Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 988 ggr
Mande
0

Diabetes?

Hej!

Vi har en jämthundstik som är 8 år. På sista tiden (ca 2 veckor) har hon börjat bete sig annorlunda. Hon är ute på dagarna (så då vet vi inte hur hon dricker), men på kvällarna kan hon dricka ur 2 skålar med vatten (det får plats ca 2 liter i skålen). Hon har även blivit mycket tröttare än förr. Vi funderar på om hon kan ha diabetes. Vad tror ni?

//Mande

irma
0

Har hon livmodern kvar? Annars kan det vara livmoderinflammation, det yttrar sej genom att dricka mera, finns två sorters livmoderinflammation som jag känner till (är inte veterinär) en där dom får flytningar och en inkapslad där dom inte har flytningar.
Vår gamla hund fick den inkapslade och den är den allvarligaste eftersom varet stannar inne i livmodern och spricker den tvärdör hunden..,, men även diabetes har den symtomen. Kraftig törst och trötthet,,,,

Om hon kissar hon inne så kan du känna med fingret i kisset och är det klibbigt  är det troligen diabetes. Går att behandla med tabletter eller insulin, tror jag.

kanske någon annan vet bättre om det här,,, eller om det kan vara nått annat med liknande symptom.. Glad

Kristina-
0

Ta hunden till en veterinär är mitt  råd.

KerstinP
0

Undersök hunden hos veterinär så fort som möjligt. Det kan inte stå rätt till om den dricker så mycket, Hoppas du hör av dig så vi får veta hur det går med din vovve.

Mande
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Tack för era svar. Vi blev tyvärr tvungna att ta bort henne.. Idag när vi kom hem (vi hade varit borta några timmar) hade nåt konstigt hänt med hennes öga, det var typ som om en hinna hade lossnat eller nåt.. Det såg jättehemskt ut. Så hon var blind på det ögat.

Vi hade inte nån försäkring eller så på henne så vi hade inte råd att laga det.. & eftersom hon var så gammal så tyckte vi inte att det var nån idé att satsa en massa pengar (vi är inte rika), så vi tog bort henne. Vi ville inte att hon skulle plågas. 

Jag är helt chockad, & helt förstörd.. Det tog bara några timmar från att vi om hem tills hon var död.. Vi hann inte förbereda oss nåt.. Men vi har ju två hundar till som vi måste ta hand om nu..

*snyft* Gråter //Mande

Karmatarerskanise
0

Men fick ni veta vad som var felet?

irma
0

#4 :-(  Förstår er sorg, den lägger sej så småningom. Vi fick ta bort vår gamla hund hastigt, fast vi visste att hon inte hade långt kvar pga juvertumör. Vi var lite förberedda men ändå inte eftersom vi fick åka akut med henne.
Sorgen hänger tung över en såna här gånger, men den bleknar men sina minnen har man ändå kvar, man glömmer aldrig en familjemedlem.

Mande
0

#5: Nej, vi fick inte veta vad som var fel, för vi åkte aldrig till vet. Vi tog bort henne själva, för vi hade inte råd med vet. Vi är inte rika.

//Mande

sarae
0

Förmodligen hade ni rätt i era misstankar om diabetes….Om de går med sjukdomen ett tag utan behandling (insulin + kastrering) så blir de blinda, Vi tog bort vår Pudel för en månad sedan. Hon fick diabetes diagnos i maj, kastrerades å fick insulin, men hon blev snabbt blind, ögonen blev helt grummliga och hon hade en massa "klet" över hinnan….hon hade tydligen gått med diabetes länge, vår veterinär i frankrike upptäckte inte det, utan hon fick istället kortison eller något…rätt diagnos fick hon först här i sverige, men då var det liksom försent….

Lider med er, vet vad ni går igenom, Men ni får tänka på att hon har det bättre nu!

Karmatarerskanise
0

Tog ni bort henne själva? Hur? Vad kostar det att avliva hos vet?

sarae
0

vet inte vad det kostar för hund just, men en kompis till mig skulle avliva sin chinchilla, och ringde runt till olika veterinärer för att få pris uppgift…priserna hon fick gick från ca 250 kr till 1450!!!! helt hysteriskt!

KerstinP
0

Väldigt tråkigt för er att ni fick avliva henne så snabbt men, huvudsaken är ju att hon slipper lida. Känner med er.

Mvh KerstinP

irma
0

Jag har avlivat 2 katter med ett års mellanrum,,..det kostade ca 400:-..men då fick dom ta hand om katterna efteråt, tog inte med dom hem,,,
NÄr jag avlivade hunden 2002 betalade jag 1.600:-…men då begärde jag enskild kremering och fick en urna hemskickad.
Beror på hur stort djuret är hur mycket avlivningsvätska som går åt, ett stort djur är naturligtvis dyrare. Sen är det olika tillvägagångs sätt också på olika djur.

Mande
0

#9: Ja, vi tog bort henne själva. Jag var inte med då (ville inte), men en person sköt henne, & sen begravde de henne. Hon plågades inte, utan dog direkt. Vi hade inte råd med vet, det kostar ca 1500 kr här.

Ni tycker säkert att vi är knäppa som skjuter en hund, men det är rätt så vanligt här.. En del skjuter ju t.o.m. sina jakthundar om de jagar för dåligt för att kunna köpa en ny! Hallå, man kan ju faktiskt sälja/ge bort den istället.. Jag är ledsen, det känns tomt, men hon har det nog bättre nu! Gråter

//Mande

Karmatarerskanise
0

Usch, hade jag inte haft råd till vet. hade jag lånat. Sen kan man ju undra hur man har tänkt om man skaffar hund och inte har råd med 1500kr, hund kan ju kosta oändligt mycket mer?

Bra att den inte led iaf och beklagar sorgen.

Mande
0

#14: Det är inte jag som har skaffat hunden, min pojkvän hade henne redan när vi träffades. Jag kan inte rå för att vi båda är arbetslösa, har skulder & typ inga inkomster, så därför kan vi inte låna. Jag ville faktiskt åka till vet med henne, med vad ska man göra när man inte har råd med bensin ens? Därför var vi tvungna att ta bort henne hemma. Men vi kanske skulle ha väntat med det tills vi fick pengar, nån gång när/om vi får jobb? Det är ju iaf för sent att ångra det nu, när hon redan är borta..

//Mande

Karmatarerskanise
0

Jag förstår bara inte hur man kan ha en hund om man har så dåligt med pengar som ni tydligen har? Det kostar ju med mat och så med. Ni måste väl ändå få bidrag?

Och det är väl klart du kommer få jobb? Jobb går alltid att hitta, tyvärr inte sånna man vill ha ;)

Mande
0

#16: Vi hade TRE hundar, nu har vi bara två kvar.. Min pojkvän hade jobb förr, men sen slutade han för några månader sen. Vi har inte alltid haft dåligt med pengar. Jag har t.ex. fått studiebidrag när jag studerade (2500 kr/mån).

Men nu är jag arbetslös & får inge a-kassa, eftersom jag aldrig har haft nåt jobb. Men min pojkvän får a-kassa (10 000 kr/mån). Vi kunde ju inte veta att vi skulle få så dåligt med pengar! När man lever på 10 000 måste man prioritera.. Det är inte så kul att ha 500 kr kvar varje månad när man har betalt räkningar & skulder.

Jag vet inte om jag kommer att få jobb, det finns inte så gott om dem här, & jag har ingen utbildning heller. Men jag ska försöka få praktik, då får man ju lite pengar iaf.

Jag fattar att du tycker att vi inte borde ha några djur när vi har det så knapert, men vi är väl knappast de enda som har det så här? Vi kanske ska skjuta de andra hundarna (& katten) också så du blir nöjd? Skrattande

//Mande

Karmatarerskanise
0

Jag tycker inte ni skulle ha skjutit någon hund alls! Och existerar inte socialen där ni bor? Socialbidrag kan alla få. Och hur lite pengar man än har kan man skrammla ihop 1500kr på ett eller annat sätt! Speciellt då det gäller ens DJUR!
Man får helt enkelt prioritera.

Var bor du då, eftersom det inte finns jobb!

Mande
0

#18: Vi kan inte få socialbidrag eftersom vi tjänar "för mycket", & så har vi för mycket "värdesaker", t.ex. villa, en Cadillac värd ca 100 000 kr mm. Jag bor i norra Dalarna, & det är svårt att få jobb här om man inte har körkort & utbildning. Vi prioriterar varje dag. Det spelar väl ingen roll nu om vi hade 1500 kr, nu är hon ju redan borta. Jag blir faktiskt lessen av dina svar, alla kanske inte är miljonärer!

//Mande

Karmatarerskanise
0

Och jag blir irriterad över dina. Jag har inte mkt pengar att leva för, men jag hade fixat fram 1500kr hur fattig jag än hade varit! Men vi prioriterar tydligen olika saker .. Och sluta snacka om att ni inte är miljonärer, det har ingen någonsin behövt vara för att ta hand om ett djur.

Stj3rnfallet
0

Nu kommer jag också in i bilden =P Alltså 1500 var en jävla konstig summa för avlivning! Nu åtgår jag ifrån vad det kostade för mig att avliva mina råttor. Första gången gick på 100 kr för att de tog för stor spruta (fattar inte hr en vetrinär kan göra det!!!) och andra gången kostade det 50 kr. Det kanske kostar 300 eller lite mer att avliva en hund här och jag bor i lilla Kiruna!
Förstår sorgen över hunden och jag beklagar verkligen! Jag vet hur et känns! Men ändå.. Ni bor i Dalarna; obrde dt int finnas mer djursjukhus och vetrinär stationer där? Kan inte fatta att avlivning av hund kan gå på 1500 kr..
 Här finns det t.o.m bara en vetrinär station och ändå går inte avlivning på så mkt pengar..

Karmatarerskanise
0

Mande: förlåt om jag gör dig ledsen, förstår att man inte vill höra sånt här när det gäller ens val. Men som du antagligen redan förstått har jag svårt att förstå tankesättet helt enkelt. Men som sagt, jag beklagar verkligen!!!

Noa-Nisse
0

vad jag har förstått så vill du Mande dina djur det bästa.. och mer kan man inte begära. om man har pengar eller inte.. ni pratar lite etik här och det ska inte behövas.. det är känslor för stunden.. jag menar hunden mår ju inte dåligar av att bli skjuten snabbt och dö än att bli avlivad snabbt och dö.. det är bara människan som ser avlivning hos vet som bättre.. puss på er båda och jag beklaga också din sorg mande.. kan inte och vill inte att den dag då min hund timmie går bort ska komma.. min sällskaps mus noa var tvungen att bli avlivad och det tog JÄTTE hårt på mig då jag var väldigt fäst vid henne.. vilket vissa inte kan fatta att en mus kan betyda mycket för en.

Usch ja.. det skulle finnas djur som levde minst 20 år till!!!! kramar!!!

Medarbetare på Hundar.ifokus

irma
0

Nu måste jag skriva lite här,,, tycker ni gjorde det rätta valet att ni valde att avliva henne istället för att vänta tills ni hade råd med veterinär,,,, nu gick det fort och smärtfritt och det är huvudsaken att hon inte behöver lida. Och det visar att ni bryr er om era djur och med tanke på de 146 hundarna som omhändertogs vanvårdad så ska vi vara glad att andra åtminstonde tänker på djurets bästa och avlivar innan det går för långt.

Sen glömmer vi bort att det finns människor som anser att skjuta sina hundar är något naturligt och det är oftast jägare som har den inställningen och till viss del kan jag förstå detta då hunden har jagat i skogen i många år och när det är dags att avlivas så blir det i hundens element i just skogen. Personligen gillar jag det inte och är jätte glad att veterinärerna finns till för detta.

#19 Låter lite konstigt att ni inte skulla kunna betala veterinär för en avlivning med både villa och en bil som är värd 100 000:-. Vad jag förstår så måste ni prioritera fel saker här om det är ekonomin det hänger på. Men det kan ju vara att ni anser att det är naturligt att avliva sina djur på det här viset också.
Man kan ju alltid sälja bilen för just 100 000 och klara upp sin ekonomi och sen när pengarna finns köpa en ny bil. Sen så förstår jag att man hinner ju inte sälja bilen när hunden blir akut sjuk och måste ha vård eller avlivas, men därför måste man ligga steget före med pengar och ha en liten buffert för oförutsedda händelser.

(Vi får 16 000:-/månaden och då har vi hus, två bilar, 2 tonårs barn varav en går idrottsgymnasium på annan ort och DET kostar pengar det och hur vi fixar detta förstår jag själv inte men det går,, men det vore trevligt att ha 500:- kvar i slutet av månaden… 100:- vore bra det med.) Glad

# 20 För att få socialbidrag ska du i princip leva på existensminimum,,alltså inget hus, ingen bil, ingenting får du ha då,, och har du det kan du få tillfällig hjälp men det ska betalas tillbaka sedan.
Har själv ingen erfarenhet men har hört och läst olika saker. Någon här kanske vet mer om det och kan rätta mej?

Att låna 1500:- kanske inte är så lätt för alla med dålig ekonomi, kanske inte har den förmånen att få lån av sin familj eller att låna av någon bekant. Har man inte 1500:- så är det väldigt mycket pengar och inte så lätt att få fram i ett akut läge.

#21 att avliva en hund kostar lite mer än att avliva råttor… avlivingen går efter hur mycket avlivningsvätska det går till djuret..större djur..mer vätska.. sen är det lokala veterinärer som sätter priser också..en del är dyrare, en del är billigare..
jag bor i gävleborgslän och åker man till distrikstveterinären här får du betala betydligt mer än hos en privat,,,

Jag betalade 1.500:- för avliving av en mellanstor hund hos en privat veterinär för 4 år sedan.. 500:- för avlivningen…sen valde jag själv att välja att kremera henne ensam för att få tillbaka henne i urna,, det kostade 1 000:-… HADE kunnat valt att dom spred hennes aska på krematoriet,,då hade jag betalat betydligt mindre då enskild kremering + hemskicket av urna kostade 1.000:- extra.

Man kan ju tycka att det är ett  konstigt pris, men priset är olika hos alla veterinärer.. det kostar olika mycket beroende på vart man bor + om det är privat, distriktsveterinär, djurklinik eller djursjukhus.

Karmatarerskanise
0

#24 Socialbidrag är just ett bidrag, inte ett lån. Du betalar aldrig tillbaka socialbidrag. Och det är klart. Har man en bil värd en massa pengar får man inga bidrag. Men med andra ord var dom inte så fattiga som de påstår då de kan fixa pengar. Och som du skrev ska man alltid vara förberedd på tråkigheter som kan komma att kosta mkt.

irma
0

#25 jo socialbidrag är bidrag, hade en kompis som fick en mindre peng då dom var emellan två jobb och hade ett barn…en massa år sedan,,dom fick betala tillbaka det dom fick då. Men det här var för ca 20 år sedan… kanske annat idag…sen kanske det är för att dom hade barn,, men svårt är det att få,,,man ska i princip sova på gatan.. och rätt är väl det egentligen.. att bara gå dit och tro att man får pengar för att man har slösat bort matpengarna på annat det går ju inte heller….Glad

Jo man måste ha lite framförhållning också.. särskilt om man har både barn och djur som kan behöva vård. Djuren blir väldigt dyra i vårdkostnader, vi fick operera vår gamla blandras hund 2 ggr + en del annat,,, hon var utsatt och råkade få de konstigaste saker man kan råka ut för , vi hade ingen försäkring på henne men var beredd att betala om hon behövde vård,.. och det behövde hon.. hon blev "guld hunden" för hon blev dyr kan jag säga.. hon var aldrig inlagd på något djursjukhus,, då hade hon blivit ännu dyrare :-) veterinären vi har gör dom flesta operationer själv…

Karmatarerskanise
0

Jobbgt när man får en en hund som åker på allt ;)

Idag betalar man inte tillbaka socialbidrag. har flera vänner som lever på det just nu. Idag behöver man inte direkt leva på gatan heller, bor du hemma kan du få bidrag för att betala för din del i hemmet. Fast det kanske det blir ändring på med annat styre :)

irma
0

jo det var jobbigt, men man fick lite erfarenhet av konstigheter :-)

vad bra att man slipper betala tillbaka,,, för då kommer ju människor aldrig ikapp med ekonomin,, ligger skulder hela tiden..

:-)

Mande
0

Tack för alla svar! Jag vet att alla inte kan tycka lika om allting. Jag tycker iaf att huvudsaken är att vår hund slapp lida. & ja, vi är jägare, & nästan inga jägare häromkring åker till vet med sina hundar när det är dags att ta bort dem. Så är det här, & ni får acceptera det. Är det inte bättre att man åker ut i skogen med jakthunden & tar bort den (där den känner sig hemma & tryggg), än att åka flera mil till vet med den (där det känner sig stressad & orolig)? Jag tycker det, sen får ni tycka vad ni vill. Vi har ju alla olika erfarenheter! Glad

//Mande

irma
0

#29 som jag skrev tidigare som är det inget jag gillar när jägare avlivar sina hundar i skogen, men samtidigt som du skriver: en jakthund som nästan aldrig varit till en veterinär är det nog en stressad situation att åka dit för att somna in, då kanske detta är bästa alternativet att få sluta sina dagar i skogen. Samidigt så tycker jag att det är lite "rått" att skjuta djur men så är jag inte uppväxt med jakt heller och aldrig blivit van eller uppfostrad med en jägares syn på saker och ting. (är visserligen bondjänta men klarar inte av slakt på gården heller när jag växte upp)

Och som sagt, man kan inte styra över hur andra ska leva och tycka, man får ha respekt för andras åsikter och levnads sätt. Om inte djuret eller någon annan far illa förstårs, då måste man ingripa.

Kan berätta att när min gamla hund skulle avlivas (den bodde hos mina föräldrar då den var gammal när jag flyttade hemifrån) och den hade inte varit så ofta till veterinären, då tog vi hem veterinären som avlivade den hemma i köket där den kände sej trygg.  Men att få en jägare att ta vet. med sej till skogen är nog svårt. Skrattande

Men jag respekterar ert sätt att leva och avliva era djur på, men jag gillar det inte. Jag lever mitt liv med ett öppet sinne och dömmer inte andra, utan de lever sitt liv som dom har valt och jag lever mitt. :-) så länge ingen far illa.

KerstinP
0

Huvudsaken är att hunden inte lider och det har mandes familj sett till bra.

Var och en ska och får naturligtvis ha sina åsikter men det får inte gå till personangrepp. När det gäller ekonomi är det en privatsak som jag inte förstår hur man som utomstående kan lägga sig i, ni är ju helt okända människor för varann. Jag hoppas att tonen i denna tråd blir lite trevligare.

Mvh KerstinP

Karmatarerskanise
0

"Var och en ska och får naturligtvis ha sina åsikter men det får inte gå till personangrepp. När det gäller ekonomi är det en privatsak som jag inte förstår hur man som utomstående kan lägga sig i, ni är ju helt okända människor för varann. Jag hoppas att tonen i denna tråd blir lite trevligare."

har den inte blivigt det? Och jag gick aldrig till personangrepp. dock får jag tycka vad jag vill om andras hantering av pengar då de själva berättar om det. Och kan en uteliggare fixa fram den summan pengar kan nog andra!

Men jag har bett om ursäkt för min åsikt till henne, så tonen har blivigt trevlig igen :)

irma
0

Jo, tonen blev ju bättre längre ner, och det tycker jag är skönt att det redde upp sej där.

Jag hoppas att Mande inte tog illa upp över det jag skrev.
Jag respekterar deras åsikter och deras sätt att bort sina djur, men jag gillar det inte.  Jag har människor i min närhet som också gör så, som jag skrev tidigare så kan jag förstå tankesättet över jakthundar då dom älskar att vara i skogen så är det mycket mindre stessande för dom att få somna in där. 

Som KerstinP skrev så ska vi naturligtvis inte attackera andras ekonomi då vi inte har ett skvatt med den att göra.

Mande du skulle aldrig ha behövt försvarat dej angående det här du hade det jobbigt nog ändå med din sorg över att ha mistat henne. Jag är glad att ni avlivade henne så hon slapp plågas.

Mande
0

Tack för alla svar! Ja, det blev lite otrevligt ett tag, men nu blev det trevligare ton igen. Men jag tycker att vi avslutar den här tråden nu, medan den är trevlig!

//Mande