AKTIVITET
Efter att läst inlägget uttråkad hund, vill jag gärna att ni ska ge tipps hur ni aktiverar era hundar så dom får använda hjärnan allra helst inne men även utomhus, så man får dom trötta inte bara fysiskt utan även psykiskt. Känner att jag aktiverar min valp för lite med hjärngympa.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Inne så har vi aktiveringsboll och en annan aktiveringsleksak som han får leka med då och då
.
Också brukar jag gömma godis i hela huset åt honom som han får gå runt och söka. Så tränar vi endel trix också. Han gillar att slita sönder kartonger med godis i,men det går så snabbt nu för tiden
Utomhus tränar vi också trix och söker godis. Är vi två personer ute med honom brukar ena springer och gömma sig och sen släpper man Aramis så han får söka personen.
I skogen brukar vi be honom hoppa upp på eller hoppa över olika saker, sitta still uppe på stenar eller stockar ett tag.
Jag har en boll som man lägger godis i, men han får ut det ganska fort, så det var inte så klurigt som jag hade tänkt mig.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Inne lägger vi godis i hela lägenheten så han får söka, godis i aktivitetsbollen, godis i kalebassen + att vi tränar på att han ska hämta olika saker jag ber om.
Ute är det mest lydnad, söka gömda föremål, spela fotboll med sonen och gå med klövjeväska.
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Inne: gömmer jag godis, som de ska söka, lägger godis i hus och toarullar som de öppnar, sliter sönder, äggkartonger, gömmer godis i ett lakan som jag har vikt på ett spec. sätt, Molly öppnar den, Obama är för liten än, har en dogsmart som de får jobba med,
sen tränar vi vardagslydnad inne och ute.
Molly tränar spår ute ibland, jag gömmer mig och de ska söka upp mig, m.m

#6 Ja sån har vi också här hemma :)

Hej alla!
Här kommer två aktiveringstips som jag är väldigt nöjd över att ha klurat ut själv ;-)
Vår hund en DanskSvensk Gårdshund får endast ha en leksak framme, som han får välja själv. Så här går det till:
- Ta fram alla leksaker eller max fem stycken. Be din hund sätta sig.
- Lägg upp alla leksakerna på rad cirka en meter framför hunden.
- Bestäm hur länge hunden ska sitta, en minut brukar jag köra med. Öka svårighetsgraden genom att gå därifrån och koka te eller kaffe eller något annat som tar några minuter. Hunden ska sitta kvar trots lockande tingestar frmför nosen …
- När du känner dig redo säger du ditt "varsågod" eller vad du nu använder för ord som betyder att hunden får gå fram till leksakerna.
- Den första leksaken hunden går fram till/ väljer blir dagens leksak. De andra plockar jag bort och lägger undan i ett skåp.
Utelek:
- Be hunden sätta sig.
- Gå cirka tio meter ifrån hunden. På halva vägen lägger du en leksak. Mellan dig och hunden ligger nu en leksak som "störningsobjekt".
- Kalla in hunden till dig. Häri ligger utmaningen för hunden. Den ska komma till dig på inkallning, utan att bry sig om att leksaken ligger och lockar på vägen till dig.
- Låt hunden sätta sig på vänster sida och håll kvar denne så i någon minut.
- När du tycker det räcker säger du "Varsågod" och visar att hunden får ta leksaken.
Hoppas ni får nytta av dessa!
/Carisma
Jag brukar träna inne, speciellt skönt då det regnar och man vill korta ner prommenaden lite eller vid annat tillfälle.
man kan ju alltid börja inne med allt som man ska lära hunden eftersom den då lyckas bättre (mindre störande) för att sedan fortsätta ute.
vill man dock bara aktivera hunden allmänt kan man ju alltid träna trix så som, död skall, skäms, trött, följa john, rulla, snurra, slalom mellan benen mm. lite små freestyle trix 
Jag brukar lägga en bit pålägg i de tomma mjölkkartongerna och ge honom att tugga sig in till.
Sen så hade jag en innebandyboll i ett snöre ett tag som jag kunde dingla och dra med honom… väldigt bra och får valpen rörlig när man själv inte är så mobil i alla lägen (har en fot/fotled som jag håller på att rehabilitera).
Använder mig mkt av beriknig. Men annars kartogner, aktiveringsboll, petflaska, gömma godis, trix, om det är dåligt väder så blir det platsliggning,target…
Ute på promenader brukar jag gömma godis i olika nivårer och om jag är lat så kastat det ut på en fotbollsplan på skolan där jag bor…

Jag brukar lägga ut sökspår inne och så brukar jag lära min hund nya trix och busa med henne mm. :)
en bra sak man kan göra är att ta en tex bestiklåda och lägga en tex. handuk över och så lägger man godis i bestiklådefacken så får hunden klura ut hur han eller hon ska få tag i godiset :) Billig och bra aktivering! :) (tycker jag)