Hundar iFokus

Hundar

Etikettjakt
Läst 2305 ggr
maxx2
0

Härlig jakt dag

Har i dag varit i skogen hela dagen och jagat. Det var alldeles knäpptyst då jag släppte stövaren. Efter 15 minuter fick hon upp ett spår på hare. Den drev hon tappt fritt 2 1/2 timme. Jag såg haren flera gånger,men lät den gå vidare. Det är så läckert att sitta framför brasan i skogen med några kompisar och bara lyssna på drevet.

Sedan släppte vi en spets som efter mycket jobb lyckades ställa en vild svins galt som kompisen kom åt att skjuta. Är det någon som smakat vildsvin? Smakar ungefär sommellan nöt och fläsk. Mycket gott. Det måste alltid trikin testas.

Sedan åkte jag hem och tog hand om hästen och dom andra hundarna. Sist tog jag hand om mej själv. Så nu sitter jag här och myser framför brasan med en varm kopp te. En härlig dag med mycket natur upplevelser och frisk luft. Hoppas att ni har haft det lika trevligt förstås. Trevlig fortsättning på helgen önskar jag er alla / Max

nobsan
0

Vad avundsjuk jag blir. Har inte hunnit med någon jakt den här helgen. Min man har lagården den här helgen och jag ska till Örebro på husdjurs mässan och hjälpa en kompis med hennes monter.  Och så måste jag säga att jag uppskattar att det är fler än jag som skriver om jakt.

V-lang
0

Tycker jag låter som en härlig dag…det är skönt att bara sitta i skogen eller bara ströva omkring =) Har därimot aldrig varit med om en jakt så det vet jag därimot inget om, men jag kan tänka mig att det är spännande.

Jag har en kompis som ätit vildsvin som säger att det är himla gott, men jag har aldrig haft tillfälle själv att smaka det. Men hur trikin testar man kött?

Du lär nog somna rätt så ovaggad ikväll efter en hel dag ute, man blir ju så skönt trött =)

Du får ha det trevligt själv resten av helgen/Lotta

kerstinjoh
0

Det låter som en härlig dag.

Min make jagade mycket förr men de senaste åren har det inget blivit.

Xiox
0

har aldrig jagat förut, men dte värkar kanske lite roligt, fasst jag vill inte bli skjuten!

V-lang
0

hehe du är rolig du LillMalin

Xiox
0

:P Bara för att jag inet vill bli skjuten?
det är nog heller jag som blir skrämmd istället för älgen! ;P

maxx2
0

#2 Gäsp! Man tar en bit på njurtappen och skickar in på analys. Härikring har dom aldrig hittat något, men man ska ialla fall vara mycket försiktig. Gäsp och god natt / max

V-lang
0

God natt.

gejsa
0

Tycker inte alls att det lät trevligt att låta hunden jaga en stackars hare i över 2½ timma. Sedan låta den vara om jag förstod det rätt. En hare blir ju väldigt lätt stressad och kan dö av stress.

Annars lät det bra. För vildsvin ska vi inte ha i våra skogar. Det är på tok alldeles för mycket redan.

maxx2
0

#9  Vet du hur mycket en hare lurar stövaren?. Stövaren blir blåst hela tiden. Det är den svåraste jakt formen för en hund.

gejsa
0

#10# För mig spelar det ingen roll hur haren gör osv. Jag tycker att all jakt med hund är fel. Varför inte göra som förr i tiden? Sitta på en stubbe och invänta något djur att skjuta. Fast å ena sidan gillar jag ju inte jakt överhuvudtaget mer än när djuren är skadade och sjuka.

Karmatarerskanise
0

Ja jag har fått höra att köttet på djur som blivigt stressade inte ens är lika gott som de som inte blivigt stressade innan sin död.

Jag gillar också den typen av jakt då man inte använder sin hund.

blandismatte
0

hmm…. nu ska vi se här…

Hunden är väll en jägares bästa vänn och ett bra och till och mycket bra redskap iskogen.
tänk er om jägaren råkar skade skjuta och inte märker eller ser vilket håll bytet går åt.
Då är det inte fel med hund.

Så jag har själv fått erbjudande att få följa med ut till nästa jakt, hoppas att det blir snart, med Tyson.
Visserligen är det Poiter och Vorsteh i honom, så fågel hade varit idealet, men det kanske kommer det med.
Men vid nästa jakt har jag blivigt lovad och få följa med, och jag skulle tycka det kul och se en hund arbeta (inte då Tyson, för han kan inget om jakt) men deras hundar hur dem arbetar på det dem är gjorda för….
En härlig harmoni, mellan tystheten, en jägar och en jäktkompis, det ser så härligt ut tillsammans med skogens tysthet.

Jag hedrar jägarna!

Jag tycker det ska bli gott med Varm choklad och korv mackor,
samt mycket härligt jakt snack vid fikat och se hundarna arbeta.
Samt njutningen av tystheten i skogen, för det är något visst.

-Jag längtar. Glad

Där emot hets jakt som inte är under ordnader former är den som ska bort.
Men inte vanlig jägar jakt med hund.

gejsa
0

Ja, alla tycker vi olika. Jag ogillar jakt överhuvudtaget. I bland så behövs inte ens jakten i vissa skogar. Det finns inte så mycket djur så dom har rätt att skjuta något djur.

Hemma hos mig har dom skjutit av alldeles för många djur. Har inte sett en älg eller allra minst en älgkalv i år. För förra säsongen sköt dom och dödade gammelälgen som dom flesta jägare sparat. För den ger varje år tvillingkalvar som dom givetvis alltid skjutit. Nu finns hon inte mer och på det sättet har dom nu gjort att det blev 2 älgkalvar mindre att skjuta också.

Men det tråkigaste av allt är att älgkon alltid var vid oss sommartid. Så man kunde se den i energiskogen med sina små kalvar i kikare. Det var så gulligt att få se. Tycker att naturen kan man njuta av utan jaktvapen. Ta en kikare och gå ut en morgon eller kväll så ser man mycket vackert i naturen. Varför ta död på det som är så vackert? Man kan ju faktist ta en kopp kaffe med korvmacka ändå. :)

kerstinjoh
0

Flera av jaktlagen häromkring har gått samman och beslutat att ej skjuta den andelen älgar de är tilldelade. Anledningen är att de anser att älgstammen är i behov av tillväxt.

Ninnii
0

# Det är samma här!

gejsa
0

#15# Skönt att några jägare är kloka iaf. :) Här såg jag flera olika jaktlag i dag senast. Vi har 3 eller om det 4 olika jaktlag runt omkring oss i skogen där vi bor. En del hyr in sig från Södertjälje och alltså inte bor här. Så dom vill ju givetvis skjuta ändå för dom betalar ju för det. Suck!

Mia-Marie
0

Det lät ju helt underbart, vi skulle ha farit och jagat sista älgkalvarna som skulle skjutas av men det hände andra grejer här som gjorde att vi for inte…*avis* på dig som fått vara i skogen och ha det gott!!!

maxx2
0

#18 Jaa, du kan ge dej på att det var avkopplande. Och såna här dagar har man hur många som helst. Härligt va? Det värsta är ju att jobbet börjar inkräkta för mycket på fritiden.

gejsa
0

#18# Vilken tur för kalvarna då. Då fick dom leva ett tag till. :)

nobsan
0

# 20 Då får dom växa till sej  och bli lite tyngre (SKÄMT!)

gejsa
0

#21# Ja, tyvärr! Så blir dom ju skjutna förr eller senare. Jag håller på senare. *ler*

Mia-Marie
0

Nehepp, måste nog göra dig gejsa besviken, det är många i jaktlaget *hehe* så bara för att vi uteblev, så fick inte kalvarna fortsätta växa till sig…Och hade det nu inte blivit nått alls skjutet så fick man ta det nästa säsong!

Mia-Marie
0

Tja! maxx2

*hehe* som min morfar sa en gång i tid, då han fick sin pension, hur har jag haft tid att jobba igentligen!!!

gejsa
0

#23# Usch, jag tycker det verkar som om du njuter av att döda djuren i skogen. Det är sånt som jag inte förstår när man själv har djur hemma.

Jag har t o m svårt att döda en fluga här hemma. Jag tycker att alla djur har rätt att få leva precis som vi har.

Mia-Marie
0

*hihi* då läser du galet för jag själv personligen jagar inte, har ingen jägarexamen inte heller nått skjutvapen!

Men jag är med på jakten med min fd. pojkvän som jagar och är jägare…Vi håller också på att träna in hundvalpen som jakthund!
Både fågel, älg, spår och sök…

Nu är det ju som så att vi människor är högst upp på näringskedjan och vi är också djur - däggdjur, vi har alltid jagat, vilket andra djur också gör, då var det för överlevnad - mat. Att äta, vilket vi visst gör i viss mån ännu idag men numera är det för att vi som är högst upp i näringkedjan börjat föda upp våran föda och beståndet i det vilda, växer och växer man måste hålla det nere, då det inte finns tillräckligt av rovdjur som kan beta av det hela *S* jag hade gärna sett mera varg och björn här uppe som käkat upp älgen, rådjuret osv.

Men vi jagar ju ännu också för köttet och det ska man nog vara glad för, alla sjukdomar som nu finns tex. i ko - nötfärs pga. bla. all antibiotika man stoppat i deras foder, djuren i det vilda äter det som finns i skogen och det är nyttigare för oss också! INTE en massa tillsatser och konserveringsmedel…

Herregud, det vi stoppar i oss idag, vi blir ju helt mumifierade då vi dör…*S* allvarligt! Vi äter inte KO längre, bara lite gris, kyckling och gärna såna som är frigående, som inte äter massa knasigt foder…Vi äter också Älg, Ren, Rådjur, Hare skulle gärna prova viltsvin men det finns inte här…

Sen vill jag fråga varför det blir sånt ramaskri då man jagar och äter vilt, då heter det alltid att man njuter av att döda, tror ni verkligen att det är en sport och ett nöje att skjuta vilt - det finns strikta lagar och dom flesta förutom några rötägg - vilket ni också har som inte jagar [rötägg] dom flesta följer lagarna och skulle ingen jaga…huvaligen vill inte ens tänka tanken, då skulle vi nog bo på stenåldern igen - fast då jagar ju vi Homo Sapiens igen *S* Varför får ni alltid klaga och dömma oss som äter vilt och dom som jagar, nu jagar jag inte själv, skjuter inte men ser absolut inget fel i att jaga, snarare tycker jag det är naivt och sitta och säga - skriva så om dom som jagar…

Vilken värld lever man då i? en i rosaskimmer…drömvärld!
inte skriver jag alltid ut vad jag tänker om er som inte tycker om jakt eller alla veganer, har ju faktiskt själv varit vegetarian i min ungdom - medicinskt, för att utesluta sånt jag ej tålde och vet du vad *S* läkaren rekommenderade vilt kött…minst allergiframkallande ämnen i det…

de du!

Karmatarerskanise
0

"Men vi jagar ju ännu också för köttet och det ska man nog vara glad för, alla sjukdomar som nu finns tex. i ko - nötfärs pga. bla. all antibiotika man stoppat i deras foder, djuren i det vilda äter det som finns i skogen och det är nyttigare för oss också! INTE en massa tillsatser och konserveringsmedel…"

Sjukdommar? Vad?
Det har jag inte hört om, äter nöt ungefär var dag. Berätta gärna.

Mia-Marie
0

Läser du inte tidningen eller lyssnar på nyheterna?

Först var det Galna kosjukan
http://sv.wikipedia.org/wiki/Creutzfeldt%E2%80%93Jakobs_sjukdom

livsfarliga ehec-bakterier
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_72665.svd

ehec-bakteriern kan finnas i allt kött men läkarna varnar för kallrökt kött…bakterien dör vid minst 70 grader…men tex. falukorv kokas ju sen tar man en bit på mackan som den är, flickan som nu är så dålig åt prickig korv…

Vi valde bort mycket kött från nöt och gris pga. alla tillsatser och konserveringsmedel, har ibland griskött men i frysen finns mest vilt…

Karmatarerskanise
0

Galna ko sjukan brydde jag mig aldrig om, och det här med ehec bakterier, ja det kan ju finnas i allt kött.

Så att välja bort det gör jag inte, bara tillagar det ordentligt.

KerstinP
0

Maxx2.Vilken härlig dag du fick där. Jag fick köpa ett helt vildsvin av min dotter och hennes man. Det var så gott. I går såg jag på Diana Jaktmark som går på tv, kanal göteborg. De jagade rådjur. Mycket spännande. Ska nog kolla på det nästa vecka också.

gejsa
0

Vi har ju lodjur och även vildsvin i vår skog. Jag tror också att det är just därför som vi inte har så mycket älg eller rådjur just nu heller. Men dom skjuter ju gärna lodjuret och gräver ner det och är tysta eftersom den tar deras byten. Det är bl a sånt jag är emot också. Ja, jag vet att det är sant dom har sagt det själva i förtroende till mig att dom gör så ifall dom träffar på ett rovdjur som dom inte tycker ska finnas i deras skog.

Sedan har vi tyvärr ett glatt gäng som är skjutglada och gärna tar sig ett glas eller två. Du kan ju tänka dig hur ofta skadeskjuter dom ett djur?

Sedan håller jag med om att djuren i skogen har det bättre än dom stackars kor och grisar etc som står inträngda i en ladugård och sedan skickas till slakt livrädda. En älg hinner inte bli så rädda OM det inte finns hundar förstås som stressar dom i flera timmar.

Däremed avslutar jag mina inlägg här. Har sagt vad jag tycker och du vände det åt en helt annan riktning mot mig. Jag skrev bara att jag är emot jakt och det måste man få skriva utan ramaskri av jägare eller släktingar till jägare. :)

Mia-Marie
0

*haha* men jag svarade bara på det du skrev att du tyckte det verkade som jag njöt av att döda, har jag all rätt att svara på…

Färdig diskuterat för min del också!

Mia-Marie
0

#29 HERA

Ditt val och mitt val är att ta bort uppfödda djur ur vår föda och äta det vilt som vi har i frysen *S*

Man tillagar ju inte själv kallrökt pålägg, tex.

Men du frågade om sjukdomar och jag skrev om dom 2 som fått mig att göra mitt val om vår kost…

gejsa
0

#32# Du började ju prata om köttet osv. Jag pratade ju bara om att skjuta vilt i skogen.

Det var ju inte alls det jag pratade om.

Mia-Marie
0

*ursäkta* mig att jag fortsatte och gick in på varför vi hellre äter vilt och det som jagas i familjen…Men för mig hör det ihop…

Jakten i skogen - skjuta vilt för att få kött i frysen!

gejsa
0

#35# Jag godtar din ursäkt! *skrattar*

Jag tänker nämligen inte på kött när jag tänker på att dom dödar djuren i skogen. Jag tänkte bara på djuren. Men självklart att man äter köttet sedan om det är fint och djuret är friskt. Men som sagt det är just bara dödandet jag inte gillar. Ja, jag äter kött. Men blundar för slakten. haha

Mia-Marie
0

*ler* kom nu och skriv lite i min kloklippnings tråd…

maxx2
0

# Gejsa. Du måste förstå att man i förtroende inte berättar att man dödat ett lo djur.Det är medvetet för att du ska sprida det vidare. Dom har ju roligt åt dej.  Du vet kanske att det sker laglig jakt på lo också. Det är så här. Om du skulle tjuv skjuta ett frid lyst djur som tex varg eller lo och dom kommer på dej så blir du av med jaktlicensen för flera år framöver, jakt marken och får skaka galler i flera år. Plus ett skade stånd till staten på flera tusen eftersom du dödat statens djur. Du förstår kanske att man inte riskerar något sådant hur som helst. Men du, ser du att dom är alkohol påverkade måste du anmäla detta. Det är ju vansinnigt.

Många av djuren är även chippade, så gräver du ner det så kan dom alltid hittas igen.

Det är bra diskutioner det här faktiskt.

zeretki
0

Intressant att läsa. Jag ser det som naturligt med liv och död och att jakt har funnits i alla tider för att vi ska få kött eller att döda för att skydda oss.

Jag anser också att människan i högsta grad behöver kött för att leva och må bra.

Att jaga för att det är kul att döda förstår jag inte. Heller inte att plåga djur i onödan och det är synd och skam att djur behandlas utan respekt i vårt samhälle.

I alla gamla kulturer har man behandlat allt man äter med den största respekt och sett det som en gåva från gudarna. Det liv vi tar för att leva själva måste behandlas med respekt.

nobsan
0

#39 Du låter som om du har båda fötterna på jorden. Vi behandlar naturen och viltet med stor respekt. Jag tycker väldigt mycket om indianer och deras syn på allt liv. Och det är med mycket kunskap och respekt.

gejsa
0

#38# Att jägare gör så är ju vida känt ändå. Så han berättade ju eg inte något som jag inte visste. Det vet du nog också om du är jägare eller känner någon som är.

Att han har roligt åt mig tror jag inte alls. Men det är en annan historia eftersom jag vet det. Jag är så pass vuxen att jag vet när någon driver med mig eller pratar sanning. Fast det  har ju inte med detta att göra. *ler*

maxx2
0

# 41 Det finns något som heter att man är "oskyldig tills motsatsen kan bevisas. Inom jakt är det tvärtom. Där är man skyldig tills motsatsen kan bevisas. Om man hittar en död varg i skogen är den tjuvskjuten. Efter undersökning visar det sej att den blivit påkörd. En annan varg hittas död och den är också dödad av jägare. Men den gick genom isen. Mannen som björndödades kallas för älgjägare. Men han hade ingen bössa. Han gick utanför stugan. Kunde varit en gammal tant som skulle ut med soppåsen. De två männen som blev skadade av björn anklagas för grovt jakt brott. Dom försvarade sina liv. Om en varg hugger tänderna i din hund och du ser det , så ska du först försöka skrämma det. Då är det redan försent. Om du släpper ut dina djur på bete och ett rov djur försöker ta dom och du skjuter för att rädda deras liv blir du anklagad för grovt jakt brott. Lo djuret dom hittade i en säck var tjuv skjuten ända tills dom såg att det var en dränkt katt.

gejsa
0

#42# Och!! Vad vill du mig med detta inlägg? Fundersam Vad vill du ha för svar?

maxx2
0

# 43  Jo, du utgår ifrån att det tjuv jagas så mycket. Ville bara ge dej en annan synvinkel. Vad du ska svara, det är väl upp till dej, eller? Du behöver inte svara alls.

gejsa
0

#44# Haha utgår,  vad får du det ifrån? Jag berättade bara vad min granne till jägare sa till mig. Sedan hoppas jag verkligen inte att det är sant eftersom jag är en sann djurvän och tycker att allt liv på jorden ska få leva. Jag vill inte bestämma över liv och död.

Carlo
0

Hej, jag har en fråga..

Hur gammal måste man vara för att jaga?
Måste man skjuta djuret =(? Eller måste man låta hunden jaga?
Tycker det låter intressant men det skulle nog inte vart så kul att se djuret dö..=( (min åsikt)

Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.seblodgivning.ifokus

Bleenda
0

#46 För att få jaga ensam så måste du ha jägarexamen och vara 18 år för att få vapen licens.

Men 15 år för att få jaga under uppsikt. Det betyder att du sitter med en jägare som ansvarar för dej så allt går rätt till. Men du håller i vapnet.

Det är ett väldigt stort ansvar att hantera ett vapen. Så det är viktigt att lära sej säker vapenhantering.

Man måste inte skjuta djuret. Det går lika bra att sitta och titta på det. Det är en otrolig känsla att sitta gömd och djuret kommer alldeles nära och man bara sitter och iaktar det.

Man kan också låta en hund driva det i skogen. Det betyder att den följer till exempel harens spår och skäller så det ekar i skogen. Haren vinner för det mesta kan jag tillägga. Vi brukar bara sitta vid brasan och lyssna på när hunden skallar (skäller) och vi brukar också se haren flera gånger. Men oftast får den gå.

Det gäller att ha rätt hund till rätt jakt så man inte stressar drevdjuren. En stövare springer väldigt fort och passar då att jaga hare och räv som också springer fort. Jagar man rådjur brukar man jaga med hundar som är små som till exempel Tax. Den går rätt långsamt i skogen. Det ser man på rådjuret när det kommer trippandes i skogen och har tid att stanna och kolla läget lite. Jagar man älg har man oftast ställande hundar. Dom springer i kapp älgen och skäller så älgen stannar på stället. Ibland ställer sej älgen och betar och bryr sej inte om hunden, men ibland finns risk att hunden får en spark. Så det gäller att ha en snabb, lätt och smidig hund som hoppar undan. Då passar spetsar bra till det.

Carlo
0

Okej, jag trodde att Jakt handlade bara om att skjuta djuret och "slakta" den..:)
Men det verkar som om det inte bara handlar om det;)

Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.seblodgivning.ifokus

Anders 50
0

Att vara jägare är en livsstil, och innebär så mycket mer än att skjuta djur.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Bleenda
0

#49 Tack, som pricken över i,etGlad