Apport & spår träning
Har vart och tränat med Velvet idag, det var Velvet och en massa labradorer. Hon var jätte duktig på apportera dummies men fågeln trodde hon var en pipleksak så hon sprang fram till dem och tryckte på den med nosen men vägra apportera.
Viltspåret var första gången vi testa men hon visade iaf visst intresse för det fast hon är väldigt lätt distraherad av fågelkvitter mm
Men jag är nöjd iaf =)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Det kommer ska du se :) Huvudsaken är att du i spårning litar totalt på din hund och låter denne föra. Även om du blir runtsläpad där du aldrig trodde du skulle kunna bli :)
Lycka till!
Petra och Mamba - skadeskjutna älgars finnare :)

Tack fick inte den hjälp jag behöver med spårträningen då jag har en mor som bara ställer upp då hon anser att hon tjänar på det så jag håller mej till att träna lite andra saker istället tills jag själv har möjlighet att gå en viltspårskurs
_**/Mvh Anne

Är det nåt du vill veta så är det bara du frågar.

Nja mitt största problem är nog att ta mej till en skog där man kan lägga ett spår då jag inte har körkort och inte känner nån annan i hela Luleå som vill/kan hjälpa mej
_**/Mvh Anne

Lägg i öppen terräng så länge då. Typ ängar och åkrar.

Finns inte så många tillgängliga ställen just där jag bor, är mest vägar överallt, men ska se om jag kanske lyckas hitta nått ställe jag kan vara på.
Sedan har jag faktiskt en fråga… Hur får jag hunden intresserad av spåret? De få gånger vi har testat lägga blodspår så har hon inte visat så mkt intresse för det
_**/Mvh Anne

Köp sådana här småburkar med Ceasar hundmat, du vet de där paté liknade sakerna. Sen kladdar du lite sånt på stället du sparkat upp. Och sedan vid bytet. Hon kommer då få upp intresset. Ta och gör detta ungefär varannan gång, annars blir hon för van detta. Prova och se om det funkar.
Vad kul att det gick bra och ni hade roligt :)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

En sak till; det blir ovanligare och ovanligare med en "sårlega" i början på öppna spår. Använd det i början, men lär också in ett kommando hon kan börja på.

Oki tacksam för alla tips =)
_**/Mvh Anne

Jag brukar ta upp en kotte och knugga den i handen och sen slänga den bland en massa andra kottar.
Då får snoken jobba, men han hittar dom nästan jämt!
Jag brukar ta en boll som ser ut som en anka, och jag kastar den mot en "hundbäck". Frej brukar springa och hämta den, han simmar och tar tag i leksaken;)
Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.se & blodgivning.ifokus