Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 1189 ggr
MalinB
0

Meddellivslängd på vinthundar?

Nu har jag sökt överallt men inte hittat nått tillfredställande svar.

Är det någon som vet ungefärlig meddellivslängd på vinthundar i allmänhet och då Greyhound i synnerhet.

Jag tycker att Gloria har blivit så gammal nu i vinter (hon blir 7 år i sommar). Hon vill inte alls springa på samma sätt som tidigare, hon verkar höra sämre och verkar stel på morgnarna. I övrigt är hon fin i pälsen och verkar frisk så jag undrar om det "bara" är ålderskrämpor som börjar sätta in. Tänkte ge henne Glucosamin och se om det blir mera fart i henne.

Blir hon sämre och/eller verkar hängig så åker jag givetvis till veterinär!

Tallullah
0

Hej! Jag tycker du ska kolla hennes sköldkörtel hos vetrinären..endel vinthundar har problem med låg ämnesomsättning,,dom blir då slöa och sover mycket..det går att ge medisin..

MalinB
0

Jo, det har jag också funderat på men hon är inte slöare direkt, hon har bara inte samma fart i kroppen, springer inte lika fort och länge när man släpper ut henne.

Hon är dessutom fin i hullet och pälsen och sköldkörtelproblem brukar väl visa sig bla som dålig päls?

anna-mana
0

Hej jag säger som #1 åk och kolla sköldkörtel, för ca två år sedan blev min hund dålig och fick läggas in på djursjukhus hon hade fått (erlichia) fästingsjukdom. På blodproven upptäckte man att Adina hade låg ämnesomsättning, hon sattes in på medecin, vi får åka och ta nya prover ca 2 ggr per år och det senaste visade att hon nu ligger för högt så vi har sänkt medecineringen och ska snart åka och ta ett nytt prov igen, under tiden ska jag ha koll på vissa symtom som

¤ viktökning

¤ trött/svag

¤tappar päls

¤ stelhet/hälta

Dina symtom stämmer ju in ganska bra så jag råder dig att kontakta veterinär. Lycka till Anna

flikkan77
0

Jag hade nog också kontaktat veterinären om jag var du.

Min Saluki fyller 11 år i april och är jättepigg. Busar med vår andra hund, som är ett år, och jagar runt henne på åkrarna. Vi flyttade till landet i sommras och hon har nog kommit in i en andra andning. Glad

"You just have to belive…"