Hundar iFokus

Hundar

Etikettdrag
Läst 1054 ggr
ElinaT
0

Att träna slädhund!

Vet någon vart man kan gå i kurs för att lära sin hund att dra?

Dama
0

Jag skulle nog kolla upp lite föreningar som håller på med huskys finns ett antal på nätet beroende vart du bor slå på slädhundar tror jag du kan testa

nattfrost
0

Jag tror inte att det finns regelrätta kurser i drag. Brukshundsklubbarna kan hålla på med drag (skidor + 1 hund). SPHK (Svenska polarhundklubben) kan ha undomsläger där man får prova på och lära sig lite om drag.

Mitt tips är annars att leta efter någon i din närhet som håller på med drag och fråga om du får komma och lära dig/ prova på. 

Får du inte tag i någon så kontakta mig så kan jag komma med mer eller mindre kloka råd. Kom bara ihåg att har du och hunden/ hundarna roligt så gör du inte helt fel.

KerstinP
0

Bra nattfrost. Berätta gärna mer om hur man tränar hundarna och när man ska börja och vilka hundar som är lämpliga m.m.

Mvh KerstinP

ElinaT
0

Tack! Jag ska titta på det. Jag bor i borås:P För vi har några borzoier som skulle vara kul att lära å dra. Och sen till sommaren hade jag planerat att köpa en Alaskan Malamte.

nattfrost
0

#4 Frugan blev ganska avundsjuk på era hundar för hon har alltid velat haft en borzoi men jag tycker inte att vi har plats för en. Jag funderade tidigare på att köpa en eller två malamuter men sedan råkade det bli siberian och alaskan huskys istället. Innan du köper en malamute tycker jag att ni ska besöka ett flertal kennlar så att ni hittar en som har den typ av hund som du vill ha och där det känns rätt med personerna som driver kenneln. Förra sommaren tillbringade vi över 300mil i bilen under 1 vecka för att besöka olika kennlar innan vi köpte våran senaste husky allt för att hitta rätt sorts hundar och personer som vi trivdes med. Vi ville inte köpa en hund av någon som vi inte litade på och kände att vi inte skulle vilja fråga om hjälp om vi fick problem. Fråga även uppfödaren om din hund får tävla i deras spann för att dragmeriteras.

Gör en lista på vad du tänker använda din kamrat till så att uppfödaren kan säga om hans/ hennes hundar passar dig. Om du tänker ge dig ut på veckolånga fjällturer under vintern, kortare skidturer med pulka/ släde, klövja, utställning eller vad det kan vara som gjort att ditt val föll på en malamute.

Jag har ingen erfarenhet av malamuter men de malamutefrälsta jag har träffat på utställning har varit trevliga och nöjda med sina hundar. 

Antar att du har hitta malamutklubbens hemsida för de har en hel del bra läsning. 

Skicka en bild när du fått ordning på borzoispannet.

jmaard
0

det beror ju på vart du bor. fråga på brukshundsklubben..