenader) kramar någon annan.
Igår kväll la sig husse först och hunden fick inte gå in i sovrummet förrän jag la mig - inget morrande! Imorse gick husse upp före mig och då fick hunden följa med honom och inte gå in i sovrummet eftersom jag fortfarande sov (är den morgontrötta typen!) - inget morr då heller.
Det är lite jobbigt när han verkar så osäker - vi vill ju att han ska må bra!

Att han blir osäker när Ni kramas är ganska vanligt. Kramar och sån nära kontakt är ju egentligen lite av en hotsignal hundar emellan och då vet han antagligen inte hur han ska bete sig och blir osäker = morrar. Han är nog rädd att Ni ska bli osams.
Är han klickertränad? Testa att klicka in honom annars och så kan Ni klicka när Ni kramas och även när någon av Er ligger ner. Få honom att inse att dessa situationer är något positivt och som lönar sig för honom.
#11 min var röd… hans enda problem var att han inte gillade äldre gråhåriga män med keps… men det berodde på att han legat under ett lågt soffbord när han var liten och for upp för att hälsa när en med det utseendet kommit in genom atlandörren varvid Max slog huvudet hårt i bordet och trodde att det var mannen som slagit honom…
förutom det fanns inte ett enda problem med honom…
#12 Hoppas det går bra för er!
/Ingalill
Tack för alla goda råd!
Ja vi prövar oss fram.
Idag har han varit vid gott humör hela dagen! Vi har till och med kramat varandra för att se hur han reagerar, men han har inte gjort annat än tittat på oss. Sovrummet får han som sagt inte gå in i om vi inte är där båda två. det har alltså (än så länge) varit en positiv dag för oss alla, känner mig stärkt av era goda råd.
Vovven är enfärgad - helsvart! Och världens goaste hund om nån undrar!
Skickar med en bild så ser ni själva!!!

#15 Kul att höra att det går framåt….
Söt var han. "Kul" med cockrar och cavalier för de ser så söta och snälla ut, men många av de har faktiskt en del temprament som är mindre gulligt och snällt.
Ja visst är han söt!
Och han är snäll o go och jätteduktig på alla sätt. Därför blev det ett riktigt bakslag när han började bete sig så annorlunda mot vad han brukar.
Men nu vet vi ju lite mer hur vi ska hantera honom och när vi känner oss säkrare så påverkar det ju hunden oxå på ett positivt sätt.
Stort tack igen!
gud så söt han är 
/Ingalill